Nieuwe site in aanbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
Even voorstellen, Ik ben Tarkin en heb een bachelor in de toegepaste informatica (België). Ik heb 3 jaar lang verscheidene programmeertalen geleerd, waaronder (vooral) java (2j), ASP, Cobol en EGL tijdens mijn stage. Ik werk ondertussen al een jaar, maar dit is programmeren in software die specifiek voor de telecom is geschreven (Base/ Telcordia producten). Zodoende is het al een jaar of 2 geleden dat ik nog in Java of eender welke taal (buiten EGL dan, dat was mijn stage) geprogrammeerd heb.

Ik zit ondertussen in het 4e jaar avondschool Frans, Ik werk in Brussel (Zaventem) dus ik heb meer als Nederlands en Engels nodig.

Hierdoor heb ik het idee opgevat om een site te maken waarop je je Franse taal kan oefenen. Dit is eerder kleinschalig bedoeld (alvast in het begin) en ook om mijn medecursisten een extra tool te geven. Voor mijzelf zie ik dit als een goede oefening om verscheidene programmeertalen (waar ik nu nog maar heel weinig mee werk) op te frissen. Dit idee had ik al van vorig jaar, maar door een nogal druk jaar is het er niet van gekomen. Nu is het wel tijd voor aan dit project te beginnen. Al is het maar om m'n eigen portfolio uit te breiden.

Ik heb het idee opgevat om dit in te delen in 3 luiken, net zoals tijdens mijn stage:
frontend
backend
database

De frontend zou dan de website zijn. Ik heb nog geen idee in welke taal ik dit ga programmeren. Tijdens de lessen heb ik onderandere ASP.NET gezien, maar dat charmeert mij totaal niet om in te programmeren. Dus ik had gedacht aan Java, indien dit mogelijk is natuurlijk. Geen applets, maar een site zelf. Het moet toegankelijk blijven om ook aan oudere cursisten (die niet IT-savvy zijn) een hulp te zijn.

De backand zou ik in java programmeren. Deze gaat op een server komen, er gaat dus niets moeten geinstalleerd worden op de clients PC. Is dit een goed idee/mogelijkheid?

De database zal een MySQL database worden. Aangezien het opensource is, en ik heb er al ervaring mee gehad tijdens mijn schoolcarriere, dus dit is vrij bekend.

Mijn idee zit nog in de opstartfase, en aangezien dit mijn eerste keer is, is alle hulp welkom! Voor de eerste paar weken ben ik van plan om zaken uit te tekenen: doorstroom frontend naar backend naar database en terug en dat soort zaken. Er zullen nog vele vragen volgen, en die zal ik dan ook in mijn TS zetten (+ de antwoorden die ik hier hopenlijk op ga krijgen).

Mijn eerste vraag is of dit alles mogelijk is met de Talen die ik hierboven gezegd heb. Indien dit niet zo is, welke talen kan ik het beste gebruiken hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Mooie topicstart, daar niet van, maar het korte antwoord is: Welke programmeertaal moet ik leren?. Neem lekker wat je zelf 't best ligt / bevalt en leef je uit.

Ik vind je volgorde (althans, je lijstje in je TS) wel wat raar, dat zou ik namelijk precies andersom doen: database, backend, frontend.

Tot slot; je schiet ASP.net af (en da's je goed recht hoor), maar ASP.Net is nogal breed; ik weet niet of je bekend bent met de verschillen tussen (wat ik vermoed dat je gezien hebt) Webforms en MVC want in dat geval: er is de afgelopen jaren héél veel gebeurd en verbeterd en blablabla in ASP.Net land en zeker even de moeite waard om te kijken of 't je nog steeds niet bevalt. (Tipje: al wat verouderd, we zitten inmiddels al op MVC4, maar zeker dit is 't bekijken waard)

[ Voor 62% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 21:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Thanks

Inderdaad, iets waar ik nog kan naar kijken. Het idee van dit topic is meer levend. Gaandeweg progressie maken en dit ook tonen (een beetje peer pressure is nooit verkeerd, ik en deadlines!).

