Toon posts:

waterkoeling advies met fusion thermo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,
Ik heb een nieuw systeem gebouwd met een i7 3770K. deze wil ik natuurlijk gaan overklokken. aangezien deze cpu nogal warm wordt tijdens overklokken wil ik graag beginnen met waterkoeling. Ik ben nieuw op dit gebied en vraag daarom jullie advies.
Ik heb een Maximus v formula en dit moederbord beschikt over ''ingebouwde'' waterkoeling op het mobo. Nu is mijn vraag, wat is een goede kit of zou ik zelf wat samenstellen. er is namelijk zoveel keus. Ik wil wel mn mobo in de loop betrekken. Ik heb een cm storm trooper als case.

Ik wil alleen mn cpu en mobo koelen. niet mn gpu en ram etc.

Alvast bedankt

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-12 13:36

India Sierra

Learn by failure

De barbs op dat moederbord zijn 3/8 ID dus als je zorgt dat je een setje pakt waar 3/8 ID slangen en fittingen bij zitten is alles OK. Heb het bord zelf ook gewaterkoeld, doet het goed. Wel kijken dat je je radiator kwijt kunt.

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie,
Weet jij zo een kit die ik kan gebruiken of zal ik alle onderdelen zelf samenstellen. En waar heb jij je onderdelen gekocht. want die maat is niet standaard.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2012 17:17 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
3/8 inch is toch een redelijk standaard maat voor tubing. Wat betreft shops, je zou eens kunnen kijken bij:

- Highflow
- Freezing Hardware

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik zal is kijken.
Bedankt.
maar is 3/8 niet een redelijk grote maat en moet je voor dit moederbord niet juist hele kleine slangen hebben.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2012 19:21 ]

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Nope, 1/2 is de grootste maat.

Verwijderd

Topicstarter
haha ok bedankt. heb veel gelezen maar probeer nog een beetje in het wereldje te komen. hebben jullie nog tips voor het uitkiezen van producten. ik zie zowaar door de bomen het bos niet meer op die sites 8)7
wat betekent overigens dit: 3/8 ID - 1/2 OD is dit nu de maat 3/8 of 1/2

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2012 19:43 ]

• Gravit0n
  • Niet online
ID = inner diameter.
OD = outer diameter.

Dus als je 3/8 fittingen hebt, moet je een 3/8 ID slang hebben.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt. Jullie helpen me echt verder haha

Verwijderd

Topicstarter
wat zou een goede pomp voor mijn opstelling zijn. Ik wil misschien in de toekomst wel mn gpu erin voegen. en maakt het reservoir nog wat uit. volgens mij is het wel goed als je hem maar kwijt kan in je case. of ben ik hier helemaal verkeerd.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02:43
als je niet over dit soort basis-waterkoeling-kennis beschikt zou ik toch eens een paar filmpjes kijken en een aantal artikelen lezen ;)

Verwijderd

Topicstarter
ben ik al druk mee bezig geweest en ik begrijp het nu wel redelijk. maar hoe het nu zit met de pomp (qua kracht enzo) is me nog niet helemaal duidelijk.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Reservoir is meer persoonlijke voorkeur, ik heb bijvoorbeeld een dual 5,25" bay reservoir voor de looks. Kwa pomp, ik zou gaan voor de Laing D5 Vario (swiftech variant ofzo, boeit niet zo veel) aangezien dit een van de beste en stilste pompen is.

Vergeet dan niet een kitje om je pomp te modden voor 3/8 slangen!

[ Voor 12% gewijzigd door India Sierra op 18-09-2012 20:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok. bedankt.

