Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Collin!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 09:45
Hey tweakers,

ik zit met een opdracht waar ik een beetje moeite mee heb. Voor een kantoor heb is het de bedoeling dat het rooster (in excel) aangepast kan worden en dat ieder kwartier van dat excelbestand een pdf gemaakt wordt en op de ftp server terecht komt.

dit moet volledig automatisch gaan. Nu heb ik 1 software pakket gezien van +1000 euro maar dit zit nu even niet in het budget. Verder ben ik helemaal uitgezocht, kan iemand mij hier mee helpen?

Edit:

besturingssysteem is windows XP en de office versie is 2003

[ Voor 7% gewijzigd door Collin! op 19-09-2012 17:14 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:21
Scheduled task maken die elk kwartier het bestand print naar PDF, en daarna naar een FTP-locatie copieert?? Volgens mij moet dat wel met bijvoorbeeld PDF-creator kunnen wat nog gratis is ook. Lijkt mij de makkelijkste oplossing eigenlijk.

iRacing Profiel

• Collin!
Ik was vergeten te vermelden dat de machine op xp werkt met office 2003, als ik daar kijk bij scheduled tasks dan kom ik op 1x per dag max?

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Even iets in elkaar hakken in VBA?

Luctor et Emergo || specs

• Collin!
even iets in elkaar hakken? ik heb zeg maar wel wat kennis gewoon in windows en wat webprogrammeer talen maar visual basic..

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De combi van volledig automatisch, zonder kosten en zonder zelf wat scripten kan een lastige zijn :P

Kijken naar een VBA- (niet VB!)-script lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende. Als je al ervaring hebt met andere talen zou je een heel eind moeten komen met het interpreteren van de code die je krijgt met de opneemknop. Mocht je op een specifiek punt vastlopen kunnen we dan vast meedenken.

Het vaar ftp verplaatsen van een bestand lijkt me in geen enkele taal een probleem, "zelfs" bijv PHP.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-11 16:32
met een beetje googlen en wat fantasie zou ík uitkomen op een combinatie van:

VBScript 15 minuten loop, VBScript: excel printen naar een gratis pdf printer en dan met VBScript uploaden
:P

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 20:23

Felyrion

goodgoan!

Dit is met de gratis PDFcreator goed op te lossen! Dit progje is bijna gemaakt voor zulke dingen ;)

Eerst de applicatie even installeren (van sourceforge bv.) en vervolgens de configuratie erbij pakken:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4wl7GYbBvU4o5Q8cGKETjgBS/full.jpg

Hier zie je de optie Auto-save. geef het een naam (als het altijd dezelfde moet zijn, als in, elke keer dezelfde file vervangen, of gebruik een token zoals date als het telkens een andere naam moet hebben).
Pak een fijn mapje waar je het kwijt wilt en klaar.

Dan is er nog een tweede handige deel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ganha3rvw6ufrtUGFEzQtHb3/full.jpg

hier kun je automatish bijvoorbeeld een upload scriptje draaien nadat de file gesaved is.Dat is volgens mij overal wel te vinden.

Dan op naar Excel.
Even een macro maken met als inhoud:

code:
1
2
3
4
Sub initialize()
    alertTime = Now + TimeValue("00:15:00")
    Application.OnTime alertTime, "PDFloop"
End Sub

En dan een tweede macro met als inhoud:

code:
1
2
3
4
5
Sub PDFloop()
    Application.Run "printPDF"
    alertTime = Now + TimeValue("00:15:00")
    Application.OnTime alertTime, "PDFloop"
End Sub

edit: al bedenk ik me nu dat je waarschijnlijk de eerste ook gewoon weg kunt laten en gelijk de loop macro starten. Ik had eerst iets anders in gedachten... denkfoutje :P je moet het maar even proberen

De eerste kun je draaien als de sheet geopend wordt voor het eerst, om de 15 minuten loop te starten.
Maak dan nog een macro met als naam PrintPDF en doe hiervoor gewoon de handelingen die je moet doen om te printen naar pdfcreator (dus opname starten, print, pdfcreator kiezen, klik print, opname stoppen)

deze ziet er hier zo uit (bij jou dus waarschijnlijk anders!):
code:
1
2
3
4
Sub printPDF()
    Application.ActivePrinter = "PDFCreator on Ne00:"
    ExecuteExcel4Macro "PRINT(1,,,1,,,,,,,,2,""PDFCreator on Ne00:"",,TRUE,,FALSE)"
End Sub

Done :)

Het resultaat bij mij na 5 runs (van 1 minuut):
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GzYChSZl4b6H0WmTQazPVHw9/full.jpg

edit:
Lijkt inderdaad op wat net hierboven gezegd wordt... moet je toch uit kunnen komen zo? :)
(kan vast netter, maar het werkt ;) )
Overigens ging ik er vanuit dat Excel open mag staan :P anders moet je aan de slag met extern scripten.

[ Voor 29% gewijzigd door Felyrion op 19-09-2012 22:27 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Collin!
Thanks! hier heb ik heel veel aan! ik ga er morgen meteen mee aan de slag en dit moet mij wel gaan lukken! Excel staat op die pc altijd open dus dat moet geen probleem zijn!

nogmaals erg bedankt en ik laat het weten als het gelukt is!
Pagina: 1