Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tools, “beheren” datacenter

Pagina: 1
Acties:

• dannybeuker
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-11 08:12
Hallo,

Al enige tijd werk ik in een datacenter en waar ik tegenaan loop, is het goed "beheren" / "in kaart brengen" van onze kasten in het datacenter. Op dit moment maak ik gebruik van Visio en dat werkt goed tot op zekere hoogte. Ik zal even de situatie schetsen.

Wat ik op dit moment heb:
In Visio heb ik van onze straat een voor- en achteraanzicht, met daarin alle hardware. Dit bestaat uit patch panelen, switches, servers, storage, etc. Binnen Visio hebben de objecten een aantal eigenschappen, zoals serie-, type-, partnummers, benaming, locatie, etc.
klik
Naast Visio is er nog een Excel sheet voor het netwerk gedeelte. Hierin staat dan, switch1-p1 gaat naar switch3-p16 bijvoorbeeld.
klik

Waar ik graag heen wil:
De mogelijkheid om meer gedetailleerde informatie kwijt te kunnen. Bijvoorbeeld door op het patchpaneel te klikken, een sheet of plaatje naar voren krijgen en zien wat er op de poorten gepatched is en waar het heen gaat. Zodat dit ook mee beheerd kan worden door de heren op onze netwerk afdeling. Een ander voorbeeld is incident historie. Een overzicht krijgen welke disken er defect gegaan zijn op welke storagebox.
Een lijst kunnen genereren met informatie, van bijvoorbeeld hoeveel storage onze klanten gebruiken en kunt schatten wat groei is, of wat de prijs per GB is. Dit soort dingen. Ik heb al gebruik gemaakt van de rapportage functie binnen Visio, dit werkt, maar niet echt lekker. Je komt dubbele gegevens tegen en elk item in de tekening wordt meegenomen.

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die hier tegenaan loopt of liep en daarom ben ik op zoek maar ervaringen van anderen, hoe doen jullie dit? Tips, tools, ervaringen alles is welkom.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
InfraStruXure kan zoiets. Maar dit is meer gericht op fysieke patch kasten en energie verbruik. Wil je meer process automatisering doen en cloud services achtige zaken automatiseren, dan kan je bijvoorbeeld naar BMC kijken. Maar dit soort tools zijn vrij prijzig. Verschillende fabrikanten hebben hun eigen management tools. (VMware vSphere, NetApp OnCommand, etc.) Iets als BMC kan deze zaken aan elkaar knopen.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 07:57
Kijk eens naar Racktalbles (http://racktables.org). Misschien grafisch geen uitblinker, maar zeker wel compleet als het gaat om het opzetten van een documentatieplatform voor een datacenter. Bijkomend voordeel: het is open source, dus het kost je hooguit wat tijd om het in te richten.

Verwijderd

Ik ben deze tools wel eens tegen gekomen, maar heb er verder geen ervaring mee...
N-Lyte: http://www.nlyte.com/
iTRACS: http://www.itracs.com/

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Heeft Microsoft ook niet gewoon zoiets in hun systemcenter pakketjes zitten?
Veder zou je gewoon gewoon fysieke beheer-dingen naar asset management pakketjes in het algemeen kunnen kijken, zo specifiek hoeft het niet te zijn dacht ik. ID-nummers en/of Barcode is dan genoeg dacht ik, om de dingen op locatie te ID-en en om per ID vast te leggen waar ze horen te staan. En dan in je netwerkinrichting natuurlijk ook zorgen dat je per switch en gateway weet waar ze zijn. Zo zou je per verbinding naar rack kunnen kijken naar een losse identificatie op poort niveau. Als een server dan aangesloten wordt maar niet zeker is waar ie staat na verloop van tijd, kan je dat IP/MAC/Poort-based doen. Je zou ook iets met de reverse lookups kunnen doen, dat je daar het fysieke pad toevoegt. server1.rack1.switch1.gateway1.domein.ext bijv. en dat laat je dan automatisch registreren.