Verder is het ook nog de stage waarin ik aan het kijken ben hoe ik het beste kan beginnen. Alle tips en ideeen zijn zeker welkom!

@ASP.NET.

Ik heb beide gedaan tijdens school dacht ik. Althans mijn examen was toch een volledige website bouwen met frontend en backend (de DB kregen we, anders was er niet genoeg tijd). Ik heb gewoon meer iets met Java voor dit soort zaken denk ik. ASP is zeker een goede taal, alleen heeft het niet mijn voorkeur :)

@volgorde.
De volgorde waarin ik zal beginnen te werken staat nog niet vast. Wel weet ik dat heel veel staat of valt met een goed DB Design, dus dat gaat alleszinds het begin worden. Hiervoor moet ik eerst nog wel even verder denken met wat ik echt wil in het begin (kleinschalig maar doeltreffend houden) en wat de uitbreidbaarheid zal zijn gaandeweg.
edit2:
na MVC even snel doorgelezen te hebben, ik heb de indruk dat ik MVC gezien heb op school. Anyway, daar was ik ook het minste goede in van al. Het liefste Java als backend en misschien frontend.

[ Voor 62% gewijzigd door Tarkin op 18-09-2012 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 22:15
Heb je ASP.NET Webforms bekeken of ASP.NET MVC? Daar zit namelijk een gigantisch groot verschil tussen, en die laatste werkt waanzinnig goed. Is eigenlijk een .NET versie van Ruby on Rails (wat ook zeker aan te raden is, maar wel een stuk trager is en geen goede tools als Visual Studio heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Tarkin schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:11:
na MVC even snel doorgelezen te hebben, ik heb de indruk dat ik MVC gezien heb op school.
Zie ook mijn edit. Persoonlijk denk ik dat je een steekje mist als je niet enthousiast wordt van die video. Maar dat is persoonlijk en wie ben ik nou helemaal? :P :+ Als je nu in 't 4e jaar zit van die andere opleiding dan ga ik even ervan uit dat je in 2008/9 naar ASP.Net hebt gekeken; ik acht de kans klein dat je toen ASP.Net MVC hebt gezien (waarschijnlijk Webforms), laat staan wat 't nu is. Dat is totaal niet meer vergelijkbaar.

Maar anyway; dat zul je voor jezelf moeten bekijken zoals ik dus al zei :Y) Als jij graag Java doet, of hell, brainfuck: leef je uit ;)

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 18-09-2012 21:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Laatst online: 22:15
ASP != ASP.NET
Taal != framework

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08 16:29

Tim

Sowieso wordt je 'frontend' HTML, anders werkt je website niet op een tablet / telefoon.

Wikipedia: Comparison of web application frameworks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Tim schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:44:
Sowieso wordt je 'frontend' HTML, anders werkt je website niet op een tablet / telefoon.

Wikipedia: Comparison of web application frameworks
Nee je output naar de client wordt HTML, de frontend is de code die op de server draait die er verantwoordelijk voor is om de HTML naar de gebruiker te sturen ;) Je frontend kan elke taal hebben zolang deze maar HTML naar de client stuurd ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik zou er toch moeite mee hebben om de server-code "frontend" te noemen. Oh, het is vast de V-code uit het MVC-model die er server-side voor zorgt dat de frontend voor de gebruiker zichbaar wordt via een browser, maar bij wat ik als frontend beschouw, zit je toch aan de HTML, CSS en JavaScript. Client-side dus.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Tarkin
RobIII schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:15:
[...]

Zie ook mijn edit. Persoonlijk denk ik dat je een steekje mist als je niet enthousiast wordt van die video. Maar dat is persoonlijk en wie ben ik nou helemaal? :P :+ Als je nu in 't 4e jaar zit van die andere opleiding dan ga ik even ervan uit dat je in 2008/9 naar ASP.Net hebt gekeken; ik acht de kans klein dat je toen ASP.Net MVC hebt gezien (waarschijnlijk Webforms), laat staan wat 't nu is. Dat is totaal niet meer vergelijkbaar.

