SSD System disk < € 150,-

Pagina: 1
Acties:

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 08:36

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik heb al even zitten rondneuzen, maar ik zie door het SSD bos de individuele bomen niet meer :X

Ik ben op zoek naar een SSD als System disk voor mijn workstation voorzien van Windows 7 Ultimate met de volgende (relevante) hardware:

Product
Intel Core i7 2600K Boxed
Corsair Vengeance Low Profile CML16GX3M4A1600C9
Asus P8Z68-V PRO Gen3
Seasonic X-660 80+ Gold
Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5

Het systeem wordt met name gebruikt voor grafisch vormgeven (hoofdzakelijk photoshop, illustrator en indesign).
Wat vooral van belang is dat het systeem en geïnstalleerde software snel opstarten.
Als scratch disk voor de software gebruik ik reeds een losse HDD welke alleen voor dit doel gebruikt wordt.
Ook voor page files gebruik ik reeds een tweetal op zich staande partities op weinig gebruikte schijven.

Ik heb voor mezelf al een aantal eisen opgesteld:

• € 150 max
• 180GB+
• Sata 600
• Read/Write 500MB/s+

Daarmee kom ik op de volgende selectie in de pricewatch:

http://tweakers.net/price...5PcQsm10an9ryfbLJfxoVyWLw

Maar nu??

Ik heb naar diverse reviews gekeken, maar hieruit komt vaak alleen de snelheid duidelijk naar voren en wordt weinig tot niks gezegd over levensduur, kwaliteit etc.

Ik heb mijn bereik reeds redelijk in weten te krimpen, maar ik hoop dat er een aantal collega tweakers zijn die me wat meer in de uiteindelijk juiste richting kunnen duwen.

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:34
edit: Samsung 830 een optie? is 256GB voor 165 euro zo uit mijn hoofd. Is inderdaad meer dan 150 maar wel een snelle ssd met veel ruimte.

[ Voor 6% gewijzigd door FreestyleFrl op 19-09-2012 10:47 ]

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-07 12:16
De Intel 520 is dan de enige waar je voor zou moeten kiezen. De rest is rommel. Geef 2 tientjes extra uit en je hebt een snellere en meer betrouwbare Samsung 830 256gb of Crucial M4 256gb.

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Dan kom je dus op deze keuze uit:

http://tweakers.net/price...NPRqRfkjjzZ7TQXVqVVuSzLGw

Probleem is dat ik mijn budget eigenlijk al opgerekt heb van € 125,- naar € 150,- en ik toch ergens een grens moet trekken ;)

[ Voor 59% gewijzigd door floriske.nl op 19-09-2012 10:54 ]

• FreestyleFrl
Of deze, nog beter maar iets minder ruimte pricewatch: Intel 520 180GB

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Die stond inderdaad ook in mijn eerste keuzelijst, en als ik rookie no. 1 begrijp zou dat de enige juiste keuze zijn onder de € 150,-?

[ Voor 54% gewijzigd door floriske.nl op 19-09-2012 10:58 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Waarom is 128gb niet genoeg?
Ik heb daar mijn windows op staan, alle drivers en essentiele tools, mijn Bethesda collectie en dan heb ik nog ruim de helft over :S
Pas op met de intel520, deze heeft een sandforce controller, wanneer je betrouwbaarheid en prijs belangrijk vind, kun je eigelijk alleen voor de crucialM4 en samsung830 gaan.

[ Voor 35% gewijzigd door eL_Jay op 19-09-2012 11:00 ]

• FreestyleFrl
Ja die Intel 520 zijn net wat sneller dan de samsung en de crucial. Het is dan geen 256gb maar wel sneller!

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
eL_Jay schreef op woensdag 19 september 2012 @ 10:58:
Waarom is 128gb niet genoeg?
Ik heb daar mijn windows op staan, alle drivers en essentiele tools, mijn Bethesda collectie en dan heb ik nog ruim de helft over :S
Ik heb op het moment zo'n 80GB in gebruik dan zit ik direct al op 62,5% gebruikte ruimte.

• rookie no. 1
  • Laatst online: 09-07 12:16
Nee, die Intel 520 is niet sneller. Deze heeft een Sandforce controller en die geven geen realistische snelheden op (max. haalbaar alleen met comprimeerbare bestanden).

Die Samsung 830 en ook de Crucial is i.r.l. sneller en betrouwbaarder en ... voor 2 tientjes meer opslag, dus ja...moeilijke keuze :+

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
als rookie nu eens € 13,80 bij legt ;)

Maar goed, zonder gein: Ik dacht dat de nieuwere Sandforce chipsets inmiddels betrouwbaarder waren?

Zucht....... anders toch nog maar een paar tientjes aan het budget toevoegen :X

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik zou even willen opmerken dat Samsung alles zelf doet, elk onderdeeltje hebben ze zelf gemaakt/laten maken maar er komt geen third-party fabrikant aan te pas dus dat is goed voor de betrouwbaarheid.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Mr_gadget
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarom eigenlijk niet de intel 330 180 GB?

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Prijsverschil met de 520 is te gering, 330 schijnt overigens wel gewoon een binned 520 te zijn met lagere snelheden.

Anoniem: 22659

Ik (en anderen met mij) zijn een paar maanden na aanschaf van een 128 GB model al aan het kijken voor een grotere vervanger. Dat is met alleen standaard software installed (Windows, Adobe Suite, Visual Studio, etc.). Meer ruimte is raadzaam. Daarnaast zijn grotere SSDs sneller dan kleinere.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Als je eenmaal de stap maakt naar een SSD heb je de dikste winst te pakken. Alle benchmarks zijn leuk, maar ik heb in 3 dezelfde systemen een vertex 2 (60gb kreng van tig jaar terug, koste toen nog een vermogen), een intel 330, en een crucial m4. Het scheelt vast een secondje, maar praktisch merk je er weinig van. Zeker niet met het opgegeven gebruik.

Enige wat overblijft is eigenlijk prijs, prijs/gb, en betrouwbaarheid. Daar zit je met intel prima, en de 330 is een prima keuze binnen je budget. Ondanks dat is het eerder genoemde advies van; ga naar 165euro, en pak een Samsung 256gb, volkomen terecht, dus als je de euros kan vinden zou ik dat absoluut doen. De extra ruimte zal je snel genoeg waarderen, en je hebt dan een schijf die voorlopig erg goed mee kan wat betreft betrouwbaarheid en prestaties. Want wie weet heb je die extra prestaties volgend jaar voor iets anders wel nodig. Als het budget echt strak <150 is, 520/330 zijn beide prima en je zal het verschil in je huidige genoemde gebruik niet merken.

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties!

Jullie hebben me echter wel geld gekost ;) aangezien ik denk ik toch maar een paar tientjes extra neer ga leggen voor de Samsung 830 ;)
Pagina: 1