Bezoek als eerste het nieuwe AM3 datacenter van Equinix

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 00:17
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/j3soHkc5Dwco2y8MJz14gpHj/full.jpg

Beste Tweaker,

Wil jij ook eens met je hoofd in de cloud rondlopen? Welnu, dat kan! In samenwerking met Equinix organiseren we een uitgebreide rondleiding in het nieuwe AM3 datacenter van Equinix op woensdag 3 oktober a.s. In oktober 2012 opent Equinix een derde International Business Exchange (IBX) datacenter in Amsterdam. Dit datacenter komt op het Science Park in Amsterdam te staan. 5 geïnteresseerde Tweakers zullen door Equinix worden ontvangen om nog voor de officiële opening sneak peak te krijgen in een van de modernste en meest duurzame datacenters van de wereld.

Het nieuwe datacenter, met een leed-certificering (leadership in energy and environmental design), maakt gebruik van warmte- en koude-opslag in de grond om het gebruik van mechanische koeling waar mogelijk te voorkomen. Overtollige warmte van het datacenter zal bovendien gebruikt worden om naburige gebouwen te verwarmen en wordt beschikbaar gesteld voor andere toepassingen door derden. Door gebruik van deze duurzame technologieën kunnen klanten hun CO2-voetafdruk of in belangrijke mate reduceren.

AM3 wordt in fasen gebouwd, waarbij de eerste fase capaciteit zal leveren voor ongeveer veertienhonderd cabinets. Als de tweede en finale fase is afgerond, zal het IBX ongeveer 2800 cabinets kunnen herbergen. Met recht een datacentrum van formaat. Doordat het in fases gebouwd gaat worden zie je straks niet alleen een functionerend datacentrum maar ook een deel van het project dat nog in aanbouw is.

Het enige dat je moet doen om mee te mogen is een reactie plaatsen in dit topic en uitleggen waarom Equinix jou zou moeten uitnodigen. Wat interesseert je, wat wil je graag zien, waar ben je benieuwd naar? We horen het graag van jullie. De 5 meest originele inzendingen worden beloond met de rondleiding. Natuurlijk komt daar een verslag van in Netwerken en hopen we dat de 5 genodigden wat kunnen vertellen over hun indruk.

Wacht niet langer en schrijf je in. Het hoeft geen verhaal van 30 kantjes te zijn, als je aan 10 regels genoeg hebt dan is dat prima. Vergeet in ieder geval niet te motiveren waarom je wil komen. Nog even wat praktische informatie om rekening mee te houden. Je wordt op 3 oktober om 16.30u verwacht. Om deel te kunnen nemen, heb je een geldig legitimatiebewijs nodig. Aanmelden kan tot en met dinsdag 25 september. Uiterlijk op 27 september krijgen vijf deelnemers te horen dat ze van harte uitgenodigd zijn.

Anoniem: 14842

Ik heb aan 1 regel genoeg: ik ben een Tweaker, natuurlijk wil ik dit zien!!! :)

Anoniem: 265447

Laatst bij mijn werkgever (Rabobank) het DC bij hoge uitzondering mogen bezichtigen en dit was echt ontzettend gaaf. Zeer interessant om dit aspect van IT te mogen aanschouwen.
Vooral indrukwekkend waren de zaken die erbij komen kijken, naast de hardcore IT, zoals; stroom, water, koeling, etc.
Graag zou ik mijn DC-kennis willen uitbreiden door hier in dit gigantische complex te kijken hoe hier alles geregeld is.

Anoniem: 59483

Ik zou dit datacenter graag eens willen bezichtigen, omdat mijn werkgever al een aantal racks in gebruik heeft in het datacenter van Equinix in Enschede.

Ik zou graag eens willen zien hoe Equinix nieuwe technieken toepast ten opzichte van haar reeds bestaande datacentra.

• dantalion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-04-2020
Ik zou dit graag willen zien, echter ben ik nog jong en nieuw in de hele ICT wereld ik zou graag meer leren over datacentrales en daarom dit ook graag willen zien.
Maar ik zou het begrijpen als iemand gekozen word die er al meer verstand van heeft.

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10-2024

BachW

Tweaker in Noorwegen

Ik ben in het andere, en nu dus 'oude' datacenter van Equinix geweest in Amsterdam. Echt een schitterend datacenter en ik heb er redelijk wat gezien. Zeer zeker de moeite waard om te gaan. Dus als je in de gelegenheid bent, en zeker als je weinig ervaring wat datacenters betreft hebt. Gaan! Erg leerzaam.

