Verwijderd
ik zal morgen wel even een schema posten met een voltage regulator en een NTC om het toeren tal te regelen.
Tip:
Als de aansluitdraden naar de schakeling lang zijn: schakel dan even een condensator van een lage capaciteit tussen 12V en Aarde om de rimpel op te vangen. Niet echt nodig voor ventilatoren, maar toch..
Zo ff de topic wat inkorten anders slijt mijn scroll wieltje te hard
/EDIT
maar dan moet ik hier wel verstand van hebben.
kan een van jullie mij vertellen wat alles is op de tekening?
Heeft een van jullie een site oid waar ik newbie-info kan vinden?
Wat heb ik dan nodig om dit te kunnen maken (gereedschap en materiaal)?
als je mij de beginsellen bij wil brengen graag (ik wil graag ook proberen een aantal ledjes te laten branden oid.)
alvast bedankt
Huh?
Nee joh! Die R5 zit er alleen maar voor dat als de PeeCee (en dus de schakeling) uit gezet wordt, de elco binnen een fatsoenlijk tijdsbestek wordt ontladen!
Harry B: Mwa, er is vast wel een-of-andere vage fabrikant die dit al heeft verzonnen en voor figuren die er, net als ieder NORMAAL mens, de ballen verstand van heeft, dit stukkie schakeling voor klauwen-met-geld te koop aanbiedt in bijv. de Conrad-catalogus...
Erikje: Bedankt voor het vermelden van de oorsprokelijke auteur! Bla-bla-bla! Meu!
Meenig rechtgesnaarde malloot als ik zou dit kunnen bedenken. Trouwens, die 2N3055 in het originele ontwerp is toch wel 'n beetje overdreven... Een-of-andere BDxxx in TO220 behuizing moet het ook wel kunnen (per fan!)
...With a touch of magic¿
Dus zou een site of wat info perfect zijn.
Hoe heb jij het bv geleerd?
Misschien anderen met wat info???
Waar ik meestal wel mee weg kom is een foto van het geassembleerde ding, een materialenlijst en een schema. Iemand die zin heeft een printplaatje te maken?
Trouwens, ben je ook in het bezit van een print-layout? Dat maakt 't leven een stuk makkelijker
ik wil ook wel graag een dingetje maken zodat ik m'n fans meer of minder stoom kan geven, kan zien aan een ledje of ze ook stroom krijgen (en dus draaien...)
is het niet mogelijk dat iemand een schema voor dit maakt die duidelijk is voor iedereen die alleen maar een klein beetje kan solderen? Als je alle typenummers hebt, kan je het zo in een electronicashop halen
Ben trouwens best bereid om een print-layout voor MnM's schema te maken. Zal wel posten vanavond. Wordt dan wel eentje die je zelf zal moeten etsen.
Op een stukje experiment-print kan je het ook
(en is makkelijker).
En trouwens een echte "tweaker" laat (of moet) zijn fans toch gewoon op 12 volt draaien?
There are two major products that come out of Berkeley: LSD and UNIX.
We don't believe this to be a coincidence. -- Jeremy S. Anderson
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI
UItleg:
C1= een condensator. Is eigenlijk volstrekt overbodig maar vangt een rimpel in de voeding op. rimpels krijg je bij lange aansluitdraden. Het vierkantje met in out adj erin is een ic, de LM317T. Dit is een voltage regulator. Hij past het voltage aan aan de spannig die op ADJ staat. Doordat R2 een NTC is, weerstand die beter gaat geleiden als het warmer wordt, zal er bij een warmere temperatuur een grotere spanning op ADJ komen. De ic past vervolgens de uitgangsspanning naar omhoog aan. Daardoor gaat vervolgens je ventilator harder lopen. Als het koudt wordt, wordt de weerstand weer groter en gaat voltage omlaag.
Zoals beloofd heb ik een pcb layout voor het schema van Erikje / Mnm tm gemaakt. Dit is een versie voor 3 ventilatoren. Met de bovenste potmeter stel je het aantal toeren in. Met de middelste rij het minimum aantal toeren, en met de onderste de tijd dat er een opstart spanning van 12 V geleverd wordt.
rode lijnen zijn draadbruggen. Rechts bevinde zich jumpers om fans op aan te sluiten.
