Hallo medetweakers,
ik ben op zoek naar een servertje ter vervanging van een klein aantal externe usb-schijven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het idee is dat op deze bak ZFSGuru gaat draaien met RAID-Z2. Ik heb hier nog niet eerder mee gewerkt, maar dat maakt het alleen maar interessant!
Het systeem gaat dienen als data-opslag, bron van video's voor streamen naar max. twee media players/laptops en het geautomatiseerd downloaden van films en series via CouchPotato en Sickbeard. Het liefst ook nog een torrentclient die kan downloaden via RSS-feeds, maar hier heb ik me nog niet in verdiept voor het ZFS-platform. Op een vorige machine gebruikte ik rTorrent met WebUI hiervoor.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Harde schijven zijn relatief duur en daarop leg ik dan mijzelf ook geen keiharde limiet op omdat er gewoon minstens 5x 3TB schijven aangeschaft wordt Voor overige hardware zit ik te denken aan hooguit 500 euro.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord met 6 SATA-aansluitingen. Of dit nu SATA-300 of 600 is, maakt bij conventionele harde schijven niet zo veel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
• In eerste instantie zal deze machine niet 24/7 aanstaan, energieverbruik vind ik daarom ook ondergeschikt aan geluidsniveau, al denk ik dat op alle fronten het wel aardig goed in elkaar steekt!
• WOL ondersteuning is een plus, geen must.
De schijven voor opslag:
De rest van de componenten:
Mocht een andere samenstelling niet in deze kast passen, dan gaat mijn eigen voorkeur uit naar de pricewatch: Fractal Design Arc Midi Tower
Ik zat eerst te denken aan een AMD systeem met een A75 chipset:
Maar kwam toen deze Fractal tegen met ruimte voor 6 harde schijven
. Het volgende probleem was een m-ITX moederbord vinden met 6 SATA-aansluitingen.
Ik zit nog met de volgende vragen:
ik ben op zoek naar een servertje ter vervanging van een klein aantal externe usb-schijven.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het idee is dat op deze bak ZFSGuru gaat draaien met RAID-Z2. Ik heb hier nog niet eerder mee gewerkt, maar dat maakt het alleen maar interessant!
Wat mag het systeem gaan kosten?
Harde schijven zijn relatief duur en daarop leg ik dan mijzelf ook geen keiharde limiet op omdat er gewoon minstens 5x 3TB schijven aangeschaft wordt Voor overige hardware zit ik te denken aan hooguit 500 euro.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord met 6 SATA-aansluitingen. Of dit nu SATA-300 of 600 is, maakt bij conventionele harde schijven niet zo veel uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
• In eerste instantie zal deze machine niet 24/7 aanstaan, energieverbruik vind ik daarom ook ondergeschikt aan geluidsniveau, al denk ik dat op alle fronten het wel aardig goed in elkaar steekt!
• WOL ondersteuning is een plus, geen must.
De schijven voor opslag:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 5 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 128,60 | € 643,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 643,- | |
De rest van de componenten:
| 1 | Intel Pentium G630T Boxed | € 67,90 | € 67,90 |
| 1 | Fractal Design Node 304 | € 90,90 | € 90,90 |
| 1 | Seasonic S12II-Bronze 430W | € 59,99 | € 59,99 |
| 1 | Samsung 830 series 128GB | € 88,99 | € 88,99 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3LD4R9S/8GEC | € 38,59 | € 38,59 |
| 1 | Asus P8H77-I | € 90,- | € 90,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 436,37 | |
Mocht een andere samenstelling niet in deze kast passen, dan gaat mijn eigen voorkeur uit naar de pricewatch: Fractal Design Arc Midi Tower
Ik zat eerst te denken aan een AMD systeem met een A75 chipset:
| 1 | Asrock A75 Extreme6 | € 73,89 | € 73,89 |
| 1 | Asus F1A75-M | € 60,98 | € 60,98 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 134,87 | |
Maar kwam toen deze Fractal tegen met ruimte voor 6 harde schijven
Ik zit nog met de volgende vragen:
- Wat voor CPU moet er in het s1155 moederbord voor deze toepassingen voor een worst-case scenario van tegelijkertijd: parren, downloaden en 1080p streamen naar twee apparaten? Als de CPU enkel 1066 MHz geheugen ondersteunt kan de huidige selectie toch gewoon langzamer draaien na het instellen via het BIOS/UEFI?
- Heeft een SSD als cache veel nut voor mijn toepassingen binnen ZFSGuru? Zo niet, dan heeft dit bijvoorbeeld als gevolg dat ook moederborden met 5 SATA-aansluitingen gebruikt kunnen worden.
- Biedt ECC veel voordelen t.o.v. het prijsverschil en is dit voor deze toepassingen gewenst?
- Hoeveel stroom zal dit ongeveer trekken? Kan ik beter een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W pakken met verloopstekkertjes voor alle SATA-aansluitingen?
- Is 16 GB geheugen overkill, voldoet 2? 4? .. ?