Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dilemma: From scratch of niet (nieuw design)

Pagina: 1
Acties:

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:21

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een dilemma. Ik ben nu al een jaar bezig met een site, die, zoals wel vaker, steeds uitgebreider wordt. Hierdoor is inmiddels alles een beetje rommelig, maar het werkt wel goed voor de gebruiker.

Nu wil ik een nieuw design maken, maar alle HTML en classes zijn slecht en chaotisch. De code is dat ook. Nu is dat laatste voor mij niet écht een issue, maar er zitten veel q&d fixes in.
Ik twijfel nu. Helemaal opnieuw maken (veel code, db-opzet e.d. behouden, maar code-technisch), of gewoon op deze manier verder gaan?

Ik kan voor allebei wel plus- en minpunten bedenken, maar wat is nou het handigste?

edit:

Eventueel kan ik een linkje hier plaatseb

[ Voor 4% gewijzigd door F.West98 op 18-09-2012 21:46 ]

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F.West98 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:46:
Ik kan voor allebei wel plus- en minpunten bedenken, maar wat is nou het handigste?
Nou? Zet die plus en minpunten eens voor jezelf op papier (en hier in 't topic)? En dan niet zo globaal als je nu doet, in 3 woorden, maar inc. urenschatting en alles wat er bij komt kijken. Je maakt me niet wijs dat je dan nog niet voor jezelf kunt besluiten wat 't handigste is. En ik zie al helemaal niet hoe wij dat voor je moeten besluiten, al helemaal niet op basis van deze summiere info in je topicstart.

Simpele regel: heb je tijd teveel/over, verveel je je en ben je erg ontevreden over je code: "format C:" en leef je uit. Denk je dat 't nog te redden is; refactoren. En dan zijn er nog ongeveer 7 triljard grijstinten daartussenin en voorbij.

Relevant linkje, om van te leren: Things You Should Never Do, Part I :Y) En er zijn vast nog duizenden bronnen die 't volmondig of in mindere mate met Spolsky eens zijn. Maar er zijn ook vast duizenden bronnen die 't falikant of in mindere mate met 't oneens zijn. Aan welke kant jij staat moet jij besluiten? Of zal ik je ook maar vast zeggen op wie je moet stemmen aanstaande verkiezingen? ;)
F.West98 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:46:
edit:

Eventueel kan ik een linkje hier plaatseb
Ik zie niet hoe dat relevant is; en als 't die rooster site is: die heb je inmiddels wel genoeg gespammed ;)

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 22:13 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Hmm ja die is 't :+
OK dan:
Pluspunten opnieuw beginnen:
- Goeie opbouw
- Sneller
- Minder omslachtige query's
- Betere HTML

Minpunten:
- Kost veel tijd (paar maanden)
- Voor de eindgebruiker weinig verschil
- Ik wel eens wat anders doen dan dit

Verder gaan:
Pluspunten:
- Kost weinig tijd
- Ik kan direct door met nieuwe features

Minpunten:
- Slechte code blijft
- Moeilijk om nieuw design te maken zonder grote codeveranderingen.

En nee, ik verveel me niet, en ik ben niet héél erg ontevreden over mijn code, maar een format C komt er niet in :+
Refactoren is ook zo iets, dan kan ik eigenlijk elke pagina veranderen en dan kan ik beter opnieuw beginnen.
Dus ik twijfel :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F.West98 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:13:
Hmm ja die is 't :+
OK dan:
Pluspunten opnieuw beginnen:
- Goeie opbouw
- Sneller
- Minder omslachtige query's
- Betere HTML
Allemaal prima op te lossen met refactoren.
Verdergaan:
[...]
Minpunten:
- Slechte code blijft
Kun je ook, zo nu en dan, her-en-der, stukje bij beetje, gaandeweg of rigoreus, refactoren. En alles daartussenin.
- Moeilijk om nieuw design te maken zonder grote codeveranderingen.
Dan heb je je laagjes niet goed gescheiden manneke (even ervan uit gaand dat je onder "codeveranderingen" je BL/DAL/whatever verstaat, niet je views/templates oid) ;)
En nee, ik verveel me niet, en ik ben niet héél erg ontevreden over mijn code, maar een format C komt er niet in :+
Het was een spreekwoordelijke format ;) Maak een nieuwe directory et voila: de basis voor uw "V2".
Refactoren is ook zo iets, dan kan ik eigenlijk elke pagina veranderen en dan kan ik beter opnieuw beginnen.
Dan begrijp je refactoren niet ;)

