Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop gezocht geschikt voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-10 21:40
Hoi,

Ik ben al enkele weken op het internet opzoek naar een geschikte laptop voor fotobewerking en Office productiviteit. Daarnaast is het leuk als ik er af en toe een spelletje op kan spelen, maar dat is niet de hoogste prioriteit (heb ook een desktop waarop het bovendien fijner is om een game te spelen). Een krachtige CPU is wel prettig, het liefst een quad core. Ik heb al veel research gedaan over Dell, HP, Lenovo, Asus, Sony en Clevo barebones en ik kom er maar niet uit tot nu toe.

Enkele eisen:

- Scherm: 15", met hele goede kijkhoeken en minimaal 95% sRGB kleurbereik/gamut (hoger is altijd welkom, bijvoorbeeld een wide gamut scherm die ook in het Adobe RGB gebied komt). Bij voorkeur een mat scherm, denk dat ik me alleen maar ga irriteren aan een glossy scherm.
- Gewicht: <3kg (ik wil geen bakbeest rondsjouwen, dus zware gaming laptops vallen sowieso af).
- Budget: tot € 1100.
- Ruimte om een SSD te installeren (mSATA mag ook) + een grote HDD voor data opslag.
- Optische schijf is prettig, maar kan eventueel ook extern want zo vaak gebruik ik een disc niet.
- Het liefst een toetsenbord met apart numeriek gedeelte omdat ik regelmatig Excel gebruik.
- Gewoon een Windows laptop, geen OSX of iets anders.
- Redelijk batterijleven, al zal ik denk ik niet vaak puur op de batterij bezig zijn.
- Degelijke bouwkwaliteit en betrouwbaarheid, wil wel dat ie minimaal 3 jaar meekan.

Bij voorbaat dank voor jullie reacties :)

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Asus N56 ziet er uit als de winnaar voor jou. Is de enigste in de prijsklasse die alles heeft wat je zoekt..
Degelijk is dik in orde, accuduur is erg sterk, sRGB relatief hoog, toetsenbord met nummeriek, en daarnaast uiteraard een matte full hd 1080p scherm. :)

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• Sakete
Vinand schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:32:
Asus N56 ziet er uit als de winnaar voor jou. Is de enigste in de prijsklasse die alles heeft wat je zoekt..
Degelijk is dik in orde, accuduur is erg sterk, sRGB relatief hoog, toetsenbord met nummeriek, en daarnaast uiteraard een matte full hd 1080p scherm. :)
Yep, alleen past er maar 1 HD in, tenzij ik een HD caddy koop, wat ik liever niet zou doen... of zit er wel een mSATA port in?

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Is 15" een keiharde eis dan omschrijf je hier simpelweg de Ideapad Y580-M772CMH, maar zoek je of er nog iets beters is. Het antwoord is nee, niet voor die prijs. Klachten over het glossy scherm zijn onterecht.

Een 17" zou overigens een betere en goedkopere optie zijn. Een N76VM bijvoorbeeld.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Sakete
Omni schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:47:
Is 15" een keiharde eis dan omschrijf je hier simpelweg de Ideapad Y580-M772CMH, maar zoek je of er nog iets beters is. Het antwoord is nee, niet voor die prijs. Klachten over het glossy scherm zijn onterecht.

Een 17" zou overigens een betere en goedkopere optie zijn. Een N76VM bijvoorbeeld.
15" is keihard idd, omdat hij makkelijk mee te nemen moet zijn (lees: hij moet in m'n rugtas passen, die 17" modellen zijn gewoon te groot qua formaat en iets te zwaar, heb ze wel lang zitten overwegen).

En wat glossy schermen betreft, ik denk dat ik het vooral zelf irritant ga vinden. Anders zou die Lenovo inderdaad perfect zijn. Maar misschien moet ik het gewoon een keer uitproberen...

• Omni
  • Niet online

Omni

Niet misschien, je moet het zéker doen. Eerst uitproberen, dan bedenken of het je gaat storen. Ik gebruik hem nu al ruim anderhalve maand en het stoort niet.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• Sakete
Omni schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 15:55:
Niet misschien, je moet het zéker doen. Eerst uitproberen, dan bedenken of het je gaat storen. Ik gebruik hem nu al ruim anderhalve maand en het stoort niet.
Wat is jouw ervaring over de hitte ontwikkeling bij normaal gebruik (zoals internetten, Office software gebruik en andere zaken)? Ik snap dat het bij gamen heet wordt (en dat vind ik ook gewoon logisch).

• Omni
  • Niet online

Omni

Je kunt er alles over lezen in mijn review.

Maar, voor de volledigheid: bij normaal gebruik en Balanced/Power Saver wordt hij totaal niet warm.

[ Voor 28% gewijzigd door Omni op 18-09-2012 16:22 ]

• Sakete
Ah, die review is dus van jou. Thx!

Nu ff kijken wanneer ze weer leverbaar worden. Zelfs op de Lenovo site (van NL) kan je 'm niet meer vinden. Vreemd...

