Bekabeld LAN netwerk draadloos maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-05 13:21
Ik heb op mijn kot een bekabeld netwerk (Kotnet voor andere Belgen op dit forum). Ik heb dus 2x een LAN socket in de muur waar ik mijn laptop op kan aansluiten en via een login en paswoord internettoegang krijg. Nu wou ik dit graag draadloos maken omdat 1 een kabel niet altijd even handig is en 2 omdat mijn smartphone natuurlijk niet aangesloten kan worden via een ethernetkabel. Daarnaast zou ik graag mijn externe hardeschijf (en eventueel mijn printer, maar dat moet niet per se) aansluiten op deze modem, zodat ik aan de bestanden op die harde schijf kan zonder de kabel aan te sluiten.

Na wat research kwam ik tot de conclusie dat ik een AP (Access Point) nodig heb en geen router of modem. Als ik het goed begrepen heb, hebben de meeste routers ook een AP functie, dus kan ik de meeste routers ook gebruiken voor deze functie. Er komt namelijk maar één AP uit de bus als ik aanduid dat deze USB 2.0 moet hebben (pricewatch: DrayTek Vigor AP 800) en dat lijkt mij wat weinig keuze :)

Kort samengevat, wat heb ik nodig:
AP/router die snel genoeg is om 1080p videobestanden draadloos te streamen
Moet een harde schijf via USB 2.0 op aangesloten kunnen worden
Er moet een lan kabel op aangesloten kunnen worden die deze verbinding draadloos maakt.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan een router ook als accespoint gebruiken door de DHCP server uit te zetten en de netwerkkabel in een LAN aansluiting te stoppen ipv de WAN. Dan heb je al wat meer keuze. De populairste router uit de pricewatch is goedkoop en voldoet voor jou.

edit: Ik ging er wel van uit dat je weet in welke range de ip adressen uitgedeeld worden. Je moet je AP namelijk een IP geven buiten die range. Ik bedenk nu dat je dat waarschijnlijk niet weet.

[ Voor 23% gewijzigd door Ares408 op 18-09-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 16:51
De AP800 is een prima ding voor wat je wil.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-05 10:06
Inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord..... Kun jij twee keer inloggen met hetzelfde wachtwoord? Zo ja dan kan je inderdaad voor een AP gaan. Anders zul je toch voor een router moeten gaan, welke zich aanmeld bij de dienst en het internet voor alle apparaten erachter verzorgt (NAT'ten).

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Oh wacht ff....

Hoe ga je ervoor zorgen dat je AP via zo'n password inlogt? Is dat een webinterface van dat Kotnet? Hoe wil je dat je AP dat gaat afhandelen?? (Retorische vraag)

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Op welke manier gebeurd de authenticatie? In het geval van PPPoE ben je met een eenvoudige router klaar (in de webinterface stel je dan je gebruikersnaam en wachtwoord in).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:45
Voor zover ik me nog herinner is Kotnet inloggen met user /paswd op website. Dus geen PPoe verbinding. Je kan best een normale router nemen die aan al je voorwaarden voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik zit momenteel niet op mijn kot, dus ik kan niet nakijken welk protocol het precies is, maar het is inloggen via een webinterface. Je kan maar één keer aanmelden met een bepaalde login-wachtwoord combinatie.

Kan een AP niet gewoon de internetverbinding doorzenden en dat ik dan via de webinterface mij aanmelden?

Als ik het dus goed begrijp kan ik best een router kopen en dan voldoet deze: pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND prima? Ik doe de kabel in de LAN aansluiting en zet de DHCP server uit (hoe doe ik dit precies?) Deze is namelijk maar de helft van de prisj als de AP die ik vond en als hij hetzelfde kan, dan zie ik het nut er niet van in om twee keer zo veel te betalen?

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Wanneer je voor die combinatie gaat, zul je op of je pc of op je mobiel een internet verbiding hebben. Wanneer je router zich aanmeld, ziet kotnet dat als device. Je router stuurt het internet dan door (NAT) naar de devices die daar achter hangen. Wanneer je de dhcp uitzet en als Access Point gaat gebruiken, ziet kotnet beide devices en zullen ze beide dus moeten inloggen op de website. Uit jou verhaal begrijp ik dat je met een username/password combinatie dus maar 1 keer kan inloggen, dus je zult dan moeten kiezen op welk device je internet wil hebben.

Zoek het protocol goed uit en kijk wat jij prettig vind.

1. op 1 device tegelijkertijd internet --> AP
2. Op meerdere devices tegelijkertijd --> Router.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
muppet99 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:03:
Wanneer je voor die combinatie gaat, zul je op of je pc of op je mobiel een internet verbiding hebben. Wanneer je router zich aanmeld, ziet kotnet dat als device. Je router stuurt het internet dan door (NAT) naar de devices die daar achter hangen. Wanneer je de dhcp uitzet en als Access Point gaat gebruiken, ziet kotnet beide devices en zullen ze beide dus moeten inloggen op de website. Uit jou verhaal begrijp ik dat je met een username/password combinatie dus maar 1 keer kan inloggen, dus je zult dan moeten kiezen op welk device je internet wil hebben.

Zoek het protocol goed uit en kijk wat jij prettig vind.

1. op 1 device tegelijkertijd internet --> AP
2. Op meerdere devices tegelijkertijd --> Router.
Dan lijkt het router protocol mij het prettigste, dan meldt de router zich namelijk automatisch aan voor mij en kan ik beide devices tegelijk gebruiken en eventueel nog meer mensen als ik bezoek heb (wel opletten met de downloadlimiet van 10GB dan...).

