[Win7 Pro NL 64bit] traagheidsprobleem en soundMAX gedoe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng_
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-10 18:42

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik heb het volgende probleem: mijn pc is de laatste tijd erg traag op momenten.
Ik zal beginnen met mijn specs:

Moederbord:
ASUS P5B Deluxe
Socket 775 (Intel P965)

Processor:
Intel Core2 6600 @ 2.40
Socket 775

Videokaart:
ASUS EAH5770: ATI Radeon HD 5770
Geheugen: 1gb
GPU Core Clock Speed: 850mhz
Memory Speed: 4,8 ghz GDDR5

Geheugen:
2x2Gb (hij gebruikt er maar 3Gb van, maar ik had ze nog liggen)

HDD:
2x 500Gb Seagate Barracuda 7200rpm

Dit systeem draait op windows 7 pro NL 64bit, en heeft al een jaar prima dienst gedaan, zonder problemen.
Ik heb beide HDD's gepartitioneerd in een 50GB deel en een 250GB deel.
HDD1 = C:\ 50Gb voor windows en E:\ 250Gb voor data (mijn documenten, foto's, TEMP folders) en een 100MB door systeem gereserveerde partitie.
HDD2 = D:\ 50Gb voor games en F:\ 250Gb voor media en backups van C:\ en E:\

Toen ik Win7 vers installeerde was er maar 1 irritatie: de geluidsdrivers werden niet door windows gevonden. Blijkbaar heeft ASUS een eigen driver nodig, het zg. SoundMAX programma. Dit programma heeft een ingebouwde detect functie die ziet wat je in de stekkers duwt. Als ik dit uit zet, kan ik mijn boxen niet instellen, en heb ik dus geen geluid. Als ik het aan zet, blijft hij iedere keer als ik de pc aanzet en windows start vragen wat ik in de achterste groene plug heb gestoken. Ik kan dan in een rolldown menu aangeven dat dit 2 front stereoboxjes zijn. Dan werkt mijn geluid prima, tot de volgende keer tot ik de pc opstart. Ik kan me niet herinneren hoe dit helemaal in het begin is gegaan, maar de laatste keer dat ik Windows vers installeerde, deed dit probleem zich voor, en bleef SoundMAX telkens zeuren over wat ik in de achterste maar ook de voorste groene "jack" had gestoken. Voorin heb ik ook plugjes voor een koptelefoon en microfoon, maar daar heb ik niets in zitten. Het was zelfs zo erg dat hij in 1 sessie het geluid bleef aan en uitzetten, omdat soundmax wisselde van apparaat, en dus niet kon onthouden wat ik in de groene jack had zitten. Na een tijdje leek dit probleem vanzelf op te zijn gehouden en had ik prima geluid. Vreemd, maar goed.

Toen kwam het echte probleem: na zeker een half jaar prima functioneren bleef de pc opeens vrijwel hangen. Geen echte freeze, want de muis bewoog nog, maar geopende vensters kreeg ik niet gesloten, en nieuwe vensters gingen al helemaal niet. Zelfs de ctrl-alt-del taakmanager kwam niet tevoorschijn.
Ik had géén BSOD's gelukkig.

Nu maak ik na een verse install altijd een image met Acronis TrueImage Home, zodat ik bij problemen altijd snel terug kan naar een werkende install. Dus na wat ergernis over deze traagheid en omdat ik geen direxcte oplossing had, wilde ik de schone image terugzetten. Met een Acronis bootdisk startte ik het systeem op, en ging ik de windows image terugzetten op de C:\ partitie. Tijdens het terugzetten dook er plots een fout op, en het terugzetten werkte niet. Door deze halve poging werd de hele C:\ partitie niet meer herkend, dus nam ik mijn windows 7 installatiedisk erbij, en startte deze op.

Tijdens het installatiemenu kun je gelukkig ook partities maken, dus de 50Gb partitie op HDD1 moest ik even opnieuw partitioneren, (voor de hele 50GB), en er was weer een NTSC schijf, gereed om windows op te zetten. Hierbij maakte het installatieprogramma ook een 100MB partitie aan gereserveerd voor het systeem. Deze had ik voorheen naar mijn weten niet...
Ik had toen kunnen stoppen en de image nog eens proberen terug te zetten, maar eigenlijk zonder nadenken vervolgde ik de installatie van Windows 7. Dat duurde ontzettend lang, maar lukte wel.
Na deze installatie heb ik weer geprobeerd de image terug te zetten, want daar had ik al alle windows updates en SP1 in zitten (wat toch veel tijd kost), en gelukkig werkte dit de 2e keer wel.