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02:43
Die ID en OD zijn toch redelijk standaard termen ;) ik bedoel dit niet vervelend ofzo hoor ;) het kan best dat je nog niet alles weet, maar ik probeer je gewoon een goed advies te geven, straks gaat er met het monteren nog iets fout ;)

• Gravit0n
  • Niet online
thehawk007 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 20:25:
Reservoir is meer persoonlijke voorkeur, ik heb bijvoorbeeld een dual 5,25" bay reservoir voor de looks. Kwa pomp, ik zou gaan voor de Laing D5 Vario (swiftech variant ofzo, boeit niet zo veel) aangezien dit een van de beste en stilste pompen is.
Indd.
Ik heb sinds kort een D5 omdat mn oude pomp stuk was gegaan, gigantische verbetering.
Zelfs al draait de pomp voluit, is hij amper hoorbaar.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Heb nog een edit gedaan, op die pomp zitten 1/2 ID barbs die je dan moet modden ofzo

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik me aan deze stap waag. Verdiep ik er nog wat in. Maar jullie hebben me al veel verder geholpen. Me cpu is namelijk overgeklokt naar 4.2 ghz en hij word nu al vreselijk warm. Ik dacht dus dat waterkoeling een goede oplossing was. Het lijkt me ook leuk om te doen. Ik heb er wel veel over gelezen en snap hoe het werkt maar een aantal dingen waren nog niet duidelijk. Maar jullie hebben me gigantisch geholpen.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Waterkoeling zal natuurlijk helpen om je processor minder warm te maken, maar let op, je hebt hier een Ivy Bridge model (toch?). Deze staan er om bekend om heter te worden dan Sandy Bridge modellen door de matige koelpasta onder de IHS (Integrated Head Spreader ofwel dat metalen plaatje bovenop je processor, hieronder zit je daatwerkelijke processor. Deze maakt contact met de heatspreader d.m.v. koelpasta net als je je koelblok op de IHS bevestigt met koelpasta.). Het zal dan zeker wel helpen, maar ik weet niet of je dezelfde koelresultaten zult krijgen dan bij Sandy Bridge, maar daar durf/mag ik eigenlijk niets over zeggen aangezien ik geen Ivy Bridge heb.

Edit: En wat bedoel je eigenlijk met vreselijk warm? (dus in getallen :P )

[ Voor 5% gewijzigd door India Sierra op 19-09-2012 15:56 ]

• Gravit0n
  • Niet online
Waterkoeling ís een goede oplossing, als je er geld en tijd voor over hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me er nu al redelijk in verdiept en snap het nu wel. Met warm bedoel ik idle rond de 45 en load diep in de 80 . En dat op 4.2 ghz ZONDER VOLTAGES AAN TE PASSEN. Ik vind dit heel warm. dus ik zou graag waterkoelen. Maar er is zo veel keuze. En ja, ik ben bekend met het probleem met ivy. En bovendien ziet waterkoeling er veel beter uit. En als ik het zou doen. Wat zou dan de beste opstelling zijn met mn moederbord. Ik dacht aan pomp-cpu-fusion thermo-rad-reservoir-pomp... dit is dan toch wel in orde. Haha. En over die tijd en geld. Tijd heb ik er zeker voor over. Maar hoeveel zou een mooie watercooling set kosten???
:)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 17:57 ]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

De prijs is puur afhankelijk van je eisen.
Wat ik wel kan zeggen is dat de kosten snel oplopen

Pomp ~€70

Radiator €30-€100 (ligt eraan hoe groot, soort enz.)

CPU Block ~€70

Fans (mocht je die nodig hebben) ~€25

Reservoir ~€20-~€60

Slangen (deze zijn heel belangrijk! Pak hier liever iets duurdere dan die goedkoopste PVC slangen, PUR zowieso niet pakken, aangezien de goedkopere echt extreem stug zijn. Heb er zelf ervaring mee gehad. Absolute nachtmerrie. Feser UV zijn aanraders) ~€10

Fittingen (verschilt heel sterk, van 80 cent per fitting tot 25 euro p/s) ~€6 tot ~€50 (laat je niet meeslepen en koop geen onnodig dure fittingen).

Laing D5 Modkit (zodat je er fitting op kan zetten) ~€30

Slangklemmen ~€5

Totaal kosten: ~€270 tot ~€400+

Dit zijn slechts schattingen, maar de gekozen onderdelen zijn wel een van de beste die er zijn. De pomp en CPU-block behoren zowieso tot de besten. Radiator verschilt natuurlijk aan de ruimte in je kast.

