• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Net geintroduceerd,

De Leica M.

http://us.leica-camera.com/photography/m_system/m_new/

Afbeeldingslocatie: http://us.leica-camera.com/assets/media/img24302.jpg

Ook geschikt voor R (SLR) lenzen door liveview en de EFV

Afbeeldingslocatie: http://us.leica-camera.com/assets/media/img24282.jpg

Afbeeldingslocatie: http://us.leica-camera.com/assets/media/img24492.jpg

Met vrij veel nieuwe features:

- Outstanding image quality thanks to newly developed LEICA MAX CMOS Sensor
- Extended applications with Live View and electronic viewfinder
- Simple, high-precision focusing thanks to Live View focus and focus peaking
- Digital fullframe for Leica R lenses, with the Leica R-Adapter M
- "Leica Look" videos with Full HD video capture (1080p)
- Enhanced sensitivity range up to ISO 6400
- 3" display with 920,000 pixels, Corning® Gorilla® glass screen protector
- Fast image processing by the Leica Maestro image processor
- Splash protected body
- Extremely long battery life
- Multi-pattern and spot exposure metering
- Revised ergonomics and controls

Prijs in Duitsland (waarschijnlijk hier hetzelfde) € 6200

[ Voor 2% gewijzigd door RobertJRB op 17-09-2012 21:41 . Reden: prijs toegevoegd ]

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
Oef, en meteen de M-E erachteraan...

http://us.leica-camera.com/photography/m_system/m-e/

Afbeeldingslocatie: http://us.leica-camera.com/assets/media/img24219.jpg

Afbeeldingslocatie: http://us.leica-camera.com/assets/media/img24217.jpg

Lijkt erop een M9 te zijn. 18 mpix CCD sensor.

Prijs € 4800

[ Voor 11% gewijzigd door RobertJRB op 17-09-2012 21:43 . Reden: Prijs toegevoegd ]

Leica MM + Sony A9

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Eindelijk een goed scherm erop (slechts 5 jaar te laat), maar daar zal ook wel weer een prijskaartje aanhangen als ze de trend van de 50/2 APO aanhouden. Ook vreemd dat ze het de 'M' hebben genoemd en niet gewoon verder zijn gegaan met M10. Hoe moet de opvolger dan gaan heten?

Flickr | Instagram

• RobertJRB
m(NEX)t?

Goede scherm zullen veel erg fijn vinden, maar heb ik tot nu toe nog nooit nodig gehad. Gebruik je eigenlijk alleen voor de ISO en WB.

Zie trouwens dat de finder toch wel anders is. De M heeft geen verlichtingsglaasje (middelste raampje bij de M9 en M-E) dus lijkt erop dat die led verlichte frames heeft.

Leica MM + Sony A9

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Dus waarschijnlijk net zoals bij de M9 Titanium gedaan.

Flickr | Instagram

• RobertJRB
Ja idd.

Prijzen volgens Leica user forum

M-E € 4800
M € 6200

Best redelijk dus, M is slechts 200 euro duurder dan de M9P prijs.
De M-E daar een flink stuk onder.

Leica MM + Sony A9

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
De M-E is dan ook dezelfde camera als de M9P leek mij zo. Dus 200euro meer vragen voor dezelfde camera....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• RobertJRB
Universal Creations schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:49:
De M-E is dan ook dezelfde camera als de M9P leek mij zo. Dus 200euro meer vragen voor dezelfde camera....
De M9P kost 5995 euro hoor.

Daarbij lijkt de M-E hetzelfde als de M9. Dus niet zoals de M9P gegraveerd bovenop, en ook geen saffierglas.

De M9 kost 5495 dus de M-E is met 4800 euro 700 euro goedkoper dan de M9.

Die 200 euro extra is de prijs van de M tegenover de M9P (6200 vs 5995)

Leica MM + Sony A9

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Hmm ik had gehoopt dat de ME kleiner zou zijn zoals de M2 ofzo, maar is helaas nogsteeds een vetzak. :/

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-01 23:26
RobertJRB schreef op maandag 17 september 2012 @ 22:02:
[...]

De M9P kost 5995 euro hoor.

Daarbij lijkt de M-E hetzelfde als de M9. Dus niet zoals de M9P gegraveerd bovenop, en ook geen saffierglas.

