NAS | Home server

Pagina: 1
Acties:

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 14:25
Hallo medetweakers,

ik ben op zoek naar een servertje ter vervanging van een klein aantal externe usb-schijven.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het idee is dat op deze bak ZFSGuru gaat draaien met RAID-Z2. Ik heb hier nog niet eerder mee gewerkt, maar dat maakt het alleen maar interessant! :) Het systeem gaat dienen als data-opslag, bron van video's voor streamen naar max. twee media players/laptops en het geautomatiseerd downloaden van films en series via CouchPotato en Sickbeard. Het liefst ook nog een torrentclient die kan downloaden via RSS-feeds, maar hier heb ik me nog niet in verdiept voor het ZFS-platform. Op een vorige machine gebruikte ik rTorrent met WebUI hiervoor.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Harde schijven zijn relatief duur en daarop leg ik dan mijzelf ook geen keiharde limiet op omdat er gewoon minstens 5x 3TB schijven aangeschaft wordt Voor overige hardware zit ik te denken aan hooguit 500 euro.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord met 6 SATA-aansluitingen. Of dit nu SATA-300 of 600 is, maakt bij conventionele harde schijven niet zo veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
• In eerste instantie zal deze machine niet 24/7 aanstaan, energieverbruik vind ik daarom ook ondergeschikt aan geluidsniveau, al denk ik dat op alle fronten het wel aardig goed in elkaar steekt!
• WOL ondersteuning is een plus, geen must.

De schijven voor opslag:
#ProductPrijsSubtotaal
5Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 128,60€ 643,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 643,-

De rest van de componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 67,90€ 67,90
1Fractal Design Node 304€ 90,90€ 90,90
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 59,99€ 59,99
1Samsung 830 series 128GB€ 88,99€ 88,99
1Kingston ValueRAM KVR1333D3LD4R9S/8GEC€ 38,59€ 38,59
1Asus P8H77-I€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 436,37

Mocht een andere samenstelling niet in deze kast passen, dan gaat mijn eigen voorkeur uit naar de pricewatch: Fractal Design Arc Midi Tower

Ik zat eerst te denken aan een AMD systeem met een A75 chipset:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75 Extreme6€ 73,89€ 73,89
1Asus F1A75-M€ 60,98€ 60,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 134,87

Maar kwam toen deze Fractal tegen met ruimte voor 6 harde schijven :9~. Het volgende probleem was een m-ITX moederbord vinden met 6 SATA-aansluitingen.

Ik zit nog met de volgende vragen:
  • Wat voor CPU moet er in het s1155 moederbord voor deze toepassingen voor een worst-case scenario van tegelijkertijd: parren, downloaden en 1080p streamen naar twee apparaten? Als de CPU enkel 1066 MHz geheugen ondersteunt kan de huidige selectie toch gewoon langzamer draaien na het instellen via het BIOS/UEFI?
  • Heeft een SSD als cache veel nut voor mijn toepassingen binnen ZFSGuru? Zo niet, dan heeft dit bijvoorbeeld als gevolg dat ook moederborden met 5 SATA-aansluitingen gebruikt kunnen worden.
  • Biedt ECC veel voordelen t.o.v. het prijsverschil en is dit voor deze toepassingen gewenst?
  • Hoeveel stroom zal dit ongeveer trekken? Kan ik beter een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W pakken met verloopstekkertjes voor alle SATA-aansluitingen?
  • Is 16 GB geheugen overkill, voldoet 2? 4? .. ?

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-04 09:04

xAn52

Whatever...

Leuk projectje!

Volgens mij heb je meer aan meer RAM dan aan een SSD. De cache van ZFS is bedoeld voor vaak gelezen data. Nu weet ik niet hoe vaak je dezelfde episode/film kijkt maar ik gok dat de winst 0 is.
Meer RAM kan je helpen voor alles wat draait (sab, Couch potato etc.).
Het enige nut voor een SSD welke ik zie, is als een cache write disk, of een temp disk. Daar waar alle te unrarren en parren data op komt voordat het naar spindels wordt weggeschreven. Dus geen onderdeel van je raidarray. De data is vluchtig, een defecte disk dus geen ramp, dus kan die single.