Wat je hier hebt is eigenlijk een high end basic waterkoel setje. Geen fancy fan controllers of temp meters. Gewoon de waterkoeling. Extra's mag je natuurlijk naar wens kopen, maar bieden (meestal) geen verandering in performance.

Verwijderd

Topicstarter
Aaaaaah. Heel erg bedankt. Weet ik waar ik op moet letten. Ik heb er zin in.
Is het trouwens het extra geld waard om zilvere fittingen te kopen. ik heb wat gelezen over dat dit voorkomt dat er algen in de loop groeien.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 20:17 ]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Oh nee dat is een offermetaal als Zilver. Heb ik zelf ook. Heet Kill-Coil. Dit fungeert als offermetaal, dat offert zich op zodat andere metalen niet aangetast worden. Kost ong 10 euro. Gewoon in je reservoir dumpen en klaar.

De kleur van de fitting is puur cosmetisch

Edit: Dit dus:
http://www.highflow.nl/koelvloeistof/toevoegingen/silver-killcoils-by-iandh.html

[ Voor 34% gewijzigd door India Sierra op 19-09-2012 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Haha. Bedankt. Zo leer je steeds meer. Tss. Ik wist niet eens dat het bestond. Maar idd. Voor een tientje kan je het niet laten liggen. Bedankt.

Edit: even een vraag. Welk reservoir gebruik jij??

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2012 22:20 ]

Verwijderd

thehawk007 schreef op woensdag 19 september 2012 @ 20:47:
Oh nee dat is een offermetaal als Zilver. Heb ik zelf ook. Heet Kill-Coil. Dit fungeert als offermetaal, dat offert zich op zodat andere metalen niet aangetast worden. Kost ong 10 euro. Gewoon in je reservoir dumpen en klaar.

De kleur van de fitting is puur cosmetisch

Edit: Dit dus:
http://www.highflow.nl/koelvloeistof/toevoegingen/silver-killcoils-by-iandh.html
Iemand heeft niet zitten opletten bij scheikunde. Ag is GEEN offermetaal in deze context!

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Ik snap je context niet? Een klein deel van het Ag lost op in het water, waar het Ag+ vormt (ionen) deze ionen zullen reageren met de ionen van de andere metalen die in het water zitten, dus als je bijvoorbeeld aluminium en koper in je loop hebt, zal het Ag+ reageren met het Al en het Al3+ (aangezien dat ook een beetje oplost) met het Ag. Redoxreactie dus. Kan het nog verder voor je uitwerken maar dan moet ik mijn binas even zoeken :P

Verwijderd

Topicstarter
haha, ik had de binas wel bij de hand hoor. Het gaat erom dat het werkt.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Hier nog een klein artikeltje gevonden daarover:

"Silver as a Biocide in water cooling
Hi all ,
I hope this can help clear up some / most of the questions about using silver in distilled as a biocide / antifouling agent .

About me . I don't post much ( usually find the answers to my questions using the search function ) so you don't know me .
I've been water cooling since the Athlon T'Bird days . Been using distilled and silver for five years . I have never had anything grow , corrode or gunk up since using distilled with silver .

I will tell you my experiences with D/W and silver and use some quotes from Innova Materials , IonArmour Division . ( I am not a rep of this company , just used their site for for info )

How does silver work ?
When added to water , silver releases silver ions into the water . These ions kill and prevent biological growth by :
" quote "
" inhibit microbes via multiple pathways: ions prevent microbe proliferation, disable microbe metabolism, and hinder microbe membrane function. The combined effect is to prevent microbes from multiplying and surviving."
" quote "
" protective properties have been known across cultures around the world for millenia. In fact, Aristotle advised Alexander the Great in 335 BC to have his troops store water in silver vessels to prevent fouling that occurred with earthenware containers. The Vikings would line the hulls of their longboats and ships with strings of silver to prevent fouling. Even the ancient Egyptians were aware of silver's sterilizing powers."

