• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ondertussen al een hele tijd aan het inlezen op Tweakers en diverse andere sites maar het is me nog niet gelukt op een keuze te maken op het gebied van een nieuwe receiver en speakers.

De setup is momenteel een Panasonic 42GT30 plasma. Hieraan hangen een UPC HD-DVR, Dune TV-101 mediaspeler, PS3, Xbox360, Wii en een DVD-speler (welke op de nominatie staat voor een upgrade naar Blu-Ray)

Het is de bedoeling op het geheel te voorzien van een bijpassend mooi geluid. Aangezien ik een redelijk noob ben op dit gebied, is mijn eisenpakket nog vrij beperkt, denk ik. Er dienen de nodige HDMI-aansluitingen te zijn en ook een netwerkaansluiting hoort bij de wensen. Verder zie ik graag ondersteuning voor ARC, 3D en HD-audioformaten terug in de receiver.

Vooral wat betreft de speakers heb ik geen idee waarnaar ik op zoek moet gaan. Als ik voor mezelf spreek, is vooral de kwaliteit bij films het belangrijkste. Mijn vriendin legt de nadruk op de kwaliteit van de muziek en dat de speakers niet groot en opvallend mogen zijn.

Een – voor mij – lastige setup. Het budget voor receiver en speakers heb ik gesteld op 750 euro. Als het nodig is rekbaar naar 1.000 euro.

Ondertussen heb ik al de volgende zaken overwogen:

- Onkyo HT-S95THX40, een alles-in-1-oplossing waarvoor het budget nog iets opgerekt moet worden maar waarmee ik in 1 keer klaar zou zijn. Nadeel is echter dat deze sets het meestal laten afweten wat betreft speakers en ik bang ben dat het toch een miskoop zou zijn ondanks dat het qua set toch wel meer high-end is dan de gemiddelde Home-Theatre-In-A-Box.

Daarom ben ik nu aan het proberen om zelf iets te combineren

Een losse receiver zoals de:
- Yamaha RX-V473
- Onkyo TX-NR509

Met een speakerset zoals de:
- Jamo S 606 HCS 5 5.1 (de zuilen zijn wel te groot volgens mijn vriendin)
- Kef KHT2005.3
- Klipsch HD Theater 500 5.1 (in de pricewatch staat alleen de 300)
- JBL Cinema 500 5.1
- Canton Movie 120 MX 5.1
Maar ook nu ben ik weer aan het twijfelen. Aangezien de speakerset standaardsets zijn overweeg ik nu weer om alles los uit te zoeken. Maar als ik rondkijk voor losse speakers, lijkt het me weer bijna onmogelijk om binnen het budget te blijven.

Ik ben benieuwd of iemand op het forum nog wat stof tot nadenken en discussie kan meegeven op de juiste keuze te kunnen maken. Is een Onkyo alles-in-1-set echt zo slecht? En zijn de speaksets van de “betere” merken nog steeds ongeschikt en eigenlijk geen goede aankoop?

[ Voor 11% gewijzigd door S1NN3D op 19-09-2012 10:57 . Reden: links pricewatch ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HT met een budget voor 750 - 1000 euro, relatief kleinere speakers maar een goed geluid.
Dat betekent dus gaan luisteren, en dan voornaleijk je vriendin.
Wat bij HT belangrijk is zijn de fronts en de center. Bij muziek is dat met name de frontspeakers uiteraard; dat draai je meestal stereo ;)

Kortom: je rears mogen wat minder zijn. Als je een paar mooie vloerstaanders koopt heb je daar stereo een goed geluid van, en ook voor HT ben je dan al een heel eind klaar. Voor de rears wat kleinere speakers, bij voorkeur uit de zelfde serie, en een bijpassende center. Sub kan altijd later nog.

Als je vriendin die jamo 606 vloerstaander te groot vind, kun je eens kijken naar wat kleinere vloerstaanders. Ik draai zelf met een Denon / Klipsch combinatie en was erg verrast door het geluid van de Klipsch F1 / F10. Is ook niet heel duur. Heb ze uiteindelijk zelf als rears ingezet.

Ik zag dat Correct de F1's alleen nog in kersen heeft, da's jammer, want die dingen kosten maar 99/stuk. Als je kersenkleur niet erg vind ben je relatief goedkoop klaar met deze set:
2x Klipsch F1 kersen a 99/stuk
2x http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=329388]Klipsch B2 kersen a 59/stuk
1x Klipsch C20 center a 199/stuk
1x Denon AVR1912 receiver a 439/stuk

Totaal: 954 euro. Maar dan heb je wel iets moois en tevens een receiver waar je al je spul op aan kunt sluiten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Ondertussen heb ik al vele pagina's met ervaringen en discussies doorgenomen op T.net. Als ik terugkijk op mijn openingspost kan ik niet anders dan concluderen dat ik de focus heb beperkt tot complete HT-speakersets. En daarmee gaat het zeker wat betreft het luisteren naar muziek niets worden.

