RAID 5 als 1 volume weergeven?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-04 08:18
Hoi allemaal,

ik ben nieuw in het hele RAID gebeuren, en heb veel gelezen en gezocht, en met allerlei tutorials en programmatjes het eindelijk voor elkaar (denk ik) dat ik een werkend RAID 5 array heb.

Ik heb een 256GB SSD als opstartschijf

en 3 3TB HDD's en een MSI Z77 GD65 bordje. Heb daar aangevinkt dat het RAID indeling moet zijn ipv AHCI. Daarna via CTRL-1 een RAID volume ingesteld op RAID 5 en 32bits datablokken.

nu zie ik in windows 2 schijven terug, waardoor ik aanneem dat het gelukt is, want anders hadden er nu 3 schijven gestaan. Maar nu is mijn vraag: is het ook mogelijk om 1 schijf van 5,xGB te zien in plaats van 2 schijven van 2.7 GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ja, afhankelijk van je raid controller en/of partitionering. Hoe dan ook is het mogelijk 1 logical volume te maken van de 3 physicals in raid.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een raid volume dat je aanmaakt staat niet gelijk aan een disk in Windows. Op dat volume kun je immers meerdere partities aanmaken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
nou, heb in de RAID setup dus aangegeven dat alle ruimte gebruikt moest worden voor deze RAID oplossing. Nu zou ik dus meerdere partities aan kunnen maken, maar ik wil eigenlijk de 2 disks die ik nu in windows zie, combineren en weergeven als 1 grote opslag. Hoe doe ik dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowzie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-07 14:56
Heb je de drivers voor de RAID wel geinstalleerd? RAID op moederbord gedraagt zich als software raid, er zijn dus drivers nodig om het als 1 geheel te zien.

Staat vast en zeker in de handleiding van je moederbord.

[ Voor 16% gewijzigd door wowzie op 18-09-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
ik denk het niet nee, heb tot nu toe alleen maar vanuit BIOS op RAID gezet, en daarna vlak na de bios maar voor windows in het config-scherm gezeten. Wat voor drivers zijn dat, is dat Intel Rapid Storage Driver oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Mik de partities die er op zitten er af en maak 1 grote partitie aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
graag. maar hoe moet dat? Want ik begrijp nog niet zo goed hoe dat gaat, sorry :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

windows toets + R -> diskmgmt.msc
Dan heb je de partitie manager waar je de partities kunt aanmaken. Wijst zich vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
even voor de zekerheid. Ik hoop dat je nog 1x wilt helpen :-)

in disk management staan 4 disks aangegeven. C: is mijn SSD, niets mee te maken.

Dan disk 1: 746,52GB Unallocated
Disk 2: D: 2,7TB, disk 3: E: 2,7TB.

ik neem aan dat ik die laatste 2 weggooi, en dan? die unallocated laat ik staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

4 disks? dat zou niet moeten kloppen. Je zou er 2 moeten hebben. 1 SSD en 1 RAID volume.
Het lijkt er nu op dat die disks helemaal niet in een array zitten en dat er 2 van zijn gepartitioneerd, en de derde niet (hoewel het een beetje raar is dat die dan maar ~750 GB groot is).

Maak een in de RAIDbios een array aan, dan zie je hier nog maar 1 array staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arokh
beadnkt alvast voor je input. moet nu eerst echt naar bed, dus ga er morgen maar weer eens induiken. Het is een stuk moeilijker dan ik dacht :-) ik dacht gewoon disks erin stoppen, in bios RAID aanvinken en klaar :-) er kan toch een hoop misgaan. Alvast bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Veel moeilijker dan dat is het ook niet hoor.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Als je in dat create volume menu zit, moet je ook alle drie de disk toewijzen aan de array, dat is nml. wat je aan het doen bent; een array aanmaken. De raid-controller en software willen graag weten welke harddisks in die array zitten. Je kan nml meerdere arrays aanmaken, mits je daar genoeg harddisks voor hebt uiteraard.

Als je verder niks doet, kan je onder Windows maar 1 volume zien! In jouw geval zo'n 5.4TB groot.

Het Windows OS maakt een aparte partitie aan, op de systeemdisk. Standaard heb je dus zowiezo al twee stations. Met je raid-5 array erbij word dat drie als je daar 1 grote partitie van maakt.

ps: je hebt al de laatste drivers van je mobo ?
http://nl.msi.com/product.../?div=Driver&os=Win8%2032

[ Voor 8% gewijzigd door Madrox op 19-09-2012 00:48 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Arokh
bedankt allemaal voor jullie hulp. zonder dat hulpprogrammatje was het niet gelukt, en ik heb hem nu (na 3 dagen in orde maken>wat duurt dat lang) eindelijk af, en ik heb alles volgens mij nu perfect in orde. Super!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:48
Je moet wel een GPT volume aanmaken, anders gaat het je niet lukken.

MSDN: Using GPT Drives

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Pagina: 1