BOINC stats

• maceddy2004
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 14:35

maceddy2004

Ik heb geen ondertiteling

Het lijkt mij bere interessant om dit eens van binnen te bekijken. Wij hebben hier ook een aantal Equinix apparaten hangen. Lijkt mij ook erg leerzaam. Misschien kan ik nog tips en ideeen opdoen voor onze eigen MER....

Alleen het plaatje ziet er al indrukwekkend uit!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Ik ben best wel benieuwd hoe de datacenters tegenwoordig op groene stroom draaien, en wat ze hierbij nou allemaal voor gerealiseerd hebben (ik wil het ook zien ;) ). Vele jaren geleden was ik eens te gast bij het DC van KPN op de XS4ALL verdieping, en toen was er nog niet veel sprake van groene stroom.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 15:29
Ik zou heel graag zien hoe het daarbinnen werkt. Ik heb wel eens een blik geworpen in serverruimtes, maar dit is natuurlijk een paar schalen groter en daarom indrukwekkender en interessanter. Ik ben ook benieuwd in hoeverre het datacentrum met het Sciencepark zelf te maken krijgt: wordt het aangesloten op het internetknooppunt in SARA? Of kunnen wetenschappers er ook gebruik van maken? Is het puur data of is er ook een rekencentrum? Waarom is het zo groen, wat voor technieken worden gebruikt en welke gebouwen worden er dan verwarmd?

Ik zou vereerd zijn als ik een rondleiding krijg!

[ Voor 10% gewijzigd door HJTP op 24-11-2021 10:54 ]

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:21

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Leuk.. Mag ik me ook aanmelden, of ben ik bij voorbaat al weer uitgesloten van deelname :P

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

• Denizvdh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-11-2022
Ik ben heel benieuwd hoe ze omgaan met security, het datacenter waar ik soms kom is dit amper ingeregeld en kan ik overal bij komen. ik ben heel benieuwd dat ondanks dat het datacenter zo groen is ook om gaat met hun beveiliging. verder ben ik heen benieuwd hoe racks opbouwen en monitoring doen van de servers die er staan.

ik zou ook willen weten hoe ze precies warmte etc. afdragen aan derden omdat ik op het plaatje geen omringende gebouwen zien.

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:24
Ik heb al een aantal datacenters gezie en ben benieuwd hoe een nieuwe en groen data center eruit ziet voordat er servers in de racken voordat mensen hun netwerken gaan aan leggen dus als alles nog gewoon is zoals het hoort te zijn en niet iedereen zijn eigen netwerken in de racks heeft aangelegd. Tevens ben ik geintreseerd naar hoe men dit data center beveiligt heeft op zowel fysiek niveau als op digitaal niveau.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 22:22
Ik heb een groen hart dat harder gaat kloppen zodra het over duurzaamheid gaat. Denk aan zonnepanelen, windturbines, aardwarmte enzovoorts...

Ik zou dan ook graag willen weten waarom er voor een groen datacenter er op dit moment maar 2 sets van 3 zonnepanelen op het dak van het inkoopstation liggen. Is dit niet een beetje weinig en worden dit er wellicht meer?

Ook zou ik graag willen weten waarom de restwarmte die door het koelsysteem ontwikkeld wordt weer teruggevoerd wordt naar de bodem en deze restwarmte niet nuttig wordt benut.

Ik heb wel wat ideeen...

Ik ben overigens nog nooit in een datacenter geweest, en ben dan ook hartstikke nieuwsgierig naar de achterliggende techniek zoals noodstroom aggregaten, brandstoftanks, koelsystemen, blussystemen.

Kortom, nodig mij uit en jullie zullen er geen spijt van krijgen!!

[ Voor 18% gewijzigd door aard01 op 25-09-2012 14:26 ]

• frenk16
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:14
Sinds kort werk ik bij een bedrijf dat allerlei netwerken doormeet en het lijkt me daarom ook wel eens leuk om eens een datacenter tezien. Ook als aanstaand student (6vwo nu) it lijkt het me leuk om het een keer van dichtbij te zien.

Anoniem: 63975

Ik zou willen gaan, gewoon omdat het kan.

en het me reuze interessant lijkt dit innoverende en duurzame datacenter met m'n eigen ogen van binnen te zien.