EDIT
PLAATJE WEG, want niet het uiteindelijke schema, anders zo'n lange topic
/EDIT
ehh, maareh ik wil een 4 voudige (sorry..)
* Intake fan
* Ûûtblaas fan
* Zijkant fannen (2 stuks)
* Radiator fannen (4 stuks)
Gewoon allemaal van die standaard 12 V 0.14A 8*8 cm fannen...
MNM wat kon die 2N3055 ook al weer hebben, want 4 * 0.14 = 0.56 A dat ding ging tot 1,nogwat A geloof ik toch?????????
Grimreaper: Tja, zo kan het ook, maar heeft 'ie ook 'kick-start'?
Ik zal nog eens een suggestie aan _-= Erikje =-_ doen, ben ik, en velen met mij, meteen weer druk bezig met 'n berg harde waar bij mekaar te pleuren... Toch handig, dat natte-vinger werk...
Normaal gesproken zou ik echter nog wat grotschaliger aanpakken: µC gestuurd, dat zootje!
En dan voor zowel fan als 12 V gewoon jumperblokjes of soldeerpennen gebruiken
en als iemand dat wil, wat moet het ongeveer gaan kosten.
En nog een vraag, als je al deze onderdelen los moet kopen, wat kost dat dan ongeveer?
RdB: Ach, ik voel me wat dat betreft best wel de aangewezen persoon, maar zoals ik al eerder schreef: 'k moet eerst nog ff verhuizen...
_-=Erikje=-_: 's op zich niet zo'n slecht plan, maar die 5.25" power connector gebruiken is heel handig, dus lijkt 't mij beter als je twee x-tra eilandjes tegenover elkaar aan de rand van de print plaatst, zodat je met twee (kleine) draadbrugjes de modules kunt doorverbinden... Dan hoef je alleen op de eerste module aan power-connector te monteren...
Hier doen jullie eigenlijk precies hetzelfde: met een spanningsdelertje R2,R3,R6 zet je die 3055 een stukje open, en daar regel je je toerental mee. De rest stook je op in die 3055 ipv een potmeter.
Die aanloop boost is een leuk idee, maar als je deze schakeling aanzet is C1 leeg, en trekt de diode het knooppunt van R3,R4 en R6 naar ongeveer 0.7 volt. Daarmee zet je de 3055 volledig dicht ipv volledig open. Try again!
Om te voorkomen dat je vermogen opstookt in dit soort schakelingen moet je zorgen dat de transistor niet half open staat, maar schakelt. Ik zou een simpel pulsbreedte modulatortje nemen (een 555je ofzo) met een cycle tussen 50 en 100%, daarmee stuur je een schakeltorretje aan dat een elco oplaadt. Daarmee voedt je je fan.
(ff geen tijd en zin om te tekenen)
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
(mijn kennis is dus ongeveer het kunnen vasthouden van de soldeerbout, en het geleverde printje invullen met de geleverde materialen, volgens gebruiksaanwijzing)
Toch zou ik het wel leuk vinden, om zo'n ding te maken, maar dan inderdaad wel een redelijk definitieve versie, die goed werkt. Maar daar komen jullie wel uit.
Wellicht weer een mooi artikel voor www.oc-shop.nl
Het model van de print moet denk ik zodanig zijn, dat de eventuele potmeters door een frontje gestoken kunnen worden, en dan knoppen erop. Lang en smal dus. (Weet totaal niet of dat mogelijk is, ben welwillende leek)
Als er een definitief schema is wil ik best opnieuw een printplaat designen. Als er genoeg geinteresseerden zijn kan ik kijken of er een andere manier te bedenken is dan zlef etsen. Ik kan in een kleine oplage etsen. Proffesionele boardhouses zijn alleen zo duur. Moet je alle onderdelen er nog wel zelf opgooien, maar hoef je niet meer zelf te etsen.
Je kan ook gewoon experimenteer printplaten gebruiken.
