Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na goede ervaringen met een 128GB Samsung 830 SSD in mijn desktop, wil ik een SSD upgrade uitvoeren bij een Dell Inspiron Q17R laptop. http://tweakers.net/price...ron-q17r-(7110-6978).html

De 256GB versie van Samsung is inmiddels besteld en ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat het een kwestie zou zijn van: 4 schroefjes los - HDD eruit - SSD erin - 4 schroefjes vast en het feest kan beginnen.

In het geval van de Inspiron Q17R blijkt het iets meer om handen te hebben. Na het bekijken van deze tutorial krijg ik toch wat koudwatervrees. http://www.youtube.com/wa...R1mfzHrQk&feature=related

Ik had er niet op gerekend dat de complete laptop binnenste buiten gekeerd zou moeten worden om bij de HDD te komen. Oké, deze wizkid klaart het kunstje zonder "collateral damage" binnen de 5 min., maar ik vrees dat het mij de nodige |:( momentjes zal bezorgen.

Zijn er mensen met ervaring op dit vlak en de do's en don'ts met mij willen delen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-09 19:28
Ik ga het binnenkort doen met mijn Inspiron 15R SE. Ik begrijp dat het heel omslachtig allemaal is, maar als je gewoon alles rustig doet moet het toch geen probleem zijn.

Zou gewoon rustig aan doen, en als iets niet lukt, vooral niet forceren. Het gaat vaak om een beetje handigheid. Ik denk dat ik het klusje morgen zal uitvoeren, laat je weten of er nog iets belangrijkst tevooschijn schiet.

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Topicstarter
Ik heb geen ervaring met het openschroeven van laptops. Met name het harde plastic dat losgeklikt moet worden lijkt me nogal tricky, vooral omdat het niet mijn eigen lappie is. Maar ik ga het gewoon proberen!
Een precisie schroevendraaiersetje en een dosis geduld zijn in bestelling.

Succes met de upgrade van de 15RSE en ik ben benieuwd naar je bevindingen!
Ga je de originele HDD in een caddy steken of laat je deze buiten gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Topicstarter
Djankie,

Is de SSD upgrade gelukt en hoe heb je het uiteindelijk opgelost?
Ik heb zojuist de SSD als caddy toegevoegd en van de optische drive een externe drive gemaakt.

Helaas kan ik nu geen Windows installeren vanaf CD/USB en kan ik waarschijnlijk alsnog de boel open gooien...
Bij het installeren van Windows 7 blijft nl. de vraag komen om geschikte drivers van CD/DVD drive.
Terwijl alle drivers m.b.v. Double Driver ge-backuped zijn op een USB stick en de drive zelf ontkoppeld is... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Kijk eens of deze rare truc werkt:
http://answers.microsoft....cc-4512-b175-d02871394461

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09 21:56
Dat wil werken om een hele logische reden. Het kan namelijk zijn dat je per ongeluk een USB3 poort hebt gekozen. Hiervan kan de driver niet geladen worden en heb je dus een probleem met installeren van Windows. Een USB2 poort wil in de meeste gevallen weleens werken.

Wil het alsnog niet goed werken, probeer dan een andere USB stick. Bij mij bleek de opstartpartitie op de USB-stick niet goed te zijn, terwijl ik wel tot de harde schijf selectieprocedure kon komen in de installatie. Toen ik een andere USB-stick probeerde met een nieuwe, verse bootloader werkte het opeens wel allemaal magisch :).

Maar dat is even wat Googlen en niet zo bang zijn. Kapot kan het niet zomaar :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie

Jorruchie

strikes and gutters...

Topicstarter
Gianni&Alex: énorm bedankt!
Ik had me al voorbereid om de laptop open te schroeven en de HDD en SSD van plaats te verwisselen maar dat blijkt gelukkig niet nodig. Het zat 'm inderdaad in de drie verschillende USB poorten. Twee ervan bleken USB 3.0 te zijn, welke niet worden ondersteund bij installatie van bootable USB stick.

-- deze post vanaf een aanzienlijk snellere DeLL Q17R -- _/-\o_

[ Voor 78% gewijzigd door Jorruchie op 15-10-2012 22:36 ]

Pagina: 1