De M9 kost 5495 dus de M-E is met 4800 euro 700 euro goedkoper dan de M9.

Die 200 euro extra is de prijs van de M tegenover de M9P (6200 vs 5995)
Verkeerd gelezen. Prima prijsontwikkeling dan. Nog steeds stevig geprijsd, maar ze zijn wel aan het zakken.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-12-2025

wavemaster100

Very ZEISS

Ben benieuwd of de M9-P nog iets in prijs gaat dalen.

4800 vs. 6000 voor graveren / saffierglas / iets discretere body en een extra switch is toch een hoop geld.

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 17:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ff kijken of het een upgrade (van een M9) waard is naar de M:
Outstanding image quality thanks to newly developed LEICA MAX CMOS Sensor
- Extended applications with Live View and electronic viewfinder
- Simple, high-precision focusing thanks to Live View focus and focus peaking
- Digital fullframe for Leica R lenses, with the Leica R-Adapter M
- "Leica Look" videos with Full HD video capture (1080p)
- Enhanced sensitivity range up to ISO 6400
- 3" display with 920,000 pixels, Corning® Gorilla® glass screen protector
- Fast image processing by the Leica Maestro image processor
- Splash protected body
- Extremely long battery life
- Multi-pattern and spot exposure metering
- Revised ergonomics and controls
Gezien de interessante features alleen een upgrade als het me niet meer dan 400 euro kost (2 jaar oude M9 inruilen). Eerst dus maar eens zien hoe die features zich in de praktijk gedragen.
Ik mag dus eigenlijk wel concluderen dat ik redelijk tevreden ben met de huidige M9 :)

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik mis hier wat achtergrond info, denk ik. Hoe moet ik deze M en M-E nu zien? Zijn dit opvolgers van de M9, of dezelfde camera's maar met een ander sausje (à la M9-P)?

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 17:01

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

M is nieuw. Deze werd in het geruchtencircuit ook wel de M10 genoemd. De M-E is in feite een verheruitgave van de M9(-P).
De keuze voor de 'nummering' begrijp ik nog niet helemaal. Maar als het meezit kan ik ze het volgende week zelf even vragen als ik bij een tour in Solms aan kan haken :).

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

• RobertJRB
henkie196 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 08:12:
Ik mis hier wat achtergrond info, denk ik. Hoe moet ik deze M en M-E nu zien? Zijn dit opvolgers van de M9, of dezelfde camera's maar met een ander sausje (à la M9-P)?
Leica M = opvolger van de M9 en M9P.

Leica ME = nieuwe lijn onder de M en bedoelt als instapmodel, of als pure camera. Dus zonder al die elektronische gadgets van de M en feitelijk een M9 met kleine aanpassingen.

Leica ME = M9 zonder kaderschakelaar en met een andere kleur

Leica ME = M9P zonder kaderschakelaar, saffierglas, klassieke gravering bovenop en zonder de "luxe" kleuren zwart lak of zilver chroom.

Het is dus eigenlijk gewoon de M9 die in productie blijft, met wat kleine aanpassingen (waarschijnlijk om de prijs naar beneden te kunnen halen)

Prima set van leica lijkt me:
- M lijn wordt meer toegankelijk, hoewel 4800 nog steeds een hoop geld is.
- Er blijft een echte pure M camera in productie.
- Er komt een nieuw publiek bij die al die technische dingen op de M wilt en minder op heeft met een meetzoeker.
- Voor de oude R gebruikers is er eindelijk een goed alternatief.
- Gebruikte M9's doen nu zo'n 3800 euro tweedehands, dus zullen niet snel in prijs zakken.
- Gebruikte M9P's doen nu zo'n 4500 euro, dus zullen eveneens niet snel in prijs zakken gezien de voordelen t.o.v. de ME. Bovendien zijn ze pas een ruim jaar geleden geïntroduceerd dus nog alle in garantie.

Toch knap om je huidige klanten tevreden te houden, en er een nieuwe groep bij te halen.
Alleen jammer dat die achterkant van de M er zo uitziet...
wavemaster100 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 00:11:
Ben benieuwd of de M9-P nog iets in prijs gaat dalen.

