Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IP camera voor buiten en goede nachtzicht

Pagina: 1
Acties:

• Ron_Tweaker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2024
Op dit moment hangt er bij mij naast het huis een IP cam, de Marmitek IP Robocam 21. Deze zit in een Robodome 21 behuizing en is draadloos aangesloten op mijn netwerk.

Na twee jaar ergeren aan het matige zicht in de nacht wordt het tijd voor een andere camera. Ik heb met de Marmitek belabberde zicht. De omgeving waar de camera zich bevindt heeft ook heel weinig licht, weinig straatlantarens, wel wat licht van de tuinverlichting, maar als ik 's avonds via de iPhone de beelden bekijk zie ik alleen stipjes van de tuinverlichting, meer niet. Recentelijk ook een infraroodlamp gemonteerd om het beeld te verbeteren, maar alsnog is het zichtbare beeld gefocussed op een bepaald punt. De rest van de omgeving is gewoon zwart.

Nu ben ik op zoek naar een ander camerasysteem. Het mag wel wat kosten, zolang ik er maar meer zicht krijg 's avonds en de reikwijdte moet ongeveer 35/40m zijn. Er zijn vele merken op de markt, als Vivotek, AVTECH etc, maar wat is nou goed? Ik begrijp ook wel dat een camera van Sony a > 1000 euro een goed beeld geeft, maar dit is voor thuisgebruik. Ik neem aan dat er echt wel goede camera's zijn, van goede merken, met goede support en compatibiliteit met iPhone/iPad ook wel voor tussen de 500 en 1000 euro verkrijgbaar zijn?

Punten waar de camera aan moet voldoen:
- Nachtzicht 35/40m of meer
- Goede support van fabrikant
- Compatibiliteit met Apple devices
- HD
- Vanaf 2mp lens
- Redelijk haperloze beelden, dus 30fps of meer

Iemand ideeën hiervoor?

Ik zit nu te kijken naar een AVTECH AVN362 maar die is 1.3mp en naar de Vivotek IP8362, maar deze wordt in diverse reviews afgeschoten vanwege de belabberde interne beeldprocessor waardoor je schokkerig beeld krijgt. Raar is wel dat deze vrij prijzig is dus je mag eigenlijk wel verwachten dat zo'n camera goed presteert.

Apple | Marantz | B&W

• Gravit0n
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Als je niets te melden hebt, blijf dan weg.. Verpest het topic niet met loze posts. Als je het niet eens bent met ene topic, dna maak je een topicreport aan.

[ Voor 87% gewijzigd door Equator op 18-09-2012 07:42 ]

• Ron_Tweaker
Sorry, maar kan geen goede reviews vinden op basis van mijn wensen, dus ik zoek naar ervaringen van medetweakers.

Apple | Marantz | B&W

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 19:27

Stewie!

Keen must die!

Heb je al naar AXIS gekeken? Goede cams, ook in buitenbehuizing verkrijgbaar. Ook met IR versterkers verkrijgbaar. Je ziet er echt alles mee als het buiten donker is. Zoomt ook lekker in op gezichten en beweging. Je kan het beste de dome cams kopen met sterke optische zoom (30x). Die werken een stuk beter dan de cams met veel megapixels en geen of alleen digitale zoom.

[ Voor 27% gewijzigd door Stewie! op 17-09-2012 14:46 ]

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kan altijd een camera kopen die infrarood kan waarnemen en dan een losse infrarood schijnwerper opstellen waar je licht nodig hebt.
Ben je niet afhankelijk van het bereik van de camera.

• Ron_Tweaker
AXIS maakt inderdaad mooie spullen, maar zijn relatief ook vrij duur >900 euro... bijv. deze AXIS P1346-E

Apple | Marantz | B&W

• dôh
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-11 14:32
massari schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:15:
AXIS maakt inderdaad mooie spullen, maar zijn relatief ook vrij duur >900 euro... bijv. deze AXIS P1346-E
Gezien de specs die jij opgeeft, zijn de prijzen waar jij de camera's voor kunt vinden niet onrealistisch. Je vraagt namelijk nogal wat! Een ander merk waar je naar kunt kijken is Mobotix of bijvoorbeeld een Sony. Ik denk dat je al gauw bij een PTZ camera uitkomt en dan val je in de prijzen.

• Ron_Tweaker
Ja wellicht ben ik te oppertunistisch...
Momenteel ben ik aan het kijken voor een dome, de Axis P3346-VE. Een dome omdat deze minder in het zicht is dan een bullit camera. En het beeld moet toch vanuit een vaste positie komen.

