IP telefoon op thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Op voorhand: Ik worstel pas een dag met onderstaand vraagstuk en in mijn pauze bedacht ik mij om alvast e.e.a. op Tweakers te plaatsen in de hoop dat misschien enkelen mij op weg kunnen helpen voordat ik weer heel veel avonden ga verspillen :D Alvast bedankt voor reacties, verwijzingen, links ..

In mijn woning, een nadeel van moderne nieuwbouw, hebben ze gebruik gemaakt van kant en klare massieve betonnen/metalen bouwblokken voor de vloeren, waardoor de vloer tussen etages goed geïsoleerd is, met als gevolg belabberd bereik met draadloos apparatuur tussen de etages (zowel Wifi als draadloze telefoon). Omdat ik vaak op zolder werk is het wel handig daar een werkende telefoon te hebben maar de huidige set stoort ontzettend, omdat het basisstation dat beneden staat slecht bereikbaar is.

Ik heb internet bij XS4All en heb daar een VOIP abonnement, mijn router/modem (Draytek Vigor 2820Vn) staat dus ook ingesteld dat de PSTN poorten via SIP naar XS4All gaan. Op de Draytek heb ik twee PSTN poorten, 1 daarvan gaat naar de huiskamer waar de analoge draadloze huistelefoon op is aangesloten. Echter is dit een oud gaar toestel (zijn er twee, beneden basisstation+tel en nog een tel op zolder) dus wil wat nieuws. Omdat de huidige setup niet werkt dus even tijd om na te denken.

Basis doelstelling: Een werkende telefoon op zolder + plus een tweede telefoon voor “de rest van het huis”

Het bedrijfsleven heeft tegenwoordig vrijwel alleen nog maar IP telefoons, dus telefoons aangesloten op het TCP/IP netwerk, veelal gevoed via Ethernet (Power over Ethernet) maar voor consumenten, ik was gisteren bij de mediamarkt, is allemaal nog analoog/PSTN.

Dus, ik ging online kijken voor IP telefoons: Nu heb ik inmiddels wel diverse zakelijke/home-office IP telefoons gevonden (Draytek, Cisco), maar vraag me af of deze zonder meer aansluit op mijn ethernet/TCP-IP netwerk?

Denkbare opties:
1. Niet zeuren en gewoon huidige brakke toestel vervangen voor een nieuw analoog draadloos toestel met mogelijk beter bereik naar zolder. Misschien met hoger zend vermogen. Ach ja, we worden al genoeg bestraald zullen we maar zeggen. Toch liever niet dus.
2. PSTN kabel naar zolder trekken: Er loopt een ethernet kabel naar boven, en heb niet echt zin om nog een aparte PSTN kabel naar zolder te trekken voor de telefoon. Gevoelsmatig is PSTN tech uit het jaar 0 en daar ga ik geen moeite meer voor doen ;) Niet echt een optie, maargoed, als er niks beters is …
3. PSTN kabel samenvoegen met ethernet kabel: PSTN draadjes op m’n ethernet is ook geen optie daar ik 1Gbit netwerk heb en zover ik weet worden dan alle 8 signalen op de UTP kabel gebruikt. Geen optie.
4. Tweede modem/router op zolder plaatsen (ik heb nog een Speedtouch 780WL), aan het ethernet hangen en een analoge telefoon aansluiten via PSTN poort. De etages overbrug ik dus via bestaand ethernet en op zolder dus gewoon de modem gebruiken voor “conversie” van VOIP/SIP naar PSTN/Analoog. Gisteren op mijn toneelvereniging beweerde iemand dat dit niet zonder meer werkt, ik twijfel … werkt dit out of de box of wordt dit IP verkeerd niet automatisch gerouteerd en moet ik complexe routing regels gaan instellen in mijn router(s) ?? Kan iemand dit bevestingen?
5. IP telefoon aanschaffen en aan het huis TCP/IP netwerk hangen. Op zolder ook gewoon ethernet dus dit lijkt me ook een prima optie. Ook hier weet ik dus niet of dit zonder meer werkt. Kan een IP telefoon gewoon thuis aan het netwerk gehangen worden en met enige (handmatige) configuratie werkend gemaakt worden met de Draytek Vigor 2820Vn? (Ik zag dat Draytek ook een andere serie heeft voor IP telefonie/centrale, maar dat is m.i. meer voor als je een centrale hebt en b.v. thuis wilt doorschakelen?) Of is het zelfs zo dat die telefoon gewoon, mits hij (via DHCP) een IP adres krijgt, je de telefoon zelf instelt welke SIP instelling hij moet hebben en hij dus verder de router niet nodig heeft (behalve dan om naar buiten gerouteerd te moeten worden) ... heb hier nog niet zoveel kaas van gegeten, moet hier nog wat inlezen merk ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Als die ene gigabit kabel in een loze leiding ligt zou je kunnen overwegen daar twee van te maken. Dan kun je een van beiden gebruiken voor netwerk en de andere om je PSTN lijn overheen te sturen.

Een andere optie is inderdaad een VoIP foon te scoren. Kijk maar eens in de pricewatch. Deze kun je vervolgens configureren voor XS4ALL. Je moet dan alleen uitzoeken welke telefoon werkt met XS4ALL (waarschijnlijk bijna alle niet alleen skype telefoons).

Laatste optie: je android mobiel via je wifi netwerk met sipdroid voor XS4ALL instellen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-06 14:58
kijk eens bij de siemens voip setjes,

basis bovenin de meterkast hangen, handsetje op zolder in aparte lader

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTail
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03-2024
Thanks, ik neig ook wel naar een VOIP telefoon. Nog een leuk modelletje uitzoeken dat ook een beetje mooi staat op een home office bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-06 13:04
Ik heb hier zelf een Cisco SPA525G2 en hiervoor de Cisco SPA504G, dat zijn mooie en goed werkende toestellen.