Retina pro of Air? Voor designer met slechte rug...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat er al 2 topics meer zijn met deze vraag, maar de eisen liggen dan toch weer heel anders en ik blijf het lastig vinden. Ik zoek even wat input van mensen met een soortgelijk gebruik van hun mac en ervaring met (voornamelijk) de 13" air.

Het zit zo:
Ik werk nu al 4,5 jaar met mijn geliefde macbook pro (2.4ghz core 2 duo uit begin 2008) en verbaas me er nog steeds over dat hij het nog steeds doet. Maar de accu (ja de eerste) gaat nu wel erg hard achter uit en met Adobe CS6 en andere grote programma's, begint hij het toch wel zwaar te krijgen. Kortom... het wordt zo langzamerhand tijd voor een nieuwe.

Ik werk 3 dagen in de week als HBO docent in o.a. media design en sleep dus elke dag mijn MBP mee naar mijn werk, om hem daar volop te gebruiken met verschillende Adobe programma's tegelijk. In de overige dagen ben ik een eigen bedrijfje aan het opstarten, waarin ik als concept- en mediadesigner werk en ook fotografeer.

Qua kracht heb ik de neiging om weer een MBP te kopen. En dan de retina, met name omdat die iets lichter en dunner is dan de gewone pro. Dit ook omdat ik een pro gewend ben, en bang ben "achteruit" te gaan. Al kan dat niet als je naar de leeftijd van mijn MBP kijkt. Het probleem is echter dat ik door een ongeluk een slechte rug heb en daar dagelijks last van heb omdat ik mijn zware MBP mee moet slepen. Oplossing? Een 13" air. Maar ja... gaat die het oké vinden om zonder haperen meerdere Adobe programma's te gebruiken en 5 tot 10 RAW bestanden (25mb per stuk) aan elkaar te stitchen tot een panorama?

Dus, in het kort:
- Retina MBP of 13" MBA (dure variant) voor redelijk zwaar grafisch werk + meeslepen met slechte rug?

Ik hoor graag wat jullie ervaringen en gedachten hierover zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-09 19:39
Ik zou gaan voor de MBP, hij is niet zo zwaar meer en heeft een AIR-achtige facelift gehad. Kwa power scheelt het een hoop.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:03
Ik zou zelf de retina MBP pakken, puur omdat je dan de kracht die hij heeft, lekker kan gebruiken. Echter zal je met een MBA al een hele vooruitgang zien ivm je oude MBP.

Qua gewicht is de rMBP super, ik ben zelf van een 13'' MBP naar de rMBP gegaan en qua gewicht zit ik dus nog op hetzelfde niveau. Echter is het natuurlijk nog steeds veel zwaarder (vooral qua gevoel) dan een MBA. Ik weet niet hoe erg het gesteld is met je rug, maar hoe minder belast, hoe beter lijkt mij.

Ik heb zelf geen ervaring met zwaar grafisch werk op een MBA, maar als jij het met je 4,5 jaar oude MBP hebt kunnen doen, dan kan je het zeker op de MBA. Dit op basis van de specs van beide machines, de MBA heeft zowel een betere processor als een SSD (enorme performance boost!) ivm je oude MBP.
Met de rMBP heb je nog meer kracht en een beter scherm. Adobe schijnt binnenkort ook een HiDPI update uit te brengen van hun CS6 suite, dan moet het op een rMBP er fantastisch uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 14:34
Ik zou er ook rekening meer houden dat je waarschijnlijk weer minimaal 3 tot 4 jaar met de Macbook wil gaan doen, dus dan zou ik (als dat zo is) toch voor een Macbook gaat met betere specs, want dan kan je er toch langer mee doen.

Aan de andere kant. Als je niet veel meer andere dingen gaat doen dan dat je nu doet (niet veel zwaardere programma's) dan kan je net zo goed voor een Air gaan, want die is dan snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 16:21

Flappiewappie

Hier nog meer

Of even wachten op de 13inch retina?

Hier staat wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Persoonlijk betwijfel ik of het verschil in gewicht tussen deze 2 machines (1.35kg versus 2.02kg) erg veel uit gaat maken voor rugklachten. Daarnaast zal de MacBook Air door zijn kleinere scherm vrijwel automatisch zorgen voor een slechtere werkhouding, wat rugklachten weer in de kaart speelt.