De data komt blijkbaar allemaal van internet en (eerlijk is eerlijk) is daar altijd wel weer vanaf te halen. Volgens mij ben je meer gebaad bij snelheid dan veiligheid. Beter bewaar je nzb's dan films ;) . Is een Z2 raid dan niet een beetje overkill? Ik denk dat je als je het systeem gebouwd hebt, zelf moet gaan testen welke raid het beste performed.

Wordt de data via filesharing intern aan mediaspeler en laptops aangeboden of via een transcoder (client- server a la Plex o.i.d.) Dat zou een overweging moeten zijn voor je CPU. Als de apps multicore ondersteunen; meer is beter dan snelheid.

• C0rnelis
xAn52 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:43:
[..]

De data komt blijkbaar allemaal van internet en (eerlijk is eerlijk) is daar altijd wel weer vanaf te halen. Volgens mij ben je meer gebaad bij snelheid dan veiligheid. Beter bewaar je nzb's dan films ;) . Is een Z2 raid dan niet een beetje overkill? Ik denk dat je als je het systeem gebouwd hebt, zelf moet gaan testen welke raid het beste performed.

Wordt de data via filesharing intern aan mediaspeler en laptops aangeboden of via een transcoder (client- server a la Plex o.i.d.) Dat zou een overweging moeten zijn voor je CPU. Als de apps multicore ondersteunen; meer is beter dan snelheid.
Een behoorlijk groot aandeel van mijn data bestaat uit anime. Dit is vaak net iets zeldzamer materiaal dan amerikaanse series ;). Opslag wordt verder ook nog gebruikt voor images van allerlei oude (en nieuwe) spellen, maar zit inderdaad behoorlijk stil. Testen tussen verschillende opstellingen zal ik dan zeker gaan doen!

Ik gebruik vooralsnog voornamelijk een laptop voor het afspelen via fileshares. Het was nog niet in me opgekomen om iets dergelijks als Plex te gebruiken om video's te transcoden: o.a. vanwege 10-bit anime (Hi10p) wat bijvoorbeeld standaard ook al niet draait in een speler als MPC-HC. Voor zover ik kan vinden ondersteunen XBMC en Plex dit niet? Transcoden is in die gevallen dus niet mogelijk. Als ik dan toch zou willen transcoden moet ik sterke CPU's aan beide kanten van het lijntje neerzetten om beide situaties aan te kunnen. Ik denk daarom dat transcoding voor mij afvalt.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
Ik ben zelf met een soortgelijke build bezig, maar ben er ook nog niet helemaal uit mbt mobo, case en cpu.
Zelf zat ik meer te denken als case aan een zelfbouw, maar als alternatief had ik de Lian Li PC-Q18B op het oog, maar dat is wel weer Mini-ITX. Misschien is dat iets voor je?

Wat is verder je motivatie om voor dit bord en deze processor te kiezen? Is de performance van bijvoorbeeld een Atlon II x4 640 of des noods een Phenom II x4 965 niet veel beter? Zijn ook behoorlijk wat borden voor te vinden die veel SATA-aansluitingen hebben en veel geheugen kwijt kunnen. Zou nog wel eens goedkoper uit kunnen pakken dan een build op basis van Intel.

iRacing Profiel

• C0rnelis
kroegtijger schreef op woensdag 19 september 2012 @ 09:42:
Ik ben zelf met een soortgelijke build bezig, maar ben er ook nog niet helemaal uit mbt mobo, case en cpu.
Zelf zat ik meer te denken als case aan een zelfbouw, maar als alternatief had ik de Lian Li PC-Q18B op het oog, maar dat is wel weer Mini-ITX. Misschien is dat iets voor je?

Wat is verder je motivatie om voor dit bord en deze processor te kiezen? Is de performance van bijvoorbeeld een Atlon II x4 640 of des noods een Phenom II x4 965 niet veel beter? Zijn ook behoorlijk wat borden voor te vinden die veel SATA-aansluitingen hebben en veel geheugen kwijt kunnen. Zou nog wel eens goedkoper uit kunnen pakken dan een build op basis van Intel.
Heb je ook een bepaalde reden waarom je wel voor een pricewatch: Lian Li PC-Q18 zou kiezen en niet voor een pricewatch: Fractal Design Node 304? Ze hebben respectievelijk 4 en 6 interne bays. De Lian lijkt dus niet gemaakt te zijn voor vijf interne schijven en zeker niet zes als je de SSD meetelt.

