Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 14:37

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Ik merk de laatste tijd dat steeds meer foto's die op facebook geplaatst worden kleine verticale strepen bevatten, nou weet ik dat ze al langer aan compressie deden en dat de kwaliteit vaak beroerd is maar dit is gewoon zeer zichtbaar en storend.

Ik dacht in eerste instantie dat de persoon die hem geupload had gewoon een foutje gemaakt had met exporteren vanuit Photoshop ofzo, dit bleek echter niet zo te zijn en hem viel het ook al op. Nu kom ik dus steeds meer foto's tegen die die kwalen vertonen, bij mijn eigen foto's (welliswaar een pagina) heb ik het nog niet gehad fingers crossed.

Een voorbeeld van een foto (klik even voor groot!):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U4sLU8XgvIcYI36eo2u6d3uC/full.jpg

Weet iemand wat er aan de hand is?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb je het ook met een andere browser? Zoja: check cross browser plugins en anders systeem

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Damic schreef op woensdag 19 september 2012 @ 00:04:
Heb je het ook met een andere browser? Zoja: check cross browser plugins en anders systeem
Het ligt niet aan de browser, als ik de foto opsla dan heb ik het ook. Zie jij geen verticale streepjes dan? Ik heb het wel even geprobeerd in een andere browser (en ander beeldscherm), zelfde probleem :)

Het is ook niet bij elke foto vreemd genoeg ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:06
Waar zie je het? Ik zie namelijk niks vreemds.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12:10

Quad

Doof

jopie schreef op woensdag 19 september 2012 @ 00:11:
Waar zie je het? Ik zie namelijk niks vreemds.
Ik zie ook niets verkeerds..

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-07 09:25

painkill

Pain(k)(ill)

Je ziet wel duidelijk compressie, verder niks aparts :P
Zeker als je iets inzoomt is het een pixelbedoeling, maar geen rare strepen.

[ Voor 41% gewijzigd door painkill op 19-09-2012 00:15 ]

Mijn SNES verzameling!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Het lijkt van dichtbij gezien dus gewoon een soort sterretjes achtig iets, niet de gebruikelijke JPG compressie. Het is meer iets ziet bij drukwerk van dichtbij (krant bijvoorbeeld).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qFU00Rqp5DVTodRlJTnyNJnW/full.jpg

Als je de foto dan kleiner bekijkt lijken het gewoon verticale streepjes

In de vleugel (zie orginele post) is het ook héél goed zichtbaar wat ik bedoel.

[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 19-09-2012 00:18 ]

www.maartendeboer.net

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 02:10
Ik zie het ook, maar heb het altijd opzij geschoven als JPEG compressie... Daarom upload ik altijd highres versies naar Dropbox en lowres versies naar FB :)

• Zeror
  • Laatst online: 09:38

Zeror

Ik Henk 'm!

Is de afbeelding niet gewoon opgeslagen geweest als GIF en daarna opnieuw opgeslagen als JPEG? Want dan krijg je inderdaad dit soort fratsen. Ik zie ook geen kleurverschil namelijk als ik de afbeelding opnieuw als GIF ga opslaan met Photoshop.

[ Voor 26% gewijzigd door Zeror op 19-09-2012 00:20 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Zeror schreef op woensdag 19 september 2012 @ 00:19:
Is de afbeelding niet gewoon opgeslagen geweest al GIF en daarna opnieuw opgeslagen als JPEG? Want dan krijg je inderdaad dit soort fratsen.
Dat zou in dit geval kunnen maar het zelfde heb ik dus gezien bij een JPG foto die rechtstreeks uit photoshop kwam (wel verkleind). Het zou kunnen zijn dat hij die foto niet genoeg verkleind had en dat facebook dit gedaan heeft op een nogal lelijke manier om zo ruimte te besparen.

Echter zie ik soms ook wel mensen die een volledige resolutie foto op facebook hebben staan (die je dmv. de download knop op fb kan downloaden) en die hebben ook geen rare fratsen.

www.maartendeboer.net

• Zeror
  • Laatst online: 09:38

Zeror

Ik Henk 'm!

Die facebook image compressie is sowieso enorm smerig. Dus daar zou ook al veel schuld kunnen liggen. Zelfs met de simpelste afbeeldingen gaat er al een vieze compressie overheen.
Het zou kunnen dat facebook een compressiemethode gebruikt waarbij het aantal geindexeerde kleuren verlaagd wordt (net zoals in een GIF). Geen idee.

Meer dan dit kan ik er helaas niet van maken of bedenken.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Fair enough, ik was ook puur nieuwsgierig en was me er ook van bewust dat we er niks aan kunnen doen. Ik plaats ook puur previews op facebook, nooit al mijn foto's ... daar heb ik mijn website voor, heb zelf dus geen last van dit soort fratsen gelukkig.

Maar ik was gewoon wel even benieuwd of ik nou gek begon te worden of niet :+

www.maartendeboer.net

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:55
Het is gewoon echt ranzig. Nog smeriger is die vieze rand rond die je vaak rond het onderwerp van je foto ziet. Bijv hier gezicht op lichtblauwe achtergrond.

[ Voor 9% gewijzigd door jip_86 op 19-09-2012 00:46 ]

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
En nog was de foto gewoon 81kb ... er moeten toch betere (adaptive) manieren zijn om de afbeeldingen te comprimeren? JPG compressie is al niet echt om over naar huis te schrijven maar dit slaat natuurlijk alles, mocht opslag ruimte een probleem zijn dan heb ik nog liever dat ze een limiet instellen van zoveel gb per gebruiker ofzo. Hebben ze mooi weer iets om te cashen als je meer opslag ruimte wil hebben.

www.maartendeboer.net

• Damic
  • Laatst online: 11:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ha ok ik dacht dat het een screenshot was en die dan hier gepost. Natuurlijk zien ik streepjes

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-07 16:44

djunicron

*click-swoosh-thud*

Bleh, het ziet er uit alsof interlace Gif niet op 100% is neergezet en daar dan vervolgens een screenshot in 40% jpeg van opgeslagen is. Met als verschil dat ze dan horizontaal zijn, niet vertikaal.

En dan krijg je inderdaad canvas-compressie lijntjes. Goor dus. Kan je een voor-na FB plaatje uploaden? Zo erg als jij hier heb komt het bij mij normaal niet over namelijk.

[edit]
Even wat geklooid, maareh, zo slecht als je voorbeeldje krijg ik ze niet eigenlijk.

Hieronder wat ik kreeg van m'n gif-dithered-interlaced -> Jpeg.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KlzH8ouaJP7hQoJVuW4zfUne/full.jpg

Je ziet links duidelijk in de hand en de greep onderin lijntjes onstaan die er niet horen te zijn, net als dat de achtergrond-donker extra vieze artefacten krijgt, maar zonder voorbij 100% te zoomen is het nog enigsinds toonbaar.

Zouden ze soms foto's vanaf monitoren maken naar een uniform formaat ofzo? Dat ze een cam op een scherm richten en dan automatisch 800x600 plaatjes ervan schieten ipv dat ze werkelijke foto's converteren? Ik kan anders echt niet verzinnen hoe ze zo slecht comprimeren.

[ Voor 52% gewijzigd door djunicron op 19-09-2012 04:17 ]

Pagina: 1