Harde schijf gaat met horten en stoten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01 22:38
Mijn iMac doet sinds een tijdje raar. Ik vrees dat de harde schijf aan het eind van z'n leven is gekomen, maar hoop dat er misschien een makkelijker oplossing is.. Het probleem is in ieder geval wat lastig te googelen.

Het probleem is dat I/O naar de interne HD maar in korte intervallen gaat, en op de momenten dat er geen I/O is hangt het hele systeem vaak (waarschijnlijk wachtend totdat de HD weer een teken van leven geeft)

In de activity monitor ziet dat er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/gHCeR.png

Ik ben met Carbon Copy Cloner bezig een backup van de HD te maken, en dat gaat op deze manier niet zo snel. (8GB in 26 minuten op dit moment...) Soms gaat zo'n piek wat langer door, soms gebeurt er een aardig tijdje vrijwel niks.. CPU gebruik is niet hoog, en er zijn zover ik kan zien ook geen rare processen actief. Af en toe de processen van spotlight, maar ook met spotlight uit zijn er problemen.

Deze problemen zijn er vooral wanneer er voor langere tijd veel I/O plaats zou moeten vinden, zoals bij deze backup, maar bijvoorbeeld het rechecken van data door utorrent (een torrent van 8GB die ik verplaatst had) liet het hele systeem vastlopen..

Eerstvolgende stap is herinstallatie, maar daarvoor wil ik eerst m'n backup afmaken, en dat gaat in dit tempo nog wel even duren..

Vraag is dus of dit alles door een brakke HD of door iets anders komt..

Verdere relevante systeemgegevens:
iMac 27" 2011 i5 2,7Ghz 8 GB Ram, 1TB WD (SMART status is verified, Disk Utility vindt geen errors)

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kijk eens in je system logs (Console.app) onder 'All Messages' of er I/O errors zijn op /dev/disk0 (of /dev/disk0s2 of disk0s2)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
Ik was het vergeten te vermelden, maar de console had ik ook al gecheckt, komen geen errors in voor die ik aan dit probleem kan relateren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
Maar even een bump van dit topic...

Nadat de backup waar ik het hier eerder over had klaar was heb ik OS X helemaal opnieuw geinstalleerd, en toen ging m'n iMac weer als een spreekwoordelijke trein.. Daardoor ging ik er eigenlijk van uit dat het destijds toch een of ander raar software probleem was..

Nu heb ik alleen het probleem ineens weer, en nog erger dan een paar maanden geleden, I/O gaat heel traag vanaf de interne hd, in korte pulses.. Nu had ik een redelijke recente backup, maar deze helemaal recent maken vanaf de interne hd duur nu al twee dagen..

Ik boot nu vanaf een externe hd, en dat gaat verder prima, dus ik kan in ieder geval nog werken op de machine.. Toch zou ik graag willen weten wat de oorzaak is.. Ik denk gewoon dat de harde schijf brak is, maar ik vrees een beetje dat ze bij de reparateur ook OS X herinstalleren, waarna het weer even goed gaat, waardoor ik voor een reparatie de pc twee weken kwijt ben en aan het eind van het liedje nog onderzoekskosten moet gaan betalen omdat het probleem niet gevonden is.. :X

Want ik krijg dus nog steeds nergens een probleemmelding.. Alleen duurt opstarten van de interne hd +30 min op dit moment, en ben ik al meer dan veertig uur bezig met een backup en heb ik in de tijd er nog geen 100 GB vandaan kunnen halen...

Dus, nogmaals de vraag of iemand nog enig idee heeft wat dit zou kunnen zijn behalve een kapotte hd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 10-10 16:02

thof

FP ProMod
Ik ben geen MAC kenner/gebruiker, maar het lijkt mij toch wel een beetje op een defecte hardeschijf aangezien je aangeeft dat het met een externe schijf wel goed gaat. Heb je ook ditmaal de SMART waarden bekeken? Een hardeschijf gaat namelijk ongelovelijk hard werken op het moment dat er een sector niet meer leesbaar is, dan gaat hij in recovery mode en blijft hij proberen van die sector te lezen om data loss te voorkomen. Eenmaal gelezen schrijft hij het weg op een andere sector en markeerd hij de sector als bad. Wat ook nog kan, maar ik niet verwacht, is een brakke sata controller. Ik meen me wel dat bij de introductie van Sandy Bridge er een fout in de chipset zat welke voor problemen kon zorgen.

Misschien kun je met behulp van mijn post aangevuld door wat google misschien op weg komen?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Algurgazan
Zo, mijn backup is eindelijk klaar dus nu kan ik wat meer diagnostiek doen.. Disk Utility geeft nog steeds Verified als SMART status, maar met een iets uitgebreider SMART programma, SMART Utility krijg ik het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zFcIZ.png

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/q6pqy.png

Is niet supererg, maar in combinatie met het gedoe dat ik al heb vertrouw ik het allemaal niet meer.. Ik had nog geprobeerd met Disk Utility vanaf OS X DVD de schijf te verifyen en of repareren maar het enige resultaat daarvan was een spinning beach ball en een geheel vastgelopen setup..

Tijd voor een reparatie in ieder geval...

Pagina: 1