Best Practice: Apple media share (iTunes/Aperture)

Pagina: 1
Acties:

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-10 17:24
Hoi,

Ik ben eigenlijk al een jaar bezig om al mijn muziek en foto's benaderbaar te maken over de hele wereld via Apple Software. Toch kom ik er niet uit. Ik krijg bijna het idee dat dit gewoon nog niet gaat...

Ik heb:
1x iMac
1x MacbookP
1x iPhone

Ik wil:
Overal ter wereld mijn foto's zien in de Aperture structuur die ik heb.
Overal ter wereld mijn Muziek luisteren gesorteerd zoals in mijn iTunes.

Al mijn muziek en foto's staan op mijn iMac, en staan daar dus in iTunes en in Aperture. De iMac staat altijd aan.

Nu wil ik dus op mijn macbook.. ergens anders in bv Nederland, mijn Aperture en iTunes kunnen benaderen. Ik wil de Faces en Places functie van Aperture gebruiken, en de sortering die ik in iTunes heb.

Ik heb geprobeerd:

- iTunes en Aperture lib op een NAS, en delen... maar er zit een user-lock op. Dus als thuis iemand Aperture gebruikt dan kan ik dat onderweg niet meer...

- 3th partie tool met een cloud achtige dienst, maar dan worden de updates in mijn Aperture en iTunes lib niet standaard meegenomen... en moet ik die eerst weer exporteren vanuit bv Aperture, en delen in de cloud dienst... Het werkt dus niet live.. ( plus het is geen Apple software..)

- Volledige iTunes lib en Aperture lib op mijn iPhone, maar dat past niet, en dan heb ik ze niet op mijn macbook

- de 2 lib's dupliceren naar beide computers, maar dan worden updates in de ene lib niet meegenomen naar de andere, en moet ik weer een nieuw duplicaat maken. Tevens kan Photostream hier niet mee overweg, en werkt dat niet op 1 van de 2 lib's

Dus:
Ik kom er niet echt uit. We willen toch niet zeggen dat ik mijn foto's en muziek niet kan delen over mijn apparatuur? Dit moet toch allemaal naadloos door kunnen lopen over al mijn systemen... Het kan toch niet zijn dat als je de 2 mac's hebt, dat je foto's enkel over 1 mac benaderbaar zijn? Of dat je continu lib's moet kopiëren?

Hoe ga ik dit aanpakken?

Thanks!

FreeReef.nl

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:16
icloud met backtomymac ?

• World Citizen
Dat is geen gek idee waren het niet dat dit een halve oplossing is.
Ik ben er mee aan het frutten, want voor iTunes en Aperture op beide PC's kan dit wel eens nuttig zijn. Maar sowieso werkt dit niet op de iPhone.

FreeReef.nl

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 12:25

nexhil

BAM!

World Citizen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:00:
[...]

Dat is geen gek idee waren het niet dat dit een halve oplossing is.
Ik ben er mee aan het frutten, want voor iTunes en Aperture op beide PC's kan dit wel eens nuttig zijn. Maar sowieso werkt dit niet op de iPhone.
volgens mij kun je met plex ook gewoon via het web delen.
http://wiki.plexapp.com/index.php/MyPlex

Je iMac moet dan wel als server fungeren (plex media server)

[ Voor 10% gewijzigd door nexhil op 19-09-2012 09:10 ]

• World Citizen
nexhil schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:07:
[...]

volgens mij kun je met plex ook gewoon via het web delen.
http://wiki.plexapp.com/index.php/MyPlex

Je iMac moet dan wel als server fungeren (plex media server)
3th party kan uiteindelijk maar ik probeer met man en macht dat te vermijden... Ik wil eigenlijk alles Apple...

Backtomymac is wel handig... Ik heb nu op mijn macbook de iTunes lib op mijn iMac geopend, en dat werkt. Ik kan dus de muziek van thuis op mijn Macbook afspelen... ik probeer het ook met Aperture, en kom daarop terug.

Of het stabiel is moeten we even kijken. Uiteraard zitten er loadtimes aan vast.. maar als dit enkel bij het inladen is dan vind ik het niet erg. Ik zou het vervelend vinden als ik moet bufferen of een reconnect tussen elk liedje door...

FreeReef.nl

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:04
Is daar iTunes Match niet voor?

• World Citizen
Ook... maar toch heeft dit een andere insteek. Match is ook niet groot genoeg voor mijn muziek collectie (die overigens wel legaal is) Mochten ze ooit groter aanbieden dan ga ik het overwegen.

