Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

"Oude" pc heeft blijkbaar nog steeds geen update nodig

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:51
Mijn pc bestaat uit allemaal losse onderdelen die ik zelf om de zoveel tijd vervang.

Wat mij eigenlijk opvalt is dat één van de oudste componenten, een Q6700 2,66Ghz Core2Quad processor, die ik 5 jaar geleden heb gekocht, voor mijn gevoel nog steeds geen update nodig heeft.

Windows 7 x64 draait vloeiend, games kunnen gewoon op de hoogste kwaliteit (bv. Battlefield 3) en programma's starten ook supersnel.

De rest van m'n hardware ziet er zo uit:
- Mobo : Asus P5Q Deluxe
- Ram : 8GB GeiL DDR2 800mhz
- Ati Radeon 6950 2GB
- Crucial M4 128GB
- 2x WD Black 640GB

Ik heb dus nog met geen enkele game of applicatie het idee dat ik m'n computer moet upgraden, en dan met name heb ik het over de processor. Komt dit nu omdat programma's en games de laatste jaren niet meer eisen van een pc dan bv. 4 jaar terug? Of heb ik gewoon geen programma's of games draaien die niet bovenstaande configuratie zouden werken? Indien dat laatste ben ik wel nieuwsgierig wat hierop niet meer zou draaien. :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Processoren gaan tegenwoordig inderdaad een stukje langer mee dan vroeger. Maar geen update nodig is natuurlijk niet helemaal waar; je hebt 'm al geupdate. Een M4 en HD6950 zijn beiden upgrades die veel doen voor hoe goed het apparaat momenteel nog meekomt.

Dat processoren wat minder grote sprongen lijken te maken dan vroeger is inderdaad waar; het echte kinderschoenentijdperk is wat dat betreft wel een beetje voorbij. Daar groei je ook snel uit, terwijl dat later allemaal wat minder hard gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2012 20:43 ]

• Bubbles
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:16

Bubbles

DPC-Crew

2 the resQ

Zeker nu er steeds meer programma's gebruik van meerdere cores maken, hoeven ze per core niet meer zo heel erg snel te zijn om al voldoende rekenkracht te leveren. Mijn huidige pc (ruim 4 jaar oud) is voor de meeste dingen ook nog steeds rap genoeg. De allernieuwste spellen zullen niet allemaal meer (lekker) lopen, maar dat is dan vooral te wijten aan m'n videokaarten die nog niet zijn vervangen sinds de aanschaf van de pc. Gelukje voor mij dat ik weinig behoefte heb om nieuwe spellen te willen spelen. Als ik de videokaarten zou upgraden kan ik eigenlijk alweer een flink stuk vooruit. Enige wat wat jammer is, is dat ik geen sata-600 aansluitingen heb op mijn moederbord, anders had ik nog overwogen een nieuwe SSD erin te flikkeren voor het besturingssysteem. Alleen voor Folding@Home (en de simulaties die m'n vriendin voor haar onderzoek soms moet draaien) zou een nieuwe processor zinvol zijn. Maar verder heb ik voorlopig nog geen behoefte om te willen upgraden.

Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10

Verwijderd

Bubbles schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:48:
Enige wat wat jammer is, is dat ik geen sata-600 aansluitingen heb op mijn moederbord, anders had ik nog overwogen een nieuwe SSD erin te flikkeren voor het besturingssysteem.
Dat kan je nog steeds overwegen hoor :Y SATA3 is vooral leuk voor grote datatransfers, maar laat het sterke punt van een SSD nu net de random acces zijn. Daar maak je bijna optimaal gebruik van met SATA2 en je zult dan ook nauwelijks inleveren ten opzichte van een bordje met SATA3-poorten.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-11 19:25

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Die ervaring kan ik delen. Ik had in 2008 een Q6600 gekocht (broertje van jouw cpu, P5K-E, OCZ SSD) met bijbehorend systeem.

Afgelopen zomer sloeg het noodlot toe door een voeding met kortsluiting.

Ik he toen gekozen voor een nieuw systeem met mooie i7, wederom lekker wat ram, nieuwe ssd, blabla.

Het nieuwe systeem voelt maar een fractie sneller aan dan mijn oude. Pas zodra ik bijvoorbeeld flink met videobestanden ga werken (in FullHD vanaf camera) merk ik dat er dan wel weer meer frames worden gerenderd... en ja, dat is wel weer fijn dan.

Maar goed. Als die voeding dus niet kapot was gegaan, had ik nog zeker enkele jaren met het 'oude' systeem gedaan.

Ik speel btw nauwelijks games. (ben een console fan).