Het systeem startte weer netjes op, liep prima, alleen had ik die SoundMAX geluidsdriver niet in de image erbij zitten omdat ik die sowieso al erg onbetrouwbaar vind, dus die moest er weer opnieuw op.
Weer hetzelfde resultaat als boven: SoundMax blijft na elke boot vragen wat ik in de groene achterste jack heb zitten. Nu kan ik wel gewoon 2 boxen selecteren en dan werkt het goed. Hij vraagt niet meer om de front jacks en hij wisselt ook niet meer randomly. So far so good.

Ik wilde toch even alles testen om te achterhalen hoe die vorige traagheid nou kon gebeuren.
Ik deed een update van AVG, en begon te scannen. Na 66% stopte de scan. Hetzelfde probleem deed zich weer voor: traagheid, alles stopte wezenlijk, alleen de muis deed het nog. CTRL-ALT-DEL deed niks. Een half uur zoeken op internet op mijn andere pc later, ploepte plots de taakmanager op op de pc. Hij doet dus wel nog wat, alleen vreselijk traag. En ik had niet veel programma's tegelijk lopen (AVG, verkenner, taskmanager).

Toen heb ik via de win 7 dvd een dosprompt gestart en de MBR's hersteld, omdat dit ook op diverse forae als mogelijk probleem werd genoemd. Ik typte de command: bootsect /nt60 sys /mbr en deze gaf aan dat alle bootrecords succesvol hersteld waren.
Ik wilde toen het RAM geheugen en de HDD's eens goed testen. Via schijfcontrole in windows kon ik de HDD's bij een reboot checken, deze vond geen fouten. Via de win7 dvd kon ik het geheugen laten checken, en die blijft dan testen tot je stopt, en na 7 succesvolle runs zonder fouten was ik ervan overtuigd dat dat in orde was.

Hardwarematig lijkt mijn pc dus in orde te zijn. En ik heb hem nu weer een aantal uren zonder problemen kunnen gebruiken. Toch wil ik het zekere voor het onzekere nemen, en van jullie mogelijke oorzaken horen.
Ik heb daarom ook een HiJackThis log gemaakt, omdat dat ook hier en daar werd aangeraden. (ik heb hier veel aan gehad: http://www.nucia.eu/forum...eiding-voor-een-schone-pc). Toen ik dit programma draaide kreeg ik echter deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/hijackthis-error.gif