Backtomymac is nog steeds een goede oplossing voor muziek en foto's naar mijn 2e Apple.. nog steeds niet naar mijn iPhone..maar dat is minder belangrijk. Het ging er mij om dat ik mijn Muziek en foto's kan luisteren en beheren op mijn werk.. en dat gaat aardig met B2myMac.

Het hapert wel regelmatig.. maar daar valt hopelijk in de verbinding nog wat aan te tweaken.

(probleem is nu dat de Externe HDD waar de muziek op staat en die aan mijn iMac hangt... regelmatig in slaap schiet, en dan kapt uiteraard de muziek. Ik denk dat ik op zoek moet naar een NAS of Ext HDD met management software ivm energie beheer. )

FreeReef.nl

• supertheiz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-06 15:35
Ik gebruik voor zoiets owncloud
http://owncloud.org/

Owncloud is een dropbox achtige tool, om online een soort USB stick te hebben. Het is server software die draait op je computer en, afhankelijk van je instellingen, is het redelijk veilig.
Installatie is niet zo moeilijk, maar dit is natuurlijk afhankelijk van je internet provider (heb je een vast IP nummer bijvoorbeeld).

Nu deel ik niet mijn library in owncloud, maar gebruik ik het als aanvulling, maar je zou net zo goed al je foto's binnen deze software kunnen laten draaien.
Mijn muziekcollectie heb ik wel in deze cloud staan, hiermee heb je een Spotify achtige service maar ben je zelf de aanbieder. Copyright etc. heb je niets mee te maken, alles staat achter een inlog met password, er kan niemand bij.

Er is software om automatisch folders te synchroniseren. Ik heb een mac mini als server draaien, en synchroniseer automatisch mijn iMac en mobiele apparaten.
Verder is een voordeel als je, zoals ik, bij veel bedrijven met een proxy server langs gaat: Dropbox en collega's worden daar geblokkeerd. Mijn owncloud server nooit.

Er is zelfs een iPhone App voor.
Aanrader!

==edit==
Webdav wordt ondersteund, ook handig.

Nog een tip: Als je het wil installeren, gebruik dan versie 4.0.x
Versie 4.1 t/m 4.5 hebben soms wat problemen binnen OSX.
Verder moet je gewoon de handleiding volgen.

Als je geen Server App software hebt, heb je hebt wel de terminal nodig, maar die is niet zo eng als hij eruit ziet... :). Kwestie van installeren van Apache en MySQL.

Gallery in Owncloud:
http://cdn1.nwlinux.com/owncloud-gallery-b.png

Muziek afspelen vanuit Owncloud:
http://cdn1.nwlinux.com/ownCloud_MusicWeb.png

Bestanden in Owncloud:
https://wikispaces.psu.ed...949095/owncloud.Files.png

[ Voor 21% gewijzigd door supertheiz op 19-09-2012 14:23 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
De oplossing als je 'vanilla' Mac wilt blijven is een VPN verbinding van je Macbook/iPhone naar je OS X server (in je netwerk thuis), zo kan je de Thuisdeling van iTunes (en shared drives, etc) buiten je netwerk brengen. Voor je Macbook en iPhone is het dan net alsof je gewoon in je lokale netwerkje hangt.

De OS X Server app is te koop voor $19.99.

[ Voor 25% gewijzigd door Dreamvoid op 19-09-2012 17:18 ]

• World Citizen
Het valt niet mee... Ik krijg nu dus thuis een error dat mijn iTunes lib is gelocked... Ik MOET dus iTunes afsluiten op mijn macbook als hij op mijn iMac gebruik wil maken van de lib... en das nie handig he...
We zijn toch echt van het klep dicht en gaan principe...
Dreamvoid schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:05:
De oplossing als je 'vanilla' Mac wilt blijven is een VPN verbinding van je Macbook/iPhone naar je OS X server (in je netwerk thuis), zo kan je de Thuisdeling van iTunes (en shared drives, etc) buiten je netwerk brengen. Voor je Macbook en iPhone is het dan net alsof je gewoon in je lokale netwerkje hangt.

De OS X Server app is te koop voor $19.99.
VPN.. mmm.. niet aan gedacht. Dan werkt bv iTunes ook op mijn iPhone via shared... goede tip!
Dan hoef ik ze niet allemaal de zelfde lib te laten openen... maar kan ik inderdaad via de HomeShare alles open zetten...

Ben ik er nog niet met Aperture, al zou ik dat dan weer via de screenshare kunnen doen..

