Halogeenlampen vervangen door ledlampen

Pagina: 1
Acties:
  • 9.644 views

Onderwerpen

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-04 01:20
Ik heb 4 halogeen-spots van 20 Watt aangesloten op een transformator. Ik wil de halogeen-spots vervangen door LED-spots van 3 Watt. Als de halogeen-spots aan zijn dan meet ik 11,4 Volt wisselspanning op de rails.

Nu begrijp ik dat er verschillende typen transformators bestaan en dat er bij één type een minimale belasting is vereist van bijvoorbeeld 20 Watt.

Ik heb mijn transformator bekeken en heb de volgende technische specificaties aangetroffen:

150-60014 P1S1 to EN60742
120(gradensymbool)C PRI: 240V/50Hz BLUE-BROWN
29/95 C SEC:11.8V @ 150 VA RED-RED

Mede gezien mijn meting concludeer ik dat de uitgangs wisselspanning 11,8 Volt moet zijn. Met 4 halogeen-spots aan heb ik 11,4 Volt wisselspanning gemeten. Het maximale vermogen is dan denk ik 150 Watt.

Mijn vragen:
1) Welk type transformator is dit?
2) Heeft deze transformator een minimale belasting nodig of werkt deze ook goed met 4 LEDspots van 3 Watt per stuk (totaal dus 12 Watt)?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Heb je een merk/type? Een gewikkelde trafo geeft 9 van de 10 keer 11,5V. Zowiezo kun je dat merken aan het gewicht, weegt hij nog geen halve kilo dan is het een elektronische, weegt hij meer dan je zou denken dan is het een gewikkelde. (vanwege het koper en de kern)
Als het een elektronische trafo is zou ik een nieuwe trafo zetten geschikt voor led-verlichting. Is het een gewikkelde kun je er gewoon je led-verlichting op aansluiten en kun je ook minder dan 20W vermogen afnemen.
Het max vermogen is 150VA=Volt x Ampere=Watt (volgens de echte natuurkundige niet, maar dat heeft te maken met blindvermogen enzo, niet zo belangrijk hier)
Dat je een lagere uitgangsspanning hebt kan best kloppen als het een gewikkelde trafo is. Die hebben altijd een vaste wikkelverhouding, dat wil zeggen dat de spanning naarmate de wikkelverhouding veranderd mee veranderd.
Jij zult wel 232V op je elektrische installatie hebben staan, even teruggerekend vanaf de originele wikkelverhouding. (mijn conclusie: het is een gewikkelde trafo, er staat trouwens ook geen minimaal vermogen bij)

• One_Gandalf
Bartjezz schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:26:
Heb je een merk/type?
...
Mijn conclusie: het is een gewikkelde trafo, er staat trouwens ook geen minimaal vermogen bij.
Aan de uiterste linkerkant van de sticker staat het volgende:

'nuvotem talema teoranta' in een logo

NUVOTEM TEO,
CO. DONEGAL,
IRELAND
Ph. (075) 48666
Fax.: (075) 48139

Er staat rechts naast het logo ook een symbool van twee cirkels die elkaar als in een Venn-diagram doorsnijden. Met op het snijvlak een horizontale streep. Mogelijk een indicatie dat dit een gewikkelde trafo is? Ik meen me ook te herinneren dat de transformator behoorlijk zwaar was. Het uiterlijk is een platte cilinder met strak plastic er om heen.

Het feit dat ik geen minimaal vermogen zag gaf mij inderdaad ook hoop dat dit geen transformator is van het type dat een minimale belasting vereist.

Er stond me vaag nog iets van bij dat ik rekening moest houden met het aantal spots dat ik op de rail zette. Maar ja, dat was in 1999 en misschien doelde de verkoper wel op het maximale vermogen van de transformator.

[ Voor 10% gewijzigd door One_Gandalf op 19-09-2012 18:01 ]

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 17:57
ik heb laatst mijn halogeenverlichting ook door LEDs vervangen. Dat gaat op zich wel, echter, LEDS op wisselspanning geven niet een rustig lichtbeeld.

Haal je trafo weg en koop een LED-voeding (Mean Well ofzo) bij Conrad. Veel meer licht en een mooi rustig lichtbeeld zonder geknipper o.i.d.
Er staat rechts naast het logo ook een symbool van twee cirkels die elkaar als in een Venn-diagram doorsnijden. Met op het snijvlak een horizontale streep. Mogelijk een indicatie dat dit een gewikkelde traffo is? Ik meen me ook te herinneren dat de transformator behoorlijk zwaar was. Het uiterlijk is een platte cilinder met strak plastic er om heen.
Dit houdt in dat de trafo een Safety Isolating transformer is. Een transformator die bij een enkele fout nog steeds inherent een veilige uitgangspanning levert. De trafo die je beschrijft is hoogstwaarschijnlijk een ringkern transformator.

