Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-04 20:29

P-e-t-j-e

dapper oranje: wortheldje

Topicstarter
Ik heb een tweedehandslaptop waar windows xp op stond, een Acer Travelmate 4672WLMI. De harddisk is ondertussen gewist, maar er stond een werkende XP pro op. Ik heb geen restore cd's dus ik probeer hem opnieuw te installeren met een retail xp cd.

Als ik van de xp pro sp3 cd boot, start de setup, krijg je de melding voor F6 en vervolgens gaat hij drivers laden. Aan het einde van de driver wacht hij een seconde en zou hij volgens mij naar het 'Welkom bij windows setup' moeten gaan. Hij springt echter op een zwart scherm met een blinkende cursor.

Ik heb geprobeerd mini-win-xp te starten van de hiren bootcd maar tijdens het booten kom ik ook op een zwart scherm met een blinkende cursor.

Mini-win-7 boot hij wel zonder problemen. Ik kan de harddisk ook formatteren, heb er een check op gedaan en het lijkt in orde te zijn. Het lijkt dus niet in de hardware te zitten. Ik heb in device-manager gekeken en zie een HD-controller staan met deviceID VEN_8086&DEV_27C4 (let op de 4 op het eind). Hier heb ik F6 drivers voor de setup voor gezocht (txtsetup.oem) maar dat heeft niet geholpen.

Ik heb de harddisk al verwijderd, geheugen gewisseld, wlan-kaart verwijderd maar ik kom maar niet in de setup terecht. De bios heeft geen opties tot het wijzigen van HD-controller modus.

Wie heeft er een idee?

doe wat je niet laten kunt en laat wat je niet doen kunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Of kan iemand een kopie van de restore cd's aanleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Volgens de PCI Database is dat een SATA controller van Intel,

Chip Number: 82801GBM/GHM
Chip Description: SATA IDE Controller

XP kan er niks mee omdat die op AHCI/SATA staat ingesteld en niet op PATA modus, AHCI drivers zijn bij XP niet standaard aanwezig, bij 7 wel. Dan moet je dus inderdaad drivers laden of de controller anders instellen.

Als je op de driversdownloadpagina van Intel zoekt op 82801GBM zou je de juiste drivers moeten vinden. Die moet je dan op een diskette zetten en via F6 laden. Andere opslagmedia zijn geen optie omdat XP alleen naar een diskette zoekt. Alternatief: Slipstreamen in de installatie cd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaph
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-09-2022

Xaph

Professioneel Dyslecticus

Probeer anders eens een vista of win7 cd?

[Desktop] CM Storm Stryker | Gigabyte GA-Z77X-D3H | i5 3570k | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | Corsair Vengeance 16GB Dual-Channel | Asus HD7950 DirectCU II Top V2 CrossFireX | Samsung 830 128GB | TL-WDN4800 | Corsair TX750M [/Desktop]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven: Lees de startpost, P-e-t-j-e wil XP erop hebben en hij heeft een mini-Win7 al geprobeerd, die startte wel door ;) , zeer waarschijnlijk omdat 7 standaard AHCI drivers bij zich heeft.

[ Voor 54% gewijzigd door Raven op 18-09-2012 17:02 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Bedankt voor de reacties zover, ik had al zo'n vermoeden maar ik kan de juiste driver niet vinden, althans niet voor F6. Ik zal nog eens gaan zoeken op de site van intel.

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Helaas, geen succes.. Ik heb SP32478 gedownload, vervolgens in txtsetup.oem an ahci.inf de tekst DEV_27C5 veranderd in DEV_27C4. Als ik vervolgens via floppy de drivers activeer een kies voor "Intel(R) 82801GBM SATA AHCI Controller (Mobile ICH7M)" geeft hij de melding dat de drivers ouder zijn dan windows al heeft. Als ik dan toch kies om de drivers van de floppy te gebruiken komt hij weer op de blinkende curser :(

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
nu de complete tekst DEV_27C5&CC_0106 veranderd in DEV_27C4&CC_0101 (win7 nog maar eens gestart en het complete deviceID gechecked) en een xpsp2 cd gepakt. Nu krijg ik geen melding dat hij de drivers al heeft maar wel weer een blinkende cursor.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Kan je in de BIOS niet omschakelen naar IDE modus?

Is er overigens een reden dat je Windows XP wil, ipv 7? OOk op oudere hardware draait Win7 best vlot namelijk (niet erg anders dan XP).

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• P-e-t-j-e

P-e-t-j-e

Topicstarter
Nee, kan in de bios niets aanpassen. Heb hem ook al naar de laatste versie geflashed.

Reden Xp: licentie.......

Heb er nu een ongeactiveerde vista op geinstalleerd: geen probleem.... Ligt dus niet aan de hardware...

Pagina: 1