Apple | Marantz | B&W

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
kijk anders eens bij mobotix

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07:25
Inderdaad: Mobotix M12
Afhankelijk van het type lenzen wat je wilt, staan er altijd wel een paar op Marktplaats (nieuwprijs ligt ver boven je gestelde budget)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:24

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Hoewel het om een IP camera gaat, ga ik je topic toch verplaatsen naar Overige Hardware omdat het niet heel specifiek over netwerken gaat.

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-11 16:07
Heb je de IR-ledjes van je camera afgeplakt? Deze reflecteren namelijk tegen het glas van je dome..
Kijken naar een nieuwe camera vooor in je dome die aan je eisen voldoet (en dan een cam zonder IR-leds) en je infraroodlamp laten hangen?

• Ron_Tweaker
De infrarood ledjes op de huidige Robocam 21 zijn inderdaad afgedekt en het smoke glas van de Robodome is inmiddels vervangen door een transparant glas, maar het resultaat is nog steeds belabberd.

Ik zit momenteel te kijken naar een Axis camera, heb het gewoon niet zo met Mobotix, puur gevoel...

- Axis P3364-VE (enorm lichtgevoelig) 0.1 lux, 1mp, 720p
- Axis P3346-VE 0.5 lux, 3mp, 1080p
- Axis P3367-VE 0.2 lux, 5mp, 1080p

Men zegt dat je niks aan 5mp hebt zolang je niet gaat inzoomen. Dat is in mijn geval nu nog niet zo. Ik wil gewoon een overall goed beeld hebben met dito detaillering van mensen/objecten die door de lens worden opgenomen. Dus die P3367-VE zou voor mijn situatie overrated zijn. Ik zou dus de P3364-VE kunnen nemen, maar wat mij dwars zit is de lagere resolutie, maar heb ik dan voldoende aan de resolutie die deze biedt? Het gaat mij vooral dat het beeld 's avonds, 's nachts goed is. Uiteraard wellicht door gebruik van een extra infraroodlamp.

Apple | Marantz | B&W

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ik heb de P3367 VE met infrarood versterker van Axis. Geeft een goed nachtbeeld. De Q6035 draait hier ook en geeft een net zo goed nachtbeeld, maar door de zoom en autotracking is deze vele malen nuttiger!

• Ron_Tweaker
Kun je van het nachtzicht iets laten zien?
En is het een automatische zoom op basis van objecten/personen die in het gezichtsveld van de lens komt?

Apple | Marantz | B&W

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Ploink in "Webcam achter raam/glas spam"

Met jouw budget kun je eventueel voor de full HD IP8162P gaan.
Mijn IP8151 werd geleverd met een Computar AG3Z3112FCS‐MPIR lens van heel goede optische kwaliteit.

Ik kreeg geen schokkend beeld met mijn camera, behalve onder bepaalde condities. Ik had de kwaliteit op maximaal gezet met variabele bitrate en had prachtig vloeiend beeld toen de camera op de bomen stond gericht.

De volgende morgen bleek het beeld echter flink te haperen. Na wat onderzoek bleek dat het was gaan waaien en de bomen zwaaiden beeldvullend heen en weer.
Alle bewegende blaadjes zorgden voor een erg hoge entropie en dus een hoge bitrate, hoger dan de camera kon verwerken (iets van 12 megabit als ik me goed herinner).
Met een rustig beeld of een vaste bitrate heb je hier dus geen leest van.

Een nuttig detail voor de tweaker.. hij draait op linux en als je de config file download (een tar.gz) en uitpakt, dan heb je de /etc en /www folders met in inetd.conf:
code:
1
2
ftp stream  tcp nowait  root    /usr/sbin/ftpd ftpd
#telnet stream  tcp     nowait  root    /usr/sbin/telnetd telnetd -i

Ik heb niet geprobeerd of het werkt, maar als je het weer inpakt en upload kun je er vast wel iets mee ;)

• Ron_Tweaker
Ik zit te denken aan een P3364-VE. Waarom? Ik heb in feite geen 5mp camera nodig voor beelden waarop ik nodig moet inzoomen over een langere afstand. Aan een reikwijdte van max. 40m heb ik genoeg. Jammer van de lagere resolutie en geen 1080p, maar 720p. Ik denk dat ik voldoende plezier aan deze camera zal ervaren, ook vanwege de hogere framerate op 720p/1mp. Mocht iemand mij kunnen overtuigen waarom ik toch voor bijv. de P3367-VE (5mp) moet gaan, dan hoor ik het graag.