Maar ik zie in je lijstje weinig tot geen concrete (meetbare!) plus en/of minpunten staan. Hoe wil je nou "Ik wel eens wat anders doen dan dit" tegenover "Kost weinig tijd" afwegen :? In de supermarkt hou je ook de boter langs de frisdrank om te besluiten welk vlees je wil op je boterham :?
Als je een beslissing wil maken op gevoel: maak die beslissing dan ook op gevoel (en ik zie niet hoe wij je daar mee kunnen helpen); wil je een "keiharde, commerciële" beslissing nemen dan zul je met wat concreters moeten komen dan wat je nu op je plus/min lijstjes hebt staan ;)

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 22:21 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Idd, refactoren heb ik al 1*10^infinite doorgelezen, maar snap er nog niets van :+

En @ codeveranderingen, heb ik inderdaad niet. Want alle pagina's bevatten ook html, die specifiek voor deze opmaak is. Niet alles, maar veel. (uitzonderingen elke pagina enzo)

Ik zal nog eens een keer refactoren doorlezen :P (morgen dan)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F.West98 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:22:
Ik zal nog eens een keer refactoren doorlezen :P (morgen dan)
Dan doe je vandaag vast 't linkje dat ik eerder postte want daar heb je meer aan ;)

Over mij

• Aphelion
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 17:34
Een derde optie: Gebruik een framework en ontwikkel functioneel.

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Aphelion schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:26:
Een derde optie: Gebruik een framework en ontwikkel functioneel.
Met mijn site gaat dat niet echt... Lijkt mij. (ik zeg vast iets verkeerd)
RobIII schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:23:
[...]

Dan doe je vandaag vast 't linkje dat ik eerder postte want daar heb je meer aan ;)
Inderdaad :)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
F.West98 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 16:27:
Met mijn site gaat dat niet echt... Lijkt mij. (ik zeg vast iets verkeerd)
Onzin. Tuurlijk gaat dat. Maar, en daarom vind ik 't geen "derde optie"; een "framework" (welke je dan ook moge kiezen) lost niet op magische wijze je probleem op: dat je een bras hebt gemaakt van je project. Dat zul je nog steeds of opnieuw moeten doen, of moeten verbouwen/onderhouden/aanpassen; wat je initiële vraag dan ook was. Either way zul je 't framework dan in een van die beide processen moeten "integreren" in je project. Don't get me wrong; gebruik by all means een framework naar je keuze om het saaie werk uit handen te nemen; een bijkomend voordeel is dat een framework je vaak zal "dwingen" in meer-of-mindere mate om een bepaalde werkwijze te hanteren waardoor je consequenter zult worden en je code, waarschijnlijk, beter onderhoudbaar wordt. Maar zoals gezegd; met een framework (of hell, voor mijn part 10 frameworks) onder je kont kun je nét zo goed (weer) een puinhoop van je project maken.

Over mij

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
F.West98 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:22:
En @ codeveranderingen, heb ik inderdaad niet. Want alle pagina's bevatten ook html, die specifiek voor deze opmaak is. Niet alles, maar veel. (uitzonderingen elke pagina enzo)
Daar heb je je eerste codeverandering al; omschrijven naar net gescheiden verantwoordelijkheden, bijv. MVC. Pak er eens een framework bij, doe unit testing, dat soort grapjes.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Ik kies iig voor *tadam* refactoren en nieuw design. Als dat niet lukt ga ik opnieuw beginnen

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben zelf altijd erg terughoudend met opnieuw beginnen. Je loopt het risico dat je exact dezelfde bugs gaat introduceren als je in je eerdere versie al had. Daarnaast kost het vaak erg veel tijd, en is het maar de vraag wat de opbrengst nou precies is.

Daar bovenop komt ook nog dat je met refactoren het beste van beide werelden kan krijgen, je kunt je nieuwe ontwerp stukje bij beetje implementeren, maar je behoud alle functionaliteit en gooit je kennis niet weg.

Als je toch opnieuwe gaat beginnen zou ik eerst zorgen dat je een uigebreide set unit- en functietests hebt, zodat je altijd kunt checken of je nieuwe code wel exact hetzelfde doet als de oude code, of in ieder geval het juiste.

Edit: oja, ik sluit mij aan bij de persoon die over frameworks begon. Wat het ook is dat je aan het doen bent, de kans is vrij groot dat iemand anders al een goede basis heeft gemaakt. Als je een goed framework gebruikt, kun je je focussen op de functie van je project.

[ Voor 16% gewijzigd door Blubber op 01-10-2012 13:55 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Topicstarter
Het refactoren bevalt erg goed! In het nieuwe design al een paar nieuwe elementen toegevoegd die er voor zorgen dat een paar dingen anders worden benaderd en verschillende bugs in die functionaliteit weg zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door F.West98 op 01-10-2012 18:13 . Reden: drukte per ongeluk op send ]

Pagina: 1