Dit is het log:
Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.4
Scan saved at 15:13:07, on 17-9-2012
Platform: Windows 7 SP1 (WinNT 6.00.3505)
MSIE: Internet Explorer v9.00 (9.00.8112.16448)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Program Files (x86)\Analog Devices\SoundMAX\SoundMAX.exe
C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe
C:\Program Files (x86)\AVG2012\avgtray.exe
C:\Program Files (x86)\Acronis\TrueImageHome\TrueImageMonitor.exe
C:\Program Files (x86)\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
C:\Program Files (x86)\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe
C:\Program Files (x86)\Windows Live\Contacts\wlcomm.exe
E:\Install\HijackThis.exe
C:\Windows\SysWOW64\NOTEPAD.EXE
C:\Program Files (x86)\Adobe\Photoshop CS\Photoshop.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\Windows\SysWOW64\blank.htm
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
F2 - REG:system.ini: UserInit=userinit.exe
O2 - BHO: AVG Do Not Track - {31332EEF-CB9F-458F-AFEB-D30E9A66B6BA} - C:\Program Files (x86)\AVG2012\avgdtiex.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Aanmeldhulp voor Windows Live ID - {9030D464-4C02-4ABF-8ECC-5164760863C6} - C:\Program Files (x86)\Common Files\Microsoft Shared\Windows Live\WindowsLiveLogin.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files (x86)\Java\jre7\bin\jp2ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [AVG_TRAY] "C:\Program Files (x86)\AVG2012\avgtray.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [TrueImageMonitor.exe] "C:\Program Files (x86)\Acronis\TrueImageHome\TrueImageMonitor.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMAXPnP] C:\Program Files (x86)\Analog Devices\Core\smax4pnp.exe
O4 - HKLM\..\Run: [StartCCC] "C:\Program Files (x86)\ATI Technologies\ATI.ACE\Core-Static\CLIStart.exe" MSRun
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files (x86)\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Program Files (x86)\Windows Live\Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\Calibration\Adobe Gamma Loader.exe
O8 - Extra context menu item: E&xporteren naar Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~2\MICROS~2\Office12\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: AVG Do Not Track - {68BCFFE1-A2DA-4B40-9068-87ECBFC19D16} - C:\Program Files (x86)\AVG2012\avgdtiex.dll
O9 - Extra button: Research - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~2\MICROS~2\Office12\REFIEBAR.DLL
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program files (x86)\common files\microsoft shared\windows live\wlidnsp.dll
O10 - Unknown file in Winsock LSP: c:\program files (x86)\common files\microsoft shared\windows live\wlidnsp.dll
O11 - Options group: [ACCELERATED_GRAPHICS] Accelerated graphics
O18 - Protocol: linkscanner - {F274614C-63F8-47D5-A4D1-FBDDE494F8D1} - C:\Program Files (x86)\AVG2012\avgpp.dll
O18 - Protocol: skype4com - {FFC8B962-9B40-4DFF-9458-1830C7DD7F5D} - C:\PROGRA~2\COMMON~1\Skype\SKYPE4~1.DLL
O23 - Service: Acronis Scheduler2 Service (AcrSch2Svc) - Acronis - C:\Program Files (x86)\Common Files\Acronis\Schedule2\schedul2.exe
O23 - Service: Adobe LM Service - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: Adobe Flash Player Update Service (AdobeFlashPlayerUpdateSvc) - Adobe Systems Incorporated - C:\Windows\SysWOW64\Macromed\Flash\FlashPlayerUpdateService.exe
O23 - Service: Andrea ADI Filters Service (AEADIFilters) - Unknown owner - C:\Windows\system32\AEADISRV.EXE (file missing)
O23 - Service: Acronis Nonstop Backup-service (afcdpsrv) - Acronis - C:\Program Files (x86)\Common Files\Acronis\CDP\afcdpsrv.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Alg.exe,-112 (ALG) - Unknown owner - C:\Windows\System32\alg.exe (file missing)
O23 - Service: AMD External Events Utility - Unknown owner - C:\Windows\system32\atiesrxx.exe (file missing)
O23 - Service: AVGIDSAgent - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program Files (x86)\AVG2012\avgidsagent.exe
O23 - Service: AVG WatchDog (avgwd) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program Files (x86)\AVG2012\avgwdsvc.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\efssvc.dll,-100 (EFS) - Unknown owner - C:\Windows\System32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\fxsresm.dll,-118 (Fax) - Unknown owner - C:\Windows\system32\fxssvc.exe (file missing)
O23 - Service: @keyiso.dll,-100 (KeyIso) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: Mozilla Maintenance Service (MozillaMaintenance) - Mozilla Foundation - C:\Program Files (x86)\Mozilla Maintenance Service\maintenanceservice.exe
O23 - Service: @comres.dll,-2797 (MSDTC) - Unknown owner - C:\Windows\System32\msdtc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\netlogon.dll,-102 (Netlogon) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\psbase.dll,-300 (ProtectedStorage) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\Locator.exe,-2 (RpcLocator) - Unknown owner - C:\Windows\system32\locator.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\samsrv.dll,-1 (SamSs) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: Skype Updater (SkypeUpdate) - Skype Technologies - C:\Program Files (x86)\Skype\Updater\Updater.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\snmptrap.exe,-3 (SNMPTRAP) - Unknown owner - C:\Windows\System32\snmptrap.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\spoolsv.exe,-1 (Spooler) - Unknown owner - C:\Windows\System32\spoolsv.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\sppsvc.exe,-101 (sppsvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\sppsvc.exe (file missing)
O23 - Service: Steam Client Service - Valve Corporation - C:\Program Files (x86)\Common Files\Steam\SteamService.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\ui0detect.exe,-101 (UI0Detect) - Unknown owner - C:\Windows\system32\UI0Detect.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vaultsvc.dll,-1003 (VaultSvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\Windows\System32\vds.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\vssvc.exe,-102 (VSS) - Unknown owner - C:\Windows\system32\vssvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Wat\WatUX.exe,-601 (WatAdminSvc) - Unknown owner - C:\Windows\system32\Wat\WatAdminSvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\wbengine.exe,-104 (wbengine) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbengine.exe (file missing)
O23 - Service: @%Systemroot%\system32\wbem\wmiapsrv.exe,-110 (wmiApSrv) - Unknown owner - C:\Windows\system32\wbem\WmiApSrv.exe (file missing)
O23 - Service: @%PROGRAMFILES%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe,-101 (WMPNetworkSvc) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\wmpnetwk.exe (file missing)