• The Mole
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik zou het erg leuk vinden als ik wordt uitgenodigd, puur vanwege het feit dat ik me even een kleine jongen, in een grote snoepwinkel kan voelen :)
Erg veel aspecten van de ICT sector interesseren mij enorm. Daarnaast lijkt het me erg interessant, om voor het eerst een datacenter van binnen te zien.
Al helemaal omdat de cloud steeds meer in opkomst is, en ook steeds meer in Nederland. En als ik de tekst mag geloven, dan kan Equinix de grote cloud doorbraak in Nederland realiseren met dit mooie gebouw.

En wat zou dan beter zijn, om daar een (klein) deel van uit te hebben gemaakt, door hun nieuwste datacenter te bekijken :Y) Ik ben heel benieuwd hoe een bedrijf als Equinix, dit voor elkaar krijgt.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik zit nu op het MBO het eerste jaar maar al erg lang in computers geïnteresseerd.

Ik doe nu het eerste jaar op het MBO uiteraard ICT, ik wil graag een keer komen kijken omdat ik die herrie is wil ervaren. En uiteraard om te zien hoe zo'n datacenter is opgebouwd. En hoe groot dit wel is!

De infrastructuur, en netwerken interesseren mij heel erg en het lijkt mij ontzettend leuk om een keer te komen kijken! :9

[ Voor 109% gewijzigd door DJ-Visto op 19-09-2012 22:10 ]

• matthijsbos
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-11-2023
Leuk om er eindelijk eens achter te komen wat ze nu eigenlijk daar op het science park aan het bouwen zijn. Ik stap dagelijks voor dit gebouw uit de bus om aan de overkant van de weg naar mijn colleges te gaan.

Nu dit misterie ontrafeld is kan ik niet wachten om het eens van binnen te zien. Een betere excursie voor een student informatica is er natuurlijk niet te verzinnen!

Knap om te zien trouwens dat ze dit datacenter in een zeer korte tijd uit de grond hebben gestampt!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-01 10:56
Waarom ik wil mee doen?

Ik ben nu 1 week student aan de Hanze bij de opleiding Technische Informatica.
Al vanaf mijn 11de vind ik alles wat met internet kabels printplaten en pc's te maken heeft heel interessant.
Logisch dat je dan van je hobby je werk wil maken.

Ik heb zelf nog nooit een datacentre van binnen gezien. Dus ik wil hierbij mijn kans pakken!!

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

• Jeevanel
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-03 17:58
Waarom niet? Het lijkt me echt super gaaf om eens een datacenter van binnen te zien :)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:54

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou graag willen, maar ik loop momenteel stage en kan die dag geen vrij krijgen ;( .

Nouwja, volgende keer beter :) .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 23:02
Het lijkt me erg leuk om mee te gaan.
Ik verveel me een beetje op mn werk, dit lijkt me een prima smoes om een keer niet op kantoor op te komen dagen.
Verder vind ik ict wel leuk ofzo hoor, heb mn pc zelf in elkaar geprutst, heb mn custom android op mn telefoon en heb 100gb google drive ... geen idee of het ict genoeg is ... maar het lijkt me gewoon cool om te zien :).

Nou, als ik kom neem ik wel wat lekkers mee ofzo, krijgen jullie dat van mij!

*edit
Ohja, en het gebouw ziet er erg cool uit!

(ps. mochten jullie nog een internal auditor of financial controller nodig hebben ... ik ben eventueel op zoek naar wat leuks)!

[ Voor 21% gewijzigd door Whiskey48 op 19-09-2012 15:16 ]

• Carinagtifreak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-03 20:38
Ik doe zelf o.a. beheer in 2 datacenters op 25km afstand van elkaar. Op dit moment zijn we bezig met de inrichting van een nieuw datacenter pal naast één van onze huidige datacenters.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het datacenter is ingericht en hoe de infra (data/elektra) is ingeregeld.

en vooral: erg nieuwsgierig

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Ik werk voor 1 van de concurrenten van Equinix in Ams z-o, mag ik? :)

Linux is zo cool dat ik het koud heb

Anoniem: 473792

Het lijkt me super interresant om eens in een datacenter rond te lopen.
Ik wil altijd weten hoe dingen in elkaar zitten en hoe ze werken. En een datacenter is dan natuurlijk het ultieme gebouw om te zien hoe alles samenwerkt.
Ik zou daarom heel heeeel graag een kijkje willen nemen in het datacenter.
Oja, en omdat mijn vriendin sinds deze week een nieuwe baan heeft is onze vakantie geschrapt. Dus ik hoop dat ik een uitje wel verdiend heb. (Heb nog voldoende vakantiedagen om er nog langer te blijven als het mag) :)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 473792 op 19-09-2012 15:38 ]

