Contactdoos Ontkoppelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-04 19:28
Hallo,

Ik ben op zoek naar een systeempje waarmee ik op afstand een stekker uit het stopcontact kan halen. Dit omdat ik nogal panisch ben voor onweer. Nu ben ik niet geheel onbekend in de elektrotechniek maar dit gaat mijn petje te boven.

Hebben jullie medetweakers enig idee hoe ik dit (goedkoop) kan fabriceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:54

D4NG3R

kiwi

:)

Letterlijk de stekker er uit halen of een schakelaar omklikken? Het 2e kan je zo doen met verschillende Wikipedia: Domotica projecten.

Het op afstand verwijderen van stekkers word lastiger.

Of nog de beste optie: Bliksemafleiding laten bevestigen? De kans dat je gefrituurd word via een stopcontact omdat jij toevallig een stekker aanraakt op het moment van blikseminslag, is verdraaid klein. (< 0.0001%).

Ter vergelijking: In 2011 gingen er in heel Amerika slechts 26 mensen dood door bliksem(inslag).

[ Voor 39% gewijzigd door D4NG3R op 17-09-2012 15:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:46

DDX

Mocht de bliksem inslaan in je huis dan trekt die zich niets aan of een stekker wel of niet in een stopcontact zit.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 00:04
Mits je in de buurt zit zou mischien een touwtje of schoenveter helpen :+

anders heb je inderdaad verschillende schakelende mogelijkheden, zoals klik-aan-klik-uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Letterlijk de stekker uit het stopcontact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 21:23

painkill

Pain(k)(ill)

Elke vorm van een schakelaar is onzinnig tegen zulke grote stromen, het vonkt makkelijk (tientallen) centimeters door de lucht. Je zult het dus echt fysiek moeten kunnen scheiden..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
ik zat te denken aan een electromotor op een rail, die vastzit aan de kabel en door die onder stroom te zetten de kabel eruit haalt, maar waar haal ik de inschakelstroom vandaan? op afstand is trouwens bereikbaar vanaf internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Ik denk eigenlijk dat het beste idee nog is om naar een psychiater te gaan die je met deze angst kan helpen. Want je verzint heel leuke dingen, maar het slaat vrijwel nergens op.

De kans dat bliksem inslaat is al miniem, let alone dat jij een schok of erger krijgt bij het afkoppelen van een stekker tijdens een onweersbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Die rail geleid ook, je moet zeker denken over 15 centimeter afstand als de bliksem echt inslaat in je huisnet. Maar goed. Persoonlijk neig ik hier naar:

Is dit het waard???

1. Houd off-site backups.
2. Woon je bij het allerhoogste punt in de buurt of ben je het hoogste punt? Je hebt waarschijnlijk dan toch al een bliksemafleider puur omdat dit voor je verzekeringspremie aantrekkelijk is.
3. Je relais/schakel electronica kan ook geleiden waardoor je nog steeds ver van huis bent en je anti-bliksem ook nog als gesmolten pap aan je installatie gelast hebt.

Je zou misschien beter proberen er wat anders aan te doen: afleiding voor een inslag, aarding en isolatie voor interventie, en backups voor het geval dat. Hoe verder je het van je installatie afvangt, hoe beter! Als je bij de stekker van de PC zelf al iets probeert af te vangen, ben je eigenlijk al te laat: wat je probeert hier te bereiken is letterlijk bliksem temmen. 15CM lucht en je hebt alsnog het risico dat het naar de plug arct en je voeding op z'n minst opblaast. Ik vind je angst eigenlijk vrij... irrationeel. De kans is nihil en goed op te vangen, verder van je systeem.

Wil je echt wat bereiken? Explosive bolts. PANG PANG. Stopcontact/stekkers knallen los van de muur, en schieten een eind weg. Duur om steeds te vervangen, hoor! Maar wel de manier waarop het bij cruciale systemen gebeurt als het echt niet op tijd opgevangen kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door Umbrah op 17-09-2012 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@D4NG3R: Waar lees jij dat hij bang is voor een schok? Volgens mij wil hij gewoon vanaf zijn school/werk/whatever thuis stekkers kunnen trekken als er een bui overkomt en hij niet ter plekke zelf de stekkers kan trekken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-10 13:38

LauPro

Prof Mierenneuke®

En welke stekker wil je er dan uit halen?

