zelf bouw fancontroller 18w

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Topicstarter
ik ben voor een casemod op zoek naar een controller voor mijn pomp.

ik ga voor de fans simpele potmeters gebruiken die in mijn frontpannel passen.

Afbeeldingslocatie: http://www.musicweboutlet.com/zencart/images/Potmeter-PM250B.gif

ik ga 3 van dit soort knopjes inbouwen en wil het 4e gat gebruiken voor een pompcontroller.

nu heb ik in het verleden al eens geprobeerd om het met een fan controller te doen.
resulteerde alleen in een wolkje rook.

weten jullie een oplossing hoe ik nu een draaibare dimmer kan maken die 18w aan kan.

ik heb gezocht op 18w potmeter maar dan krijg ik 18ohm die maar 0,1w aan kan.

fancontrollers compleet zoek ik niet, want die kan ik niet in mijn custom frontplate verwerken

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een potmeter gaat het niet voor je doen. PVM of een regelbare voeding moet je hebben.

[ Voor 36% gewijzigd door Boudewijn op 18-09-2012 16:01 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkvortex
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08-2022
Met regelbare weerstanden kom je ook al een eind hoor boudewijn ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-10 16:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

Een 3 standen en wat parralelle 5W weerstanden zou ook mooi moeten werken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 10:31

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

Topicstarter
ga nu kijken naar een draaischakelaar, dan van de voeding de 12v lijn pakken en de combo maken zo dat er 7 komt. dan kan ik mijn pomp ook zo regelen dat hij goed draaid

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Of pak een kant-en-klare fancontroller met potmeters en zet de potmeters met een verlengdraadje alsnog in je eigen frontpaneel. Of vervang de potmeters in het geheel door een model naar keuze (met dezelfde specs uiteraard).

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een draaischakelaar natuurlijk wel anders dan een potmeter, want daarmee kan je hem traploos regelen..

Als je een normale potmeter in serie zet met de ventilator gaat dat niet goed. 18W @ 12V is namelijk 1.5A, dus als je daar 4 ohm tussen ze stook je al 6W weg. Poef zegt de potmeter inderdaad.

Je kan deze schakeling ook proberen:
http://www.circuitsonline...elbouw/motorregeling.html

Het onderste stukje met de 7812 chip heb je niet nodig. Dat is enkel nodig als je hele hoge voedingspaninngen gebruikt (wat 12V niet is). Punten A en B kunnen dus aan elkaar gezet worden.
BUZ11 is misschien wat overkill, maarja, waarschijnlijk kan je hem dan zonder koelblok gebruiken wat wel handig is.
De potmeter in kwestie is op P1 te vinden. Die kan je prima in het frontpanel bouwen.

Dit gewoon 3x opbouwen op een stukje gaatjesprint moet lukken lijkt me.
Let wel op, deze schakeling draait van 0% tot 100% 'duty cycle'. Waarschijnlijk zullen je fans pas halverwege op gang komen.. Je kan dan nog proberen een weerstand van 47k ofzo tussen D1 en de potmeter te plaatsen.

[ Voor 15% gewijzigd door Hans1990 op 18-09-2012 21:42 ]

Pagina: 1