Ik denk persoonlijk dat je meer vooruitgang kan boeken door te investeren in de manier waarop je je laptop meeneemt, dan je blind te staren op het gewicht van de laptop zelf.

Mag ik vragen wat voor rugklachten je precies hebt?

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 11:47
Eens met het bovenstaande.

Ik heb zelf ook geen beste rug en een goede stevige rugzak is dan ook een must. Schoudertassen zijn uit den boze. Killing waarbij het gewicht vaak aan een kant hangt. Zorg ervoor dat het gewicht op je rug zoveel mogelijk verspreid wordt. Misschien is zelfs een rollerbag voor jou een optie. Rugzakken zijn er in alle soorten en maten. Mensen kopen ze vaak op de bonnefooi. Niet doen! Pas ze!

Ik zou RMP doen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
Hier een rMBP gebruiker die ook z'n rug aardig verpest heeft (ook een ongeluk). Ik gebruik de rMBP zelf voornamelijk voor fotobewerking (Lightroom/Photoshop) en draag deze in een rugzak. Met wat andere spullen erbij is dit gewicht goed te doen en de snelheid van de laptop is ruim genoeg voor mijn doel.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tassadar, als je idd de rMBP bedoeld dan lijkt me de snelheid sowieso geen probleem. Het is de beste MacBook die er is.
Whieee, mij. Hele rug heeft overhoop gelegen. Later is dat langzaamaan weer rechtgezet door een manueel therapeut, maar het blijft erg zwak. En inderdaad schoudertassen zijn een hel. Ik ben ook al tijden aan het kijken naar een goede rugtas, maar de rMBP voelt toch nog steeds zwaar. Al heb ik hem nog niet tegelijk met mijn MBP vast gehad. Omdat ik niet heel groot en vrij tenger ben zijn 15" tassen ook meteen gigantisch bij mij, maar goed, een kleiner scherm heeft inderdaad ook zijn nadelen. Al hang ik hem thuis aan een 24" cinema ik kan een deel van mijn lessen vanaf een 21" iMac geven. Dus misschien is een kleiner scherm geen ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huppol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-07 11:10
Macbook Air voor op school & krachtigere computer (imac, mac mini o.i.d.) voor thuis misschien een idee?

Een snelle usb 3.0 (of Thunderbolt) schijf voor het overzetten van bestanden. Of gewoon via een snel netwerk.
Is misschien niet de meest ideale manier van werken. Maar je kan altijd beginnen met de Air, mocht je erachter komen dat je niet genoeg power hebt, kun je altijd nog een computer voor thuis kopen voor de taken die meer kracht vereisen.

[ Voor 35% gewijzigd door Huppol op 17-09-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 31-08 14:53
In mijn geval heb ik m'n onderrug verpest door heel hard verkeerd (op m'n stuitje) te landen. Resultaat: stuitje in stukken, onderrug optater gehad. Gelukkig ben ik vrij lang (2m) en normaal (iets aan de lichte kant) gebouwd, dus is een goede rugzak met 15inch laptop+fotospullen nog goed te dragen voor mij.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Waarom is een trolley (of hoe die dingen ook heten) geen optie? Dan kun je 'gewoon' een rMBP en lever je ook niets in op prestaties. Eén jongen van een bepaalde site loopt er ook schijnbaar de hele dag mee rond alsof het een iPad is (dus zo zwaar zijn ze absoluut niet). http://bit.ly/QW2M59

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:49
de rMBP heeft nog wel een aantal kleine problemen. Maar als je hiermee kan leven dan is het denk ik de beste keuze. Wil je toch voor de MBA gaan dan zou ik toch minimaal de RAM + CPU upgrade doen.