Anoniem: 473801

Een helpdesk hier ( Diemen Zuid ) is al enige tijd bezig een leuk bedrijfsuitje te bedenken ( maar alles vinden we zoooo saai ) en dit lijkt ons bij nader inzien het ideale uitje :*) Eindelijk eens een fatsoenlijk datacenter bezichten, koel koel koel!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:12

decramy

root@birdie:~#

AMS-IX expands relationship with Equinix in Amsterdam en AMS-IX infrastructure

Kortweg: AM3 zal verbonden zijn met SARA/Nikhef en over een aantal van die fibers zal AMS-IX ook haar verkeer stoppen.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-04 14:59
Werkzaam als systeembeheerder in het MKB, binnenkort van plan om de overstap te maken naar enterprise omgevingen. Dit lijkt me een mooie kans om een paar indrukken op te doen, bovendien leerzaam en leuk.

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-05 12:43
Als technical consultant van een wereldleidende server organisatie ben ik erg benieuwd naar de infrastructuur in dit datacenter om te zien wat voor technieken en processen zijn toegepast om dit nieuwe datacenter een echte 'lights-out'datacenter te laten zijn. Wat zijn de speerpunten geweest mbt klimaatbeheersing maar ook om zuinig met onze energie om te gaan. Al met al een baanbrekende ervaring waar ik zeker wat tijd voor vrij wil maken.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

TheVMaster

Moderator WOS
Equator schreef op woensdag 19 september 2012 @ 13:05:
Leuk.. Mag ik me ook aanmelden, of ben ik bij voorbaat al weer uitgesloten van deelname :P
Admins zijn toch altijd bij voorbaat uitgesloten.....of mogen modjes dit keer ook niet meedoen?

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 21:33
Het lijkt mij erg interssant dit te zien, niet alleen de apparatuur maar ook zeker een stuk energievoorziening en kabelmanagament.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:40
Ik ben een 4ejaars student HBO systeembeheer en tot nu toe is de enige excursie die ik ooit heb gehad naar het parkje naast het gebouw geweest, voor een overleg toen het mooi weer was :+

Aangezien mijn opleiding me geen kansen bied zou ik het graag via deze weg proberen :)

I'm a photographer, not a terrorist

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 17:21

Nox

Noxiuz

Nog nooit in een datacenter geweest maar ik ben zeer nieuwsgierig :)

Zeker als het natuurlijk een toonaangevend datacenter is met de modernste energieterugwinning en alle snufjes om de co2-footprint te minimaliseren. Op een gegeven moment zal je als organisatie hier toch aan moeten beginnen, ik zit dan zelf niet zozeer in de IT maar ik hou me wel weer bezig met deze ontwikkelingen. Ik ben benieuwd... :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• holoX
  • Laatst online: 06-06 11:22
Ik zou het heel graag willen zien om mij net zo te kunnen voelen als Charlie naar de Chocolate Factory gaat!

Nee even serieus, als sysadmin blijft het leuk om alles wat groter is dan je eigen serverruimte, met een 30 tal servers, te zien :)

• janjacobsv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 22:56
Als bouwkundig architect, it-er en tweaker wil ik de nieuwste technieken niet missen! De combinatie van bouwkundige en computerhardware oplossingen die hier worden gebruikt en ook vooral de integratie van die onderdelen zou ik heel graag willen bekijken...

krijg het al warm bij de gedachte :P

• avwolferen
  • Laatst online: 11-12-2024
Eerst zien, dan geloven.

Specs

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik denk dat ik als werknemer van Equinix sowieso wel in het gebouw mag komen. ;)

Maar het echte verhaal kun je het beste met eigen ogen zien en horen tijden een rondleiding. Ik kan alvast verklappen dat het zeker de moeite waard is.

