[UBUNTU] kan niet installeren of booten LiveCD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:31
Mede-tweakers,

Ik ben al een tijdje bezig om naast Windows 7, Ubuntu 12.04 te installeren. Wanneer ik de LiveCD in de computer steek en opstart van de CD kan ik de taal kiezen en krijg ik toegang tot het menu. Wanneer ik 'Ubuntu uitproberen' of 'Ubuntu installeren' kies, krijg ik een zwart scherm te zien, met een wit pinkend cursor (horizontaal streepje). Kortom: ik kan Ubuntu niet opstarten. Ook heb ik Ubuntu en Linux Mint proberen te installeren via een USB-stick (Universal USB Installer 1.9.1.0); zonder resultaat. Daar krijg ik bij Linux Mint enkel het keuzemenu te zien, maar van zodra ik verder ga kom ik ook op een zwart scherm met pinkende cursor uit.

Zonet heb ik mijn HDD in een andere pc gehangen, en via deze PC Ubuntu proberen te installeren. Dit lukte perfect. Ik kon opstarten van de Live CD én ik kon Ubuntu installeren. Dit heb ik dan ook gedaan. Vervolgens heb ik mijn HDD opnieuw ingebouwd en mijn computer proberen te starten. Ik zie netjes dat 'grub' menu waar ik mijn boot kan selecteren. Wanneer ik nu op Ubuntu klik, verdwijnt het menu en blijft hij op die paarse achtergrond staan. Met andere woorden: Ubuntu start niet door. Windows 7 werkt nog steeds perfect.

Ik heb eens de memory test uitgevoerd, zonder errors (maar dit had ik al bij de aankoop van mijn pc, 6 maanden geleden, ook al getest)

Computerspecificaties:
CPU: Intel Core i5-2300 CPU 2,80GHz
Moederbord: Asus P8H61/USB3
Grafische kaart: GeForce GT550ti
Memory: Kingston KVR 1333MHz 4GB (1 latje)

Hopelijk kan iemand mij verder helpen, zodat ik Ubuntu toch netjes kan draaien en uitproberen op mijn computer. Dank _/-\o_

PS: zonet nog eens PerformanceTest 7.0 doorlopen; geen fouten en ik krijg overal een score op. (Burnintest kan ik niet meer doorlopen, wegens verlopen 30 dagen trail)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 20:23
Je zou Ubuntu vanuit Windows kunnen installeren, maar dit kost wel performance, en je Windows-schijf is niet toegankelijk vanuit Ubuntu.

http://www.ubuntu.com/download/desktop/windows-installer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja, vanuit windows is niet ideaal, en wellicht heb je dan hetzelfde probleem, het lijkt er op dat Ubuntu moeite heeft met je grafische kaart. Ik heb geen directe oplossing, maar denk dat je het in die hoek moet zoeken.

Edit:
Misschien eens proberen met de hdd in de andere machine de nvidia drivers erbij te installeren ?

[ Voor 19% gewijzigd door u_nix_we_all op 18-09-2012 17:43 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 20:23
Deze post schrijf ik vanuit Ubuntu, en ik heb de GTX 460 (768MB uitvoering).

Volgensmij is de architectuur niet veel anders t.o.v de GTX 550Ti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
@Huismus: dit doe ik liever niet :-). Deze optie heb ik al overwogen, maar ik zou graag een volwaardige DualBoot hebben.

@u_nix_we_all: Momenteel heb ik geen toegang meer tot een andere computer. Deze computer was namelijk in de technische dienst van mijn vakantiewerk (hier een eindje verderop). Morgen en overmorgen ben ik zelf weg, dus ik kan niet 'even' over en weer gaan en ze blijven storen. Ik was al blij dat ik even hun testpc mochten gebruiken :-)

Edit: ik heb ook eens de 2de optie in die 'Grub' geselecteerd. Hier heb ik ook niet veel kunnen uitsteken omdat ik amper kennis heb van terminal of de andere opties.

[ Voor 15% gewijzigd door D!zzy op 18-09-2012 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Tja, als de grafische kaart niet werkt hou je niet zoveel over behalve de tekst-interface. Kun je die wel krijgen als je normaal boot ? Daar kom je in door naar een andere console te switchen, met crtl-alt-f1. Je grafische console zit normaal op crtl-alt-f7.

Je zou eventueel nog iets met remote desktop kunnen proberen, maar die staat standaard ook niet aan denk ik.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Zonet even proberen te booten zoals je voorstelde. Ik weet niet goed wanneer je die toetsencombinatie moet indrukken. Maar ik heb deze toetsencombinatie zowel voor, tijdens als na dat menu ingedrukt. Er veranderde niets. Echter heb ik één keer wel wat tekst tevoorschijn kunnen toveren wanneer ik Ubuntu in het menu had geselecteerd.

Linkje naar afbeelding

Kwam dit er nu op door de toetsencombinaties die ik uitgeprobeerd heb, of doordat ik even op mijn powerbutton drukte... geen idee.

Edit: blijkbaar inderdaad een falende Nvidea Driver... http://forum-en.msi.com/index.php?topic=152662.0.

Edit 2: hoe ik erin geslaagd ben, geen idee. maar ik typ dit bericht momenteel via Ubuntu! Ik ben via de herstelmodus naar 'failsafeX' gegaan. Hier heb ik wat staan knoeien omdat ik geen cursor had en de 'alt' niet altijd werkte. Echter toen ik terugkeerde naar het menu, en klikte op 'resume' (normale opstartprocedure) kon ik netjes doorstarten naar Ubuntu. Nu ik hierin geslaagd ben, heb ik net eerst het stuurprogramma van Nvidea geïnstalleerd en updates uitgevoerd. Is er nog iets dat ik kan doen, voordat ik het riskeer om mijn computer opnieuw op te starten :-)?