Als je de linkt naar de pricewatch volgt wat onder '6 SATA-aansluitingen' staat, zie ik alleen de volgende opties voor een AMD-setup met 6 SATA-aansluitingen:

pricewatch: Asus C60M1-I
• + goedkoop
• + inclusief processor
• + dual-core
• - 1.0 GHz
• - niet meer dan 8 GB geheugen
• - geen USB 3.0

pricewatch: Asus E35M1-I
• - slecht verkrijgbaar
• - twee maal zo duur als de c60
• + inclusief processor
• + dual-core
• + 1.6 GHz (of dit genoeg is voor eerder beschreven scenario's weet ik niet)
• - niet meer dan 8 GB geheugen
• - geen USB 3.0

Oftewel, naar mijn idee heeft AMD niet zoveel te bieden in de mini-ITX hoek.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:09
En hier stip je dus weer precies het dilemma aan waar ik ook al 20x tegenaan ben gelopen :') Kies je voor een mooie case, met veel mogelijkheden, dan zit je vaak vast aan mini ITX. Kies je voor een AMD-setup met ruime keuze in compacte oplossingen, dan zijn dat vaan Micro ATX-behuizingen... En dan hebben we nog niet eens gekeken naar stroomverbruik met bijbehorende voedingen, want dat gaat net zulke problemen meebrengen. AMD's zijn over het algemeen iets dorstiger, dus wil je met een 200W voeding af kunnen en je processor neemt al 100W af, dan wordt het zeuren... Laat staan als je een PicoPSU wil gebruiken..

iRacing Profiel

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 12:44
Misschien ook een leuk setje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470S Boxed€ 168,30€ 168,30
2Adaptec mSASx4 (SFF-8087) to SATA (4)x1 Cable (2236700-R)€ 28,30€ 56,60
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 116,62€ 116,62
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 80,15€ 80,15
1Zotac Z77-ITX WiFi€ 149,40€ 149,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,07

Is wel een iets zwaarder systeem, maar door de energiezuinige proc, moet het toch wel mogelijk zijn om deze met een max 300Watt aan te sturen. Door de controller heb je de mogelijkheid om op het mobo je bootschijf en optische spullen aan te sluiten. De controller is te flashen naar een simpele controller: reviews: Opslagnetwerken met zfs en Comstar En uiteraard een ITX systeempje :)

16 Gig is trouwens geen overbodige luxe. Een mooie stelregel is 1 Gig per 1TB opslag bij ZFS.
Just my 2 cents :)

Carpe Diem

• C0rnelis
muppet99 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 16:01:
Misschien ook een leuk setje:
#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 80,15€ 80,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 571,07

Is wel een iets zwaarder systeem, maar door de energiezuinige proc, moet het toch wel mogelijk zijn om deze met een max 300Watt aan te sturen. Door de controller heb je de mogelijkheid om op het mobo je bootschijf en optische spullen aan te sluiten. De controller is te flashen naar een simpele controller: reviews: Opslagnetwerken met zfs en Comstar En uiteraard een ITX systeempje :)

16 Gig is trouwens geen overbodige luxe. Een mooie stelregel is 1 Gig per 1TB opslag bij ZFS.
Just my 2 cents :)
Ik vermoed dat een quad-core inderdaad te zwaar is voor wat ik er mee wil doen, of niet? Deze setup maakt het systeem in ieder geval in vergelijking direct een heel stuk duurder (even uitgaande van de componenten uit de startpost):

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic S12II-Bronze 430W€ 59,99€ 59,99
1Samsung 830 series 128GB€ 88,10€ 88,10
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 79,65€ 79,65
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 809,56

Waarom kies je trouwens voor een Zotac + IBM SAS Controller + bijbehorende kabels? Maakt dat het niet onnodig duur? Dit is toch een verschil van bijna 400 euro! Of zie ik dat verkeerd :P

Dank je voor het advies, dan houd ik 16 GB aan!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-05 12:44
Je zou ook kunnen gaan voor een pricewatch: Intel Pentium G620T Boxed

ik vind het zelf altijd wel prettig om iets hogere te schalen dan in eerste instantie nodig. Je wilt altijd experimenteren (mijn ervaring ;)) en daarvoor is dit systeem ook geschikt. Waarom ik voor een extra controller kies? Kunnen 8 schijven op. Als je storagepool te klein dreigt te worden kun je hiermee nog uitbreiden zonder extra kosten te maken. Die kabels zijn inderdaad wel prijzig, maar dat komt door de aansluiting op de controller, die moeten eerst naar SATA worden omgezet. Het zotac bord heb ik gekozen omdat deze precies aan mijn eisen voldoet. Mini itx (al een beperkte keuze), meerdere lan poorten(gescheiden Vlans) wifi (zodat ik als ik hem meeneem ook wifi kan laten opvangen) en meerdere videoaansluitingen.