[ Voor 85% gewijzigd door johnkeates op 24-09-2012 18:51 ]

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:58
Ben er eigenlijk ook al een tijdje mee bezig. Weliswaar niet dagelijks, maar staat wel op de planning om een tool te gaan gebruiken. We hebben twee datacentersuites met een deel hardware van interne klanten. Zouden nu ook graag een betere administratie willen gaan bijhouden. O.a. De patchpanelen met de geconfigureerde vlans. Verder de indeling van de racks zodat je van te voren ruimte kan reserveren en alvast de patches kan laten configureren (zodat je dat niet achteraf hoeft te doen, scheelt tijd). Had zelf al een lijstje gemaakt met diverse tools. Nadeel van sommige hardware/software leveranciers (HP, Microsoft) is dat ze specifiek op hun producten zijn gemaakt. Was ook al gecharmeerd van de mogelijkheden van Nlyte (van wat er op internet te vinden is). Racktables lijkt leuk, maar de ontwikkeling is niet echt geweldig. Je moet in ieder geval een tool hebben waarmee je virtueel de laatste hardware in je racks kunt plaatsen en zonodig de onderlinge verbindingen kunt plaatsen. Je moet eens op internet gaan zoeken op de term DCIM (data center infrastructure management). Als je manageable power supplies in de racks hebt, liggen je per rack het stroomverbruik meten. We hebben hier ondertussen ook al een hele verzameling Excel en Visio overzichten. Aangezien er een kans bestaat dat we over 2-3 jaar naar een ander datacenter gaan verhuizen, wordt een dergelijke tool zeker belangrijk.

• dannybeuker
Vriendelijk bedankt voor de reacties. Ik zal eens naar de opties kijken en hopelijk bied het een uitkomst.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ik weet niet over wat voor hardware het gaat, maar voor HP kan je gratis HP SIM installeren. Dat voorziet ook in een groot deel van je behoefte denk ik. Kan je ook meteen firmware versies baseline'en (slecht Nederlands :+ ) etc.

Racktables is een prima tool, die gebruik ik zelf ook en kan ook vrij veel hebben wat betreft netwerk informatie. Het enige probleem met RT is dat ik nog geen mooie oplossing voor Blade's heb gevonden. Dat is nog wat aan rommelen, maar ik verwacht dat daar ook wel iets voor komt. Patching doe ik daar ook, gaat prima!

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:19
Voor monitoring en overzicht gebruiken wij voor ons datacenter / glasvezel netwerk PRTG monitoring.

een tool die wat tijd kost om in te richten maar daarna zorgt dit wel voor een grote overzichtlijkheid.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:58
skai21 schreef op vrijdag 16 november 2012 @ 13:17:
Voor monitoring en overzicht gebruiken wij voor ons datacenter / glasvezel netwerk PRTG monitoring.
een tool die wat tijd kost om in te richten maar daarna zorgt dit wel voor een grote overzichtlijkheid.
Voor het monitoren van servers en services zoals je hierboven beschrijft, zijn er legio tools.

Het gaat hierbij specifiek om het bijhouden van de racks (hoogte-eenheden van servers), hardware in de racks, NICs, patchpanelen, patchpoorten (met VLANs), stroomaansluitingen. Dan heb je het over ander type tools. Als je dat met PRTG ook kan, hoor ik dat graag.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:09
Ik heb bij een aatal telco's en datacenters gewerkt en redelijk wat gebruiken Excel hiervoor.
Natuurlijk zijn er hele mooie tools die het visueel mooier maken wat heb je nu echt nodig voor je documentatie? Zorg ervoor dat je patches (A>B) en power gelabeld zijn als extra hulpmiddel.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:19
EdwinW schreef op zondag 18 november 2012 @ 12:28:
[...]

Voor het monitoren van servers en services zoals je hierboven beschrijft, zijn er legio tools.