[ Voor 41% gewijzigd door D!zzy op 18-09-2012 18:36 . Reden: IMG werkt niet, dan maar een linkje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Onder de titel 'Extra stuur-programma's' kan ik in een menu kiezen voor:

- Grafisch versneld stuurprogramma van NVIDEA (versie current) aanbevolen
- stuurprogramma met hardwareversnelling voor grafische kaarten van NIVDEA (post-release updates)(versie current-updates)

Echter krijg ik bij het installeren van de bovenste (aanbevolen) driver een foutmelding met een verwijzing naar een log in /var/log/jockey.log

linkje naar de log in pastebin: http://pastebin.com/wyhWmSGK

De 2de optie werkt wel en vraagt om te herstarten. Wat is het verschil tussen beide? Ik ga na nog wat uitproberen en updaten eens herstarten... op hoop van zegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, wat je moet doen, is naar fail-safe gaan, of Recovery, of het ook mogen heten bij Ubuntu. Eenmaal daar in met een shell kan je via apt-get install nvidia-current de nVidia driver installeren.

Andere optie is om bij het Grub menu de boot entry aan te passen via 'e'. Dan gebruik je de pijltjestoetsen tot je bij de regel komt met "linux /boot/....". Achteraan zet je 'nomodeset' en start je op via ctrl+x (staat onderin het scherm). Dat zou je iets moeten geven. Dan kan je vanuit de GUI de nVidia driver installeren.

edit:
Als je iets toe te voegen hebt, en je bent de laatste, bewerk je post dan.

Met je extra info kan je wel stellen dat Jockey troep is. Altijd al geweest overigens. Ik zie er wel wat opmerkelijks:
architecture=i386
Waarom, als je 4 GB hebt, installeer je een 32 bits OS? Wil je maar 3/4 ervan gebruiken? Neem gewoon de 64 bit versie, stuk verstandiger. Ik installeer 't zelfs als er niet eens 4 GB in een systeem zet.

Herstarten na een driver installatie zeggen ze alleen maar omdat Windows gebruikers dat gewend zijn. Je kan prima zonder herstart naar de nieuwe driver schakelen door even opnieuw aan te melden. Is soms ook beter om te doen, iig zeker als je SSH hebt om met een ander systeem je Linux te kunnen beheren, want ik heb al een keer gehad dat met een herstart m'n systeem niet meer startte en ik dus niets meer kon, behalve opstarten van CD en de herstel optie gebruiken. Werkt op zich ook, maar met je eigen systeem werken heeft direct effect ;).

[ Voor 48% gewijzigd door Hero of Time op 18-09-2012 18:50 ]

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Hero of Time schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 18:44:

Als je iets toe te voegen hebt, en je bent de laatste, bewerk je post dan.
Excuses, normaal gezien doe ik dit wel. |:(
Met je extra info kan je wel stellen dat Jockey troep is. Altijd al geweest overigens. Ik zie er wel wat opmerkelijks:

[...]

Waarom, als je 4 GB hebt, installeer je een 32 bits OS? Wil je maar 3/4 ervan gebruiken? Neem gewoon de 64 bit versie, stuk verstandiger. Ik installeer 't zelfs als er niet eens 4 GB in een systeem zet.

Herstarten na een driver installatie zeggen ze alleen maar omdat Windows gebruikers dat gewend zijn. Je kan prima zonder herstart naar de nieuwe driver schakelen door even opnieuw aan te melden. Is soms ook beter om te doen, iig zeker als je SSH hebt om met een ander systeem je Linux te kunnen beheren, want ik heb al een keer gehad dat met een herstart m'n systeem niet meer startte en ik dus niets meer kon, behalve opstarten van CD en de herstel optie gebruiken. Werkt op zich ook, maar met je eigen systeem werken heeft direct effect ;).
Wil dat zeggen dat ik nu een 32-bit Ubuntu draai, of dat mijn Windows 32-bit is (wat mij zou verbazen). Is er een mogelijkheid om dit 'up te graden' dan, of moet ik een volledige clean install doen?

PS: ubuntu aantal keer herstart; werkt perfect; waarvoor mijn dank al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat denk je zelf? Wat heb je gestart, waar komt die log vandaan, dus welk OS is nou hoeveel bits? Beetje meer inzet kan geen kwaad, je bent hier lang genoeg om dat te weten. Je weet toch ook zelf welke versie, smaak en type je hebt gedownload? Enige manier om dat te veranderen is nu nog een herinstall. Later is het volledig multiarch, dan hoef je niet meer te klooien met i386 en amd64, al zal je wel een 'main' arch hebben die 32 of 64 bit is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
Hero of Time schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 21:35:
Je weet toch ook zelf welke versie, smaak en type je hebt gedownload? Enige manier om dat te veranderen is nu nog een herinstall.
Wat ik zelf denk? Dat ik het niet weet... omdat ik die CD zelf niet gebrand heb. Omdat ik dacht dat er een fout op de cd zou zitten heb ik er eentje van mijn vakantiewerk geleend. Er hing nog een 12.04 versie aan 'het rek', zonder specificatie welke bit-versie... Dus nee, ik wist niet welke bit-versie die CD had. Die ik gedownload had was 64-bit.

What ever, het werkt :-). Heb ook een herinstallatie kunnen toepassen met behulp van je tip (nomodeset in het F6 menu activeren).

Bedankt!
Pagina: 1