Is this " Silver water " toxic / harmful ?
No , nada ,zip :
" quote "
" are FDA listed and EPA registered for a broad range of uses, including food and water contact. Unlike antibiotics, there is no evidence suggesting that active ingredients used for IonArmour® protection lead to resistant strains of microbes.
Silver-based antimicrobials are an example of an ingredient used by IonArmour® to provide excellent antimicrobial properties while remaining safe and natural. The power of these antimicrobials stems from the powers of naturally safe silver—the same silver that has been plating silverware and jewelry for centuries. "
That being said I do not think you should drink your loop water . The copper , lead and tin that the water will pick up are toxic and would more than likely taste like shiznit .

What kind of silver to use ?
Use .999 pure silver . This can be found as bar , strip , round etc at online precious metal stores . Most any jewelry store also has silver available too . Banana Power offers True Silver plated barbs and compression fittings .
Sterling does not contain enough pure silver to do the job . Plus its mixed with other stuff . I tried sterling . While it did not work very well as a biocide , it did not cause any loop issues at all .
Silver solder does not work either . It is only 8 to 10 % silver .

How much silver to use ?
The amount of silver ions in the water is measured in parts per million . I really do not think it matters . As long as the piece will stay in a hose or res without moving you should be good .
What I have in use now .
These 3 PC's have either side windows or are open sided . They all see the sun at least 3 hours a day .
1 iandh kill coil , around 4 months old , as shiny as new . Water is as clear as day one .
2 loops with XSPC res tops . With one 10 gram bar in each res . I choose 10 grams because the water movement in the res will not move that heavy a piece . These bars are approx .5 x 1 x .1 inches in size . The loops are 10 months old The silver pieces look like new . Same as the water . This silver has been used for five years in water loops .
1 loop with 4 banana True Silver 3/8 barb fittings . The water looks like new . Can't see the fittings . Loop is 3 months old . If you look at the size of the plated surface of these fittings two probably have around the same surface area as my 10 gram bars . I figured four barbs would more than plenty . I plan to take this loop down in three months to look at these fittings .

How often to change the water ?
One of the best parts about water and silver is the longer the two are together . The more antibiologic they become . The silver keeps releasing ions into the water so it becomes stronger with time . I have left a loop together for almost two years . Out of guilt I took the loop and blocks apart and found nothing to clean out . Unless you use dyes . I would think a year between water changes would be more than ok . If you use dyes probably every 3 months would fine . I have never used dye so I could be wrong in saying three months . Your previous experince with dye gunking , color loss or whatever should be your guide on this .

Do I need to add anything else to the water ?
In a word . NO
If you are not using mixed metals then there is absolutely no reason to add anything other than fresh distilled to top up the system .
If you are using mixed metals . Then you need a corrosion inhibitor . Still the silver can not hurt a thing .

Will the silver disappear ?
Not really . The silver looses ions . It would take eons to disappear .

If you want to find out more . Google " silver as a biocide "

Thanks for reading.............j"

Uit: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?231077-Silver-as-a-Biocide-in-water-cooling

• Gravit0n
  • Niet online
Ik heb alleen Feser vloeistof in mn loop zitten, meer niet.
Tot nu toe (jaar of 2), nog geen corrosie opgemerkt.

Alle koelblokken (CPU & GPU's) zijn vernikkeld, evenals de fittingen.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Gravit0n schreef op donderdag 20 september 2012 @ 09:14:
Ik heb alleen Feser vloeistof in mn loop zitten, meer niet.
Tot nu toe (jaar of 2), nog geen corrosie opgemerkt.

Alle koelblokken (CPU & GPU's) zijn vernikkeld, evenals de fittingen.
Zolang je ook geen verschillende metalen in je loop heb zoals aluminium en koper is er ook geen probleem. Maar het kan geen kwaad om er een killcoil in de loop te doen, zo duur zijn ze niet.

Verwijderd

@thehawk:

Je copy/paste een heel verhaal, maar je snapt het duidelijk zelf niet. Zilver wordt hier niet gebruikt voor kathodische bescherming. Je hoeft het niet uit te werken, maar pak de tabel met standaardelektrodepotentialen in binas er maar bij, dan zie je dat het pure quatch is wat je zegt.