Ik zelf heb de Ultimate MBA van 2011 en deze kan moeiteloos drie Adobe programma's te gelijk vloeiend gebruiken. Maar dit is wel afhankelijk van wat je open hebt staan binnen deze programma's. Als je 20 psd's gaat openen kan de boel vanzelfsprekend traag worden. Dit zal bij de rMBP minder snel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zo, ondertussen zijn we enkele maanden verder en nu is ook de verwachtte Retina MBP 13" op de markt. Ik verwachtte er niet heel veel van omdat de gewone MBP 13" me ook tegen viel. Hij is niet bepaald vergelijkbaar met een 15" qua specs, al kan ik me voorstellen dat dat misschien gewoon niet lukt qua ruimte.
Ondertussen zijn er ook steeds meer gebruikersverhalen over de retina pro 15" te lezen en dat heeft me wat huiverig gemaakt voor retina in de tijd dat nog bijna niemand dat heeft. Ik heb er natuurlijk geen problemen mee om voorop te lopen, maar aangezien ik o.a. met grafisch ontwerp bezig ben lijkt dat totaal niet handig op een retina scherm, terwijl je ontwerpt voor niet-retina schermen. Wellicht lost mijn vorige generatie cinema led display dat op omdat die natuurlijk niet retina is, maar toch...

Dus... de pro's en cons op dit moment per optie:

MBP 15":
pro: ik werk al jaren met veel plezier op mijn 2008 MBP 15" (maar hij trekt het nu niet meer zo goed)
con: te zwaar voor mijn rug (en vrij groot om mee te nemen voor iemand van mijn bouw)

MBP 13":
te weinig voordeel tegenover 15", hij is iets lichter en kleiner, maar 13" scherm brengt ook nadelen qua werkruimte. specs zijn minder. Weegt niet tegen elkaar op.

rMBP 15":
Nog steeds vrij zwaar en groot, al is hij een beetje lichter.
Twijfels over retina ivm ontwerpen voor niet-retina schermen.

rMBP 13":
Zijn er uberhaupt redenen om hiervoor te kiezen boven een Air met de beste specs? Daar twijfel ik aan, zeker als ik naar de prijs kijk.

MBA 13":
Gaat dit mijn werk trekken? Vind dit ding het leuk als ik hem 10 RAW foto's van 25mb per stuk aan elkaar laat stichen (photomerge / panorama) in photoshop? Trekt hij het als ik indesign, illustrator en photoshop tegelijk draai?

Veel geld uitgeven neem ik voor lief als ik er weer lang en plezierig mee kan werken. Dat mijn rug het gewicht van mijn 15" MBP niet meer trekt is iets wat zeker een belangrijke rol heeft in mijn keuze. Maar ik vraag ook redelijk wat van dit apparaat, dus heb ook behoorlijke specs nodig.
Wie denkt dat hij mij kan vertellen wat de beste keuze of compromis is? Het lijkt alleen maar moeilijker te worden.

Ik hoor jullie ideeën hierover graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RoofTurkey schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 10:33:
Waarom is een trolley (of hoe die dingen ook heten) geen optie?
Toevoeging: Mijn MacBook uit 2008 hobbelt ook dagelijks achter mij aan, in een fatsoenlijk hoesje, in mijn trolley. Ik heb geen rugklachten, en wil dat ook graag zo houden. Hiervoor gebruik ik zo'n sleurkoffertje. Ook ideaal wanneer ik op school ben (Windesheim, Zwolle). Het is soms een aardig eindje sjouwen waardoor ik mijzelf de nodige kilo's sjouwen bespaar. Ding hobbelt lekker mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeffreytigch
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 13:10
Ik zou zelf gaan voor een rMBP 15", maar ik heb nog nooit in een situatie gezeten dat gewicht een rol speelde. Is er niet een mogelijkheid dat je langs een winkel gaat, om het te beoordelen (bijv. de Apple Store op Leidseplein)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Inderdaad lijkt me een zakelijke trolley of een goede rugtas (ipv schoudertas) de beste optie. Persoonlijk heb ik gekozen voor een 13 inch rMBP om mijn 13 MBA uit 2010 te vervangen. Retina schermen zijn hogere kwaliteit dan de schermen in andere Macbooks en kunnen ook omlaag geschaald worden om te zien hoe een design eruit ziet in een lagere resolutie.

Als geld geen rol speelt dan zou ik een rMBP 15 inch aanschaffen en deze vervoeren in een goede trolley. Dan heb je de meest krachtige macbook, die je niet hoeft te tillen.