Jammer (maar er komt een nieuwe iTunes dus wellicht) dat de HomeShare niet zo een lekker interface heeft als de lokale muziek interface. Je mist wat sorteer opties en weergave opties als je een Shared lib opent...

FreeReef.nl

• World Citizen
Kan nog altijd in de toekomst... maar ik wil zoals het zo mooi gezegd word door Dreamvoid "vanille" Apple blijven... :)...

Daarnaast denk ik met deze tools tegen dezelfde lock problemen aan te lopen als nu. Het aanbod via de dienst zou trouwens ook live geupdate moeten worden. Als ik dus muziek toevoeg in iTunes, dan moet deze zonder handelingen beschikbaar zijn op al mijn devices.

[ Voor 46% gewijzigd door World Citizen op 19-09-2012 17:34 ]

FreeReef.nl

• Dreamvoid
  • Niet online
World Citizen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:30:
VPN.. mmm.. niet aan gedacht. Dan werkt bv iTunes ook op mijn iPhone via shared... goede tip!
Dan hoef ik ze niet allemaal de zelfde lib te laten openen... maar kan ik inderdaad via de HomeShare alles open zetten...
Nadeel van ML Server's VPN: aangezien mDNS (Bonjour) niet routable is over een IPSEC/L2TP VPN, hebben heel veel mensen problemen met Home Sharing. Maar: als iTunes draait op dezelfde machine als de VPN server, zou in theorie iTunes over beide subnets (VPN en lokaal) moeten broadcasten?

OpenVPN (in bridging mode) zou wel moeten werken met Bonjour, maar dat werkt weer niet op iOS devices, en vereist weer 3rd party software (op zowel VPN server als client).

Als Bonjour niet werkt in je VPN, kan je nog altijd de Music/etc folders delen over t interne netwerk en handmatig (eenmalig) een networkmount opzetten op de Macbook met Connect To: afp://ip-nr-van-de-server/ShareName . Niet zo elegant, wel effectief.

Ik denk eerlijk gezegd dat zolang Apple geen Bonjour routeert over VPN, je met Plex het beste af bent.

[ Voor 31% gewijzigd door Dreamvoid op 19-09-2012 19:01 ]

• supertheiz
World Citizen schreef op woensdag 19 september 2012 @ 17:33:
[...]

Kan nog altijd in de toekomst... maar ik wil zoals het zo mooi gezegd word door Dreamvoid "vanille" Apple blijven... :)...
Gaat alleen via iCloud lukken. Ook de server app gaat je richting iCloud pushen...
Daarnaast denk ik met deze tools tegen dezelfde lock problemen aan te lopen als nu. Het aanbod via de dienst zou trouwens ook live geupdate moeten worden. Als ik dus muziek toevoeg in iTunes, dan moet deze zonder handelingen beschikbaar zijn op al mijn devices.
Je geeft 1 of meerdere locaties aan op je HD die jouw cloud vormen. Als 1 van die locaties je iTunes database is, is dit dus live. Je bent met owncloud zelf jouw eigen cloud, er staat niets op een externe server.

Overigens zou dit mi onder vanilla kunnen vallen: apache staat standaard op je Mac, postgersql ook. Owncloud ondersteund ook postgresql (experimentele ondersteuning). Maar installatie van mysql, waarom niet?
Osx is heel snel als webserver in te stellen. Owncloud ondersteunt de door Apple gehanteerde standaarden. Zit mi niet heel ver van vanilla af.

Ben ook voorstander van 'vanilla' maar ben liever mijn eigen cloud als op iCloud. Ik gebruik dit met heel veel plezier.

• World Citizen
Dreamvoid schreef op woensdag 19 september 2012 @ 18:00:
[...]

Nadeel van ML Server's VPN: aangezien mDNS (Bonjour) niet routable is over een IPSEC/L2TP VPN, hebben heel veel mensen problemen met Home Sharing. Maar: als iTunes draait op dezelfde machine als de VPN server, zou in theorie iTunes over beide subnets (VPN en lokaal) moeten broadcasten?

OpenVPN (in bridging mode) zou wel moeten werken met Bonjour, maar dat werkt weer niet op iOS devices, en vereist weer 3rd party software (op zowel VPN server als client).

Als Bonjour niet werkt in je VPN, kan je nog altijd de Music/etc folders delen over t interne netwerk en handmatig (eenmalig) een networkmount opzetten op de Macbook met Connect To: afp://ip-nr-van-de-server/ShareName . Niet zo elegant, wel effectief.