Zilver als biocide werkt wel, maar dat maakt het nog geen offermetaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2012 11:17 ]

• Gravit0n
  • Niet online
thehawk007 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:34:
[...]

Zolang je ook geen verschillende metalen in je loop heb zoals aluminium en koper is er ook geen probleem. Maar het kan geen kwaad om er een killcoil in de loop te doen, zo duur zijn ze niet.
Exact, dat was ook mijn punt. :)
En om nu een killcoil aan te schaffen, incl. verzendkosten is voor mijn geval niet lonend.

Verwijderd

Mooi, want je hebt er ook niets aan om je nikkel en koper te beschermen

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik begrijp uit dit verhaal dat killcoil helemaal niet werkt???

• Gravit0n
  • Niet online
Wanneer je alleen een enkel soort metaal in je loop hebt, nee, dan werkt het niet.
Ik heb er geen, en ik heb totaal geen last van corrosie, of wat voor ellende dan ook.

Verwijderd

Een killcoil van zilver werkt tegen alg, niet roest. Basta.

Verwijderd

Topicstarter
nou ja, ik weet ook niet of je blij moet zijn met alg in je loop.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Tegen roest werkt zink, een killcoil is er voor interactie tussen verschillende metalen. In de meeste gevallen is dat aluminium en koper aangezien deze vaak gebruikt worden voor waterkoeling (aluminium radiator en een koperen waterblock bijvoorbeeld) het aluminium kan dan een reactie aangaan met het koper, wat je niet wil. Een killcoil voorkomt dit.

Verwijderd

Laatste keer, thehawk, dat is niet waar. Een killcoil helpt niet tegen een redoxreactie tussen andere metalen. Pak binas er maar bij. Als je niveau boven 4 vwo ligt, zie je in die tabel al dat het gewoon niet klopt wat je zegt.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Zilveroxide reageert op de een of andere manier met levende organismen, wat ze dood. Daarom dus KILL-coil, het dood[killed] algen en bacteriën

Als offermetaal wil je een zo'n on-edel metaal mogelijk hebben, Zilver is nog redelijk edel, dus is geen offermetaal. Zink is erg nuttig, werd ook op zeilschepen gebruikt met koperen platen, en nu nog op/in stalens luisdeuren zodat ze niet wegroesten waar je bij staat.

En voor grapjurken die aankomen met nóg onedelere metalen: waarom wordt natrium in petroleum bewaard?

People as things, that’s where it starts.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Verwijderd schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 00:44:
Laatste keer, thehawk, dat is niet waar. Een killcoil helpt niet tegen een redoxreactie tussen andere metalen. Pak binas er maar bij. Als je niveau boven 4 vwo ligt, zie je in die tabel al dat het gewoon niet klopt wat je zegt.
6 VWO en ik stop er dan maar mee lol

• ramonlambal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-11 11:40
word toch in water bewaard? :+
VasZaitsev schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 00:59:

En voor grapjurken die aankomen met nóg onedelere metalen: waarom wordt natrium in petroleum bewaard?

[ Voor 44% gewijzigd door ramonlambal op 21-09-2012 08:53 ]

• Gravit0n
  • Niet online
Nee, want dan zou het reageren en waterstof produceren.
Zoek maar eens een filmpje op op youtube: sodium in water.

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd. word een mooie vuurwerkshow. maar zou je dan echt een blokje ijzer ofzo in je reservoir dumpen. heb ik nog nooit gezien. en idd, als je naar de tabellen in binas kijkt helpt ziver idd niet tegen die reactie.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Het helpt tegen een reactie met koper en aluminium, beide vaak gebruikte materialen in waterkoeling (aluminium met name in radiatoren).

Verwijderd

thehawk007 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 18:21:
Het helpt tegen een reactie met koper en aluminium, beide vaak gebruikte materialen in waterkoeling (aluminium met name in radiatoren).
Nee

Verwijderd

Topicstarter
mmmmm, volgens mij zijn de meningen nogal verdeeld. haha :P

Verwijderd

Het is geen kwestie van meningen. Dit soort dingen kun je (nighthawk niet) exact berekenen.