Zit er zelf aan te denken om het uiteindelijk schema te combineren met een schema van een thermometer. Krijg je vier potmeters en een display op een 5,25" afdichtplaat.
MNM(tm) en ik zijn inmiddels bezig met een PCM sturing voor je fan, thnx Uitvreter dat je ff zij dat het zo niet werkte, maar dit was een schemaatje uit de losse hand... aangezien hier best nog wel animo voor bestaat is het misschien wel interressant om een PCB layout te maken (nadat er een prototype gebouwd en getest is natuurlijk)
In short: just say NO TO DRUGS, and maybe you won't end up like the Hurd people. -- Linus TorvaldsI
Het zou dus eigenlijk het predicaat 'pre-alpha' moeten krijgen. Afijn, aan een nieuw ontwerp wordt reeds gewerkt! ff geduld ajb!
<Flakkees aan>
Ho wach ff, 'k mot mâregeh weer neffe je zitte..
<Flakkees ûût>
voor welke schakeling? voor die van Erikje/ MNM? Of voor die temperatuur-afhankelijke met de LM317?
De elco waar ik het in het begin over had, heb ik eruit gekieperd, je fan loopt nu gewoon op 12 volt pulsen ipv een min of meer afgevlakte lagere spanning. Voordeel is dat de fan nu bij lagere toerentallen betrouwbaarder loopt (telkens heel kort op 12 volt ipv continue op een lage spanning). Het condensatortje dat nu parallel aan de fan zit is een kleintje van 10 nF als ontstoring.
Verwijderd
het lijkt me wel geinig om een apart kastje voor bovenop de computer te hebben, met fan aansturing en temp sensors. Dan gewoon een stekker eraan, ontlast de voeding weer.
En dan nog ff een klein plaatje met wat in een slot past waar een kabel naar toe loopt vanaf het kastje. En dan aan de binnenkant van dat plaatje 4 voedingskabels voor fan en een paar temp. sensors
Ik draaf geloof ik een beetje door....
Uitvreter: Dat schemaatje wat je gepost hebt is trouwens p'sies zoals 'n echte elektronica hobbie-ist 't doet: ff met 'n berg natte-vinger-werk 'n schakeling op bread-board in mekaar stampen
net zolang verbouwen tot 'ie 't doet
en er vervolgens een tekeningetje van kliederen.
That's the way it's done!
Dat LCD dingetje is inderdaad superhandig, je kan precies zien waar wat fout gaat, en het kost veel minder dan een echte, want da's voor mij een beetje overkill.
Maargoed, ik bemoei me er verder niet mee, misschien hebben jullie hier wat aan.
Verhuis ook de fan naar boven (dus tussen +12V en FET: ziedaar: loopt een stuk harder èn je kunt de snelheid nog steeds ver genoeg terugschroeven...
Sorrie: ik heb wel een nieuwe tekening, maar die kan ik nu nog niet op 't GoT gooien, ff geduld ajb.
Deze keer geen 2 V "kwijt"
Als er animo is gaan we misschien PCB's maken en bouwpakketjes verkopen
Dit plaatje is van MnM blah blah blah, die heeft geen webspace en daarom post ik hem...
Ik ben niet het genie achter deze tekening...
Wel ingewikkeld maar ja...
ik wil best wel solderen, maar ik weet niet wat al die onderdelen zijn enzo. Dus duidelijk erbij zeggen wat je in de winkel halen moet, en een how-to van hoe het in elkaar solderen........als het niet teveel gevraagd is.
komen er twee bestel-mogelijkheden:
1. compleet geassembleerd
2. pakketje zooi wat je zelf in mekaar
moet pleuren...
Natuurlijk wordt deze laatste begeleid
van een duidelijke bouwbeschrijving.
Zoals _-=Erikje=-_ al opgemerkt had, ben
ik (tot nu toe) nog niet in het beheer van
een eigen home-page, maar dat gaat miv.
volgende week veranderen. Ik zal dan zo
snel mogelijk informatie over deze toestand
op de site smijten...
Phreak: Bestellen wordt mogelijk straks op de site van ons, adres wordt nog bekend gemaakt als ie af is.