Om dit te bereiken moet ik dus de kabel die uit de muur komt aansluiten op de WAN poort van een router en via de bijgeleverde software mijn login en wachtwoord invoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Kun je niet beter iets als Connectify gebruiken op je laptop? Die geef je eenmalig toegang op Kotnet en daarna functioneert die als wifi accesspoint voor je andere devices. Heb ik op vakantie in Tsjechië ook gebruikt; 1x internet voor een week gekocht met username/password, en Connectify om daarna de verbinding te delen met de telefoons. Connectify is gratis trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
DigitalExcorcist schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:09:
Kun je niet beter iets als Connectify gebruiken op je laptop? Die geef je eenmalig toegang op Kotnet en daarna functioneert die als wifi accesspoint voor je andere devices. Heb ik op vakantie in Tsjechië ook gebruikt; 1x internet voor een week gekocht met username/password, en Connectify om daarna de verbinding te delen met de telefoons. Connectify is gratis trouwens.
Dan moet ik nog steeds de kabel in mijn laptop steken en is mijn verbinding dus niet draadloos. Ik wil graag draadloos internet op mijn kot, een kabel biedt mij te weinig bewegingsruimte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Jawel, maar dan is alleen je laptop bekabeld. De rest is dan draadloos ;) (dan heb je in feite een accesspoint met ingebouwde UPS ook nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:22

D4NG3R

kiwi

:)

Afbeeldingslocatie: http://www.fishingdirect.nl/webshop/images/Dyneema%20Schaar.jpg?

Nee even zonder onzin: Wireless accespoint? Als het goed is stuurt deze alles stom door, zodat je alsnog kan inloggen via die webpagina op je mobiel.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
@D4NG3R : Dat ligt eraan wat Kotnet voor authenticatie gebruikt denk ik? Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39

Rmg

Dat inloggen via een webpagina is niet echt een probleem, daar zorgt de wondere wereld van NAT weer voor. Op 1 device inloggen en je router is aangemeld O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nee. De AP zal gewoon het signaal wat deze ontvangt via een WiFi netwerk beschikbaar maken. Met de gegevens in dit signaal zal deze niks doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
D4NG3R schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:17:
Nee. De AP zal gewoon het signaal wat deze ontvangt via een WiFi netwerk beschikbaar maken. Met de gegevens in dit signaal zal deze niks doen.
Nee maar als je naar de eerdere discussie kijkt, dan zie je dat deze jongen graag meerdere devices TEGELIJKERTIJD op kotnet wil hebben. Het aanloggen kan maar op 1 device, dus een AP valt in deze sowieso af.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Ik ben aan het kijken naar deze pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND router, maar ik zie in de review dat het niet echt gemakkelijk en goed werkt om een USB schijf aan te sluiten en goed te laten werken.
Zijn er alternatieven waar dit wel prima gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

muppet99 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:27:
[...]

Nee maar als je naar de eerdere discussie kijkt, dan zie je dat deze jongen graag meerdere devices TEGELIJKERTIJD op kotnet wil hebben. Het aanloggen kan maar op 1 device, dus een AP valt in deze sowieso af.
Dan word het een router. Moet nog steeds geen problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
D4NG3R schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:33:
[...]

Dan word het een router. Moet nog steeds geen problemen opleveren.
Tips over welke?

Ik heb er nog even over nagedacht en ik wil liefst één zonder al die leds, hij zou in dezelfde kamer staan als waar ik slaap, dus al die lets zijn niet zo handig :)
Als ik het goed zie hebben enkel de Linksys modems dit of hebben deze dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die LED's raad ik wel aan, desnoods plak je er een stukje karton overheen. Ze tonen aan hoe snel alles werkt, en nog veel belangrijker: OF alles wel werkt.

Verder ken ik geen _letterlijk_ routers zonder LED indicaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
D4NG3R schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:02:
Die LED's raad ik wel aan, desnoods plak je er een stukje karton overheen. Ze tonen aan hoe snel alles werkt, en nog veel belangrijker: OF alles wel werkt.

Verder ken ik geen _letterlijk_ routers zonder LED indicaties
Hah! IPcop! :-) gewoon een oude PC inrichten als router. (En het ventilatorlawaai voor lief nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
DigitalExcorcist schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:09:
[...]

Hah! IPcop! :-) gewoon een oude PC inrichten als router. (En het ventilatorlawaai voor lief nemen)
Haha dat is toch wat volumineus...

Als ik deze router bekijk: pricewatch: Linksys E3200 dan zie ik toch geen leds? Mss zijn ze aan de achterkant, dat valt ook nog mee dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
zitten inderdaad achteraan. En de hoeveelheid licht valt ook nog eens mee :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
LaurentS schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 11:29:
Ik ben aan het kijken naar deze pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND router, maar ik zie in de review dat het niet echt gemakkelijk en goed werkt om een USB schijf aan te sluiten en goed te laten werken.
Zijn er alternatieven waar dit wel prima gaat?
Die heb ik ongeveer een uurtje geleden ook besteld, omdat m'n router er vannacht de brui aan lijkt te hebben gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
DigitalExcorcist schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:44:
[...]

Die heb ik ongeveer een uurtje geleden ook besteld, omdat m'n router er vannacht de brui aan lijkt te hebben gegeven :)
Na nog wat research en dure prijzen voor de Linksys E3200 indien deze naar België verstuurd moet worden, ga ik wss ook deze router kopen. Ik vind wel iets op die ledjes als ze mij storen :)

Bedankt allemaal voor de tips :)

• DigitalExorcist
Ik heb m binnen. Geweldig apparaat :D

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:27

blitzkrieg

Whoop Whoop!

USB-opslag instellen op de TP-Link is echt een fluitje van een cent hoor. 2 minuten werk.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

• LaurentS
Ik heb hem ook net binnen gekregen, morgenochtend eens installeren :)

Pagina: 1