Wel eens gedacht aan inbouwappratuur waar je de stekkers vaak zeer lastig kan verwijderen, of een wasmachine die vast zit aan een trekschakelaar.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Kan je dan niet beter gewoon de hoofdschakelaar om laten klikken? Ding krijgt het signaal om om te schakelen, stroom er af en alles gaat uit (inclusief die schakelaar). Moet je wel handmatig weer aanzetten though :+ . Of je moet het ding laten werken op batterijen en meeliften op een draadloos netwerk in je omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMitchie
Eens met Orion84, die explosive bolts klinken wel leuk maar voor mijn 1000 systeem is het vast te prijzig
denk dat ik toch maar voor de stekkerdoosch ga...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Vacuum relais.
Of het echt zal helpen tegen een directe blikseminslag dat weet ik niet.

Het alternatief is een (gast) arbeider met een mobieltje.

Edit: Verstandige keuze :P

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 17-09-2012 16:15 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 28-09 14:11
Mijn oma was ook panisch, maar die trok dan ook bliksem aan als een stroop vlieg.
Hele bolbliksems heeft ze tientallen meters door de straat zien hobbelen, dwars door muren heen, huis na huis televisies laten ploffend.
Geen mes of vork lag ooit voor het raam in dat huis en begon de onweer 100 km verderop dan gingen inderdaad alle stekkers eruit.

Koop een paar handschoenen die speciaal gemaakt worden voor electriciens om zekeringen te trekken, bij onweer loop je naar de meterkast en je flipt meteen alle schakelaars om.
Zorg wel dat je een paar kaarsen in huis hebt.

CAT. CE III | EN 60 903 - 2003 | CLASSE 0 | RV. Elektrisch isolerend tot 1000 V spanning continu (getest tot 5000 V). Deze handschoen biedt tevens mechanische bescherming. Lengte : 360 mm, dikte : 2,3 mm.
http://www.kemtex.be/ecom/product/producten.php?sgrp=3

[ Voor 18% gewijzigd door kitao op 17-09-2012 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-10 21:23

painkill

Pain(k)(ill)

Trouwens, ook coax kabel, internet kabel, waterleidingen etc.. Geleiden bliksem door het hele huis, dus als alleen je internet kabel nog in je pc zit kun je al een probleem hebben...

Er zijn contactdozen welke daar ook tegen afschermen, maar ik heb er weinig vertrouwen in dat die beschermen tegen een directe inslag, een inslag in de buurt, niet al te dichtbij, dan kunnen ze wel het verschil maken..

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-10 23:20

SA007

Moderator Tweaking
Waar wil je tegen beveiligen?

Directe blikseminslag -> beschermd niets tegen

Indirecte blikseminslag -> overspanningsbeveiliging in de meterkast en overspanningsbeveiliging op coax aop en telefoondraden en evt lange netwerkkabels etc en je bent klaar.

Is signifikant goedkoper dan een systeem om stekkers eruit te trekken, voor ~400 euro ben je klaar en heb je alles echt goed beveiligd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Als je zo bang bent voor directe inslag kan je beter een bliksemafleider of vonkbrug plaatsen op je huis.

Maar als het iets (veel) mag kosten bestaan er ook gemotoriseerde aardingsschakelaars. Dan leg je alles gewoon kort.

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:22
YouTube: Unplugger Zoiets ?

Kijk ook je verzekerings papieren eens even na, veel verzekeringen vergoeden alleen de apparatuur die ingestoken was. En als het echt klapt gaat legt ook het niet ingestoken spul het loodje.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
De oplossing:

Alternatieve oplossing: even naar een psychiater...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:22
goedemorgen .... kijk eens 1 post boven je :)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Sine schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:46:
goedemorgen .... kijk eens 1 post boven je :)
Ekskuzeej mwah, ik had het topic niet letter voor letter doorgelezen, dus dat is me ontglipt omdat het niet in een videomodus was verwerkt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik zie me al, het hele huis door van die stomme lelijke rotdingen, ik moet er niet aan denken! Afgezien nog van de vraag of mijn vrouw die rommel leuk zou vinden.
Is trouwens de topicvraag eigenlijk wel serieus bedoeld? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-10 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Voor indirecte blikseminslag (aka overspanning op het lichtnet door inductie) is een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging genoeg. Let wel op dat zo'n stekkerdoos meestal alleen werkt als hij ook is aangesloten op een geaard stopcontact.

Als de bliksem direct op je huis inslaat valt er simpelweg niets aan te doen. Dan staat je huis simpelweg in de hens als je pech hebt. Daar gaat een stekker uittrekken niets aan veranderen.

Maar als je huis op een hoog punt staat kun je beter bliksemafleiders laten installeren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Techneut schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 10:51:
Ik zie me al, het hele huis door van die stomme lelijke rotdingen, ik moet er niet aan denken! Afgezien nog van de vraag of mijn vrouw die rommel leuk zou vinden.
Is trouwens de topicvraag eigenlijk wel serieus bedoeld? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.
Troll-alert...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1