[ Voor 63% gewijzigd door Sakete op 18-09-2012 16:44 ]

• Omni
  • Niet online

Omni

Ik zou eens informeren bij een van die winkels (allemaal hetzelfde moederbedrijf volgens mij) naar de leverbaarheid. Je kunt hem ook fysiek in een winkel ophalen, als hij er op voorraad is.

• Sakete
Zo, vandaag bij de Paradigit langsgeweest de Y580 te bezichtigen. De glans van het scherm is niet zo heel erg als ik dacht dat het zou zijn. Alleen hadden ze daar de i5 op voorraad, niet de i7 variant. Heb ze wel gevraagd de i7 over te halen naar hun vestiging en die ga ik zaterdag dan bezichtigen (vrijblijvend).

Eerste indruk was in elk geval dat ik het toetsenbord erg fijn vond typen. Daar kan ik wel echt hele epistels mee wegtikken :)

Wat ik me overigens begin af te vragen is of het de moeite is 200 euro meer neer te tellen voor een i7, 250GB extra opslag, een 64GB mSATA SSD (die ik toch ga vervangen met een 128 of 256 GB mSATA) en een bluray speler (die ik niet echt nodig heb).

Is een i7 nou zoveel sneller in dagelijks gebruik dan een i5?

Daarnaast, iemand hier ervaringen met Paradigit? Als ik besluit de laptop te kopen doe ik het denk ik wel gelijk daar, op dit moment is de prijs overal 1099 voor de i7 variant.

Is het overigens ook zinvol om een verzekering erbij af te sluiten tegen schade (bijv. valschade, of waterschade?). De verkoper in de winkel probeerde me dat gelijk aan te smeren en heb in elk geval de algemene voorwaarden mee naar huisgenomen om die vanavond nog eens goed te bestuderen.

• Omni
  • Niet online

Omni

Het ligt eraan wat je ermee gaat doen. Voor de doorsnee zaken volstaat een i5 natuurlijk prima. Ikzelf vind de i7 wel een meerwaarde omdat ik regelmatig met vele grote Excelsheets en Access databases werk en een snelle processor erg prettig is wanneer je 375.000+ exacte VLOOKUPs moet doen. Op mijn werk is iedere computer voorzien van 8GB RAM, 7200rpm SATA-600 schijven en een krachtige quadcore Sandy Bridge i5-2400 (niet de K) en die trek ik er uit met de i7-3610QM.

De Bluray is iets wat je handig vindt om te gebruiken wil je er wat extra voor neertellen. Ik gebruik de laptop wel eens als mediaspeler voor een HDTV, daar ik geen andere blurayspeler heb. Erg handig. Aan de overigens enorm rappe SSD moet je genoeg hebben. Ik heb hem verkocht en vervangen voor een grotere, maar dat is niet gezegd dat een ander er niet genoeg aan heeft. De 250GB extra is niet heel veel geld waard natuurlijk, maar dat is dan ook het enige.

Sommige games hebben profijt van de i7, maar de meeste (nog) niet. Het is wel zo dat langzamerhand steeds meer games en applicaties ook voor quadcore-processors worden geoptimaliseerd.

Verzekering is onzin. Ik ken niemand die dat afsluit en geen enkele winkel die dat ooit heeft geprobeerd. Als iets niet meer werkt dan breng je het terug voor reparatie, that's it.

• Sakete
Ik zal nog een afweging maken tussen i7 en i5. De SSD zal ik waarschijnlijk wel vervangen met minimaal een 128GB. Op m'n desktop heb ik ook een 128GB ssd draaien, waarvan ik nog ongeveer 28GB vrij heb.

Heel veel gamen zal ik niet op een laptop, dat blijft toch fijner op een desktop. Maar ik zal 'm wel 'powerusen' voor van alles en nog wat, naast datgene wat ik al op m'n desktop doe.

Ik zal daar nog over nadenken.

Verder, wat die verzekering betreft, het is niet eentje om je garantie te verlengen of iets dergelijks, maar puur tegen schade (als je 'm bijvoorbeeld laat vallen of iets dergelijks). Maar ik zal even uitzoeken of m'n inboedelverzekering dat niet al dekt (heb ook 'buiten de deur' dekking).

Bedankt voor je reacties. Als ik tot aankoop overga zal ik een korte review plaatsen en vooral een review maken over het beeldscherm en de kleurweergaven en de kleurruimte. Volgens notebookcheck is kleurruimte 91% sRGB. Dat zal ik dan verifiëren en ook waar het op uitkomt als je 'm calibreert (ik heb een colorimeter).

• Omni
  • Niet online

Omni

Ik ken echt niemand die een laptop verzekert tegen valschade. Ik ken niemand die een laptop uberhaupt ergens voor verzekert.

Een review over het scherm met kwantitatieve gegevens zou een mooie toevoeging zijn op de mijne, want ik heb dergelijke meetspullen niet in bezit.

• Sakete
Zo, vandaag de Lenovo Y580 opgehaald met de Core i7 bij Paradigit. Bevalt tot nu toe prima :) Zal nadat ik er een tijdje mee heb gespeeld een review plaatsen.
Pagina: 1