Door voor mini itx te kiezen, weet ik zeker dat de kast ook nooit problemen gaat opleveren ;)

Carpe Diem

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 08:26
C0rnelis schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:02:
Ik zit nog met de volgende vragen:
  • Wat voor CPU moet er in het s1155 moederbord voor deze toepassingen voor een worst-case scenario van tegelijkertijd: parren, downloaden en 1080p streamen naar twee apparaten? Als de CPU enkel 1066 MHz geheugen ondersteunt kan de huidige selectie toch gewoon langzamer draaien na het instellen via het BIOS/UEFI?
  • Heeft een SSD als cache veel nut voor mijn toepassingen binnen ZFSGuru? Zo niet, dan heeft dit bijvoorbeeld als gevolg dat ook moederborden met 5 SATA-aansluitingen gebruikt kunnen worden.
  • Biedt ECC veel voordelen t.o.v. het prijsverschil en is dit voor deze toepassingen gewenst?
  • Hoeveel stroom zal dit ongeveer trekken? Kan ik beter een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W pakken met verloopstekkertjes voor alle SATA-aansluitingen?
  • Is 16 GB geheugen overkill, voldoet 2? 4? .. ?
vraag1: Je processor/geheugen maakt het stroomverbruik niet (meer). Waar jij rekening mee moet houden is dat een harde schijf geen 2 dingen tegelijk kan (lezen en schrijven). Wat wil jij namelijk doen = downloads wegschrijven (write), parren (lezen en schrijven naar geheugen + cpu load) en 2 streams (2x lezen). Allereerst het "vinkje" in je downloadprogramma aanzetten dat ie maar 1 ding tegelijk doet, of uitpakken/repareren of downloaden. (postprocess in sabnzb dacht ik)
Vraag2: SSD heeft geen zin omdat de series/films niet meerdere malen bekeken worden in een dusdanige korte tijd ;).
Vraag3: inventaris: ZFS NAS
Deze ZFSguru nas heb ik en verbruikt met 6 schijven idle 52.6 watt (gemeten met de voltcraft energie monitor 3000), het piekvermogen zit op 136.6 watt. Zonder enige harde schijven zit het op 21/22 watt.
Vraag4: ZFS loves memory. Altijd 16 GB pakken ;) (2 bankjes van 8 GB!!! Je kunt dan nog uitbreiden of dat nodig is). Ik heb getest met 8 en 16 GB en met 16 GB blijft de schrijfsnelheid iets constanter en iets hoger.

Btw de "T" versie van een processor is over het algemeen geldklopperij tenzij je tegen het limiet van je voeding aanloopt ;). Ook RaidZ2 (aka Raid6) werkt het beste (lees, het snelste) met 4, 6 of 10 harde schijven. RaidZ1 (aka Raid5) werkt met 3,5 en 7 schijven.

Waarom? =
For those interested, the idea is that you end up with a power-of-two number of data disks. So with a RAID-Z of 5 disks, you have 4data disks and 1 parity disk. With 4 data disks, you get a clean fraction when dividing the 128KiB record size with the number of data disks, like this:

Good configuration:
128KiB record size / 4 data disks = 32KiB 'stripesize' per disk. This is a multiple of 4K sectors so works great with 4K HDD and SSD alike.

Bad configuration:
128KiB record size / 5 data disks = 25.6K, which is not a multiple of 4K sectors, so not optimal for Advanced Format HDDs and some SSDs.