Er zullen gebouwde en ongeboude versies beschikbaar komen
Dat paarse vlak naast de 555 stelt een draadbrug voor..
WARNING
Het pcb tje is een BOVEN aanzicht
er komt een site?
er komt een bouwpakket en wat doet die precies?
en ik wil er een.
Zoals ik al eerder heb gepost: er komen dus twee uitvoeringen:
1. compleet in mekaar gezet,
speciaal voor degenen die 't zelf
niet kunnen / willen bouwen;
2. hoopje losse zooi, voor degenen die
nóg minder dan weinig geld willen uitgeven
Natuurlijk hangt aan eerste uitvoering een lager prijskaartje dan aan de tweede...
De hier gepresenteerde versie regelt de fan-snelheid m.b.v. een potmeter, zelf instellen dus. We (_-=Erikje=-_, Grimreaper en ik) gaan nog verder uitzoeken of automatische (temperatuur gestuurde) regeling mogelijk / zinvol is...
Het printje is precies 1 inch breed, dus is het mogelijk om achter de afdekplaat van een 5.25" vak 5 modules te plaatsen.
EDIT
Maak daar maar volgende week van
/edit
Briljant project.
Tweakers.net: custom build hardware op bestelling!
Verwijderd
Als ik er een op deze manier zou willen bouwen dan geef ik toch de voorkeur aan een schema met daarin een NTC.
waarom? In mijn oude PC heb ik alleen een potmeter tussen de spanningsbron en de fan geplaatst, werkt gewoon, start ook gewoon op. Mits je de snelheid niet al te laag maakt. Ja klopt je hebt wel wat warmteontwikkeling en spanningsverlies. Hiervoor heb ik gewoon een overbruggingsschakelaartje erop gezet, zodat bijvoorbeeld bij warm weer de fan toch op maximale spanning kan werken.
Volgens mij is het enige voordeel van het 555je dat je het toerental nog wat lager kan maken dan met alleen een potmeter (je maakt nl. gebruik van pulsebreedtemodulatie).
Echter er is ook zoiets als maximale processor/voedings temperatuur (zo'n 40 graden, als ik het goed heb) Deze is ook nog afhankelijk v.d. kamertemperatuur (en hoeveelheid stof
Maar goed waar ik naartoe wil, het zou misschien beter zijn toch een NTC in het schema'tje op te nemen, juist dan maak je maximaal gebruik van je componenten.
De kunst is dan om het bereik van je regelaar zo groot mogelijk te maken.
Ik hou jullie op de hoogte.
<edit>
klink ik nu gek volgens mij kan je gewoon in plaats van de potmeter een NTC er in zetten van de juiste waarde en desnoods een potmeter om hem af te stellen.
Ik moet eens zo'n bordje en wat test electronica halen
</edit>
Verder ga ik ook nog ff uitzoeken wat de mogelijkheden zijn omtrend het toepassen van een NTC ipv. een potmeter. 't Is ten slotte elektronica, en dat moet je zo veel mogelijk lekker zelf laten doen
Ikarus: Binnenkort komt er een speciale web-site over dit project. Daar zul je alle gegevens die je nodig hebt, kunnen vinden.
Nog ff geduld, de foto's (jawel, vele...) moeten nog 'n beetje geretoucheerd worden.
Wat die temperatuur gestuurde schakelaar betreft: dat lijkt mij 'n beetje een soort van thermostaat-achtig systeem. Zit ik zelf ook al aan te denken...
En met 'n thermostaat-achtig systeem heb je in prinsiepe alleen te maken met twee (uiterste) grenswaarden (die 'natuurlijk' weer instelbaar zijn...)
AFFIN, er is een website in ontwikkeling tussen de examens door
We zijn druk bezig een prijs te bepalen, de onderdelen gaan we ws bij DIL en Conrad vandaan plukken om zo de goedkoopste combinatie te creëren.. WS komt de prijs onder de ƒ 15.-- te liggen (ex verzenden etc)
Ehh, es kijken ws is het het makkelijkste als we gewoon 25 setjes maken en die verkopen of zo.. of anders vragen aan OC-Shop of ie ze te koop aan wil bieden voor onze prijs..