Toon posts:

Aankoopadvies nieuwe PC + wat te doen met de oude?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb aan het einde van deze maand een leuk budget om mijn oude pc te gaan vervangen door een gloedje nieuwe. Nu ongeveer zes jaar geleden had ik budget van 1250 euro om aan components in de kast te stoppen. Omdat ik het maximale uit mijn oude pc heb gehaald, hou ik het budget gelijk voor mijn nieuwe. In de pricewatch tabel probeer ik het budget van de pricewatchtabellen onder de 1150 euro te houden om de prijsverschillen van webshops op te kunnen vangen. Ik ben namelijk van plan om alles gewoon bij 1 shop te halen(welke weet ik nog niet).

Mijn nieuwe pc moet een rekenwonder zijn die sterk is wanneer zware programma's naast elkaar gebruikt worden.
Meest gebruikte programma's: SPSS, Office.
Minst gebruikte programma's: Photoshop, Dreamweaver (maar wel geinstalleerd)
Gewenste spellen: De nieuwe SimCity, Sims+uitbreidingspakketten, Battlefield Heroes

Multimedia: Veel films, series en muziek. Gooi nooit wat weg dus de nieuwe pc moet qua stroomvoorziening en ruimte tenminste 1 SSD en 4 harddisks kunnen dragen.

Ik heb voor mezelf nu twee keuzes. De eerste is de mainstream gamepc uit de laatste BBG maar met een stillere kast. Dat is duidelijk een goede keuze anders is het geen kandidaat voor de BBG. Wel is de vraag: aan welke upgrades kan ik het beste mijn geld uitgeven om het plezier, de functionaliteit en de duurzaamheid te maximaliseren. Budget nogmaals 1150 euro.
#ProductPrijsSubtotaal
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Cooler Master Silencio 550€ 64,58€ 64,58
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,90€ 26,90
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 285,-€ 285,-
1XFX Pro 550W€ 55,81€ 55,81
1Samsung 830 series 128GB€ 88,99€ 88,99
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2A1600C9€ 35,-€ 35,-
1Asrock Z75 Pro3€ 79,50€ 79,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 856,35

Is in bovenstaande configuratie de voeding niet aan de krappe kant? De videokaart vraagt een voeding van minimaal 500W.

Het tweede systeem heb ik zelf samengesteld op basis van de fotografie pc uit een eerdere BBG. Ik dacht dat ook een groot werkgeheugen wel handig zou zijn bij SPSS. Om ook nog lang te kunnen genieten van spelletjes heb ik de videokaart uit de mainstream game pc overgenomen. Mijn gevoel zegt ergens wel dat dit overdaad is en dat ik niet alles nodig heb maar ik weet niet wat overbodig is. Ik ben in deze tabel iets over mijn budget maar dit komt door de harddisk van 2gb die ik er tussen heb gezet.

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 88,85€ 88,85
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 19,95€ 19,95
1Cooler Master Silencio 550€ 64,58€ 64,58
1be quiet! Dark Rock Pro 2€ 70,30€ 70,30
1Intel Core i7 3770 Boxed€ 265,-€ 265,-
1Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3€ 284,-€ 284,-
1Cooler Master Silent Pro Gold 600W€ 109,50€ 109,50
1Samsung 830 series 128GB€ 88,99€ 88,99
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 72,50€ 72,50
1Gigabyte GA-Z77X-D3H€ 120,10€ 120,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.183,77

Welke van de bovenste twee past het beste met mijn toekomstige gebruik?

Over mijn oude pc
Ik heb hier even de paar belangrijke componenten van mijn oude pc bij elkaar gezet. De processor was te 'unlocken'(hoe heet dat ookalweer waar je de af-fabriek gedeactiveerde geheugenbus weer inschakelt) en draait nu op 2,44GhZ ipv 2,13ghz. en het werkgeheugen is maal 2 dus er zitten 4 plaatjes van 1mb op het moederbord. De videokaart is niet van asus maar een XFX geforce 7900GT. Deze stond alleen niet meer in de pricewatch dus heb ik een vergelijkbare even in de tabel gezet. Ik heb 2 harddisks waar windows 7 op draait in RAID0 configuratie en een boel harde schijven die er in de afgelopen jaren zij bijgezet.

Mijn vraag: Verkopen in delen? Weggooien want is niets meer waard? Of een 2e hands videokaart en blu-ray drive erbij scoren en naast de tv zetten om films van af te draaien?
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-965P-DS4, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR667D2N5K2/2G€ 21,86€ 21,86
1Asus GeForce 7900 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GT TOP€ 0,-€ 0,-
1Intel Core 2 Duo E6400 Boxed€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 21,86

Aan iedereen die reageert vast mijn hartelijke dank!

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 15:44 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 23:51

amas

Law of Nature: Chaos

Ten eerste, wil je gaan overklokken? Dit beïnvloed namelijk de keuze van zowel de CPU als het moederbord. Voor overklokken heb je een Z77 of Z75 chipset nodig, anders een H77 of B75. SPSS schijnt HyperThreading te ondersteunen, dus als je vrij complexe berekeningen van plan bent te gaan doen denk ik dat je wel baat hebt bij de i7 3770(K).

Ten tweede is je videokaart vrij overkill voor Sim(s City). Je kunt wat besparen door pricewatch: MSI R7850 Twin Frozr 2GD5/OC te nemen. Meer dan zat. Een 550W is prima te doen met zowel deze als de HD7950. Hoef je je geen zorgen over te maken.

Een iets duurdere, net zo stille, maar wel betere kast is de pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black. Met beter bedoel ik dat je iets meer mogelijkheden hebt. Hij is iets groter, maar wel handiger in gebruik. Heb zelf de R2 dus kan erin meekomen wat een ontzettend fijne en stille kast dit is.

Wat betreft je oude PC. Als je deze als HTPC wilt gaan gebruiken kan dit natuurlijk. Daar hoef je geen nieuwe GPU voor aan te schaffen. De 7900GT voldoet prima. Waar je wel voor moet uitkijken is dat die 'oude' componenten veel stroom neigen te gebruiken. Dus dat moet je zelf even meten. Tweede hands krijg je er ben ik bang bijna niks meer voor.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• williewimp
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04 14:59
Ik zou een andere processorkoeler kiezen. De welbekende mugen kost bijna de helft van degene in jouw lijst maar is zeker net zo goed. Of die 60 euro voor de i7 versie iets toevoegd? ik weet het niet. Is SPSS een zwaar programma?

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-02 22:01
Die 7900gt zou ik vervangen als je een HTPC van je oude pc wil maken. De 7900gt ondersteund geen Dxva (hardwarematig videodecoden) en verbruikt relatief veel energie. Je CPU is opzich snel genoeg om 1080p content te decoden, maar een videokaart kan dat een stuk efficiënter, wat resulteert in een lager energieverbruik omdat je cpu bijna niks hoeft te doen. Bovendien kun je met een nieuwe videokaart (alles vanaf de HD4000/ gtx400 serie) ook Bluray audio over hdmi uitsturen, maar dan moet je wel een geschikte receiver hebben.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Niet overklokken ? Dan kun je ook nog kiezen voor een Xeon E3-1230 V2 b.v.
Scheelt weer centen en tóch Hyperthreading. Heb ik zelf ook voor gekozen i.c.m. Asrock Z77 Extreme4.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Even in chronologische volgorde:
Ik ben niet van plan te overklokken. De prestaties van de i7 samen met de eventuele boost naar 3,9ghz moet ook voor SPSS maar voldoende zijn. Wat voor mij de voornaamste aanleiding is voor de aanschaf van een nieuwe desktop is dat SPSS op mijn oude desktop al tijden onmogelijk is en op mijn laptop (pricewatch: Sony Vaio VGN-FW21M) ook niet lekker samen gaat als er andere programma's tegelijkertijd open staan met SPSS. Vooral veel vastlopers in Word. Als ik in een word document scrol terwijl SPSS open staat dan zie ik vaak dat 'ie blijft hangen omdat word het bestand aan het 'pagineren' is. Ik kan de laptop dan laten lopen of op escape drukken maar meestal word 'Word'(haha) afgesloten. Ik steek het op de CPU maar het kan ook met de 4gb geheugen in de laptop te maken hebben. Ik heb op dit moment SPSS 17 dus ik moet via studielink nog even een licensie voor de nieuwe halen zolang ik nog ingeschreven sta. De nieuwste SPSS ondersteunt dat hyperthreating zeker. Het geselecteerde moederbord heeft een Z77 chipset dus die haalt ook zonder overklokken wel het maximale uit de CPU+RAM combinatie toch?

Goede suggestie voor de kast overigens. De Fractal design heb ik overheen gekeken in de categorie stille kasten. Je had me al bij bredere kast want ik was al bang dat de geselecteerde koeler zou gaan wringen in de CM550. Dat die Mugen koeler goed presteert heb ik kunnen lezen maar over geluidsproductie is de informatie niet heel uitgebreid of heb ik dat gemist?

Over de videokaart uit de 2e selectie en het door jullie gegeven advies: Weet iemand uit te leggen wat mijn potentiële voordeel kan zijn om voor 3gb geheugen op de videokaart te gaan? Omdat 'ie lekker veel lucht blaast door de kast en vaak voorkomt in de reviews dacht ik: die wil ik dan ook maar om mijn nieuwe desktop weer wat meer 'futureproof' te maken maar echt een goede rede kon ik niet verzinnen.

@accountabc: met receiver bedoel je toch gewoon een tv die audio/video via hdmi kan ontvangen toch? Want die heb ik gewoon. Maar zelf al zou ik een kaartje op de kop tikken zonder HDMI dan merk je er ook niks aan als ik gewoon een audiokabeltje en vga kabel leg. Ik heb toch geen surroundset;)

• accountabc
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-02 22:01
Een receiver is eigenlijk de basis voor een surroundset, hier sluit je normaal gesproken alle apparatuur en de speakers op aan. Moet je die wel hebben natuurlijk ;). Hdmi (of Dvi, is technisch gezien precies hetzelfde) is wel te prefereren over VGA trouwens. Vga is analoog, terwijl hdmi/dvi digitaal het beeld doorgeeft. kwa audio maakt de videokaart in dit geval helemaal niks uit.
Pagina: 1