--
End of file - 7981 bytes

Helaas kan ik daar geen kaas van maken, heb er weinig verstand van, dus wellicht dat iemand van jullie daar iets vreemds in ziet, wat mogelijk tot mijn problemen heeft geleid.
Ik heb overigens ook nog eens een AVG scan gedraaid, en deze keer ging dat prima, en op enkele cookies na werd er niets gevonden. Het systeem lijkt nu weer een aantal uurtjes stabiel te zijn, maar ik wil toch graag zeker zijn van de oorzaak, zodat ik die kan voorkomen in de toekomst.

Alle suggesties zijn welkom. Als er nog wat is dat ik kan testen of uitproberen om een mogelijke orzaak te vinden lees ik die graag. Ik vind het zonde om een geheel nieuw systeem aan te schaffen als dit nog gewoon kan werken, of als ik een enkel onderdeel kan vervangen.

Alvast bedankt!

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Probeer eens je geheugen te testen met Prime95. En heb je de laatste drivers van je Soundmax drivers van de Asus site?
En je zegt dat hij maar 3 GB gebruikt van zijn geheugen? Ik neem aan dat je nog steeds een Windows 7 x64 gebruikt, zo niet dan zou je windows gewoon 4GB zien en gebruiken. Anders kan je misschien per keer een reep geheugen testen of die het goed doen.

/edit.
Stomme ikke, ik bedoelde Memtest86. Prime95 is voor je CPU :P

[ Voor 10% gewijzigd door LnC op 18-09-2012 12:50 . Reden: Dooh, foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:17
Wellicht de HDD en het geheugen niet checken via de Windows tools maar bijvoorbeeld met HDtune & Memtest86?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Heb niet eens de moeite genomen om de hele TS te lezen, want ik kwam dit al tegen:
Geheugen:
2x2Gb (hij gebruikt er maar 3Gb van, maar ik had ze nog liggen)

Je hebt dus zowiezo al een ram probleem.

Add:
Al helemaal als ik de specs lees:
4 x DIMM, Max. 8 GB, DDR2 800/667/533 Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture
* Refer to www.asus.com or user manual for Memory QVL (Qualify Vendor List)

Je ram is verrot of je ram sloten.
Ga daar eerst maar eens mee aan de slag.
Dus eerst maar eens beide in de gele sloten, of als dat zo is, switchen naar beide in de zwarte sloten.

[ Voor 50% gewijzigd door KillerAce_NL op 18-09-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Klinkt mij ook als brak geheugen of een gare harde schijf inderdaad.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Mja, de geheugentestst waren in orde, als ik op de eigenschappen van mijn computer klik, lees ik:

Geïnstalleerd geheugen (RAM): 4,00GB (3,00GB beschikbaar)

Dus hij ziet het wel, maar op een of andere manier is er meer 3 beschikbaar. Dus wat dat nou wil zeggen...
Ik dacht dat dat met het mobo te maken had, dat die maar tot 3GB aan kon, maar dat is dus blijkbaar niet zo.

Bedankt voor de reacties tot nu toe, ik zal eens wat van die tools proberen :)

en ja, ik heb de laatste drivers: ADI 1988A/B Audio Driver v6.10.X.6585 for XP / Vista / Win7 32bit and 64bit
2009.10.21 update (die is al een tijd niet meer aangepast dus).
Ik heb die driver nu nogmaals de boxen aangeduid in de achterste plug, en toen op "do not detect in the future" (o.i.d.) gechecked, en voorheen had ik dan geen geluid, maar nu gelukkig wel. Dus hij heeft het nu onthouden. Eureka :) Dat lijkt dus 1 ergernis opgelost.

[ Voor 32% gewijzigd door Sjeng_ op 18-09-2012 13:47 ]

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

3GB beschikbaar kan er aan liggen dat je BIOS geen Memory Remapping ondersteunt, of dat deze optie uit staat. Weinig om je druk om te maken. (Andere optie is kijken in MSCONFIG -start menu MSCONFIG intypen en enter drukken- of daar niet toevallig 3GB ingesteld staat IPV 4GB.).

Maaruhm, deze driver is geïnstalleerd?
http://dlcdnet.asus.com/p...dio_V6585_XpVistaWin7.zip

Enneh:
Test je RAM met Memtest86+ (minimaal 8 uren, 's nachts bijv) en check je HDD met HDTune.
LnC schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:34:

Stomme ikke, ik bedoelde Memtest86. Prime95 is voor je CPU :P
Nee, Memtest86 (Memtest.com) is outdated en geeft veel vaker false positives, of detecteert fouten juist totaal niet. Gebruik altijd Memtest86+ (Memtest.org).

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 18-09-2012 13:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LnC

LnC

The offending line...

D4NG3R schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:52:

Enneh:
Test je RAM met Memtest86+ (minimaal 8 uren, 's nachts bijv) en check je HDD met HDTune.

Nee, Memtest86 (Memtest.com) is outdated en geeft veel vaker false positives, of detecteert fouten juist totaal niet. Gebruik altijd Memtest86+ (Memtest.org).
Bedankt voor de tip, wist niet dat er een "nieuwe versie" was. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
D4NG3R schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:52:
3GB beschikbaar kan er aan liggen dat je BIOS geen Memory Remapping ondersteunt, of dat deze optie uit staat. Weinig om je druk om te maken. (Andere optie is kijken in MSCONFIG -start menu MSCONFIG intypen en enter drukken- of daar niet toevallig 3GB ingesteld staat IPV 4GB.).

Maaruhm, deze driver is geïnstalleerd?
http://dlcdnet.asus.com/p...dio_V6585_XpVistaWin7.zip

Enneh:
Dankjewel!
Maximaal geheugen in msconfig staat uitgevink (en een grijs vakje met 0 erin). Zal eens kijken in de BIOS.
De driver die je noemt is geïnstalleerd (zie mijn vorige post) en lijkt nu goed te werken gelukkig. Ding had voorheen vaak kuren met die auto-detect.
Ik zal vannacht die RAM check doen en morgen de HDD check. Ik zal de resultaten wel even posten.

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Memory remap is een goede, daar had ik idd niet aan gedacht. Het blijkt inderdaad een setting te zijn in de p5b bios. Ff aanzetten dus om alle ram aan te spreken.
Daarna ff een full scan van je mem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Wederom bedankt. Ik moet eens goed gaan zoeken waar ik dat memory remapping kan vinden in de BIOS.

Hier alvast een plaatje van de gewone HDD scan:

Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/IMG_0002.jpg

Geen fouten gevonden na afronding van deze scan.
Met HDTune ook geen fouten gevonden. Alles groen! Dus de HDD lijkt me toch in orde te zijn.

edit: mem remap gevonden:
Press "Tab" key to move to Advanced Menu.
Use the Down arrow key to scroll down and highlight "Advanced Chipset Features." Press "Enter."
Highlight "Northbridge Configuration" using the arrow keys. Press "Enter."
Highlight "Memory Remap Feature" using the arrow keys. Press "Enter."
Press "+" or "-" to change the option to "Enabled." Press "ESC" to exit & save BIOS.
Memtest86+ loopt nu, die laat ik vannacht doorlopen:

plaatje vóór memory remap:
Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/IMG_0004.jpg
plaatje ná memory remap (deze loopt nu vannacht door):
Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/IMG_0005.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Sjeng_ op 18-09-2012 22:16 ]

Sjeng aon de geng!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Memory remapping heeft IIG de volle 4GB beschikbaar gemaakt :) . (Van 3071MB naar 4095MB usable)

Gewoon lekker laten doorkachelen vannacht. ELKE error die je krijgt is er 1 te veel trouwens. Het 1e wat je dan doet is alles handmatig op de fabrieksinstellingen zetten (Echter lijken je latencies gewoon goed voor regulier DDR2 geheugen van Kingston). Geeft dit nog errors is het altijd een poging waard om het voltage met 1 stapje te verhogen (0.0125).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:40
Lijkt mij dat je twee problemen hebt