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Michael Knight schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:52:
Het nieuwe systeem voelt maar een fractie sneller aan dan mijn oude. Pas zodra ik bijvoorbeeld flink met videobestanden ga werken (in FullHD vanaf camera) merk ik dat er dan wel weer meer frames worden gerenderd... en ja, dat is wel weer fijn dan.
Daarvoor kan je tegenwoordig heerlijk hardwarematig editen. Gaat prachtig op ook wat oudere beestjes.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Verwijderd schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:54:
[...]

Daarvoor kan je tegenwoordig heerlijk hardwarematig editen. Gaat prachtig op ook wat oudere beestjes.
Klopt, de nVidia kaart werd (als ik mij niet vergis) deels gebruikt.

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:35
Zelfs als gamer hoef je niet zo vaak meer te upgraden. Ik begon in oktober 2009 met een ati 5850. Daar heb ik er in 2011 nog een bij gekocht. 5850 in crossfire draait nog alles op hoge settings.

Mijn laptop uit 2008(core duo) is nog snel genoeg voor office+browsen. Heb daar wel een SSD ingeschroeft, want zo'n 5400rpm schijfje schiet niet op.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:58
Waarom staat dit trouwens in de HK, en is er nog NIEMAND die onserieus oid gepost heeft? :P

Verder, ik computer op een Athlon X2 64 4400+ en de enige game die ik speel (Minecraft) speelt vloeiend met mijn HD6450, die er in zit omdat mijn vorige graka een halfkapotte koeler had waardoor hij een megaherrie creeerde en zichzelf afsloot bij 120 graden...

O ja, er zit ook een Samsung HD103SJ schijf (1TB) in omdat ik gewoon te weinig storage had op het WDC 320GB schijfje.

En ik zit ook te denken over een SSD in dit syteempje :)

[ Voor 20% gewijzigd door marcop23 op 16-09-2012 21:55 ]

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:03
Zeker geen adobe producten geïnstalleerd of wel?

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11 19:21

Hoite

Goed verhaal

Of CCleaner.

Lekker kort.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inhoudelijk:

Omdat de ontwikkeling nu vooral gericht is op mobile devices, zijn de eisen van software de laatste jaren veel minder hard aan het toenemen dan in het verleden. Zolang je genoeg RAM hebt kun je Windows 7 of 8 prima draaien op een 1GHz dual-core (of dual-CPU).

Dat neemt niet weg dat er wel degelijk erg veel verandert:
1) Die SSDs. Moore's Law. Voor de prijs van destijds 128GB heb je nu ruim het dubbele, waarbij het sneller en betrouwbaarder is.
2) Stroomverbruik. Een Q6700 voldoet ruimschoots om een modern OS te draaien, maar dezelfde of betere performance zou je tegen een fractie van het stroomverbruik halen met een nieuwe Core i5. Onder load ontloopt het elkaar niet veel maar idle... dag en nacht verschil. Een i7 verbruikt idle minder dan een Atom. En aangezien de gemiddelde CPU 90% van z'n tijd idle draait maakt die besparing veel uit in kosten, warmte en herrie van de koeling. Idem trouwens mbt videokaart.

Size isn't everything, we zijn aanbeland in de fase waarin computers volwassen beginnen te worden en niet alleen maar gekeken wordt naar hoeveel GHz of GFLOPS ze kunnen doen ;)

Minder serieus:
Heb gisteren zitten sleutelen aan een 8086 Olivetti uit 1987. Dat is nog een echte uitdaging (Hercules/MGA beeld krijgen op een modern beeldscherm... ) en eentje waarbij je daadwerkelijk de beperking van de CPU merkt :P

Oslik blyat! Oslik!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 21:13

SmartDoDo

Woeptiedoe

Dit is meer iets voor het "SG van de techfora" :)

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

dion_b schreef op zondag 16 september 2012 @ 22:00:
Minder serieus:
Heb gisteren zitten sleutelen aan een 8086 Olivetti uit 1987. Dat is nog een echte uitdaging (Hercules/MGA beeld krijgen op een modern beeldscherm... ) en eentje waarbij je daadwerkelijk de beperking van de CPU merkt :P
En dan de hamvraag... was je moe na het werken aan deze arbeidsintensieve klus? B)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:28

Cyphax

Moderator LNX
Ik merk met de werklaptop ook wel dat het qua processor tegenwoordig al gauw snor zit. Er zit een behoorlijk low-end dualcore in (P6100) en toch loopt ie als een trein. 's Hoofdzakelijk de SSD die dat doet.

Saved by the buoyancy of citrus

• Snowwie
  • Laatst online: 04:51
SSD's zijn inderdaad de laatste jaren er goed ingerold. De harde schijf was lange tijd de zwakste schakel, maar met de komst van (betaalbare) SSD's is dit veel anders nu.

Ik zou ook niet weten wat er de komende 5 jaar aan games of applicaties moeten komen waardoor ik een snellere processor nodig zou zijn.

Wellicht Windows 9 tzt?