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

thehawk007 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 08:41:
Ik snap je context niet? Een klein deel van het Ag lost op in het water, waar het Ag+ vormt (ionen) deze ionen zullen reageren met de ionen van de andere metalen die in het water zitten, dus als je bijvoorbeeld aluminium en koper in je loop hebt, zal het Ag+ reageren met het Al en het Al3+ (aangezien dat ook een beetje oplost) met het Ag. Redoxreactie dus. Kan het nog verder voor je uitwerken maar dan moet ik mijn binas even zoeken :P
Het ene metaal gaat natuurlijk nooit een redox reactie aan met het andere metaal. Beide ionen (AL3+ en Ag+) zijn positief en hebben elkaar qua elektronen dus niets te bieden en stoten elkaar af.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Dat gebeurd ook niet. Het ag+ reageert met het al(s) waardoor het aluminium en flinterdunne coating van zilver krijgt

Verwijderd

Wederom onjuist. Onwetend en nog koppig ook.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Leg me dan eens uit waarom dit onjuist is. Enige wat ik te horen krijg is " Dit klopt niet" of " wederom onjuist ". Waarom? Ik heb het nagerekend en ik kwam gewoon goed uit.

Verwijderd

Neem de deltaV mee in je berekeningen... Dan kom je ofwel op een evenwichtsreactie, een aflopende reactie of GEEN reactie uit. Hou hierbij rekening met het feit dat, in tegenstelling tot de voorbeelden die jij schetst, hier geen sprake is van een zuur milieu.

De metalen in je loop worden niet gecoat met zilverionen, in ieder geval niet in die mate dat zij tegen corrosie beschermd worden. Wel zullen de aanwezige zilverionen een phytocide effect hebben en daar zijn ze dan ook voor. Als je je loop wil beschermen tegen corrosie moet je een onedel metaal als zink toevoegen als kathodische bescherming. Het hele idee dat jij schetst dat je dat met zilver zou kunnen doen is ridicuul en getuigt van weinig praktijkinzicht in deze materie. Niet erg, maar verkondig je mening dan niet als feit.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:22:
Neem de deltaV mee in je berekeningen... Dan kom je ofwel op een evenwichtsreactie, een aflopende reactie of GEEN reactie uit. Hou hierbij rekening met het feit dat, in tegenstelling tot de voorbeelden die jij schetst, hier geen sprake is van een zuur milieu.
Ja hier kan ik dus compleet niets mee. Ik zit op 6vwo en heb over 6 weken eindexamen dus ik heb wel verstand van zaken. Ook heb ik nooit een zuur milieu ter sprake gebracht dus ik weet niet waarom je dit ter sprake brengt.
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 18:22:
De metalen in je loop worden niet gecoat met zilverionen, in ieder geval niet in die mate dat zij tegen corrosie beschermd worden. Wel zullen de aanwezige zilverionen een phytocide effect hebben en daar zijn ze dan ook voor. Als je je loop wil beschermen tegen corrosie moet je een onedel metaal als zink toevoegen als kathodische bescherming. Het hele idee dat jij schetst dat je dat met zilver zou kunnen doen is ridicuul en getuigt van weinig praktijkinzicht in deze materie. Niet erg, maar verkondig je mening dan niet als feit.
Straks als ik thuis ben reken ik het nog eens na en post ik hier de volledige berekening.

Verwijderd

Ik ben benieuwd

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2012 01:40 ]

• maks11223344
  • Laatst online: 03-02-2023
alsjeblieft heren het gaat hier om watercooling de discussie die jullie onderling hebben kunnen jullie onderling wel uitvechten zoe moeilijk is een dmetje ook weer niet..

Verwijderd

Jongeman, het is weldegelijk on topic. Mensen kunnen zo op het verkeerde been gezet worden, wat zonde zou zijn van de setup!

