• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:56
Aangezien ik volgende week maandag een nieuwe televisie wil aanschaffen heb ik al een tijdje op internet gekeken hiervoor, vrij snel ging de keuze richting een Samsung televisie, hun krijgen best vaak erkenningen zoals "het beste getest" van de Consumentenbond of "TV van het jaar" bij bepaalde sites. Gezien ik ook een Samsung smartphone heb leek me dat ook wel voordeel hebben gezien ik het met een Galaxy toestel kan besturen en Allshare kan gebruiken (of is dat voor elk DLNA toestel en dus merk te gebruiken?). Ach misschien wordt ik ook wel een beetje loyaal richting Samsung omdat ik echt nooit klachten heb met mijn Samsung producten :).

De prijs die ik wou uitgeven begon met de €300,- maar heb ik inmiddels verhoogd richting de €550,-. Voor die bedrag moet ik een prima televisie kunnen krijgen, liefst van bouwjaar 2012. Als ik iets nieuw ga kopen dan wil ik ook "nieuw" hebben, de prijs moet anders echt wel goed zijn om 2011 model aan te schaffen (bij Samsung dus de D5xxx/D6xxx series). Verder wou ik graag 40 inch hebben, ik vind dat wel een leuke maat voor in mn kamer :) (woon op kamers namelijk).

De keuze viel gelijk snel op de Samsung UE40ES5500. Deze televie is een 40 inch Full HD LED Televisie, waarbij het 100hz scherm heeft en ook Smart TV Apps. Verdere specificaties kan je op de site vinden. De prijs is ongeveer €520,-, bij de Scheer en Foppen paar minuten lopen hier vandaan €550,- gezien ik denk om daar gewoon te kopen. €30,- duurder dan gemiddelde winkel @PW.

Echter is dit een 5 serie waarbij er dus geen mogelijkheid voor 3D is, erg is het niet maar vond het wel leuk om misschien toch te hebben. Als ik toch een nieuwe televisie koop waarom niet? Dus viel mijn ogen ook op de UE40EH6030W, deze heeft 3D en is ook paar tientjes goedkoper, gelijk ook 200hz scherm. Maar deze heeft dan weer geen Smart TV en is 2x zo dik als de ES5500, dus ja dat is minder mooi. Toen had ik beetje besloten dat ik dan liever voor de ES5500 ging...

Tot dat ik vorige week bij de Scheer en Foppen was.. toen zag ik opeens de UE40ES6140 voor €599,- staan. Mijn ogen vielen gelijk ook daarop omdat deze dus 3D, Smart TV heeft en ook nog eens lekker plat. Gezien ik op internet niets had kunnen vinden over mijn budget + 6 series was dit gelijk een opvallertje. Zeker nadat ik op internet zag dat dit model slechts 2 a 3 maanden op de markt en daar €799,- kostte, zelfs de 32 inch was duurder. Voordeel was ook nog eens dat deze een ingebouwde WiFi adapter heeft. Dus ja dit maakt het voor mij ontzettend interessant, klinkt bijna dat ik een hele goede deal heb gezien in de winkel (ik ging vandaag weer omdat ik niet kon geloven :+). Zat al te praten met een medewerker en toen gaf hij al aan dat zeker aantal tientjes ervan af kunnen (afdingen dus), €50,- eraf moet misschien wel te lukken zijn.

Maar goed wat ik dus wil weten is wat zouden jullie doen? Gezien ik wel mooie specs zie en ik natuurlijk ook wel weet wat dat betekent weet ik niet veel meer dan dat. Want ik vraag me ook af wat het verschil is tussen de ES6100 en 6140.. want de 6100 is hier @ PW 640 euro (incl. verzendkosten). Waarbij vergelijk.nl de 6140 voor €800,- ziet. Ik denk dat ik voor deze vraag beter Samsung kan bellen/mailen, maar misschien weet iemand van jullie het verschil.

Omdat 6140 net nieuw is pak ik even de 6100 bij, welke van deze 2 (de 5500 en 6100) heeft een betere beeld kwaliteit? Bedoel is 200Hz zoveel beter dan een 100Hz scherm? Beide hebben denk ik exact hetzelfde Smart TV ervaring, beide even gelijk in zijn mogelijkheden? Is de prijs van €599,- voor de 6140 echt een zeer goede prijs voor wat je krijgt?

Sorry voor mijn lange verhaal maar ik wil graag advies voordat ik straks een fout maak, het is voor mij namelijk best veel geld en moet ik als student wel voor sparen. Trouwens als een ander merk veel betere deal heeft mag het ook wel gemeld worden. Hopelijk wilt iemand mij helpen :)

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
De keuze viel gelijk snel op de Samsung UE40ES5500. Deze televie is een 40 inch Full HD LED Televisie, waarbij het 100hz scherm heeft en ook Smart TV Apps. Verdere specificaties kan je op de site vinden.
Dit is niet zo. De panelen in de Samsung series 5, hebben allemaal 50Hz. Wat sommige modellen wel hebben, is dat ze 100Hz CMR zijn, wat heel iets anders is dan een televisie met 100Hz. Er wordt door winkels wel geadverteerd met 100Hz wanneer het om CMR gaat. Maar het is echt niet vergelijkbaar met een 100Hz televisie.

Pas vanaf de Samsung series 6, hebben de televisies een 100Hz paneel. Ongeacht of er geadverteerd wordt met 200Hz CMR of 400Hz CMR.

• V-rg
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:56
Dimens schreef op woensdag 19 september 2012 @ 14:59:
[...]

Dit is niet zo. De panelen in de Samsung series 5, hebben allemaal 50Hz. Wat sommige modellen wel hebben, is dat ze 100Hz CMR zijn, wat heel iets anders is dan een televisie met 100Hz. Er wordt door winkels wel geadverteerd met 100Hz wanneer het om CMR gaat. Maar het is echt niet vergelijkbaar met een 100Hz televisie.

Pas vanaf de Samsung series 6, hebben de televisies een 100Hz paneel. Ongeacht of er geadverteerd wordt met 200Hz CMR of 400Hz CMR.
Aaah okee, dan is dat ook gelijk duidelijk. De CMR is niet de daadwerkelijke aantal Hertz. Dus het is 50Hz vs 100Hz in dit geval?

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
linkkrw schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:05:
[...]

Aaah okee, dan is dat ook gelijk duidelijk. De CMR is niet de daadwerkelijke aantal Hertz. Dus het is 50Hz vs 100Hz in dit geval?
Ja. LCD gaat tot 200Hz panelen maximaal en die kun je alleen terug vinden in de topmodellen zoals bij Samsung de ES7000 en de ES8000 dit hebben.
Het verschil tussen een 50Hz LCD en een 100Hz LCD televisie is goed te zien. Bewegingsonscherpte is al een heel stuk minder bij 100Hz maar het ligt er ook aan om welke televisie het gaat.

Over CMR. Andere merken hebben dit ook. CMR is van Samsung en staat voor Clear Motion Rate.

CMR is Clear Motion Rate (Samsung)
PMR is Perfect Motion Rate (Philips)
MCI is Motion Clearity Index (LG)
Motionflow XR (Sony)
CPP is Clear Panel Pro (Panasonic)

Plasma is weer een ander verhaal.