[ Voor 4% gewijzigd door EnerQi op 21-09-2012 11:12 ]

• C0rnelis
muppet99 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:11:
Je zou ook kunnen gaan voor een pricewatch: Intel Pentium G620T Boxed

ik vind het zelf altijd wel prettig om iets hogere te schalen dan in eerste instantie nodig. Je wilt altijd experimenteren (mijn ervaring ;)) en daarvoor is dit systeem ook geschikt. Waarom ik voor een extra controller kies? Kunnen 8 schijven op. Als je storagepool te klein dreigt te worden kun je hiermee nog uitbreiden zonder extra kosten te maken. Die kabels zijn inderdaad wel prijzig, maar dat komt door de aansluiting op de controller, die moeten eerst naar SATA worden omgezet. [...]

Door voor mini itx te kiezen, weet ik zeker dat de kast ook nooit problemen gaat opleveren ;)
De 630T was inderdaad een eerste keuze (i.v.m. de redelijk slechte voorraden voor de 620T).

Zoveel schijven passen sowieso niet in deze m-ITX behuizing. Als ik een grotere behuizing neem, kan ik ook een groter moederbord kiezen die standaard al beschikking heeft over 10 SATA-aansluitingen. Met een eerste pool van 6 schijven, heb je ook dan nog genoeg groeiruimte :) En dat is een stuk goedkoper.
EnerQi schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 11:11:
[...]

vraag1: Je processor/geheugen maakt het stroomverbruik niet (meer). Waar jij rekening mee moet houden is dat een harde schijf geen 2 dingen tegelijk kan (lezen en schrijven). Wat wil jij namelijk doen = downloads wegschrijven (write), parren (lezen en schrijven naar geheugen + cpu load) en 2 streams (2x lezen). Allereerst het "vinkje" in je downloadprogramma aanzetten dat ie maar 1 ding tegelijk doet, of uitpakken/repareren of downloaden. (postprocess in sabnzb dacht ik)
Vraag2: SSD heeft geen zin omdat de series/films niet meerdere malen bekeken worden in een dusdanige korte tijd ;).
Vraag3: inventaris: ZFS NAS
Deze ZFSguru nas heb ik en verbruikt met 6 schijven idle 52.6 watt (gemeten met de voltcraft energie monitor 3000), het piekvermogen zit op 136.6 watt. Zonder enige harde schijven zit het op 21/22 watt.
Vraag4: ZFS loves memory. Altijd 16 GB pakken ;) (2 bankjes van 8 GB!!! Je kunt dan nog uitbreiden of dat nodig is). Ik heb getest met 8 en 16 GB en met 16 GB blijft de schrijfsnelheid iets constanter en iets hoger.

Btw de "T" versie van een processor is over het algemeen geldklopperij tenzij je tegen het limiet van je voeding aanloopt ;). Ook RaidZ2 (aka Raid6) werkt het beste (lees, het snelste) met 4, 6 of 10 harde schijven. RaidZ1 (aka Raid5) werkt met 3,5 en 7 schijven.

Waarom? =

[...]
Dank voor de toelichting, duidelijk verhaal :) Ik dacht eerst dat een SSD wellicht ook als schrijf cache voor dat soort gein ingezet kon worden vanwege de hogere schrijfsnelheden bij kleinere bestanden. Wat betreft leescache lijkt het me inderdaad minder nut hebben.

Dus je raadt aan om gewoon iets zoals de G530 te halen en dat ik me niet (meer) zorgen hoef te maken over die extra 30 TDP in een volle m-ITX behuizing? :)

Op het lijstje staat dan nu:

#ProductPrijsSubtotaal
6Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 128,60€ 771,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 771,60

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G630T Boxed€ 67,90€ 67,90
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,45€ 33,45
2Kingston KVR1333D3N9/8G€ 32,74€ 65,48
1Asus P8H77-I€ 90,-€ 90,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 347,73

Ik denk dat alles dan wel rond is behalve de CPU? 8)

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 08:26
CPU is je eigen keuze maar koop aub niet dat geheugen!!!
Je geheugen is low voltage (kan) maar ook ECC en registred. Dit werkt alleen bij speciale moederborden/CPU's ;)

Geheugen dat wel werkt:
pricewatch: Kingston KVR1333D3N9/8G

• C0rnelis
Aaah, scherp! Had ik nog niet eens opgemerkt (ook al had ik wel een vraag hierover in de startpost :P) Aangepast!

Systeem is uiteindelijk besteld met een Celeron G540! :) Dank allen voor jullie input d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door C0rnelis op 24-09-2012 23:06 ]

Pagina: 1