• Gravit0n
  • Niet online
thehawk007 schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 19:01:
[...]

Ja hier kan ik dus compleet niets mee. Ik zit op 6vwo en heb over 6 weken eindexamen dus ik heb wel verstand van zaken. Ook heb ik nooit een zuur milieu ter sprake gebracht dus ik weet niet waarom je dit ter sprake brengt.

[...]

Straks als ik thuis ben reken ik het nog eens na en post ik hier de volledige berekening.
Ik moet ajmvanpeer in deze gelijk geven, zilver (Ag) heeft geen effecten m.b.t. galvanische corrosie.
Cathodic protection uses one or more sacrificial anodes made of a metal which is more active than the protected metal. Metals commonly used for sacrificial anodes include zinc, magnesium, and aluminium. This is commonplace in water heaters. Failure to regularly replace sacrificial anodes in water heaters severely diminishes the lifetime of the tank.

Verwijderd

Niets moeilijk aan, heel basic scheikunde. Ik zou redox nog even goed doornemen voor je eindexamen, hawk

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Bij deze (iets later omdat ik mijn binas op school had):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5xHAx.jpg

Opmerkingen of heb ik fouten gemaakt? Tell me :)

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-11 10:53

Singular1ty

EV Evangelist

Edit: laat maar, ik ben alweer 3 jaar van VWO 6 N&G af en reken je dit soort shit niet meer na. Wel weet ik dat jij tot dusver de enige bent die zilver als opofferingsmateriaal in een waterloop voorstelt. In de regel wordt hier zink of iets dergelijks voor gebruikt. Ben eigenlijk wel benieuwd of er iemand anders is hier die er wat over te zeggen heeft.

[ Voor 184% gewijzigd door Singular1ty op 24-09-2012 21:42 ]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Wat klopt er dan niet aan de berekening die ik hierboven heb gepost?

Ja ik zelf heb het ook niet in gebruik met koper en aluminium in de loop dus ik kan er kwa ervaring niks over zeggen. Enige wat ik denk dat er kan gebeuren is die hele berekening, maar praktijk kan ook anders blijken. Ik ga in ieder geval geen metalen mixen in mijn loop want de reactie tussen 2 metalen is best heftig, en als ik ernaast zit wil ik niet met de gevolgen zitten :P

[ Voor 73% gewijzigd door India Sierra op 24-09-2012 22:04 ]

Verwijderd

klok, klepel

Zilver is een edelmetaal. Neem je ook de cocentraties mee in je berekening? Hoeveel van het EDELMETAAL zilver zal oplossen in neutraal water denk je? Hoe goed is zuiver water als electrolyt?

Al met al blijk van weinig inzicht. Ik ga je sommetje niet narekenen overigens.

Verwijderd

thehawk007 schreef op maandag 24 september 2012 @ 21:58:
Wat klopt er dan niet aan de berekening die ik hierboven heb gepost?

Ja ik zelf heb het ook niet in gebruik met koper en aluminium in de loop dus ik kan er kwa ervaring niks over zeggen. Enige wat ik denk dat er kan gebeuren is die hele berekening, maar praktijk kan ook anders blijken. Ik ga in ieder geval geen metalen mixen in mijn loop want de reactie tussen 2 metalen is best heftig, en als ik ernaast zit wil ik niet met de gevolgen zitten :P
Welk metaal gaaat er in deze situatie "op" volgens jou?

Edit: Laat maar, ik stop met deze discussie. Succes met je eindexamen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 00:52 ]

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Je kunt dit ook thuis proberen met je zilveren bestek. Stel je zilver bestek is vies en je moet het poetsen met zilver poets, niet alleen veel werk, maar wat je dan doet is een dun laagje zilver van je bestek af schuren. Dat wil je niet. Het kan veel makkelijker.
Pak een pan of iets dergelijks en doe er warm water in. Doe hier redelijk wat keukenzout in, een stuk aluminium folie en leg je bestek erin. Komt het er weer mooi glanzend uit.