Ik denk eerlijk gezegd dat zolang Apple geen Bonjour routeert over VPN, je met Plex het beste af bent.
VPN blijkt inderdaad niet te werken.. maar Hamachi wel... Dat zou dus ook nog kunnen.

De Conclusie is dan eigenlijk wel dat Apple half over is naar Cloud diensten. Ze bieden al Match aan, en back to my mac... Maar uiteindelijk zou je nog steeds al je muziek en foto's op je iPhone moeten zetten wil je ze altijd bij hebben... Dit zelfde geld voor een macbook.. je moet daar de muziek op zetten wil je het altijd kunnen luisteren. (altijd is bij mij wel altijd met internet..)

Aangezien ik niet 2 TB aan data kwijt kan op mijn iPhone en macbook... houd dat op.

Met de hoop dat dit snel beter word en alles in de cloud gaat.

FreeReef.nl

• supertheiz
World Citizen schreef op donderdag 20 september 2012 @ 08:22:
[...]

De Conclusie is dan eigenlijk wel dat Apple half over is naar Cloud diensten. Ze bieden al Match aan, en back to my mac... Maar uiteindelijk zou je nog steeds al je muziek en foto's op je iPhone moeten zetten wil je ze altijd bij hebben... Dit zelfde geld voor een macbook.. je moet daar de muziek op zetten wil je het altijd kunnen luisteren. (altijd is bij mij wel altijd met internet..)

Aangezien ik niet 2 TB aan data kwijt kan op mijn iPhone en macbook... houd dat op.

Dat dus. Daarom heb ik dus zelf mijn cloud gebouwd.

Het gemis is overigens niet alleen dat de iCloud dienst niet compleet is. Ik mis daarnaast ook in de server app de mogelijkheid om daar een eigen iTunes en iPhoto server van te maken.
Lijkt me redelijk voor de hand liggend om dat als Apple te doen overigens.
Ik heb een aantal Macs met meerdere login accounts. Het delen van 1 iPhoto bibliotheek is niet geheel logisch of standaard. Maar wel iets waarbij ik denk dat ik niet de enige ben met die wens.

• Dreamvoid
  • Niet online
Daar hebben ze eigenlijk iTunes Match en PhotoStream voor. De enige stap die ze nog moeten doen is een betaalde optie voor meer dan 25k nummers/1000 foto's.

Mensen hun eigen prive cloud laten opzetten, daar schiet Apple weinig mee op ;)

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

World Citizen schreef op donderdag 20 september 2012 @ 08:22:
[...]
Maar uiteindelijk zou je nog steeds al je muziek en foto's op je iPhone moeten zetten wil je ze altijd bij hebben... Dit zelfde geld voor een macbook.. je moet daar de muziek op zetten wil je het altijd kunnen luisteren. (altijd is bij mij wel altijd met internet..)

Itunes Match kun je ook gewoon op je iPhone gebruiken, inloggen en je kunt luisteren, zolang je maar een internetverbinding hebt. Je hoeft niks van te voren op je iPhone te zetten. Hetzelfde geld voor je macbook, inloggen op iTunes Match en luisteren maar.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Zer0 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:16:
[...]

Itunes Match kun je ook gewoon op je iPhone gebruiken, inloggen en je kunt luisteren, zolang je maar een internetverbinding hebt. Je hoeft niks van te voren op je iPhone te zetten. Hetzelfde geld voor je macbook, inloggen op iTunes Match en luisteren maar.
Klopt maar ik zou dan eigenlijk voor elk nummer wat ik wil luisteren eerst het ding uit de cloud moeten trekken... En das ook niet tof. Vooral het telkens weer verwijderen is niet echt handig.
Dreamvoid schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:14:
Daar hebben ze eigenlijk iTunes Match en PhotoStream voor. De enige stap die ze nog moeten doen is een betaalde optie voor meer dan 25k nummers/1000 foto's.

Mensen hun eigen prive cloud laten opzetten, daar schiet Apple weinig mee op ;)
Ik zou wel 50 euro per jaar over hebben om alles in de cloud te zetten en te mogen streamen vanuit de cloud.. Dus niet eerst downloaden. Maak een spotify van mijn eigen database...

Vandaag Hamachi testen.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

World Citizen schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 08:12:
[...]
Klopt maar ik zou dan eigenlijk voor elk nummer wat ik wil luisteren eerst het ding uit de cloud moeten trekken... En das ook niet tof. Vooral het telkens weer verwijderen is niet echt handig.
Sinds IOS6 kan iTunes Match ook streamen ipv eerst downloaden.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Zer0 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:26:
[...]