Mijn YouTube Channel

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Bij games is de GPU meestal bottleneck dan de CPU.
De Ati Radeon 6950 2GB is ± begin/mid 2011, ik vind het niet vreemd dat het nog goed werkt.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Ik game nog steeds op een HD4850 :+

Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier en daar wel tegen wat beperkingen aanloop maar de meeste games uit 2011/2012 zijn nog verbazingswekend goed te spelen. Via wat slimme trucjes doe je qua grafische pracht ook niet veel onder met de nieuwe kaarten.

Dus toen ik eens wat extra geld te besteden had, heb ik dit maar in een 2x IPS monitor gestoken. Vroeg of laat zal er wel een nieuwe GPU komen maar voorlopig ben ik tevreden zo.

Zoals al vaker genoemd in deze topic, de meeste winst haal je meestal uit het toevoegen van een SSD, eventueel iets meer geheugen en naar mijn mening in het investeren in betere randapparatuur.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2012 23:49 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Heel herkenbaar. Op mijn werk heb ik een paar maanden terug een nieuwe desktop gekregen, omdat de oude na bijna 5 jaar toch echt vervangen moest worden. Ik vind de nieuwe PC zeker niet snelle aanvoelen, het enige voordeel is dat ik nu 2 DVI poorten heb voor dual monitor, wat de oude videokaart niet trok. Die E6300 van eerst voelt niet langzamer aan dan die Core i3.

Ze blijven nog altijd sneller dan de user...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De hardware wel. Software daarentegen...

Met default instellingen voelt Windows 7 (of trouwens XP) traag aan op mijn Core i7. Dat heeft niets met de PC te maken en alles met "animate", "fade", "scroll" en andere toeters en bellen die ertoe leiden dat er een bewuste vertraging ingebouwd wordt tussen jouw actie en reactie op het scherm. Eerste wat ik doe na een install is dat soort meuk uitzetten. PC voelt opeens twee keer zo snel aan. Juist op oudere PCs maakt dat nog veel meer uit. Heb meermaals gehad dat ik bij kennis langsging die mij vroeg om advies voor nieuwe PC en uiteindelijk in 5 minuten de behoefte voor nieuwe PC verholpen heb door alle vertragende effecten uit te zetten en onnodige TSR's te verwijderen ("Quickstarter" e.d.)

Oslik blyat! Oslik!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:33

ralpje

Deugpopje

Dus het is jouw schuld dat de economie op z'n gat ligt? En bedankt! :(

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

dion_b schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:44:
Eerste wat ik doe na een install is dat soort meuk uitzetten.
Welcome to the club ;) . Classic Mode is het eerste wat ik aanzet, best performance grafisch, uitschakelen van alle automatismen als Autocorrect, enzovoort.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ralpje schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:47:
Dus het is jouw schuld dat de economie op z'n gat ligt? En bedankt! :(
Eerstvolgende wat ik doe is SSD aanraden en een goede IPS-monitor. Dat zijn niet de goedkoopste onderdelen, dus als iemand m'n advies opvolgt (en zodra ze ooit achter een SSD gezeten hebben doen ze dat gelijk) stimuleert het de boel wel degelijk ;)

Oslik blyat! Oslik!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-11 18:18

icecreamfarmer

en het is

pingkiller schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:04:
Zelfs als gamer hoef je niet zo vaak meer te upgraden. Ik begon in oktober 2009 met een ati 5850. Daar heb ik er in 2011 nog een bij gekocht. 5850 in crossfire draait nog alles op hoge settings.

Mijn laptop uit 2008(core duo) is nog snel genoeg voor office+browsen. Heb daar wel een SSD ingeschroeft, want zo'n 5400rpm schijfje schiet niet op.
Dat loopt bij mij dus sterves traag, terwijl er voor toen een hiEnd core(2?)duo inzit. En een 7200 rpm schijf.
Maar dat ding voelt voortaan zo traag aan, ik zou hem graag leeghalen maar het is mij te veel moeite polus dan mis ik de programma's van de tu die ik nog steeds draai :> .

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• Richard P
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-11 19:43
In Windows 7 is mijn systeem (AMD 6000+, 2GB RAM, 9600 GT kaartje) echt heel erg vlot. Ik zie wel het RAM vollopen tot 80% als ik zo'n tien tabs in Firefox open heb, en bijvoorbeeld een filmpje kijk. Verder werkt het heel erg vlot, en ik denk ook dat ik de PC afsta aan m'n moeder zodra ik over een paar weken een nieuwe heb. Geen wonder dat jouw PC nog niet aangeeft geupgrade te willen worden! Met dat systeem zou ik ook geen aanstalte maken om verder te kijken, behalve dat het er allemaal zo aantrekkelijk uitziet. Over twee weken bestel ik een i5 3570K, 660ti, 8GB RAM etc, waarmee ik toch voornamelijk in games een groot verschil hoop te gaan merken. