Woood hoekbank zakt in elkaar van ellende

Pagina: 1
Acties:

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-07 12:59
Ik heb samen met mijn vriendin toen we zijn gaan samenwonen bij Karwei een Woood hoekbank gekocht toen deze in de aanbieding was (net voor nieuwjaar besteld, rond 10-01-'11 geleverd, 600 euro). Zo zag de bank eruit toen deze net geleverd was:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AHztW.jpg
Nu hebben we daar ruim een jaar met veel plezier op gezeten totdat in maart 2012 de bank luid kraakte (luider dan normaal, that is). Na de nietjes die de stof onder de onderkant van de bank vasthielden verwijderd te hebben zag ik het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SdGAY.jpg
Zoals te zien is het frame van bij elkaar geplakte vezels hout gemaakt (dikte per plank 14mm). De dubbele 'houten' planken zijn gescheurd terwijl wij beiden een redelijk normaal postuur hebben (ik 85 kg, zij 70 kg). Ik ga ook zuinig met mijn spullen om en ik heb er niet op gesprongen of iets in die trend. Maar goed, de garantie was volgens de kassabon inmiddels al voorbij en gezien ik het zelf voor een paar euro kon maken door er hout tegen aan te schroeven heb ik ervoor gekozen om het zelf maar te maken. Hierna hebben we er weer 6 maanden op kunnen zitten tot eergisteren (17-09-2012) mijn vriendin ging verzitten op de bank. Wederom een hardere kraak dan normaal en het kussen was onder haar ook een stukje naar onder gezakt. Na het doek onder de bank weer verwijderd te hebben zag ik dat het deze keer wat lastiger te repareren wordt:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LoKEQ.jpg
Zoals je kunt zien lijkt de houten constructie van de bank te slecht om de veren vast te kunnen houden. De andere kant ziet er helaas niet heel veel beter uit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RgzsY.jpg
Zoals je kunt zien lijken de witte klemmetjes van de veren hier ook los te komen van het hout. Zelf repareren zie ik dus niet echt meer zitten. De kwaliteit van het onderstel is dermate slecht dat ik met het repareren van dit stuk binnenkort problemen verwacht op een ander stuk. Het komplete onderstel vervangen voor beter materiaal is naar mijn mening de enige oplossing, echter hebben we de bank nu pas 20 maanden in gebruik.

Het spreekt dus voor zich dat ik er weinig voor voel om hier zelf voor op te draaien, gezien ik toch wel mag verwachten dat je een bank langer dan anderhalf jaar probleemloos kunt gebruiken. Ik ben al naar de Karwei geweest en ik heb bij hun om een oplossing gevraagd maar die verwijzen mij door naar hun leverancier. Die heb ik inmiddels gemaild met bovenstaand verhaal, maar reageert niet.

Dus bij deze mijn vraag, in hoeverre maak ik aanspraak op reparatie op hun kosten? Volgens de kassabon is mijn garantie inmiddels verstreken, echter kan ik me niet voorstellen dat een bank die door constructiefouten ruim binnen 2 jaar na aankoop in elkaar begint te vallen geheel op rekening van de klant komt. Zeker gezien volgens mij een bank op zijn minst een jaar of 6 tot 10 mee hoort te gaan (gezien de prijsstelling van deze bank houd ik dus minimaal 6 jaar aan). Maar wat kan ik verwachten en hoe kan ik garantie afdwingen?

edit: ontzettend ziek geweest maar inmiddels weer boven water, karwei heeft het inderdaad afgewimpeld en hebben er niets mee gedaan, ik heb uiteindelijk zelf de boel maar gerepareerd. Dat de bank van matig materiaal is gemaakt is niet zozeer het punt, ik had niet anders verwacht voor dat geld. Punt is dat hij daarnaast ook nog eens bijzonder slecht in elkaar gezet is. Ik snap dat het geen leolux is die na 20 jaar nog steeds beter zit en er uit ziet dan deze bank nieuw (ik zit er nu op een van 25 jaar oud bij mijn ouders), maar 2 jaar moet zelfs voor een bank van 300 euro wel te halen zijn. Overigens is het traagschuim en stof wel van redelijke kwaliteit, maar als het onderstel binnen 2 jaar in elkaar gestort is heb je daar natuurlijk niet heel veel aan. Anyways, geen Karwei meer voor mij.