• Gravit0n
  • Niet online
thehawk007 schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 08:54:
Je kunt dit ook thuis proberen met je zilveren bestek. Stel je zilver bestek is vies en je moet het poetsen met zilver poets, niet alleen veel werk, maar wat je dan doet is een dun laagje zilver van je bestek af schuren. Dat wil je niet. Het kan veel makkelijker.
Pak een pan of iets dergelijks en doe er warm water in. Doe hier redelijk wat keukenzout in, een stuk aluminium folie en leg je bestek erin. Komt het er weer mooi glanzend uit.
Dat is leuk, maar dat is een chemische reactie met zilversulfide.
Het brengt enkel de sulfide over van het zilveren bestek naar de aluminiumfolie.

3 Ag2S + 2 Al --> 6 Ag + Al2S3
zilversulfide > aluminum > Zilver > Aluminium sulfide

[ Voor 6% gewijzigd door Gravit0n op 25-09-2012 09:43 ]

• maks11223344
  • Laatst online: 03-02-2023
please guys stfu!?..
i thought it was aboet watercooling? :P

Verwijderd

Ik voel een herexamen aan komen. Misschien wel 2.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Verwijderd schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 10:21:
Ik voel een herexamen aan komen. Misschien wel 2.
Ik voel iemand die nooit argumenten heeft ter onderbouwing van zijn antwoorden.

Verwijderd

Waarom moet ik jou bijles scheikunde gaan geven? Dat zilver in normale omstandigheden NOOIT NOOIT NOOIT NOOIT NOOIT NOOIT NOOIT etc. als opofferingsmetaal kan worden gebruik veronderstel ik als basiskennis voor iemand die bijna (hoop ik dan) van het VWO af komt. Je begrijpt duidelijk de basis niet. Sommetjes maken met kleine getallen kunnen apen ook, maar begrijpen wordt lastiger. Bij zo'n hiaat aan kennis en inzicht op dit vlak weet ik eenvoudig weg niet waar te beginnen met uitleggen.

De voorbeelden die je erbij haalt slaan ook nergens op. Dit is simpelweg niet het niveau dat ik zou verwachten van een eindexamenkandidaat VWO. Maar goed, het curriculum is dan ook al 3 keer gewijzigd sinds ik examen deed.

Nu ben ik btw echt klaar mee. Ik merk aan mezelf dat ik me ga ergeren aan je. Daar heeft niemand wat aan. Tabee.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2012 11:07 ]

• silverches
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-11 21:46
thehawk007 schreef op maandag 24 september 2012 @ 17:41:
Bij deze (iets later omdat ik mijn binas op school had):

[afbeelding]

Opmerkingen of heb ik fouten gemaakt? Tell me :)
Sinds waneer ioniseert zilver in water? Zilver is een erg edel metaal. In de reactievergelijking die je hebt opgesteld staat het zilver ion, de zilver kill-coil is voor de algen, het fungeert niet als offermetaal. Als je geen corrosie wilt moet je een onedeler metaal gebruiken zoals zink.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Alle metalen lossen voor een zeer klein deel op in ionen , dacht ik. Dit weet ik dus niet heel zeker, maar aangezien zilver ook tegen algen werkt en daarvoor naar mijn idee ook in ionen moet oplossen (hoe werkt het anders dan?) had ik het zo beredeneerd.

• Gravit0n
  • Niet online
Ik heb hier en daar ook wat doorgelezen over anodes in wc loops, maar nergens ben ik iets tegengekomen wat zilver aanduidt als anode tegen corrosie. Voornamelijk zink.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Lees hier inderdaad ook overal dat het een biocide is en nergens wordt vermeld dat het ook corrosie tegen gaat. Ik zit dus inderdaad fout, maar ik snap niet waarom die reactie dan niet plaatsvindt. Ook meen ik vorig jaar, toen ik mijn loop bestelde, ergens iets gelezen te hebben dat je het wel kon gebruiken tegen corrosie. Kan het alleen niet meer vinden.
Heb het in ieder geval op een of andere manier in mijn hoofd geprent dat het zo was dus bleef ik ook bij die gedachte.

Pagina: 1