Probleem 1
Toen ik Win7 vers installeerde was er maar 1 irritatie: de geluidsdrivers werden niet door windows gevonden. Blijkbaar heeft ASUS een eigen driver nodig, het zg. SoundMAX programma. Dit programma heeft een ingebouwde detect functie die ziet wat je in de stekkers duwt. Als ik dit uit zet, kan ik mijn boxen niet instellen, en heb ik dus geen geluid. Als ik het aan zet, blijft hij iedere keer als ik de pc aanzet en windows start vragen wat ik in de achterste groene plug heb gestoken
Probleem 2
Toen kwam het echte probleem: na zeker een half jaar prima functioneren bleef de pc opeens vrijwel hangen. Geen echte freeze, want de muis bewoog nog, maar geopende vensters kreeg ik niet gesloten, en nieuwe vensters gingen al helemaal niet. Zelfs de ctrl-alt-del taakmanager kwam niet tevoorschijn.
Mbt Probleem 1:
Zelf soundmax gehad nooit dat probleem tegengekomen. Kan dus drie oorzaken hebben:

1) je hebt geen goede driver (probeer eens een nieuwe of een oudere van de asus site)
2) er is iets met de kabel naar je boxen (probeer andere boxen)
3) er is iets met de inputs van je moederbord (indien 1 en 2 niks opleveren zal dit het zijn>vervang moederbord)

Mbt probleem2
Je problemen ontstonden naar X maanden. Uitsluiten gaat altijd sneller dan uren benchmarks draaien. Probeer nog eens een verse install ipv via Acronis. Desnoods op een aparte partitie. Je kunt best ergens 20 GB afsnoepen, primaire partitie aanmaken en een dualboot draaien. Is een uurtje werk. Weet je meteen zeker of het aan je OS ligt of niet. Ligt het niet aan je OS dan kun je naar je hardware gaan kijken (geheugen etc zoals vermeld).

ps die 100mb ontstaat als je een partitie aanmaakt via de windows setup. Als je dit niet wilt moet je de partitie van te voren aanmaken of in het hoofdmenu van de windows installatie de command prompt oproepen en via diskpart de partities maken.

Zie; http://www.mydigitallife....hen-installing-windows-7/
1.Once Windows 7 Setup is loaded, press Shirt + F10 keys at the first setup screen (which allows selection of language, keyboard and locale). A Command Prompt window will be opened.
2.Run Diskpart, the built-in disk partitioning tool of Windows 7 with the following command:
diskpart

3.Type in the following command one by one, follow by Enter key to create a partition (text in brackets are comments only):
list disk (to show the ID number of the hard disk to partition, normally is Disk 0)
select disk 0 (change 0 to another number if applicable)
clean
create partition primary size=80000 (create a partition with 80 GB space; to use entire disk as one partition, omit the “size=value” parameter switch; use similar command to create more partition if needed or create in Windows 7 after installation)
select partition 1
active
format fs=ntfs quick
exit

4.Type exit at command prompt to close Command Prompt window.
5.Continue Windows 7 installation as usual. Remember to just highlight and select the partition just created when come to partition screen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
De resultaten:
Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/HDTune_Benchmark_ST3320620AS_zpse4f5185e.png
Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/HDTune_Error_Scan_ST3320620AS_zpse05391cd.png
Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/HDTune_Health_ST3320620AS_zps6619dbb8.png
Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/IMG_0006_zpsa6cb4060.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i145.photobucket.com/albums/r203/Sjeng77/winscore_zps899621f4.jpg

Dus met de hardware lijkt gelukkig alles prima in orde :)
sdk1985 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:49:
Lijkt mij dat je twee problemen hebt

Mbt Probleem 1:
Zelf soundmax gehad nooit dat probleem tegengekomen. Kan dus drie oorzaken hebben:

