Je weet hoe onderhandelingen meestal gaan?
Even versimpeld:
Werknemer: Ik wil minimaal 4k
Werkgever: Wij kunnen maximaal 3k bieden
Werknemer: 3.5k met een leaseauto kan ook
Werkgever: We gaan echt niet hoger dan 3.2k.Een leaseauto kan, maar hoogstens 600 budget
enz enz
Dat "maximaal" is natuurlijk onderhandelbaar.
Hangt ervanaf hoe het gebracht wordt...
Als je aangeeft achteruit in salaris te gaan terwijl dit helemaal niet zo is, maar je het enkel als onderhandlingstechniek inzet, tja dan vind ik het bedrog en dan kan ik me de relevantie van het loonstrookje voorstellen.
Dat is niet meer of minder bedrog dan dat een werkgever een maximum noemt wat niet echt een maximum is. En dat doen ze allemaal

Daarom haalde ik als tegenzet (in mijn eerdere posts) dus ook de loonstrookjes van directe toekomstige collega's aan. Als werkgever aangeeft dat je teveel vraagt en dat hun maximum lager ligt, dan toont hij dat toch fijn aan met huidige loonstrookjes van de andere werknemers? Of is het wél ok om de sollicitant niet op zijn woord te geloven, maar mogen we níet twijfelen aan het woord van de werkgever?
Breng je het echter als dat je simpelweg salaris x wilt hebben dan is het geen bedrog en is het loonstrookje niet meer relevant.
En om die reden zeg ik dus ook steeds dat het veel handiger is om helemaal niets over je huidige salaris of de relatie daarvan tot wat je nu wilt hebben te vermelden. Dat heb ik dan ook nog nooit gedaan en daar ook nooit problemen mee gehad. Misschien dat mij daarom ook nog nooit naar mijn loonstrookjes is gevraagd.
Wellicht zodat de werkgever een referentiekader heeft?
Die heeft de werkgever al, tenzij het een compleet nieuwe functie is die niet vergelijkbaar is met andere functies in zijn bedrijf. Maar 9/10 keer heeft werkgever al soortgelijke functies in dienst en kan hij die prima als referentiekader gebruiken. En zo niet, dan heeft hij zich vast goed voorbereid door even naar een salariskompas te kijken. Daar heeft hij allemaal echt jouw loonstrookje niet voor nodig.
Het salaris van de directeur staat ook niet ter discussie,
Maar wordt door de directeur waarschijnlijk wél als privé beschouwd.
Ik snap eerlijk gezegd de angst voor het tonen van het salarisstrookje niet.
Omdat de reden voor de werkgever om er naar te vragen meestal het mis/gebruik ervan tijdens onderhandelingen is. Kortom: Meestal kost het de sollicitant geld.
In gevallen waar dat níet zo is, is het inderdaad geen probleem om het te laten zien, maar da's eerder uitzondering dan regel.
Als jij kan uitleggen waarom het niet relevant is dan kan je het net zo goed tonen, het is namelijk irrelevant.
Maar nog steeds privé. Je inloggegevens van Facebook zijn ook irrelevant voor je salaris. Zou je die dan ook maar gewoon afgeven? Is toch irrelevant, dus waarom niet? Of vind je dat privé?
(Relevant issue, aangezien ook dit steeds vaker daadwerkelijk door werkgevers wordt gevraagd)
Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!