Hoe A/V-Receiver koelen?

Pagina: 1
Acties:

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mijn A/V-Receiver staat in een vrij krappe kast. Vrije ruimte boven het apparaat is zo'n 7cm. De zijkanten van de kast zijn gesloten, de voor- en achterkant zijn open.
De receiver wordt tijdens gebruik erg warm. Ik ben dan ook op zoek naar een simpele oplossing om het apparaat beter te koelen.

Eisen die ik aan de koeling stel zijn:
Stil
Eenvoudig aan te sluiten op het stroomnet (230v) of bijvoorbeeld usb (5v)
Liefst de warme lucht naar achteren toe afvoeren.

Wat zijn de mogelijkheden om de koeling op deze wijze te verzorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe ziet de opstelling er uit in een tekening?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij is het niet nodig om een receiver te koelen. Ook als hij helemaal in de vrije ruimte stond zou de receiver heet worden. Daarnaast is het consumenten electronica, dus er is rekening gehouden met mensen die het apparaat in een wat krappe ruimte proppen.

Begin er gewoon niet aan zou mijn advies zijn. :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het makkelijkste is gewoon een casefan te pakken (bijv van 12 cm groot) en die aan te sluiten op een telefoon/usb oplader van 5v. Gewoon even een oud usb kabeltje doorknippen en de draadjes aan elkaar verbinden/solderen. Als dat niet genoeg koeling oplevert kan je ook 2 casefans gebruiken, maar stil is het sowieso doordat het maar weinig toeren draait. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Overschot aan bedrading ergens anders huisvesten, zodat de opstijgende warme lucht aan de achterkant makkelijker weg kan.

Of je zou de kast een stukje van de muur af kunnen zetten zodat de warmte nog beter achter de kast langs kan.
Of een strook van een paar cm aan de achterkant van de plank boven de receiver afzagen, zodat je een grotere ventilatieopening krijgt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

JvS schreef op zondag 30 september 2012 @ 10:14:
Volgens mij is het niet nodig om een receiver te koelen. Ook als hij helemaal in de vrije ruimte stond zou de receiver heet worden. Daarnaast is het consumenten electronica, dus er is rekening gehouden met mensen die het apparaat in een wat krappe ruimte proppen.

Begin er gewoon niet aan zou mijn advies zijn. :)
Je weet toch dat veel apparaten die een warmte produceren een bepaalde hoeveelheid ruimte nodig hebben om de warmte kwijt te kunnen? Ts is bang dat het te warm wordt in de te krappe ruimte (volgens voorschrift) en wil dus de luchtdoorstroming verbeteren.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:03
Wat ik vroeger heb gedaan is het ding gewoon openmaken. 2 fans onder het rooster monteren en die in de receiver zelf aansluiten op het voedingscircuit. 2x 12 volt fan op 5 volt laten draaien oid en je hoort ze niet, maar er wordt wel goed warmte afgevoerd.

Dit was voor het aansluiten van een sub die qua impedantie in feite niet op de versterker aangesloten mocht worden. Daardoor werd het ding nogal.. ehh.. warmpjes :)

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:22
Zorgen dat de lucht aan de achter- en voorkant goed weg kan.
7cm ruimte erboven is ruim zat. Sommige apparaten worden gewoon erg warm, daar moeten ze dan ook gewoon tegen kunnen..

[ Voor 3% gewijzigd door - J.W. - op 30-09-2012 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Tazzios

..

EdGnoj schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:49:
Mijn A/V-Receiver staat in een vrij krappe kast. Vrije ruimte boven het apparaat is zo'n 7cm. De zijkanten van de kast zijn gesloten, de voor- en achterkant zijn open.
De receiver wordt tijdens gebruik erg warm. Ik ben dan ook op zoek naar een simpele oplossing om het apparaat beter te koelen.

Eisen die ik aan de koeling stel zijn:
Stil
Eenvoudig aan te sluiten op het stroomnet (230v) of bijvoorbeeld usb (5v)
Liefst de warme lucht naar achteren toe afvoeren.

Wat zijn de mogelijkheden om de koeling op deze wijze te verzorgen?
Een globale omschrijving van de situatie met een hele rijtje eisen waarbij je een kant en klare oplossing lijkt te verwachten ("eenvoudig aan te sluiten").
Tevens is een passieve oplossing uitgesloten omdat je bij je eisen aangeeft dat je hem eenvoudig stroom wil kunnen geven. Daardoor kunnen we alleen een fan adviseren (of een peltier >:) )

Oplossing: Gooi er een grote fan bij op lage toeren. hoe je m het eenvoudigst aan kunt sluiten en waar je hem het best kunt plaatsen kunnen we je niet vertellen a.d.v. de informatie die je geeft. Maar veel al luistert de plaatsing niet zo nauw een beetje airflow maakt al een heel verschil.

[ Voor 9% gewijzigd door Tazzios op 30-09-2012 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1