[ Voor 11% gewijzigd door Bastard op 23-02-2013 00:38 ]

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Wat zei de Karwei toen je dit probleem aan ze hebt uitgelegd?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• Bastard
Beerkeeper schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:57:
Wat zei de Karwei toen je dit probleem aan ze hebt uitgelegd?
Wij kijken eerst wat de leverancier ermee doet, maar die doet er (nog) niet zoveel mee. Ik wilde er straks nog even langsgaan met mijn kassabon om ze nog een keer vriendelijk te vragen wat er aan gedaan kan worden.

• SmokingAces
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-01-2022
*knip*

Suggesties voor verzekeringsfraude zijn hier niet welkom.

[ Voor 92% gewijzigd door Orion84 op 19-09-2012 11:07 ]

PADDAP - E-commerce - Conversieverhoging

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:13

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De leverancier (je bedoelt neem ik aan fabrikant) heeft ook weinig plichten naar jou toe, behalve datgene wat hij aan fabrieksgarantie biedt, maar dat is volledig op hun eigen voorwaarden.

De enige die de wettelijke verplichting naar jou heeft om een deugdelijk product te leveren is de verkoper, Karwei dus. Dat is in deze dus ook je eerste aanspreekpunt.

Wat de te verwachten levensduur van zo een bank is zou ik niet durven zeggen, maar ik ben het met je eens dat minstens 2 jaar niet onredelijk klinkt. Nadeel is wel dat in Nederland na de eerste 6 maanden de consument zelf moet aantonen dat het om een ondeugdelijk product gaat en het geen gevolg is van foutief gebruik. Zeker als je er zelf al aan hebt lopen klussen wordt dat mogelijk lastig als Karwei moeilijk gaat doen.

Anyway: op naar de Karwei dus, succes daar mee :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 16:35
*knip*

Ga hem dan niet ook nog eens quoten, maar maak gewoon een TR aan :)

[ Voor 95% gewijzigd door Orion84 op 19-09-2012 11:13 ]

• Bastard
Inboedelverzekering wordt ook lastig, bij een laptop kan ik me nog voorstellen, maar een bank die in elkaar zakt omdat iemand er op is gaan zitten? Ik wil de reactie van de verzekering daarover wel zien :P.

Maar bedankt voor de reacties, op naar de Karwei dus.

[ Voor 28% gewijzigd door Bastard op 19-09-2012 11:16 ]

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:55
Gokje: centrale verwarming / lage luchtvochtigheid?

Je gaat er nu geheel van uit dat het constructiefouten zijn. De sterkte van lijmverbindingen en pershout bij langdurige lage luchtvochtigheid buitengesloten is het vooralsnog aannemelijk dat het een gevolg van transportschade is.

Je kan overigens net zo veel garantie afdwingen als je zelf zin in hebt. Totdat het laster of afpersing wordt natuurlijk.
Dat het bedrijf daadwerkelijk de kosten voor reparatie gaat vergoeden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Een geheel nieuwe bank uit coulance als je voldoende zeurt zou nog wel eens kunnen gebeuren.

- knip -

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Tsja. Ik vind het een beetje een lastige zaak. In mijn ogen had je de eerste keer naar de Karwei moeten gaan ipv zelf te gaan klussen om de bank weer in orde te krijgen. Economische levensduur van een bank ligt denk ik toch wel boven de 2 jaar dus je had in ieder geval een goed gesprek met ze kunnen hebben over het leveren van garantie en eventueel delen van de kosten.
Nu heb je zelf de bank gerepareerd, maar het zou dus zo maar kunnen dat je de bank op een dusdanige manier hebt gerepareerd dat de schade die nu ontstaan is volgschade is van je reparatie. Lijkt me niet heel plausibel, maar het valt ook niet uit te sluiten.

Tsja, ik zou zelf nu gewoon naar de Karwei gaan, het geval voorleggen en kijken wat ze aanbieden.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Bastard schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:53:
Maar goed, de garantie was volgens de kassabon inmiddels al voorbij en gezien ik het zelf voor een paar euro kon maken door er hout tegen aan te schroeven heb ik ervoor gekozen om het zelf maar te maken.
Ik denk dat dit een lastig puntje gaat worden.