4800 vs. 6000 voor graveren / saffierglas / iets discretere body en een extra switch is toch een hoop geld.
Vergeet de kleur niet :)

Denk het niet, staat namelijk nergens dat de M9P in productie blijft. De ME is bijna meteen leverbaar wat aangeeft dat ze die al aan het produceren zijn. Volgens mij hebben ze de stroom aan M9P's gewoon al langzaam laten opdrogen, geen winkel zal er nog veel besteld hebben lijkt me.
Wat er nog in voorraad is kan echt niet veel goedkoper weg. De winkelier zal echt niet verlies willen lopen.
Bovendien mag het helemaal niet aangezien leica de prijs bepaald. Winkeliers kunnen niet zoals bij canon of nikon zelf de verkoopprijs bepalen en er dus verschil in prijs ontstaat tussen winkels onderling, of in winkels en online shops.

Daarbij heeft leica heeft net een prijscorrectie gedaan in de VS om de prijzen gelijk te zetten met die van de euro landen. (1500 dollar lager voor de M9P, kun je nagaan hoeveel de euro gezakt is.....)
Als ze zelf al wisten dat deze correctie eraan kwam, en ze een week later weer verder zouden zakken hadden ze die correctie vast even een weekje laten wachten.

Leica MM + Sony A9

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
RobertJRB schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:46:
[...]
Alleen jammer dat die achterkant van de M er zo uitziet...
Jammer hoor. Het wieltje is totaal niet stijlvol geplaatst, en de 'zilveren' 4-way knop is ècht walchelijk. :(
[...]
Vergeet de kleur niet :)
Dat chrome is inderdaad wel geweldig vergeleken met grijs. De reden om een -P te nemen ! Of wat zeg ik, de reden om een Leica te nemen. Met zonder rode dot e.d. Alleen Pure esthetiek. ;)

• wavemaster100
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-12-2025

wavemaster100

Very ZEISS

RobertJRB schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:46:
[...]
Denk het niet, staat namelijk nergens dat de M9P in productie blijft. De ME is bijna meteen leverbaar wat aangeeft dat ze die al aan het produceren zijn. Volgens mij hebben ze de stroom aan M9P's gewoon al langzaam laten opdrogen, geen winkel zal er nog veel besteld hebben lijkt me.
Wat er nog in voorraad is kan echt niet veel goedkoper weg. De winkelier zal echt niet verlies willen lopen.
Bovendien mag het helemaal niet aangezien leica de prijs bepaald. Winkeliers kunnen niet zoals bij canon of nikon zelf de verkoopprijs bepalen en er dus verschil in prijs ontstaat tussen winkels onderling, of in winkels en online shops.

Daarbij heeft leica heeft net een prijscorrectie gedaan in de VS om de prijzen gelijk te zetten met die van de euro landen. (1500 dollar lager voor de M9P, kun je nagaan hoeveel de euro gezakt is.....)
Als ze zelf al wisten dat deze correctie eraan kwam, en ze een week later weer verder zouden zakken hadden ze die correctie vast even een weekje laten wachten.
Je zegt dus eigenlijk dat als je een leica wilt behalve de M10 (om hem zo maar even te noemen) met saffierglas dat je dus heel snel moet zijn aangezien je er straks alleen nog maar 2e hands aan kan komen?

Ik vind dat de M9P zich bewezen heeft, de nieuwe M nog niet. Dus koop liever een M9P denk ik. Ik zou kunnen settlen met een M-E maar dan heb je minder mooie body met een dikke rode stip erop, geen saffierglas en een switch minder (die ik wel nice eruit vind zien) (ook vraag ik me af hoe een ME de kaders instelt op een third party of hele oude leica lens die hij niet kan uitlezen? gaat dit via een menu in de body dan?)

Canon 5D2 | Fuji X100 | Fuji X100F | Sony RX100 III | Ricoh GRD IV | Yashica T5 | Contax T2

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

Hmmm.. Zat tevergeefs te wachten bij ome Sony voor een FF evil waar mijn gehele collectie Canon lenzen (FD en M39) op past (komen ze verdulleme met een nutteloos apparaat met vaste lens uit :( ).

Nu komt Leica eigenlijk met de meest veelzijdige camera ooit gemaakt: met een verloopje past nagenoeg elke lens ooit gemaakt, en nog FF ook (sensor lijkt mij een derivaat van de Sony 24 Mpix sensor te zijn). Mijn M39 lensjes kunnen zelfs met de RF gebruikt worden...