[ Voor 51% gewijzigd door Looney11 op 19-09-2012 16:51 ]

• Frank__B
  • Laatst online: 22-05 12:29
Tsja, ik heb ook 12V led lampen (ter vervanging voor halogeen) en zelfs 230V led lampen. Flikkeren zie ik ze niet doen. Dit kan misschien per model verschillen. Minimale belasting is volgens mij alleen bij dimmers voor belang, de meeste trafo's (gewikkeld of geschakeld) kunnen er wel mee overweg.

• One_Gandalf
Ik heb als test één halogeenlamp vervangen door een ledlamp. De lamp doet het voor zover ik kan zien uitstekend. Een mooi rustig lichtbeeld en zonder de lelijke kartelige randen op de muur van een halogeenlamp.

Ik ben hier zeer over te spreken en ga mijn andere halogeenlampen ook vervangen.

Ik heb wel een naar mijn idee kwalitatief goede ledlamp gekocht. Namelijk de volgende : Philips LEDspot LV 4-20W 2700K MR16 36D (MASTER). Deze geeft ook een warm gelig licht. Zelfs nog geler dan mijn huidige halogeenlampen van 20 Watt.

[ Voor 12% gewijzigd door One_Gandalf op 27-09-2012 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Bij mij werkte de led lampen ook zonder probleem op mijn oude dimmer mits er minimaal 1 halogeenlamp ook nog aangesloten was. Met alleen leds ging de dimmer helemaal flippen. Ik hoop niet dat dit jou nu ook overkomt, maar de kans is klein aangezien je geen dimmer gebruikt. Als je een dimmer wilt gebruiken, gebruik er 1 met een laag minimaal vermogen.

Ik heb zelf de lampen van Osram (LED superstar) en ben ook erg tevreden. Hoewel er wel 1 lamp tussen zit met een iets andere kleur maar dit valt nauwelijks op. Lichtobrengst is perfect en kleur ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eén aandachtspunt mis ik nog. Branden die LED-lampen op het lichtvermogen wat je verwachtte of maar de helft?
Een LED is nl. een diode en geleidt daardoor alleen in de positieve periode. Het zou kunnen zijn dat het een lamp is met een ingebouwde gelijkrichter en dan is er niets aan de hand. Is dat niet het geval dan heb je maar half zoveel licht en bovendien staat in de gedoofde halve periode, in sperrichting dus, de volle spanning over de LED. En veel LED's vinden dit niet zo prettig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb 3 led lampen steken allemaal op 230V en allemaal in de slaapkamer. Geen problemen mee en zijn allemaal low budget gedoe (lichtbeeld is wel wat blauwig maarja wat wil je).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ja, maar dat zijn 230 V lampen en in dat type zit van alles in. Eén enkele LED heeft nl. maar een paar volt DC nodig. De LED's waar het hier om gaat hebben maar 12 V nodig en zijn dus niet vergelijkbaar met die van 230 V. Vandaar dus mijn vraag of dit 12 V type ook een ingebouwde gelijkrichter heeft of niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Techneut op 28-09-2012 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
De ledlampen die op 12 en 230V branden hebben allemaal een elektronische schakeling die naar de led een mooie gelijkspanning uitgeeft. Daarom knipperen ze niet. Als je een led (en weerstand) rechtstreeks op wisselspanning aansluit zie de led wel knipperen.

Frank_b heeft waarschijnlijk een elektronische trafo die een minimaal vermogen van 20 watt nodig heeft, daarom moet hij een gewone lamp erbij aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Bartjezz schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 11:06:
Frank_b heeft waarschijnlijk een elektronische trafo die een minimaal vermogen van 20 watt nodig heeft, daarom moet hij een gewone lamp erbij aansluiten.
Mijn oude dimmer was gewoon een standaard el cheapo IR dimmer. Dat ging inderdaad niet goed. Ik heb nu een >20W dimmer met faseafsnijding. Over het algemeen gaat het goed, heel soms wil hij bij inschakelen en vol vermogen nog wel eens de mist in gaan. Maar de led lampen zijn bij mij bij elkaar 16,5W dus het kan best zijn dat ik weer op het randje van de specs van de dimmer zit.

Dit geldt overigens wel voor mijn 230V lampen. Mijn 12V (3x 4,5W) werkt zonder problemen, maar daar heb ik ook geen dimmer tussen zitten, alleen aan/uit switch ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Frank__B op 02-10-2012 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Elke dimmer werkt volgens mij met faseaansnijding, anders zou zo'n relatief klein ding binnen de kortste tijd van de muur smelten of branden. De verschillen zitten alleen in het hoe. De clou is juist het dimmen zonder vermogensverlies en dat bereik je in zo'n klein dingetje als een dimmer alleen maar door stukjes van de sinus af te kappen. Het alternatief is een loeizwaar ding dat minimaal 25 keer zo groot is en dat bovendien zwaar antiek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
Er zijn hoofdzakelijk 2 verschillende dimmers, de dimmer met faseaansnijding natuurlijk, die snijdt bij de opgaande sinus een stuk weg zodat er pas later spanning op de lamp komt te staan, deze methode is hier volgens mij alom bekend.
Het andere type werkt meer zoals pwm. De sinus is 20ms lang, elke (voorbeeld he, basale uitleg van de werking) milliseconde wordt de uitgang aan en uitgeschakeld. die aan en uitschakeltijd varieert, dus hoe langer de sinus ingeschakeld blijft, hoe feller de lamp brand. Schakel ik van elke milliseconde 75% de uitgang uit, dan krijg ik dus eigenlijk maar 25% van de milliseconde een spanning. Op welk punt van de sinus dit gebeurd boeit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Helemaal gelijk, is wel heel wat complexer. Maar uiteindelijk is dat ook aansnijding :). Echter ik geef toe, geen faseaansnijding in de letterlijke zin en bovendien is dacht ik de aansturing onafhankelijk van een minimum belasting dan wel veel minder afhankelijk. Goede aanvulling van je Bartjez.
Los hiervan, ik ben niet op de hoogte van prijzen, maar dit laatste type lijkt me wel aanmerkelijk duurder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ik heb al mijn halogeenlampen nu vervangen.

Een trafo op wisselspanning met 4 halogeenlampen van 20 Watt naar 4 LED-lampen van 4 Watt. De lampen branden goed dus een lage belasting van 16 Watt is geen probleem voor het type trafo dat ik heb. Ik heb geen dimmer.

En een trafo op wisselspanning met 2 halogeenlampen van 20 Watt naar 2 LED-lampen van 4 Watt. Ook geen dimmer.

Geen voor mij zichtbare knipperingen maar een constante lichtbundel. Immers volgens Bartjens hebben LED-lampen allemaal een elektronische schakeling die naar de led een mooie gelijkspanning uitgeeft.

Weer een kleine bijdrage aan de energiebesparing.

De wisselspanning op de rail met de LED-lampen aan is 10 Volt. Met de halogeenlampen aan had ik 11,4 Volt gemeten. Waarom heb ik nu een lager voltage? Het betreft de trafo met 4 LED-lampen.

Update 6 oktober 2012
Ik heb vandaag rond de 9 Volt gemeten. Zou er iets aan de hand kunnen zijn met mijn multimeter? Ik heb het nog eens op andere punten geprobeerd en kom toch uit op ongeveer 10 Volt. Dus met halogeen 11,4 Volt en met LED 10,0 Volt.

Ik had begrepen dat de uitvoer-spanning van de transformator altijd constant zou moeten zijn. Onafhankelijk van de belasting. Dat zou betekenen dat bij een lagere vermogensvraag ook automatisch de stroomsterkte af zal nemen. Immers P = U x I. Zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 50% gewijzigd door One_Gandalf op 06-10-2012 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1177618

Ik heb een printplaat van een venduro afzuigkap die niet meer werkt waarop een transformator van 220v/12v zit bij controle meet ik op de secundaire 19v i.p.v 12v dus teveel spanning ik vroeg me af is die nu stuk of niet ik heb hem wel eerst los gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 08:57
Anoniem: 1177618 schreef op maandag 4 februari 2019 @ 11:52:
Ik heb een printplaat van een venduro afzuigkap die niet meer werkt waarop een transformator van 220v/12v zit bij controle meet ik op de secundaire 19v i.p.v 12v dus teveel spanning ik vroeg me af is die nu stuk of niet ik heb hem wel eerst los gesoldeerd.
A: Dit is niet de juise plek voor de vraag
B: Je moet de voeding onder belasting meten

Tip: Zoek de temperatuur beveiliging van de motor. Deze gaan wel eens stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sorry, maar open hier even een apart topic voor. Je vraag is niet relevant voor ddit topic van inmiddels 7 jaar oud.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.