Sinds IOS6 kan iTunes Match ook streamen ipv eerst downloaden.
Kijk dat is goed nieuws... dus als de opslag omhoog gaat kan ik over! (dit werkt ook vanuit je iTunes op je Macbook of iMac lijkt me?)

Tot die tijd heb ik mijn HDD aan mijn Airport gehangen, en over WAN geshared. Die schijf bevat ook mijn iTunes lib... en die open ik dan thuis of op mijn werk. Niet echt super, maar het werkt. Ik moet alleen niet vergeten om iTunes uit te zetten op de een, als ik hem op de ander wil openen.

Lag heb ik nog steeds een beetje.

(*hierdoor kan ik ook syncen met mijn iphone.)

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 21-09-2012 09:47 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Vraag:

Ik heb nu een USB2 HDD met usb verbonden aan mijn Airport. Hier staat alle muziek op en dat stream ik via de Airport over WAN naar mijn andere apparaten... Dit wil wel eens haperen... Zeker als ik op de schijf iets aan het doen ben, EN muziek afspeel van dezelfde schijf over WAN.

Voordat ik allerlei tweaks ga uitvoeren aan de verbinding...

Zou het sneller werken als ik ipv een USB hdd aan de Airport, een NAS koop.
Dan zit de NAS effectief via UTP verbonden via de Airport....

LAN is toch altijd sneller dan USB lijkt mij? Of is de directe verbinding met de Airport over USB sneller?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
World Citizen schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 08:12:
Ik zou wel 50 euro per jaar over hebben om alles in de cloud te zetten en te mogen streamen vanuit de cloud.. Dus niet eerst downloaden. Maak een spotify van mijn eigen database...

Vandaag Hamachi testen.
Je kan natuurlijk Spotify nemen, kijken welke nummers uit je library daar al staan, en vervolgens de 'dubbelen' uit je iTunes halen, met een beetje mazzel kom je dan onder de 25k nummers uit :)

Ik zou OpenVPN ook eens testen, dat schijnt te kunnen opgezet worden als een "layer 2" ethernet bridge, dus inclusief alle Bonjour broadcasts. Nadeel: geen support op iOS, alleen op Macs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Dreamvoid schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:47:
[...]

Je kan natuurlijk Spotify nemen, kijken welke nummers uit je library daar al staan, en vervolgens de 'dubbelen' uit je iTunes halen, met een beetje mazzel kom je dan onder de 25k nummers uit :)

Ik zou OpenVPN ook eens testen, dat schijnt te kunnen opgezet worden als een "layer 2" ethernet bridge, dus inclusief alle Bonjour broadcasts. Nadeel: geen support op iOS, alleen op Macs.
Ja, maar de helft staat niet op Spotify, en ook niet in iTunes... Ik zou het wel willen, dan verdien ik nog wat aan mijn muziek :)

OpenVPN, Hamachi... het werkt inderdaad, maar wat jij zegt is wel een probleem... Ik wil ook op mijn iPhone alles kunnen luisteren. Mocht blijken dat dit echt niet gaat, dan probeer ik die methodes als nog.

Hamachi werkt trouwens redelijk goed. Ook vertragingen... maar minder als een shared drive aan je Airport over WAN.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Kan je met Hamachi ook de diverse Bonjour-gerelateerde zaken zien (Remote Disc, computers, iTunes libraries, etc?)

Edit: Volgens dit artikel schijnt alles te kunnen met standaard Apple (L2TP/IPSEC) VPN, dus ook met iPhone, door 1 tooltje op de server te zetten: Network Beacon. Maar goed, dat blijft knutselen, en het is 1-way (van server naar je VPN clients, niet andersom).

[ Voor 65% gewijzigd door Dreamvoid op 21-09-2012 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Een antwoord dat je misschien niet wilt horen, maar Amazon Cloud Player heeft een 250.000 nummer limiet, en Cloud Player heeft een iOS client. En web streaming - overal. Just saying :)

(edit: tegenvaller: "only in the US")

[ Voor 17% gewijzigd door Dreamvoid op 21-09-2012 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdvl
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-08 11:47
Al eens gekeken naar subsonic? Je gaat dan wel buiten iTunes, maar het werkt wel op iOS en ook mac OSX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
We zijn een stapje verder, iOS ondersteunt nu Open VPN. Maar: geen bridge mode, dus nog steeds niet in hetzelfde subnet als iTunes/iPhoto. Maar het begin is er.

[ Voor 22% gewijzigd door Dreamvoid op 20-01-2013 22:02 ]

Pagina: 1