Apple | Marantz | B&W

• Ploink
De 5MP versie lijkt me wat overdreven, ook omdat de lens meestal minder presteert dan de beeldsensor en dan hou je effectief maar 2MP of minder over. Maar axis is een goed merk en het kan zijn dat ze het beter doen dan anderen.

Wat ook de doorslag kan geven is de kwaliteit van de (gratis?) software.
Stewie! schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 00:18:
Ik heb de P3367 VE met infrarood versterker van Axis.
Infrarood versterker? Zo werkt dat niet.
Elke kleurencamera heeft een filter dat infrarood licht verwijdert omdat de beeldsensor gevoelig is voor infrarood en de kleur dan sterk gaat afwijken. Planten zouden dan magenta of paars worden ipv groen.

Een day/night camera heeft een servo om dit filter optioneel voor de lens te plaatsen.
Zonder het filter is er meer licht beschikbaar omdat het infrarood er dan bijkomt, maar dan wordt het beeld weergegeven in zwartwit om gekke kleuren te voorkomen. De Vivotek heeft een override om het toch in kleur weer te geven en dan kun je de hele tuin in magenta zien als je wil.

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Ploink: IR illuminators : http://www.axis.com/products/cam_irillum/index.htm

Massari: jep, de Q camera heeft automatische tracking, is een camera die standalone tracking van alle objecten kan doen.

• Ron_Tweaker
De P3367-VE met 5mp zou erg goed moeten presteren, ondanks het hoge aantal megapixels.

Vind het wel lastig. Of een camera met 5mp, 1080p, maar wellicht met een lagere framerate op 5mp. Of een camera met 1mp, 720p en een hoge framerate.

Wat is nou in de praktijk zo efficient mogelijk? Ik wil geen verlies qua beeld hebben. Personen/objecten moeten het liefst ook goed zichtbaar zijn in de nachtelijke uren. Uiteraard moet er een infraroodlamp gebruikt worden.

Apple | Marantz | B&W

• Ploink
Oh je bedoelt een IR lamp ;)
Bij "IR versterker" denk ik meer aan een beeldversterker zoals bij nachtkijkers gebruikt wordt.

• Ron_Tweaker
@Stewie!,

Je zegt dat de P3367-VE je bevalt, maar hoe heb je de camera ingesteld? Op 5MP? Of 1080pHDTV?

Apple | Marantz | B&W

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

1080
Vergeleken met de Q PTZ camera mis ik echter heel erg de optische zoom en de PTZ functie. Als je de keuze hebt, en de ruimte, zou ik zeker de Q6035 nemen, die ziet veel scherper, beter, en draait zichzelf. De P3367-VE is leuk maar kan alleen een vaste plek filmen en monitoren. De digitale zoom is vele malen slechter dan de optische zoom (30x !) op de Q6036. Zelfs personen die 50 meter verderop staan, in het donker, worden goed gefilmd, zoomt mooi in op de gezichten en volgt daarna de bewegingen.

• Ron_Tweaker
Ik zie inderdaad wat voorbeeldvideo's van de 6035, maar vergelijken met de P33 serie is deze dan ook gelijk 3x zo duur, dat vind ik nou ook weer wat teveel van het goede.

Ik hoef eigenlijk puur en alleen een oprit van hooguit 50m en iets daarbuiten te bewaken... maar wil vooral 's nachts ook alles goed zien, weinig tot geen ruis bij gezichten etc.

Apple | Marantz | B&W

• Stewie!

Stewie!

Keen must die!

Als het in een rechte lijn is kan je ook denken aan de Q17nogiets. Die heeft ook optische zoom en kan recht vooruit zoomen. Helaas geen verdere PTZ/pan/tilt.

• Ron_Tweaker
Inmiddels de knoop doorgehakt en afgelopen weekend de Axis P3364-VE 6mm gemonteerd en naar volle tevredenheid 's nachts enorm goed beeld. Nu nog even verder tweaken qua instellingen.

Apple | Marantz | B&W

• ferrero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 13:40

ferrero

el mosquito

Ja, dat is een geweldige camera. Gebruik je nog een IR lamp? Heb je wellicht een screenshot?

Innocam | Synology Camera Licentie per E-mail

Pagina: 1