Maar anyway; dat zul je voor jezelf moeten bekijken zoals ik dus al zei :Y) Als jij graag Java doet, of hell, brainfuck: leef je uit ;)
Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Van 2008-2011 heb ik Toegepaste informatica gestudeerd. Ik heb in 2010 ASP.NET (ja je hebt gelijk avalaxy :+ ) gezien. Ik ben er maar eens vluchtig over gegaan om te zien of het dat kon zijn en het leek er wel op. Toen vond ik het totaal niet intuitief om mee te werken, het was ook heel wysiwyg, maar dat kan ook aan de lessen gelegen hebben.Op dit moment werk ik nu al een jaar, dus buiten de avondschool, zie ik geen schoolbanken meer (thank god!)
Ventieldopje schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:48:
[...]

Nee je output naar de client wordt HTML, de frontend is de code die op de server draait die er verantwoordelijk voor is om de HTML naar de gebruiker te sturen ;) Je frontend kan elke taal hebben zolang deze maar HTML naar de client stuurd ;)
zoiets heb ik dus ook gedaan met mijn stage. Ik programmeerde alles in EGL. Een taal van IBM. Die vertaalde de code naar java(script, ik ben niet meer zo zeker) als frontend en java (of cobol, mainframes he) voor de backend. Nu ben ik aan het uitzoeken of ik ook zoiets kan doen met Java zelf.

Websites maken doe ik zelf niet zo graag, het gaat me meer om de techniek erachter. Maar ach, ik zie het als een noodzakelijk kwaad!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 21:03

samo

yo/wassup

Volgens mij kom je op het Lotus Notes platform redelijk ver met Java en Javascript, aangevuld met xpages. Is echter wel wat lastiger om hosting voor te vinden.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tarkin schreef op woensdag 19 september 2012 @ 07:09:
[...]
Toen vond ik het totaal niet intuitief om mee te werken,het was ook heel wysiwyg, maar dat kan ook aan de lessen gelegen hebben.Op dit moment werk ik nu al een jaar, dus buiten de avondschool, zie ik geen schoolbanken meer (thank god!)
Dan heb je er IMHO een hele vreemde indruk van gekregen. Hoewel er natuurlijk wel een designer is binnen VS.NET is het volgens mij niet eens de default. En je ontkomt er zeker niet aan om alsnog in de code/template view te kijken.

Niet dat je in Java (JSP) geen goede sites kunt maken ofzo, maar ASP.NET MVC ( zeker vanaf versie 3 ) doet daar echt niet voor onder ( En heeft zelfs mijn voorkeur, maar dat komt omdat ik zelf vooral in .NET software zit ).

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Tarkin
samo schreef op woensdag 19 september 2012 @ 07:45:
Volgens mij kom je op het Lotus Notes platform redelijk ver met Java en Javascript, aangevuld met xpages. Is echter wel wat lastiger om hosting voor te vinden.
ik volg je niet helemaal?

Ik ben nog even aan het bekijken welke talen ik het beste kan gebruiken.
Verder heb ik vandaag ook al even nagedacht over wat er in het begin zal inzitten. Dit zal vooral woorden vertalen zijn en werkwoorden vervoegen. In dit idee ben ik dan ook een DB model aan het bedenken.

Wat ik wel heb is dat het niet allemaal aan elkaar gaat hangen. omdat het totaal verschillende delen zijn. Dit was dacht ik niet zo'n probleem. Verder ben ik aan het bekijken om alles te normaliseren zodat er een degelijke basis uit voorkomt.

• meneer william
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Er wordt hier gepraat over Front end, back end en database als zo ga ik het maken. Kom op zeg zo maak je 9 van de 10 applicaties. Er is bijna altijd een front end en database en zo ie zo altijd een back end.

Als je zegt: "zo ga ik het maken", geef dan duidelijk weer wat de features van je applicatie zijn. dat deze een front en back end hebben is dan natuurlijk logies.