Zoals je al voorstelde zal het toch het los uitzoeken van speakers moeten worden. Verder ook het besluit genomen om de speakers zo nodig in fases te gaan kopen en er misschien nog wat meer geld aan uit te geven. Welke is een kwestie was luisteren en kijken in de winkel. Door wat ik er over gelezen heb ben ik inderdaad benieuwd naar de merken Klipsch, Kef, Dali en B&W.

Het was me opgevallen dat je een Denon receiver noemt. Het is me opgevallen dat dit merk - voor mijn gevoel - op meer waardering kan rekenen dan die van Onkyo en Yamaha op het forum. Koop je met een Denon een klasse beter of heb ik het dan mis?

Het is me wel duidelijk geworden dat je als first-time-buyer van een hifi-systeem veel keuzes moet maken t.o.v. wanneer je voor een HTiB gaat. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik ben zelf een Denon / Klipsch liefhbber, maar dat is dan ook het gene wat ik thuis heb staan. Denon is een goed merk, maar Onkyo, Marantz en Yamaha ook. Idem voor Nad, Cambridge audio en andere merken. Maar idd, d'r zitten hier op het forum heel wat Denon fanboys :P

Wat jij moet doen is heel simpel: naar een hifi winkel gaan, je wensen en eisen voorleggen, zorgen dat je je eigen muziek bij hebt, en simpelweg luisteren. Muzieksmaak is heel persoonlijk namelijk. Voor films kun je over het algemeen denk ik als uitgangspunt nemen dat als je twee mooie vloerstaanders hebt als fronts en een goede center, de rest vanzelf wel volgt. De center is eigenlijjk nog het belangrijkste, vanwege de stemmen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Ik breek even in omdat ik tegen hetzelfde dilemma aanloop en eigenlijk van plan een eigen topic te openen.

Ik vind dit een hele mooie reciever omdat je ook direct kan streamen vanaf de iTunes libery (die denk ik de meeste toch wel gebruiken) of vanaf een iPod / iPhone. Dit geeft voor mij toegevoegde waarde evenals de internet radio zodat je geen ruis krijgt ivm de FM antenne.
Al moet ik zelf oppassen dat ik niet te enthousiast wordt want dit het itunes gedeelte kan ik ook met mijn apple TV die er toch komt.

Het set dat aangeboden wordt spreek mij ook zeker wel aan. http://www.correct.nl/artikel.php?ARTNR=477449
Overigens ook voor mij nog iets boven budget.

Wat voor mij nog een vraag is kan ik beter nu.
1. 2 staanders aanschaffen en uitbreiden met surround speakers en subwoofer
2. 2 "satelliet" speakers met center en subwoofer kopen (low budget) en deze later in een surround opstelling gebruiken (voor achter) en 2 staanders er bij kopen.

Is een center noodzakelijk bij twee staanders ?
bv http://www.correct.nl/art...ent&ARTNR=452933#lab_sets

Ik wil hem permanent gebruiken om het geluid van de tv weer te geven, zijn de standers dan überhaupt gewenst of kan ik beter een 5.1 / 3.1 set nemen ivm de stemmen vanuit de center en omdat het toch nooit echt hard zal gaan.

[ Voor 44% gewijzigd door wd200 op 13-10-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ligt ook een beetje aan je TV denk ik. Mijn TV (LG LM760s met ingebouwde CI module) stuurt over zijn digitale uitgang standaard Dolby Digital als dat aangeleverd wordt op het signaal. Dan heb je dus in principe een 5.1 signaal dat je naar je receiver kunt sturen. Echter: die DD vaak upmixed vanaf een stereosignaal. Dus dat maakt per saldo nog geen drol uit :P

Wat je in principe wel graag wilt is een center die bij de staanders hoort. Dat sowieso ivm goed matchende speakers.

Als ik jou was zou ik beginnen met twee mooie vloerstaanders en een bijpassende center. Rears maken al minder uit qua bijpassendheid, sub al helemaal niet. Demeeste mensen hebben wel iets dat ze tijdelijk als rears kunnen gebruiken. Hou d'r overigens rekening mee dat een center bij TV geluid lang niet altijd (al dan niet apart) aangestuurd zal worden. Ligt aan het signaal wat je receiver aangeleverd krijgt en hoe ie ingesteld staat. Bij een stereoinstelling zal je center geen geluid geven ;)

Pagina: 1