[ Voor 176% gewijzigd door Hann1BaL op 20-09-2012 10:56 ]

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Niet goed gekeken, ben op 3 oktober niet eens in Nederland |:(

[ Voor 78% gewijzigd door BoyGenius op 20-09-2012 11:52 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• Wirehub
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 16:52

Wirehub

Blaat

Wel interessant , maar ik ga via mijn werk vanzelf wel binnenkomen. Werk voor een grote Amerikaanse Telco die daar ook colocaten voor zijn / hun klanten :+

Xiaomi - Mi2/ Mi2S 32GB/ Mi3 64GB/ OnePlus One 64GB / Mi5 64GB / Mi Pad 2 / Mi6 128GB ceramic / Mi8 128GB / Mi pad 4 / Mi 10 / Xiaomi 12 / Xiaomi 14 Pro

Anoniem: 57381

.

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 57381 op 01-11-2023 01:28 ]

• Maceugh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 22:29

Maceugh

Doe eens gek wees je zelf

De reden waarom ik, ben nog nooit in een data center zoals dit geweest. En het lijkt me geweldig om daar eens rond te lopen. Mijn inner-nerd staat al te springen :+

• hendrilankamp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-04 15:40
zou graag al deze hardware willen zien, vind zeer interessant om te deze techniek van dichterbij te mogen zien!
ook hoe dit hier gehandeld wordt met alle energie. nog nooit zoiets meegemaakt op deze schaal O+

[ Voor 12% gewijzigd door hendrilankamp op 20-09-2012 16:24 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Koud, lawaai, maar wel goede koffie daar :-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:10
Ben heel benieuwd wat Equinix heeft verbeterd t.o.v. de huidige datacenters (concurrenten).
B.v. wat is de PUE waarde? Maar ook wat de USP van dit datacenter is?

Daarnaast heb ik veel gehoord over de goede service van Equinix, tijd om het eens in de praktijk mee te maken.

Voor mijn werk begeleid ik grote outsourcing trajecten, en kom regelmatig in verschillende andere datacenters.

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-03 14:17
Ik wil graag zien hoe die NT1's nou getermineerd moeten worden, of gaat dit via PSTN? 14k4, 28k8 56k6 of nog sneller ;). Anyway lijkt me echt vet om te zien, dus sign me up!

You may enlighten me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macchill
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 17:03
Ik zou graag eens willen zien waar onze data van het bedrijf binnenkort misschien wel wordt opgeslagen! Moet toch kijken of alles veilig staat of niet! Duidelijk toch?
En als installatietechnieker is het helemaal interessant om het deel wat nog in aanbouw is eens te zien. Een kijken wat er allemaal bij komt kijken!

[ Voor 30% gewijzigd door Macchill op 21-09-2012 13:55 ]

Let op: NSFW!! | Altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amx
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 18:14

amx

Als medewerker bij en contactcenter is het *uitermate* interessant om te zien hoe de techniek waardoor veel bedrijfsprocessen afhankelijk van IT meer en meer richting cloud worden verplaatst. Ruimte waar in de komende jaren de manier van ondersteuning mogelijk opnieuw kan worden bekeken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sydneybe
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-10-2024
Het zou dan ook wel een eer zijn om bij de opening van een derde IBX te zijn!
Wat me ook vooral interesseert is het duurzaam ontwerp en de kostenbesparing tov traditionele centers en hoe jullie daar mee om gaan.

[ Voor 49% gewijzigd door sydneybe op 31-01-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Het lijk mij erg interessant om langs te gaan bij het nieuwe datacenter zeker om te kijken hoe de beveiliging in elkaar steekt.

niet alleen op fysiek gebied maar ook de digitale kant ik ben zelf network pen tester en ethical hacker en doe veel digitaal forensisch werk en maak dagelijks vrij lakse beveiliging mee als het gaat om gevoelige data.

ik heb dan ook menig data center gezien van binnen en buiten en heb daar goede en slechte tussen gezien
en ben daardoor erg benieuwd hoe Equinix dit heeft aangepakt!

AMD Ryzen 5800X3D, MSI MPG X570 Gaming Plus, MSI RTX3070, 32GB Corsair DDR4

• H00GiE
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:10
Ik maak dagelijks gebruik van servers in totaal 7 data centra's, ik ben tot op heden nog niet 1 keer bij een van mijn servers gaan kijken, nu wil ik toch zelf eens zien hoe dat allemaal eruit ziet. Zijn de papieren bakjes, om in te kwijlen terwijl we naar al dat digitale moois kijken, wel inbegrepen bij de tour??

"Wat gebeurt er als ik ook dit knopje dr...."