Welke taal gebruiken?

Je wil een website maken (Heel verstandig) waarom dan niet gewoon PHP. Het is heel makkelijk en gemaakt voor dit soort doeleinden. Ja natuurlijk is de pricewatch van tweakers gemaakt in java, maar nee voor een simpele vertaal of leer een taal website zal je niet zo snel snelheidsbeperkend opgelegd krijgen door PHP.

Kortom bedenk waarom jouw vertaal/ leer website beter is dan al die andere (bijv. www.wrts.nl) websites. Welke features bied je aan, Welke al bestaande database ga je gebruiken of wil je zelf de database vol zetten. En daarnaast waar laat je je website hosten en hoe maak je hem bekent.

Niet dat ik top programmeur ben integendeel maar het uitdenken is mijn ding dus mijn tip: "Leer projectmatig werken"

sirwilliam

• Tarkin
Het uitdenken ben ik mee bezig. Projectmatig werken => Dit is dus een van de redenen waarom ik nog geen letter geprogrammeerd heb. Ik ben ondertussen al even bezig met uit te denken wat ik echt wil en hoe ik het wil. De ervaring heeft me al genoeg geleerd dat on the fly programmeren geen mooie code levert (en believe me, ik werk met code met een legacy van 20 jaar die altijdo n the fly is gemaakt, is geen prettig gezicht)

Waarom java en niet PHP? Simpel: ik heb het overgrote deel van mijn opleiding gedaan in java en daar wil ik in verder gaan op termijn. Voor mezelf zie ik dit als een opfriscursusje waar ik ondertussen misschien anderen kan mee blijmaken (medecursisten die frans doen).

PHP heb ik nog nooit mee gewerkt, dat ben ik ook niet echt van plan.

Waarom het beter zou moeten zijn, heb ik nergens gezegd dat het beter moest zijn, of opvallen. Het initiele aspect is vooral bijleren en terug in Java te komen.

De features (basis) heb ik al, op dit moment ben ik aan het bekijken hoe ik dit het beste in een DB model kan gieten (MySQL db).

Initieel ga ik m'n website op mijn eigen server draaien (Ubuntu server 12.04 met tomcat6). Dit is vooral voor testing doeleinden e.d. Achteraf zal het wel op een remote website gedraaid worden, maar daar ben ik nog niet uit => probs voor later

• meneer william
Dan heb ik maar één tip! -> Bedenk iets anders;

Het internet staat vol met dit soort applicaties, Kortom als je iemand er blij mee wild maken moet het meerwaarde hebben. Het maken van webapplicaties (simpele webapplicaties) is weggelegd voor PHP en de browser ingebakken JavaScript. Daarnaast is PHP en nog een aantal Programmeer talen speciaal gemaakt voor dit doel.

Bedenk iets anders, en dan bedoel ik: ga iets maken waar java geschikt voor is. Maak een minicraft mod of iets dergelijks. Of nog beter ontwikkel je eigen game. Hoeft nier eens super ingewikkeld te zijn. Probeer anders een simpel 2D game te maken die je multiplayer kunt spelen. Dit is van hoger niveau dan een website maken.

Ook moet ik je vertellen: Wat je ook maakt probeer je eigen frame-work te maken. Ja je kan een website of een game maken maar je kunt nog beter iets maken waarmee je een website of game kunt maken. Dit is wat een goede programmeur zou doen tenminste.

sirwilliam

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
meneer william schreef op donderdag 20 september 2012 @ 12:24:
Het internet staat vol met dit soort applicaties
Dus :? TS zegt toch duidelijk dat 'ie gewoon weer "back in the saddle" wil? Z'n kennis wat opfrissen? Wat is er dan mis met een dergelijk project?
Het maken van webapplicaties (simpele webapplicaties) is weggelegd voor PHP en de browser ingebakken JavaScript.
En Ruby, ASP, ColdFusion, Python, Perl en nog zo'n kleine 500 andere zijn daar niet geschikt voor :? Websites/webapplicaties bouw je per definitie in PHP?
Daarnaast is PHP en nog een aantal Programmeer talen speciaal gemaakt voor dit doel.
En Java is daar niet voor bedoeld? Kan daar niet voor gebruikt worden? Explain please.
Bedenk iets anders, en dan bedoel ik: ga iets maken waar java geschikt voor is. Maak een minicraft mod of iets dergelijks. Of nog beter ontwikkel je eigen game. Hoeft nier eens super ingewikkeld te zijn. Probeer anders een simpel 2D game te maken die je multiplayer kunt spelen. Dit is van hoger niveau dan een website maken.
Seriously... :F
Ook moet ik je vertellen: Wat je ook maakt probeer je eigen frame-work te maken. Ja je kan een website of een game maken maar je kunt nog beter iets maken waarmee je een website of game kunt maken. Dit is wat een goede programmeur zou doen tenminste.
Een goede programmeur gebruikt frameworks en gaat 't wiel niet opnieuw uitvinden tenzij dat nodig is. Als je weer, zoals de TS aangeeft, "er weer in wil komen" en je verstofte kunsten wil oppoetsen dan ga je niet beginnen met een framework bouwen :X

Dit is precies de reden waarom we Welke programmeertaal moet ik leren? topics doorgaans sluiten. Dat jij graag PHP gebruikt is d:)b voor jou, maar douw 't niet door TS's strot als 'ie geen interesse heeft zeg.

[ Voor 11% gewijzigd door RobIII op 20-09-2012 12:33 ]

Over mij

• Dricus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:16

Dricus

ils sont fous, ces tweakers

Bedenk iets anders, en dan bedoel ik: ga iets maken waar java geschikt voor is.
Impliceer je hier nu echt dat Java niet geschikt is voor het maken van webapplicaties? Wat een nonsens! Zoek eens op J2EE, JSP, JSF, Google Web Toolkit, Wicket, Play, Spring MVC, JRuby (draait op de JVM), etc. Leg daarna nog eens even uit waarom je precies denkt dat Java niet geschikt is voor het maken van webapplicaties.

Stel niet uit tot morgen wat je vandaag nog tot morgen kunt uitstellen...

• Tarkin
Dan heb ik maar één tip! -> Bedenk iets anders;

Het internet staat vol met dit soort applicaties, Kortom als je iemand er blij mee wild maken moet het meerwaarde hebben. Het maken van webapplicaties (simpele webapplicaties) is weggelegd voor PHP en de browser ingebakken JavaScript. Daarnaast is PHP en nog een aantal Programmeer talen speciaal gemaakt voor dit doel.
gelukkig wil ik het internet niet blij maken :> Enkel mijn medecollega's bij de avondschool. Aangezien die niet zo tech savvy zijn.
Het doel is voor mij terug wat programmeerwerk te doen in java in plaats van tabelletjes op te vullen op m'n werk. Wat ik gelezen heb is dat JSP ook niet echt slecht is voor dit soort doeleinden. dus why not?
laat ons maar eerst eens beginnen met dit niveau, daarna kan ik wel zien of we weer iets anders kunnen doen. Het is alweer 2 jaar geleden dat ik nog in java gewerkt heb. En dan was dat nog in een schoolse omgeving.
jaja, ik ken het ondertussen wel al. Jij mag de goede programmeur spelen ok? Laat mij maar iets doen wat ik op dit moment zelf wil doen. Zaken die ik moet doen krijg ik al genoeg op mijn werk. Als dit je enige geluid zal zijn (zoek het hoger, doe het beter, dit zou ik doen want wat jij wilt doen is te min/mainstream/...), gelieve dan een ander topic te zoeken :)
hmm laat ook maar, als ik naar je posthistory kijk probeer je je er zelf vooral gemakkelijk vanaf te maken...

@die andere twee hierboven, thanks voor de support. Jullie zeggen het duidelijk genoeg waarom ik dit kies en ook welke talen ik kies.