De wet verplicht de koper zijn klacht bij de verkoper te melden binnen ‘bekwame tijd’ nadat hij het gebrek heeft ontdekt. Gebeurt dit niet, dan verliest de koper zijn rechten ten aanzien van de non conformiteit. Voor een consumentenkoop is bepaald, dat een melding binnen twee maanden na ontdekking nog tijdig is.*

Aangezien je na het zelf repareren nog 6 maanden op de bank heb kunnen zitten, heb je de meldingsplicht genegeerd waardoor je wettelijk gezien geen recht meer hebt op garantie.

Dan is er nog een punt (waar ik even zo snel geen bron van heb aangezien ik dat te horen heb gekregen in een gesprek met het juridisch loket).

Na 6 maanden is het aan jou als klant om aan te tonen dat het probleem niet door jou is ontstaan. Dit was in het eerste geval inderdaad goed aan te tonen, maar daarna ben je zelf aan de bank gaan knutselen. Hoe onwaarschijnlijk het misschien ook zal zijn, moet je nu aan kunnen tonen dat er geen causaal verband is tussen jouw interventie en de nieuwe problemen die zijn ontstaan. Daarnaast is het ook zo dat de daaropvolgende schade die nu is ontstaan misschien voorkomen had kunnen worden wanneer de verkoper tijdig op de hoogte was gesteld van de problemen. Nu heb je twee afgebroken stukken hout en een stuk hout dat kwetsbaar is geworden. Dit is een stuk grotere reparatieklus dan het aanvankelijke probleem. Waardoor de kosten die de verkoper moet maken voor de reparatie ook groter zijn geworden. Dit ongeacht of de daaropvolgende problemen door een tijdige reparatie wel of niet zouden zijn ontstaan.

Als we puur naar de regels (en mijn interpretatie en informatie) van de wet kijken, dan heb je strikt gezien geen recht meer op garantie. Dat neemt niet weg dat de verkoper je waarschijnlijk wel zou willen helpen met dit probleem.

Mijn tip zou in ieder geval zijn. Neem bij de eerste tekenen van schade gelijk contact op met de verkoper en ga vooral niet zelf aan je spullen lopen klussen. Vooral op die causaliteit uit te sluiten.

Daarnaast kan het zo zijn dat (jammer genoeg) de garantieafhandeling dusdanig lang kan duren dat er een half jaar overheen gaat. Je eerste melding van het probleem is dan het begin punt waarop je recht op garantie begint te lopen tot het eindpunt waarop het probleem verholpen is. Binnen deze afhandeling kan je namelijk over de garantietermijn heen gaan. Het is dan belangrijk dat je zwart of wit hebt dat je tijdig melding hebt gemaakt.

*http://www.consumentenautoriteit.nl/ondernemers/regels-speciaal-voor/consumentenkoop/misverstanden-over-garantie

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Bastard
Raymond P schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:24:
Gokje: centrale verwarming / lage luchtvochtigheid?

Je gaat er nu geheel van uit dat het constructiefouten zijn. De sterkte van lijmverbindingen en pershout bij langdurige lage luchtvochtigheid buitengesloten is het vooralsnog aannemelijk dat het een gevolg van transportschade is.

Je kan overigens net zo veel garantie afdwingen als je zelf zin in hebt. Totdat het laster of afpersing wordt natuurlijk.
Dat het bedrijf daadwerkelijk de kosten voor reparatie gaat vergoeden lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Een geheel nieuwe bank uit coulance als je voldoende zeurt zou nog wel eens kunnen gebeuren.
Ik heb altijd ramen open staan, zelfs in de winter. Dat een hele lage luchtvochtigheid de oorzaak is lijkt me daarom op zijn minst onwaarschijnlijk. Transportschade zou al waarschijnlijker kunnen zijn, maar dan is het vreemd dat hij het nog ruim een jaar uitgehouden heeft.
theHoff schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:40:
Tsja. Ik vind het een beetje een lastige zaak. In mijn ogen had je de eerste keer naar de Karwei moeten gaan ipv zelf te gaan klussen om de bank weer in orde te krijgen. Economische levensduur van een bank ligt denk ik toch wel boven de 2 jaar dus je had in ieder geval een goed gesprek met ze kunnen hebben over het leveren van garantie en eventueel delen van de kosten.
Nu heb je zelf de bank gerepareerd, maar het zou dus zo maar kunnen dat je de bank op een dusdanige manier hebt gerepareerd dat de schade die nu ontstaan is volgschade is van je reparatie. Lijkt me niet heel plausibel, maar het valt ook niet uit te sluiten.

