[OSX server 10.8] Ervaringen & Discussie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-06 15:35
OSX server 10.8 is geen onderdeel meer van een aparte versie van OSX, maar een App die gekocht kan worden via de Mac App store.
Met deze app krijg je een GUI voor beheer van de server, XSAN, profielen, etc.

De licentie is eenmalig 19,99 en hierna kan je onbeperkt de software installeren. Er is geen limiet aan de hoeveelheid machines.

Als je OSX 10.8 draait, wordt je verplicht uit de Mac App store versie 10.8 te kopen/downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
10.8 wijkt op redelijk wat plekken af van versie 10.7.
In mijn ervaring is het ook niet af en niet foutloos.

Een voorbeeld: Ik heb een website draaien, waar ik een alias voor wil aanmaken.
Domeinnaam: voorbeeld.nl.
Alias (gewenst): *.voorbeeld.nl

In de help bestanden staat omschreven dat je op deze manier de alias moet gebruiken. Echter: Het alias scherm accepteert geen *-teken.

Daarnaast loopt het één en ander nog wel eens vast. Moet je meerdere systeemgebruikers via een flinke omweg aan de gang helpen (of chmod via de terminal). Naar mijn idee niet echt wat je mag verwachten van Apple.
Is er al iemand die ervaring heeft met Server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
Ps: Is er iemand die me een CMS kan adviseren die een beetje aansluit bij de Server software qua opzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:55
supertheiz schreef op maandag 17 september 2012 @ 14:03:
Een voorbeeld: Ik heb een website draaien, waar ik een alias voor wil aanmaken.
Domeinnaam: voorbeeld.nl.
Alias (gewenst): *.voorbeeld.nl

In de help bestanden staat omschreven dat je op deze manier de alias moet gebruiken. Echter: Het alias scherm accepteert geen *-teken.
moet je niet gewoon het sterretje (wildcard) vervangen door een alias?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

Hansie_P schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:29:
[...]

Lijkt mij ook logisch

Hoe zijn de ervaringen met osx server?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
Hansie_P schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:29:
[...]

Het is redelijk normaal om in deze afhandeling een wildcard te gebruiken. Zoals ik al aangaf, staat dit zelfs zo in de help van het scherm waar je dit moet doen.
In de DNS afhandeling doe je over het algemeen ook de wildcard afvangen en toewijzen aan een IP nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supertheiz
GJ007 schreef op maandag 17 september 2012 @ 18:43:
[...]

Lijkt mij ook logisch

Hoe zijn de ervaringen met osx server?
Ervaring is wat mij betreft een beetje dubbel.
Pro: Binnen een uur heb je een werkende server met redelijk wat functionaliteit. Als je, zoals ik, met Linux hebt gewerkt, dan is dat een verademing. Daar ben je via de command line zeker een paar dagen bezig om hetzelfde resultaat te behalen.
Cons:
1: Een aantal zaken die ik wel gebruik zijn geschrapt, zoals webmail. Geen idee waarom. Iets anders wat vreemd is, is dat localhost standaard niet werkt. Moet je met 127.0.0.1 gaan werken.
2: Het is nog wel een beetje buggy. Spontaan stoppen van de server app is me al een aantal keren gebeurd.
3: Documentatie is summier.
4: Er is geen software die aansluit bij de Server app. Ben bezig om een intranet portal (CMS) uit te zoeken voor op mijn server. Bijna alle portal software heeft functionaliteit voor contacten, kalender, etc. Dit komt dan naast de functionaliteit van de Apple server software te staan. Je hebt dan een contact in je portal en los daarnaast een contact in de server software. Je hebt dan een calender in de server, en je hebt een calender in je portal. Schiet niet op, ik wil dat dit geintegreerd werkt. Maar, er is naar mijn idee gewoon niets wat samenwerkt met de Apple Server....
5: Voor sommige zaken moet je alsnog ofwel naar de terminal, ofwel naar wat applicaties van de vorige versie die nog ergens verstopt zijn. Bijvoorbeeld postgres is meegeleverd. Maar hoe je deze aan de gang krijg is weer een heel ander verhaal. Staat standaard uit. De standaard gebruiker is inactief. Etc.
Overigens had Apple wat mij betreft best wel een Postgres beheer tool mogen meeleveren.

Vooral punt 4 stoort me overigens mateloos.

Samengevat: Ondanks dat het redelijk mooie software is, en razendsnel werkt (dat moet gezegd), valt me het één en ander toch tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ik heb vandaag in ESXi een OSX 10.8.4 VM geïnstalleerd met de Server App. Ik wil eens uitzoeken wat ik hiermee kan. Ik mis een beetje een firewall functionaliteit. Anders zou ik mijn pfSense VM vervangen voor deze OSX Server zodat ik gelijk VPN goed kan integreren in mijn netwerk. Ik wil de OSX Server voorzien van TimeMachine alleen dan moet hij de bestanden wegschrijven op een netwerk map van mijn NAS. Ik moet nog uitzoeken hoe ik die netwerk mappen ga toevoegen. Ik zat al te kijken naar de XSan optie die OSX Server biedt om te kijken of ik daarmee -gevirtualiseerd- een link kan leggen met mijn NAS. Maar lijkt erop dat het niet kan.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 23:02

Maartenvs

For Sale

Firewall is voortaan PF, voormalig was dit ipfw. Met Icefloor heb je weer een gui voor het instellen van je firewall mocht je dit zoeken. Ik neem verder aan dat je een NAS hebt met Fibre Channel voor XSan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Ik heb een NAS die ook gevirtualiseerd is. Ik zat zelf te kijken naar een iSCSI target. Dan kan ik die schijf misschien als TimeMachine locatie gebruiken in OSX Server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultimation

Ultimation

Goed het is niet gelukt XSAN op te zetten, maar -na flink graven- ik een Global SAN installatie gevonden op een FTP server waarmee ik een iSCSI target kon opzetten die ik voor TimeMachine backups kan gebruiken.

Dus dat gedeelte is alvast gelukt. Nu wil ik nog gaan proberen het internet te routeren met de OSX server. Eerst maar eens een dual/quad head netwerk kaart zien te bemachtigen. Dan kan ik makkelijker schakelen tussen pfSense en en OSX Server.

Pagina: 1