• Gaffel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:57
Als startende ondernemen met aspiraties om een full-service webhosting volledig in de cloud te hebben lijkt het me super gaaf om in dit Datacenter rond te lopen.
Al vanaf jongs af aan altijd met computers lopen kloten en zelf thuis altijd netwerken lopen maken en onderhouden, helaas heb ik geen kaas gegeten van de full-duplex lijnen en alle dikke switches van Cisco en Juniper. Ik zou dit graag eens met eigen ogen zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik zou het willen zien omdat ik al in wat datacenters ben geweest, en benieuwd ben hoe ze een datacenter energiezuinig maken. Ook ben ik bereid om een artikeltje te schrijven over de rondleiding op mijn eigen blog of andere plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutrNL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-03 10:41

woutrNL

Nerds will be nerds after all.

Lijkt me super om dit te zien, omdat ik me steeds meer begin te verdiepen in de serverwereld.. wat een machtige belevenis zal het dan zjin om zo'n huge datacenter te maken bezoeken.. Vooral de manier van koelen lijkt me superintressant om eens te zien. Om in de toekomst efficient zelf servergebouwen in te kunnen richten is dit de perfecte les ! :)

If it ain't broken, Dont fix it !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels_vlaar
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-05 15:52
Natuurlijk wil ik van zo’n geweldige mogelijkheid gebruik maken een unieke kans!!

Na 5 jaar werkzaam geweest te zijn als bouwkundige uitvoerder (leidinggevende op de bouwplaats)
Heb ik de overstap gemaakt naar de ict. Nu ben ik een opleiding aan het volgen voor netwerkbeheerder.
Dus dit is wel de ultieme kans om die 2 dingen bij elkaar te brengen omdat het datacenter ook nog in aanbouw is.

Aan de bouwkundige kant ben ik benieuwd hoe ze de brandveiligheid, stroomvoorziening hebben geregeld. Voor het warmte koude opslagsysteem wil ik graag weten of de energie die verbruikt wordt om dit systeem te laten werken op kan tegen de opbrengsten. Ik heb als uitvoerder dit systeem toegepast voor de woningbouw maar door het hoge stroomverbruik/aanschaf kosten van deze systemen was het niet echt rendabel. Of zijn er zonnecellen op het dak geplaatst voor de stroomopwekking.

Aan de netwerk kant ben ik vooral benieuwd hoe ze het netwerk hebben opgebouwd en of fase 1, 2 en 3 stand alone zijn of dat ze gekoppeld worden. Dit geld ook voor de stroomvoorziening en brandveiligheid.

Tevens wil ik graag weten hoe de servers op het internet wordt aangesloten welke snelheid hoeveel back-up lijnen zijn er en zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden.

De rest warmte die het gebouw heeft wordt beschikbaar gesteld voor derden om hun gebouwen te verwarmen. Hoe wordt deze warmte verplaats naar deze gebouwen en zijn deze hier ook al geschikt voor of moet er nog veel aangepast worden.

Van de aannemer, architect, opdrachtgever wil ik graag weten of het leeds proces nog wijziging in het ontwerp, uitvoering en kosten heeft veroorzaakt. En voor welk leeds label is gekozen en waarom bijvoorbeeld zilver of goud.

Kortom het lijk mij geweldig om van deze kans gebruik te maken omdat het de 2 dingen die ik leuk vindt bouwkunde en netwerken bij elkaar brengt.

Nodig mij uit je zal er geen spijt van krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Ik ben een beginnende netwerk beheerder, en dit is een unieke kans om belangrijke/nuttige informatie op te doen over hun manier van het opzetten van DC's. Ook ben ik zeer geïnteresseerd in hun DLWC's, en ik hoop mocht ik de kans krijgen hier ook wat van te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvanhoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06-2024
Graag word ik uitgenodigd om dit datacenter te bezoeken. State of THE art. Groen. Top of THE Bill. Dat moet ik gezien hebben. Mede gezien mijn affiniteit met Cloud Computing en mijn rol als business consultant Managed services, hosting en CC, moet ik DIT gezien hebben. Zien is voelen, is beleven is verkopen... B. Van Hoorn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiebeV
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:30
Mijn naam is Wiebe, ik ben een ICT student die net MBO Systeembeheer heeft afgerond en nu HBO Technische Informatica gaat doen.

Al enige tijd woonzaam in een ecologische woongemeenschap waar de huizen door o.a. warmte- en koude-opslag in de grond ook erg energie zuinig zijn.
Ben dan ook benieuwd hoe dit systeem opschaalt voor een datacentrum en hoe dit gedeeld word met 3e partijen.

Heb op school en tijdens stages in diverse serverruimtes gewerkt en ook bij een lokale kabelboer in de keuken mogen kijken.
De grote hoeveelheid kabels en hoe lastig het kan zijn om deze goed te managen vielen hier bijvoorbeeld erg op.

Het lijkt mij dus erg interessant om te leren over de ecologische, logistieke en technische uitdagingen die tegen zijn gekomen in dit datacenter en hoe jullie hier mee om zijn gegaan.

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Al bekend gemaakt?

• lordgandalf
Mensen hebben als het goed is al een email gekregen. Teminste die gene die uitgekozen zijn. Ik heb teminste mijn email al gehad

• funkygraz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 09:39
Als ontwikkelaar/tweaker lijkt het me ontzettend interessant om deze kant eens mee te maken, vooral om te zien hoe in de huidige markt nog zoeits neergezet wordt en hoe omgegaan word met moderne energiezuinige en koelings technieken.

Merry men, let the quest for the holy grail begin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaffel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 12:57
Beste Tweakers en Equinix,

Hierbij wil ik jullie hartelijk bedanken voor te super vette rondleiding die we hebben gekregen in de gaafste Datacenters die ik ooit heb gezien. Alleen al wat jullie doen aan ontwikkeling van de rookmelders en het brandblus-systeem is al beter doordacht dan menig ander datacenter.

Het lijkt me echt gaaf om ooit eens mn eigen servers te hebben staan in dit datacenter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
Beste Tweakers en Equinix,

Ik wil jullie bedanken voor een unieke kijk in een datacenter en wat er bij komt kijken waar je geen weet van hebt als je een klant bent in een datacenter.
Vond het unieke systeem van het datacenter is de meet-me-room erg uniek. Dit houd in dat je met je servers gewoon naast de AMSIX kan staan wat wel erg uniek is.
Ook de beveiliging was erg puik met vanalles van handscanners tot het controleren van gemaakte fotos aan toe. erg indrukwekkend.
De blus installatie kende ik al wel van het worldwide web maar heb ik nog nooit geimplementeerd gezien in een echt data center en ook de manier van koelen met koel towers en warmtewisselaars is een unieke en groene manier om van overtollige warmte af te komen.
Daarnaast vond ik de walkable ceiling en de manier van bouwen van het datacenter op een unieke manier uitgevoerd die ik ook nog nooit heb gezien moet ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-06 22:22
...en daar stonden we dan... :) De 5 uitverkoren tweakers die een rondleiding mochten volgen bij AM3, het derde datacenter van Equinix in Amsterdam (naast uiteraard AM1 en AM2) en het meest duurzame datacenter van Equinix (LEED gecertificeerd). Het valt direct op dat het gebouw erg 'open' is ontworpen. In plaats van een hoog hekwerk met onder spanning staande hekken is er gekozen voor een slotgracht die het datacenter van de buitenwereld afschermt. De grote zilveren lamellen aan de buitenkant dragen bij aan deze open sfeer. Ook is het hele gebouw op palen gebouwd om bestand te zijn tegen overstromingen van 4,2 meter boven maaiveld. Blijkbaar zijn er tijdens een overstroming nog steeds mensen die achter hun computer zitten in plaats van zandzakken te vullen...

De plek van het datacenter is op het Science Park in Amsterdam, vlakbij de UvA. Voorheen had Amsterdam een power probleem om zulke grote datacenters te bouwen, maar Alliander heeft vlakbij het datacenter een apart hoogspanningsstation gebouwd om de universiteit en het datacenter van voldoende voeding te voorzien. Een groot pluspunt van deze lokatie is de nabijheid van Surfnet, de plek waar volgens Equinix het internet begon. Amsterdam is dan ook niet voor niets een van de grotere, zo niet de grootste, Internet Exchange van Europa.

Na de toegangscontrole werden we door twee medewerkers van Equinix rondgeleid. Gestart werd in de customer area. De chill-out ruimte voor alle techies die de servers op de vloer onderhouden en hier kunnen 'uitrusten' van hun 'zware' werk op heel gemakkelijke fauteuils... Er stonden zelfs twee Playstations met Racing seats. 8)

Door naar het hart van het datacenter, de ruimte waar alle servers worden opgesteld. Er zijn twee van deze ruimtes boven elkaar gebouwd. Equinix levert in principe alleen de ruimte en de voorzieningen, de servers worden door de klant opgesteld en aangesloten. Omdat het een week voor de officiele opening was, was men dan ook druk bezig met het opbouwen van serverrekken. Langs de wanden van de ruimte staan allemaal HVAC units (Heating Ventilation Air Conditioning) die de lucht met een water/lucht warmtewisselaar koelen. Afhankelijk van de warmtevraag worden de HVAC units gemoduleerd, uniek in datacenters.