Het gaat hierbij specifiek om het bijhouden van de racks (hoogte-eenheden van servers), hardware in de racks, NICs, patchpanelen, patchpoorten (met VLANs), stroomaansluitingen. Dan heb je het over ander type tools. Als je dat met PRTG ook kan, hoor ik dat graag.
Sorry voor de late reactie, ja dat kan.
Het geeft een duidelijk overzicht van alle hardware en is ook heel fijn in groepen te verdelen.
Ook kun je in de software dus IP-Sensors toevoegen om aan de apparaten ook een monitoring te hangen.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• Sync_
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-06-2022
Hi,

Wellicht kun je kijken naar Smaze, is vandaag gelanceerd en is een app waarmee je al je servers kan beheren en ook workstations en mobiele telefoons. Kost weinig, kan veel.

Groet,

Sync_ :*)

• Sync_
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-06-2022
www.smaze.net

Je kunt ook bijvoorbeeld aangeven wat je IP address is en ook notes toevoegen waarin je patches e.d. staan (ik weet ook dat in de volgende versie ook een optie komt om dit makkelijk aan te geven).

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Patchmanager (originele naam) vind ik ook wel prettig werken, maar dit is voornamelijk een bekabelingstool. Je kan er elk patchpaneeltje en draadje in opnemen, en je kan de racks mooi visueel indelen. Linkje: http://patchmanager.com/en/home/

Het is volgens mij wel een tool die extern draait, dat kan een voordeel en een nadeel zijn. Dat is aan jezelf om te beoordelen.

Vicariously I live while the whole world dies

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:39
DCIM is de heilige graal in datacenter beheer, juist omdat de bestaande methoden vaak beperkt zijn (CMDB die bv wel een connectie aankan, maar niet meerdere patchpanelen in serie), en/of niet op elkaar aansluiten (meerdere excel sheets, visio tekeningen, diverse CMDBs van verschillende disciplines, enzovoorts).

De grotere tools (StruXureware, iTRACS, Nlyte) zijn vrij prijzig, maar kunnen erg ver gaan, zeker als je een 'echte' datacenter omgeving hebt. Het terugverdien model zit hem doorgaans in het efficienter inzetten van beschikbare middelen zoals koeling en (dus) stroom. Ze bieden ook qua beheer een aantal voordelen te behalen, zo kunnen dergelijke systemen direct kastposities aanbevelen op basis van verwacht stroomverbruik, warmte, gewicht en benodigde aansluitingen. Hoe groter en complexer de omgeving, hoe meer het gebruik van dergelijke tooling zin heeft.

Dat gezegd is dergelijke tooling wel beperkt tot het ijzer, muv stroom en koeling. Inhoudelijke informatie uit een systeem (hoeveel GB er op dat NAS head-end in gebruik is, bv, of netto gebruik van een data verbinding) zal er (nog?) niet uit komen. Je kan wel de 10u van afdeling X doorbelasten, inclusief de kWh die daardoor verstookt wordt. Er zijn wel bewegingen tot 'in' de hardware, maar dan moet je vooralsnog denken in de context van efficiency. Dus CPU load van servers om virtualisatie efficienter te kunnen benutten, VM hosts 's nachts af te kunnen schakelen, dat soort dingen.

(Overigens heeft Nlyte heel veel aan marketing gedaan de laatste paar jaar, maar lijken zich de laatste maanden weer terug te trekken naar Engeland. Ze zijn voor ons daarom afgevallen)

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 28-12-2012 12:01 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• dannybeuker
Hallo allen,

Bedankt voor alle input. Ik heb verscheidene tools uitgeprobeerd en gekeken wat voor ons het meest toepasselijk was. Uiteindelijk ben ik bij iTop terecht gekomen. De andere keuze was opendcim.org.

De belangrijkste redenen voor het kiezen van iTop:
  • Mag geen geld kosten.
  • Er was behoefte aan incident logging.
  • En een stuk Changemanagement.
http://www.combodo.com/-Overview-.html

iTop bevat niet standaard alle "categorieën" die je misschien nodig hebt, maar er is wel de mogelijkheid om custom modules te maken en die er in schieten. Denk bijvoorbeeld aan een kabelgoot, patchpanel of extra velden onder bestaande objecten.

Denk post het, wie weet bied het iemand anders nog uitkomst.

Groeten!
Pagina: 1