Tsja, ik zou zelf nu gewoon naar de Karwei gaan, het geval voorleggen en kijken wat ze aanbieden.
De eerste keer ben ik ook naar Karwei geweest om te zeuren voor garantie, maar dat kreeg ik toen ook niet direct en gezien het toen vrij makkelijk (en goedkoop) te repareren was had ik geen zin om daar echt lastig over te doen. De manier waarop ik het toen heb gerepareerd kan onmogelijk te maken hebben met het nu ontstane probleem. (ik heb de plank die gescheurd was in de tweede foto zoveel mogelijk teruggebracht naar de positie voor de scheur en toen geborgd met een 2e plank om verder scheuren te voorkomen, zoals het oorspronkelijk ook was maar nu met echt hout).

zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YevgM.jpg

Die versteviging zit dus puur en alleen op het punt dat eerst gescheurd is. Als door het verstevigen van dit punt de rek daaruit verdwenen is (waar de rek blijkbaar ook al niet voldoende was gezien het scheuren van de plank) en daardoor de scharnieren met de veerophanging zijn gaan rekken als volgende zwakste punt, blijft mijn punt dat de bank ondeugdelijk in elkaar zit nog steeds overeind.

Maar goed, ik ga zo naar de Karwei, ik ben benieuwd.

Net terug:
Karwei lijkt iig wel alles in het werk te stellen om in ieder geval van alles voor me te regelen, dus ik ben benieuwd. Krijg wel wat vertraging omdat ik mijn bon nog niet gevonden heb en ze dus de bestelling aan de hand van rekeningafschriften/karwei-kaart moeten werken, maar het lijkt in ieder geval de goede kant op te gaan :) .

Inmiddels al een tijdje bezig, de intentie lijkt er bij Karwei wel te zijn maar er is eigenlijk nog steeds niets gebeurd. Voor 600 euro mag je inderdaad geen wonderen verwachten (en dat doe ik ook niet), maar meer dan 15 maanden zou hij toch wel heel moeten blijven bij normaal gebruik, anders had ik beter een leolux kunnen kopen (die hebben mijn ouders en die zit na 20 jaar nog goed en ziet er nog steeds netjes uit, per jaar een stuk goedkoper dan een bank van de Karwei).

[ Voor 19% gewijzigd door Bastard op 30-10-2012 22:09 ]

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik denk dat de meeste van ons je wel zullen geloven, maar zodra je moet gaan zeuren om garantie, dan kunnen de geringste dingen tegen je gebruikt worden.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Woood is overigens een merk van De Eekhoorn, die weer particulier verkoopt via de webshop Basic Label.

Ze leveren ook daar maar maximaal 1 jaar garantie, maar het lijkt mij dat je bij een bank écht wel een langere levensduur mag verwachten, zoals het hier afbreekt mag gewoon echt niet gebeuren.

* Hooglander1 heeft ook een bank daarvan, ben benieuwd hoe lang die het gaat volhouden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:50

servies

Veni Vidi Servici

Hooglander1 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 12:01:
Woood is overigens een merk van De Eekhoorn, die weer particulier verkoopt via de webshop Basic Label.

Ze leveren ook daar maar maximaal 1 jaar garantie, maar het lijkt mij dat je bij een bank écht wel een langere levensduur mag verwachten, zoals het hier afbreekt mag gewoon echt niet gebeuren.
Tja... een hoekbank van 600 euro... Ik zit bij fatsoenlijk bankmateriaal toch aan een iets andere prijsklasse te denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 14:44
Inderdaad, een hoekbank van 600 euro is omgerekend 30 euro per maand een prima bedrag? Elke bank in die prijs categorie is gemaakt van spaanplaat, multiplex, lijm en nietjes. Het is geen Leolux oid. Ik denk niet dat je hier nog iets mee kan, als Karwei zijnde zou ik in ieder geval niets doen.
Pagina: 1