Voor brandblussing wordt een nieuwe techniek toegepast: watermist. Door water onder hoge druk te vernevelen expandeert deze en wordt gas. Hiervoor is energie nodig waardoor de lucht afkoelt. Ook wordt hierdoor de zuurstof verdrongen. Ergo: de brand wordt geblust en het water wordt in de vorm van waterdamp afgevoerd. Door aspiratieleidingen (snuffelaars) wordt een beginnende brand gedetecteerd.

De volgende ruimte waar we naartoe gingen was het dak. Hier staan de koeltorens opgesteld die voor de koeling van het gebouw zorgen. Koeling vindt plaats door warmte/koude opslag. Het koud bronwater wordt opgepompt (180 meter diep) en, na opgewarmd te zijn in de HVAC units, gekoeld in de koeltorens. Het koelen vindt plaats door in de koeltorens, ook weer afhankelijk van de koelvraag, water te sproeien. Qua koeling is alles redundant uitgevoerd zodat bij uitval het nog steeds mogelijk blijft te koelen. Het bronwater wordt vervolgens weer teruggepompt naar de bron op 180 meter diep, maar aan de andere zijde van het gebouw. Er wordt nog gewerkt aan een warmte uitwisseling met de universiteits gebouwen.

Naast de koeling is de elektrische energie voor een datacenter van levensbelang. Zoals al aangegeven heeft Alliander een apart hoogspanningsstation gebouwd. Hier komt dan ook de elektrische energie vandaan. Ook dit traject is weer redundant uitgevoerd zodat bij uitval van een transformator of hoogspanningsverdeler er toch energie binnenkomt. Mocht er een algehele spanningsuitval plaatsvinden (black-out), dan beschikt het datacenter over vier dieselgeneratoren van meer dan 3MVA (V20 dieselmotoren). Deze worden continu verwarmd zodat ze binnen een aantal seconden kunnen starten. De tijd tussen de blackout en het opgestart zijn van de generatoren wordt overbrugd door een gigantische UPS die een autonomietijd heeft van 8 minuten. De dieselvoorraad bestaat uit een grote dieseltank die voldoende diesel heeft om de generatoren voor 36 uur van diesel te voorzien. Binnen 8 uur na het starten van de generatoren staat er een dieseltankauto voor de deur om deze tank weer bij te vullen. Iedere maand worden de generatoren getest.

Hiermee werd de rondleiding afgesloten. Equinix heeft ons een uniek kijkje in de keuken van een datacenter gegund, waarvoor hartelijk dank. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Mole
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10-2024
Vorige week woensdag was het dan zover, de rondleiding door het gloedjenieuwe AM3 datacenter van Equinix. Nadat we vriendelijk werden ontvangen en ons hadden voorgesteld, was het tijd om het datacenter in te gaan. En met 3600M² aan vloeroppervlakte in 1 ruimte, was dat erg indrukwekkend.

We hebben een rondleiding gekregen van ongeveer 1,5 uur, en dat was nog te weinig om alle aspecten te zien. Er viel ontzettend veel moois te zien, zeker omdat het de 1e keer was dat ik in een datacenter mocht komen kijken.

Desondanks ben ik een stuk wijzer geworden over de nieuwe technieken, die dit datacenter onderscheidt ten opzichte van andere DC's. Door de rondleiding, heb ik een hele goede impressie gekregen, over het reilen en zeilen van een bedrijf zoals Equinix, waarvoor mijn dank! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:54

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Bij deze wil ik Tweakers en Equinix ook hartelijk bedanken voor de rondleiding in het pand en het datacenter. Helaas heb ik geen foto's, gezien er een streng beleid voor was (wat ook logisch is ;) ). Maar ik heb een goede indruk van het hele complex en hoe Equinix en de transits met klanten om gaan.

Ik heb goed gekeken naar de duurzaamheid, en ben een hoop wijzer geworden. Ook de beveiliging, en denk dan vooral aan de stroom en de brandpreventie waren zeker interessant.

Leuk kijkje achter de schermen... _O_

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Pagina: 1