1) je hebt geen goede driver (probeer eens een nieuwe of een oudere van de asus site)
2) er is iets met de kabel naar je boxen (probeer andere boxen)
3) er is iets met de inputs van je moederbord (indien 1 en 2 niks opleveren zal dit het zijn>vervang moederbord)
Ik heb de laatste driver, maar die is al van 2009, dus ASUS heeft die nooit meer vernieuwd nadat Windows 7 intrede deed, misschien dat daar een conflictje ligt, maar goed, zoals ik al zei: deze keer doet ie het tot nu toe nog prima, dus we kijken het eens even aan. Wellicht dat er idd iets met het babeltje is, dat houd ik in mijn achterhoofd. Kan er eens mee rammelen om te zien of er dat wat geks gebeurd, bedankt :)
sdk1985 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 22:49:Mbt probleem2
Je problemen ontstonden naar X maanden. Uitsluiten gaat altijd sneller dan uren benchmarks draaien. Probeer nog eens een verse install ipv via Acronis. Desnoods op een aparte partitie. Je kunt best ergens 20 GB afsnoepen, primaire partitie aanmaken en een dualboot draaien. Is een uurtje werk. Weet je meteen zeker of het aan je OS ligt of niet. Ligt het niet aan je OS dan kun je naar je hardware gaan kijken (geheugen etc zoals vermeld).

ps die 100mb ontstaat als je een partitie aanmaakt via de windows setup. Als je dit niet wilt moet je de partitie van te voren aanmaken of in het hoofdmenu van de windows installatie de command prompt oproepen en via diskpart de partities maken.

Zie; http://www.mydigitallife....hen-installing-windows-7/
Weer wat wijzer! Gelukkig draait het systeem nu al 2 dagen stabiel, heb er zelfs guildwars 2 soepel op kunnen spelen, en internet ernaast draaien (en msn, skype, verkenner) dus ik houd het op een fout in de vorige installatie van Windows. Mocht het toch weer mis gaan in de toekomst, dan doe ik weer een schone partitie maken op C:\ met een splinternieuwe Win7 installatie.

Ben iig een stuk wijzer geworden, dus bedankt allemaal! _/-\o_

Sjeng aon de geng!!!

• LnC

LnC

The offending line...

Top dat je systeem weer "goed" draait (voor de een goed, voor de ander misschien niet :P )
Ik kan hier (op mijn werk) je plaatjes helaas niet zien (geblocked), dus ik zal als ik thuis ben de gehele posts van je doornemen.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Da's mooi om te horen, je hebt er nog gratis 1 GB bij ook nog :+

• Sjeng_

Sjeng_

BIERTJAH!?

Topicstarter
Gisteren weer een gigantische vastloper gehad. beeld bevroren, geen muis, alleen geluid speelde door. CTRL-ALT-DEL en alt-F4 werkte niet, dus hard reset nodig.
Daarna duurde opstarten ontzettend lang, en lukte uiteindelijk niet eens meer. Toch een corrupte windows installatie dus.

Deze keer met de "ultimate boot cd" (google het) opgestart, weer een HDD scan gedaan, geen fouten gevonden. Ook de MBR even gereset.

Dus enige oplossing: nu dan toch maar een echte verse installatie van Win7 doen.
Kwam ik meteen nog een probleempje tegen dat kennelijk vaak gebeurt: de installatie vanaf de DVD is gigantisch traag. Oplossing gelukkig gevonden:

- Zet in de BIOS je floppy drive op disabled in de main tab.
- zet de IDE time-out op 0 sec (standaard is 35 sec bij ASUS)
- dat bleek niet genoeg, dus: alle IDE kaartjes die je niet nodig hebt eruit. Ik had een IDE wifi kaartje, dat ik toch niet gebruikte.
- Eventueel alle USB devices die je niet nodig hebt eruit (ik had een cardreader en een draadloze koptelefoon stick)

Toen liep de installatie lekker vlot en zonder problemen. Voor de zekerheid de C:\ partitie even geformatteerd via het windows menu.

Nu heb ik windows 7 pro weer soepel lopen, en heb deze keer zelfs geen aparte geluidsdriver nodig gehad. Geluid deed het meteen! Gelijk alle instellingen goed gezet (Temp dir's op andere partitie dan C: en de documenten/afbeeldingen/etc. mappen weer ingesteld op andere partitie, erg handig als je C:\ partitie geformatteerd moet worden) en toen een verse image gemaakt.

Conclusie: vorige install was kennelijk corrupt, en de image die ik ervan had gemaakt dus ook. Kan zijn omdat ik bij de vorige install die DVD een nacht heb moeten laten lopen, omdat ik het trucje van de floppy drive en IDE devices nog niet kende. Weer wat geleerd.

Hier mag een slotje op!

Sjeng aon de geng!!!

Pagina: 1