Wil je zo licht mogelijk dan zou ik kiezen voor een rMBP 13 inch of een opgevoerde MBA 13 inch, maar ik denk dat we in het voorjaar 2013 een nieuwe serie MBA kunnen verwachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Ik ben van een Late 2008 MBP naar een Retina MBP gegaan, en de Retina is voelbaar lichter als de oude unibody. Volgens mij is de Titanium MBP nog zwaarder als de originele unibody, dus dan ga je er zeker merkbaar op vooruit.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

afterburn schreef op maandag 26 november 2012 @ 13:26:
Ik ben van een Late 2008 MBP naar een Retina MBP gegaan, en de Retina is voelbaar lichter als de oude unibody. Volgens mij is de Titanium MBP nog zwaarder als de originele unibody, dus dan ga je er zeker merkbaar op vooruit.
Er is geen Titanium MBP. Er is wel -in een ver veleden- een Titanium PowerBook G4 geweest. Die is later vervangen door de Alu PowerBook G4, en dat ontwerp is aangehouden voor de MacBook Pro's uit 2006-2008. In oktober 2008 werd dit model uitgefaseerd ten faveure van de Alu Unibody MacBook Pro. Het verschil in gewicht tussen een early 2008 MBP 15 en een unibody MBP 15 is echter (erg) klein.

Ik denk dat Liwtje nog steeds het best af is met een 15inch MacBook Pro, al dan niet de retina variant (dat is vooral een kostenafweging imho), en een goede rugtas of trolley. Genoeg pixels en fysieke schermruimte om comfortabel te kunnen werken, en met een trolley is de belasting op de rug minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.niceguy.89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-08-2018
Je kan beter wat aan je rug doen. Zoals fysiotherapie ect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

mr.niceguy.89 schreef op maandag 26 november 2012 @ 15:53:
Je kan beter wat aan je rug doen. Zoals fysiotherapie ect
Misschien heb je gelijk. Misschien ook niet. Ik ben geen arts en ken Liwtje niet persoonlijk; en als voor jou hetzelfde geldt denk ik dat elke vorm van diagnosticering via een forum niet heel nuttig is. ;)

Onder begeleiding van een fysiotherapeut werken aan (geleidelijke) ontwikkeling van met name de kleine rugspieren, waardoor de stabiliteit van de wervelkolom verbeterd wordt, kan een hele goede oplossing zijn, en is eigenlijk voor vrijwel iedereen met een zitberoep van nut. Het kan echter zomaar zijn dat een dergelijke aanpak in het geval van Liwtje niet mogelijk is. Dus laten we vooral niet voor dokter gaan spelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Haha, we gaan nu over op fysio advies? Ook leuk.

Sorry ik ben een hele tijd niet meer hier geweest en had niet gemerkt dat er nog gereageerd werd. Dank jullie wel! Ik dacht er toevallig nu weer overna (heb nog steeds geen keuze gemaakt), maar mijn macbook gaat nu toch wel echt achteruit.

Wat mijn rug betreft... de fysiotherapeut zou het liefst hebben dat ik een compleet ander beroep zou nemen, maarja dat gaat niet zomaar natuurlijk. Over een rugzak denk ik inderdaad ook na, ik heb alleen het gevoel dat dat jatgevoeliger is dan een schoudertas die je schuin omhangt. (Een rmbp is immers iets wat je niet wil laten stelen).

Wat werk betreft is het de laatste tijd bijna constant Photoshop, Indesign en Ilustrator aan hebben en daarin erger ik me soms al aan een 15" scherm, dus uiteindelijk denk ik ook dat een rmbp wat dat betreft (en zeker ook qua kracht) het beste is. Iemand had het over het verschil in gewicht las ik... Ik heb het nog even opgezocht en het is iets van 450 gram. Nouja, het is toch net iets lichter natuurlijk.

Bedankt voor alle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:30

pposthoorn

Constructeur

Ik zou de 15" rMBP nemen. Veeel meer power en dat zal je zeker merken als je meerdere Adobe programma's open hebt / gebruikt. Dat hij iets zwaarder is zou ik niet al te zwaar aan tillen (flauw), het scheelt zoveel als één flesje water.

Ik heb zelf een rugzak met een 15" rMBP en als je beide straps over je schouders hebt is het een behoorlijke uitdaging om die te laten jatten. Zeker als je zo'n tas hebt met een clipje op je borst en of buik.

Als je hem echt niet wil tillen zijn er ook rugzakken met wieltjes en zo'n handvatuitschuifding. Ik ken iemand met last van z'n rug die dat gebruikt en dan kan je veel/zware dingen meenemen zonder ze op je rug te dragen.
Loop je wel met zo'n apart ding natuurlijk :9
Pagina: 1