[ Voor 9% gewijzigd door Tarkin op 20-09-2012 13:46 ]

Verwijderd

Misschien dat je al een duidelijk idee had wat je nu gaat doen, maar ik ben zelf zeer te spreken over Play! Framework. Een mooi framework voor Java om webapplicaties mee te bouwen maar toch simpel en in zekere zin traditioneel (views/paginas zijn HTML en JavaScript). Ook ondersteuning voor een achterliggende database is redelijk goed en makkelijk te gebruiken (Ebeans ORM en "Evolutions").

Ik zou zeggen kijk er eens naar !

• meneer william
Sorry ik wil helemaal niet zeggen dat ik de programmeur ben. Ook zeg ik dat er andere talen zijn en ja daarmee bedoel ik ook frameworks van onder andere java die speciaal gemaakt zijn voor het maken van websites en webapplicaties.

En waar ik op doel met een eigen framework bouwen "Roblll!". Bouw geen website maar een CMS voor die website. en ja je kan dan ook gewoon een bestaande cms pakken maar dat zou flauw zijn hij wil immers zijn programmeer kennis een opfrisbeurt geven.

Het lijkt mij ook dat als je frans wilt oefenen doormiddel van een applicatie je iets van woorden lijstten moeten kunnen maken etc. kortom je moet content toekunnen voegen en verwijderen en tevens updaten.

Als je dit zelf wild maken zeg ik gewoon gebruik de juiste talen of de frameworks die er geschikt voor zijn en bouw geen statische website maar een dynamische waarvoor je het best je eigen framework kan maken.

Zo zijn er functies die je meerdere keren gaat gebruiken en dan kun je deze functies beter in een engine verwerken.

ps,

roblll, Als ik zeg dat het internet volstaat met vergelijkbare applicaties en jij dit onzin vind en dus aangeeft "dus??" zeg dan niet een stuk of 10 regels verder dat je het wiel niet opnieuw moet gaan uitvinden want dat spreekt elkaar een beetje tegen!

sirwilliam

Verwijderd

meneer william schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:23:
Sorry ik wil helemaal niet zeggen dat ik de programmeur ben. Ook zeg ik dat er andere talen zijn en ja daarmee bedoel ik ook frameworks van onder andere java die speciaal gemaakt zijn voor het maken van websites en webapplicaties.

En waar ik op doel met een eigen framework bouwen "Roblll!". Bouw geen website maar een CMS voor die website. en ja je kan dan ook gewoon een bestaande cms pakken maar dat zou flauw zijn hij wil immers zijn programmeer kennis een opfrisbeurt geven.

Het lijkt mij ook dat als je frans wilt oefenen doormiddel van een applicatie je iets van woorden lijstten moeten kunnen maken etc. kortom je moet content toekunnen voegen en verwijderen en tevens updaten.

Als je dit zelf wild maken zeg ik gewoon gebruik de juiste talen of de frameworks die er geschikt voor zijn en bouw geen statische website maar een dynamische waarvoor je het best je eigen framework kan maken.

Zo zijn er functies die je meerdere keren gaat gebruiken en dan kun je deze functies beter in een engine verwerken.

ps,

roblll, Als ik zeg dat het internet volstaat met vergelijkbare applicaties en jij dit onzin vind en dus aangeeft "dus??" zeg dan niet een stuk of 10 regels verder dat je het wiel niet opnieuw moet gaan uitvinden want dat spreekt elkaar een beetje tegen!
No offense, maar als in de originele post staat dat er een database gebruikt gaat worden kun je daar dus uit opmaken dat een "statische website" al niet aan de orde was. Verder voegt je post niks toe aan het topic, de vraag van TS was of de talen die zijn opgenoemd gebruikt kunnen worden voor de gestelde doeleinden en welke taal er dan het beste voor gebruikt kon worden. In geen van je beide posts zie ik een antwoord op deze vraag terugkomen. Lezen en concrete antwoorden geven zijn een belangrijk onderdeel van projectmatig werken (of werken in het algemeen). Ik adviseer je dus om je eigen advies op te volgen.