Alleen die prijs heh :'(

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• RobertJRB
wavemaster100 schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:47:
[...]

Je zegt dus eigenlijk dat als je een leica wilt behalve de M10 (om hem zo maar even te noemen) met saffierglas dat je dus heel snel moet zijn aangezien je er straks alleen nog maar 2e hands aan kan komen?

Ik vind dat de M9P zich bewezen heeft, de nieuwe M nog niet. Dus koop liever een M9P denk ik. Ik zou kunnen settlen met een M-E maar dan heb je minder mooie body met een dikke rode stip erop, geen saffierglas en een switch minder (die ik wel nice eruit vind zien) (ook vraag ik me af hoe een ME de kaders instelt op een third party of hele oude leica lens die hij niet kan uitlezen? gaat dit via een menu in de body dan?)
Eeh, ja :)

Ik zou sowieso voor een tweedehands of als ze er zijn een Demo gaan. Ze zitten nog alle in de garantie (introductie 06/2011), als je je als nieuwe eigenaar registreert krijg je ook alle voordelen zoals gratis Lightroom en een half jaar gratis LFI magazine. Maakt niet uit of je nou tweedehands kocht of niet.
Of je moet heel erg graag een nieuwe hebben.

Probleem kan zijn dat de M9P door die voordelen t.o.v. de ME in prijs kan gaan stijgen (gebruikte prijzen that is).

Die switch aan de voorkant is om de andere kaders te laten zien maar niet om ze vast te zetten, dat gebeurt door de mount. Dus als je een 28mm zeiss lens op de M zet zal die gewoon de 28mm kaders laten zien.

Die switch vind ik handig omdat je er snel mee kunt zien wat voor uitsnede andere lenzen geven, of om bijvoorbeeld te wennen aan een andere lens voordat je die koopt.

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
mennovanw schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 12:55:
Hmmm.. Zat tevergeefs te wachten bij ome Sony voor een FF evil waar mijn gehele collectie Canon lenzen (FD en M39) op past (komen ze verdulleme met een nutteloos apparaat met vaste lens uit :( ).

Nu komt Leica eigenlijk met de meest veelzijdige camera ooit gemaakt: met een verloopje past nagenoeg elke lens ooit gemaakt, en nog FF ook (sensor lijkt mij een derivaat van de Sony 24 Mpix sensor te zijn). Mijn M39 lensjes kunnen zelfs met de RF gebruikt worden...

Alleen die prijs heh :'(
De sensor heeft niets met sony te maken, is een totaal eigen productie, mede gemaakt met een Belgisch bedrijf dat in het verleden de kodak 14n sensor maakte.

Hij is veel platter dan gewone sensors en heeft veel sterkere microlenzen om afgebogen licht toch netjes op de sensor te krijgen.
Hoe die het doet is even afwachten, volgens leica hebben ze de kwaliteit van de M9's CCD kunnen houden. en er dus de voordelen van CMOS bij kunnen voegen (hoge iso en LV).

Oh, en stond ergens het bericht dat het dynamisch bereik erg groot is geworden, gelijk of groter dan die van de D800.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertJRB op 18-09-2012 13:07 ]

Leica MM + Sony A9

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-11-2025

mennovanw

Canon? You can!

RobertJRB schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:05:
De sensor heeft niets met sony te maken, is een totaal eigen productie, mede gemaakt met een Belgisch bedrijf dat in het verleden de kodak 14n sensor maakte.

Hij is veel platter dan gewone sensors en heeft veel sterkere microlenzen om afgebogen licht toch netjes op de sensor te krijgen.
Hoe die het doet is even afwachten, volgens leica hebben ze de kwaliteit van de M9's CCD kunnen houden en er dus de voordelen van CMOS bij kunnen voegen (hoge iso en LV)
Ik leer elke dag weer wat nieuws, waarvoor dank ;)

Ben erg benieuwd naar de prestaties van deze nieuwe sensor inderdaad. Interessante tijden..

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

• RobertJRB
mennovanw schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:07:
[...]

Ik leer elke dag weer wat nieuws, waarvoor dank ;)

Ben erg benieuwd naar de prestaties van deze nieuwe sensor inderdaad. Interessante tijden..
Hoorde dat de eerste er rond april volgend jaar zijn, dus inderdaad maar eens flink wachten :)

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1