• gkooistra
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Hallo Forumbezoekers,

Ik heb een vraag naar aanleiding van een van mijn stageopdrachten.

Voor een opdracht moet ik samen met een mede stagiaire de 2g/3g dekking gaan meten op een waddeneiland om te kijken als er voldoende capaciteit is om hierover digitale diensten te kunnen leveren.

We hebben enkele apps geprobeerd op een android telefoon, al zijn we over deze resultaten niet erg tevreden (meestal wordt de data niet goed in een log opgeslagen/terug te halen uit de log).

Omdat er meerdere providers moeten worden gemeten hadden we gehoopt dat er een stukje software beschikbaar is voor (het liefst) op een laptop, die in 1x meerdere providers via een aantal gekoppelde 3g modems/telefoons kan testen. Tijdens deze test zullen in ieder geval de up- downloadsnelheid en de latency moeten worden gemeten.

Heeft iemand ervaring met het uitvoeren van een soortgelijke meting en wat voor software is hiervoor gebruikt.

We hebben al enkele uren gezocht op het internet maar hebben zelf nog geen software gevonden die dit mogelijk maakt.

Alvast bedankt voor de informatie.

Op https://www.incotech.online publiceer ik video's, artikelen en meer m.b.t. de I(C)T.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Ik zie je probleem niet helemaal, waarom wil je het per se via 'software' gaan uitvoeren allemaal? Is het niet veel makkelijker om drie telefoons te nemen en dan in elk toestel een simkaart van een andere provider te doen en ze dan één voor één tests te laten doen? :) Die tests kunnen dan via www.speedtest.net of een FTP-testserver van elke willekeurige provider etc lopen.

Of wil je de verbindingen bundelen?

[ Voor 4% gewijzigd door MensionXL op 19-09-2012 13:51 ]

Goedkoop bellen via VoIP

• gkooistra
  • Nu online
Enkele redenen waarom wij het graag in 1x willen uitvoeren:

Elke meting duurt tussen de 30 - 40 seconden. Om een betrouwbare meting uit te kunnen voeren moet de test meerdere malen worden uitgevoerd (ongeveer 5x). Wanneer we met 8 telefoons een meting gaan uitvoeren kost dit ongeveer (8 * 3 * 20) een kwartier. Met alles gereed maken voor een meting en het weer inpakken ben je dus al gauw 20 minuten bezig. 20 minuten x 25 metingen = 8 uur en 20 minuten. Dit zou betekenen dat de metingen al 1 werkdag in beslag nemen. Dit is dus exclusief het reizen naar de meetplaatsen.

Wanneer er met 1 knop op de knop van alle providers tegelijk een meting kan worden uitgevoerd scheelt dit veel tijd.

Op https://www.incotech.online publiceer ik video's, artikelen en meer m.b.t. de I(C)T.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:46
Waarom neem je niet gewoon contact op met de provider netwerkbeheerder en vraag je gedetailleerde dekking informatie?

• gkooistra
  • Nu online
Dit gaan we ook doen. Echter heeft onze opdrachtgever gevraagd om ook zelf metingen uit te voeren. Een van de redenen hiervoor is dat de telecomaanbieder(s) al een keer bekend hebben gemaakt dat ze de capaciteit hebben afgestemd op de bewoners van het eiland. Niet op het feit dat er ook toeristen aanwezig zijn.
Wanneer het druk is met de bezoekers van het eiland, zou het dus zomaar kunnen zijn dat de verbinding slecht wordt (helemaal de data doorvoersnelheid). Dit zou betekenen dat een aantal diensten voor de toeristen niet gebruikt zou kunnen worden.

Om te kijken als dit echt het geval is, moet er een meting worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

Sorcerer8472

Mens sana?

Die meting kun je niet zomaar uitvoeren. Je hebt namelijk een (groot) verschil tussen de maximumsnelheid per persoon en de maximale totale capaciteit en dit kun je niet zomaar even snel/makkelijk zelf uitproberen. Zelf meerdere verbindingen openen is sowieso niet echt nuttig om zoiets te meten (jij wordt als user gewoon vertraagd zodat andere klanten een evenredig stuk van de taart krijgen).

Overigens geeft Vodafone op haar dekkingskaart aan op de waddeneilanden max. 3.6 Mbps aan te bieden, trager HSPA dan op de meeste plekken op het vasteland. Dit zou ook kunnen duiden op lagere capaciteit bij grote drukte. KPN en T-Mobile allebei max. 7.2 Mbps op het grootste deel van de eilanden.

Wellicht kun je ook nog wat info vinden in bijv. tweets over ITGWO (festival dat jaarlijks op Vlieland wordt gehouden), kijken of het mobiele netwerk daar een beetje normaal werkte.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gkooistra
  • Nu online
We weten dat het niet een betrouwbare meting zal worden. Dit hebben we ook gemeld aan onze opdrachtgever.

Echter willen ze graag dat wij deze meting toch gaan uitvoeren om te kijken hoe het er voorstaat. Voornamelijk omdat de opdrachtgever via meerdere personen te horen heeft gekregen dat bij drukte de mobile netwerken het niet aankunnen, terwijl er tijdens rustige periodes geen problemen zich voordoen.

Daarom gaan we, als het wat mee gaat zitten, de dekkingsmeting uitvoeren tijdens de herfstvakantie. Het aantal bezoekers ligt dan niet zo hoog als in het hoogseizoen, maar wanneer er tijdens deze periode al problemen worden geconstateerd, kan er met grote zekerheid worden gezegd dat het tijdens het hoogseizoen een groot probleem is.

Pagina: 1