Om nog even een antwoord te geven op een van de vragen welke ik over het hoofd heb gezien;
Met alleen Java/ASP ga je het niet redden. De nadruk blijft toch vaak liggen op HTML voor het "uiterlijk" van je website/applicatie en JavaScript voor eventuele dynamische interactie met je website (zoals bijv. voor het ophalen van content zonder een pagina te refreshen. Ajax e.d. dus). Het is echter niet noodzakelijk om JavaScript te gebruiken, je kunt het ook met pure HTML af. Om je pagina's ook daadwerkelijk een stijl te geven kun je CSS gebruiken. Zowel HTML als CSS zijn vrij straight forward, dus ik denk niet dat je daar een probleem mee zult hebben.

Success!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Maar ondertussen zeg je wel dat TS beter PHP kan gebruiken 'want het is ervoor gemaakt'... :?
En waar ik op doel met een eigen framework bouwen "Roblll!". Bouw geen website maar een CMS voor die website.
Framework != CMS.
Als je dit zelf wild maken zeg ik gewoon gebruik de juiste talen of de frameworks die er geschikt voor zijn
Nee, je zei 'WTF waarom JAVA, gebruik PHP!!!11'
en bouw geen statische website maar een dynamische
Wie had 't over statisch :?
waarvoor je het best je eigen framework kan maken.
Again: Framework != CMS.
Helemaal niet. Wat je niet opnieuw moet gaan uitvinden is juist zaken die in een framework zitten (ORM, templating, validation, you-name-it). Wat je verder doet moet je lekker allemaal zelf weten. Als je 't toch leuk vindt om een Twitter2 of SuperFacebook te bouwen of, wat minder ambitieus, een verbeterde "wrts.nl" dan moet je dat vooral lekker doen.

Over mij

Verwijderd

Je kan inderdaad eens kijken naar Java (JSP) in combinatie met een leuk framework maar voor je begint zou ik ASP.NET MVC4 toch nog eens een nieuwe kans geven. Speel er eens even mee en wie weet vind je het beter meevallen dan vroeger.

Ja kan ook gewoon een andere taal leren maar dat is niet echt aan de orde hier. Zelf schrijf ik het liefst webapps in Ruby On Rails al heb ik ook ervaring met PHP (Kohana, CodeIgniter), JSP en ASP.NET MVC4.

Kortom: doe wat je lekker zelf wil. Met Java en mysql moet dit soort site prima te bouwen zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2012 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Ok, de afgelopen dagen verschillende zaken geinstalleerd, een tomcat server en mysql server op m'n ubuntu server12.04. Netbeans had ik al en op dit moment heb ik ook een lokale tomcat server voor testdoeleinden.

Om aan het project te beginnen heb ik het besloten om het in delen op te splitsen (je weet wel, projectmatig werken enzovoort). Aangezien mijn applicatie uit verschillende features zal bestaan, die niet met elkaar interactief zijn, is dit niet zo'n probleem voor mijn databasemodel.
In de DB heb ik ook al de eerste 2 tabellen aangemaakt die ik ga gebruiken: 1 tabel met de werkwoorden (id, infinitief, 'vervoegd-zoals', 'wederkerig' en 'irregular'). In de tweede tabel zitten de vervoegingen (1e persoon enkelvoud,...), hun tijd (présent, imparfait,...) en ook hun vervoegde vorm ((aime, aimais,...).

Ik heb eerst met het idee gespeeld om de stam per tijd per ww in een tabel te steken en in een andere tabel de uitgangen, maar doordat er zoveel uitzonderingen zijn, lijkt me dit niet zo ideaal (bv mangeons).

Lokaal heb ik dus een tomcat server en netbeans. Nu ben ik nog aan het zoeken of ik ook mijn database lokaal moet zetten om te testen, of dat ik deze kan gebruiken van de server. Maar dat zal voor morgen zijn.
Pagina: 1