Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barto89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-02 07:26
Hoi,

Ik wil zelf een pc gaan bouwen en ben overal en nergens mezelf aan het orienteren.
Nu kom ik op internet het verschil tegen tussen boxed en unboxed, waarbij gezegt wordt dat een unboxed versie van een processor alleen de processor bevat, en de boxed bevat een standaard koeling. Is dit waar?
En mijn 2e vraag dan: als ik een unboxed versie koop, ben ik dan verplicht om zelf een koeling aan te schaffen? Ik wil in de toekomst wel gaan overklokken, maar vanwege budget weet ik niet of ik nu al een goede koeling aan wil schafffen om dit mogelijk te maken.. Is het dus mogelijk om zonder te doen in tot ik daar wel op over ga?
Ik zit te denken aan de aanschaf van een i5 2500k..

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Na het lezen van deze post, en je vragen naar echte basiskennis voor het bouwen van een pc, zou ik het toch aan een ander overlaten. Of iig samen met iemand doen die er wel verstand van heeft.

Om antwoord te geven op je vraag, een cpu zonder koeler is met een aar tellen kapot, dus of je moet de boxed versie kopen, of je koopt de tray versie en een aftermarket koeler.

Aangezien de tray versie ook duurder is zou ik dus gewoon de boxed kopen, en dan kan je dus later er nog een betere koeler opzetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 17-09-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Eigen inzet is toch wel een vereiste hier op GoT! Zeker als je je enkel registreert om een vraag te posten, check dan even de regels hier...

Hoe dan ook:
1. Ja, boxed heeft koeler, unboxed niet
2. Nee je bent niet verplicht een koeler te kopen, het is wel heel sterk aan te raden

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 13:44
LiquidT_NL schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:43:
Eigen inzet is toch wel een vereiste hier op GoT! Zeker als je je enkel registreert om een vraag te posten, check dan even de regels hier...

Hoe dan ook:
1. Ja, boxed heeft koeler, unboxed niet
2. Nee je bent niet verplicht een koeler te kopen, het is wel heel sterk aan te raden
Als je een unboxed(tray) versie koopt moet je wel degelijk een koeler kopen, tenzij je graag je processor van 250 euro binnen 3 tellen kapot wilt hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Schumaster schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:48:
[...]

Als je een unboxed(tray) versie koopt moet je wel degelijk een koeler kopen, tenzij je graag je processor van 250 euro binnen 3 tellen kapot wilt hebben...
Ik wilde alleen aangeven, je bent niet verplicht, er staat niet iemand bij de kassa die je weigert door te laten zonder een processor te kopen. Misschien had ik de moeite moeten doen om deze nuancering er bij te melden, maar TS had ook misschien wat meer moeite kunnen doen in het oplossen van zijn probleem.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koeling is in principe niet nodig hoor. Je CPU kan prima zonder koeling. Hij is dan wel binnen een minuut onherstelbaar beschadigd. Aan jou de keuze.

Goede tip hierboven: Ga aub niet zelf een PC in elkaar zetten, maar kijk eerst een keer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-09 12:14
Mwa valt wel mee hoor. 10 jaar geleden misschien (zie: YouTube: What happens when the CPU cooler is removed?) maar tegenwoordig zitten er op zowel AMD als Intel een heleboel beveiligingen om te voorkomen dat die doorbrandt:

1. Integrated heatsink helpt "wat", maar voorkomt niet dat de CPU te warm wordt.
2. CPU throttlet. Dus IPV op 3.0Ghz schaalt die omlaag naar 0.8/1.6Ghz.
3. CPU wordt ondanks de bovenstaande maatregelen nogsteeds te warm, en het moederbord schakelt de hele boel uit.

Zeker als je weinig/geen ervaring hebt is het belangrijk dat je dingen kunt uitproberen zonder dat je daarvoor keihard gestaft wordt. Pak het dus eerst goedkoper aan; er komen bijna dagelijks oude Athlon XP, Pentium 3/4 setjes langs van onder de 20 euro. Rommel daar wat mee voordat je potentieel honderden euro's weggooit.

[ Voor 27% gewijzigd door C.Hariri op 17-09-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik ben van mening dat we het wat overdrijven. Ik ken genoeg mensen die voor het eerste keer een PC in elkaar zetten en dat doen met filmpjes van internet. Iedereen heeft de eerste keer gehad en ik gok dat velen dat ook zelf deden (ik in ieder geval wel). Op een oud systeem 'oefenen' is opzich ook niet verkeerd.
Het installeren van de CPU en koeler is het lastigst, maar goed instructies volgen, op markeringen letten enz., niets forceren en dan kan er weinig mis gaan. Voor de rest is het piece of cake eigenlijk, maar alles dient even rustig te gebeuren. Er zijn genoeg video's op youtube te vinden hoe je een PC installeert

Maar ik ben het er wel mee eens, iemand die er verstand van heeft kan best ff mee doen. Die kan het voordoen of uitleggen wat het allemaal inhoud. Dan moet je die personen wel in je omgeving kennen en er tijd voor hebben :)

Voor de TS zijn antwoord:
Boxed = CPU + Intel koeler
Unboxed = CPU

Een CPU heeft ALTIJD een koeler nodig. Als een CPU te heet wordt zal hij zichzelf terugklokken. Maar zonder enkele koeler whatsoever zal hij waarschijnlijk nog te warm worden en zo stuk gaan, of uitvallen (en daar heb je zo weinig aan :p)

Je kan een unboxed versie kopen en meteen een andere koeler kopen.
Je kan ook een boxed versie kopen en eventueel later een andere koeler kopen.
Aangezien de boxed versie ca. 20 euro goedkoper is, kan je beter die kopen. Dan heb je die koeler altijd achter de hand.
Koelers zijn niet heel duur. We hebben het hier over paar tientjes. Een 2500K is een proccesor van 200 - 250 euro, dus 30-40 euro aan goede koeling is dan kleine maar goede investering.
Natuurlijk is de boxed koeler goed genoeg om de proccesor op stock speeds te draaien.. Dus 'verplicht' is het niet om een aftermarket koeler te kopen als je niet gaat overklokken.

[ Voor 17% gewijzigd door Hans1990 op 17-09-2012 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Iedereen roept nu wel dat de proc. binnen een paar seconden kapot is zonder koeling maar volgens mij bestaat thermal throttling al sinds de P3....
YouTube: CPU without Cooler ★ INTEL vs AMD processor

[ Voor 31% gewijzigd door ChojinZ op 17-09-2012 11:20 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Voor een overzicht van eisen m.b.t. een goede topicstart wil ik je verwijzen naar Het algemeen beleid. Aangezien je bijvoorbeeld niet aangeeft wat je zelf al hebt gedaan om een antwoord op je vraag te vinden, lijkt dit topic te veel op een helpdeskvraag en voldoet daarmee ook niet aan bovengenoemd beleid. Daarom gaat het op slot.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.