Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 22:27
http://www.circuitstew.com/pcbs/power_mosfet_switch.html

voor mijn wagen zou ik mijn achterlichten vervangen door led's.
Maar de schakeling wens ik echter zelf te maken. spanning zou een minstens 11V bedragen en 14V piek op het 12V circuit.

de achterlichten zouden bestaan uit een 2 circuits, buitenste cirkel die oplicht bij normale lichten aan maar ook oplicht bij het remmen. En een binnenste cirkel die enkel en alleen mag oplichten bij remmen.

gewoon licht is 2V en remmen 12V.

Ik dacht daarbij aan N-FET transistor 2SJ177
http://www.dzjsw.com/cxyg/2/2SJ177.pdf

waarbij volgende schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/2v9zvpz.jpg

vanaf er 4-5Volt gestuurd wordt laat de transistor door.
Dus vanaf er 12V op de kring zit schakelen de binnenste led's.

klopt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Weet je zeker dat gewoon licht 2 volt is? Want ik zie eigenlijk altijd dat ze gedimd worden dmv PWM. Je multimeter maakt daar misschien 2 volt van, in werkelijkheid is het een 12 volt die pakweg 50x per seconde aan en uit schakelt.

edit : je hebt dus zelf besloten om voor 2volt te gaan? Waar is die keuze op gebaseerd? Want leds dimmen Door de spanning te verlagen is niet bepaald de beste manier, en vaak niet efficiënt. Ook is de kans groot dat ze dan meeknipperen op de knipperlichten.
Oh, en hou je rekening met de legaliteit? Je kunt niet zomaar elke lamp ombouwen ivm E-type goedkeuring.

[ Voor 44% gewijzigd door _ferry_ op 18-09-2012 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 17:56
[b][message=38940632,noline]............
Oh, en hou je rekening met de legaliteit? Je kunt niet zomaar elke lamp ombouwen ivm E-type goedkeuring.
voor zo ver ik weet mag je ieder soort licht er in knallen zolang je maar aan de kleur combo's houd.
ik heb in het verleden bij een motor accessoire magazijn gewerkt en daar werd al dit spul gewoon verkocht (legaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 571Pro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-10 22:27
Het zijn Audi A4 B7 lichten die omgebouwd zullen worden naar led met Audi A6 4F led achterlichten.
Kan wel kloppen met die PWM puls golf. Maar omdat ik een schema tegen kwam van mensen die dit eerder gedaan hebben, maar die een relais gebruikten. Dacht ik om een transistor te gebruiken.

Die spraken over 2V gewone spanning en 12V remspanning. Ik kan je wel volgen met die PWM stroom want die wordt effectief ook gebruikt lijkt mij. Als ik via vag-com de stuurdoos afloop (central electronics) dan kan ik inderdaad de verlichting op percentage regelen.

Dus zou ik in principe dezelfde schakeling moeten gebruiken maar de gate aansturen met het derde remlicht.
Als de schakeling op zich dan wel al correct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nederland is gelukkig nog niet zo erg als Duitsland waar alles TUV gekeurd moet zijn....

Ik snap het idee. Op een acceptabele sterkte laten draaien en bij rem op volle sterkte. Om op een contante lage spanning te komen zou ik eerder gebruik maken van een Zener diode, dan heb je geen last van spanningvariaties op de boordspanning.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Als de 2V in werkelijkheid een pwm-signaal met een duty cycle van 16,7% is zou je op zich hetzelfde schema kunnen gebruiken, maar een diode extra tussen de 12V en 1k weerstand zetten en een condensator parallel aan de 1k4 weerstand.

[edit]
Het is trouwens gebruikelijker een NFET te pakken en de lamp tussen de 12V en de drain van te zetten ipv een PFET en tussen de 0V en drain. Dit omdat NFET's goedkoper en vaak kwalitatief beter zijn (heeft met de productie van die dingen te maken).

[ Voor 35% gewijzigd door 3xhaas op 18-09-2012 23:03 ]

Pagina: 1