[NBBG] Workstation notebook oktober 2012
We zoeken weer een high-end workstation notebook. Over wat precies een workstation is verschillen de meningen. De devver zoekt een laptop met een hoge resolutie, fijn toetsenbord en lange accuduur. Een ander is op zoek naar iets met ondersteuning voor autoCAD en dergelijke. Weer een ander zoekt een scherm met fatsoenlijke kleurdekking.kandidaten
Thinkpads, thinkpads, thinkpads. We hebben de T530, die is te krijgen met een quadcore en een low-ish quadro GPU. Speerpunt van deze laptop zijn de bekende thinkpad voordelen: licht, lange accuduur, en niet kapot te krijgen.Dan heb je ook nog de W530. Die is vergelijkbaar met de T530 maar komt met ingebouwde schermcalibrator en high-end quadro GPU. Beide thinkpads bevatten de befaamde B156HW01 v4: het beste TN scherm wat je kan krijgen met bijna volledige aRGB dekking. De thinkpads zijn er niet in 17.3" formaat.
Verder hebben we dell. Dell heeft ook 2 modellen: de latitude E6530, die de 'devver' markt bedient, en de precision line-up, met een ruime selectie aan grafische kaarten.
De latitude vind ik als devver zijnde
Dan hebben we de precisions. Die vind ik zelf minder. Met name door het gewicht en het feit dat ik best wat negatieve dingen tegenkom, overal en nergens. De precision bied wel enorm goede accuduur, maar weer niet in combinatie met het IPS scherm.
Ten slotte hebben we HP. HP heeft elitebooks: de P lijn, en de W lijn. De P lijn levert low-end graphics, en de W lijn levert workstation grafische kracht. HP vind ik zelf de minste van de 3: de laptops zijn zwaar, en in tegenstelling tot de precision krijg je ook geen goede accuduur. Voor een workstation vind ik dat niet kunnen. Kwaliteit is belangrijk, maar bij HP gaat dat ten koste van de mobiliteit.
Dan hebben we nog de prijzen. Thinkpads zijn altijd moeilijk te krijgen in nederland. Voor dell kunnen we de website van dell raadplegen. Bij HP volstaat de pricewatch.
Input is altijd welkom.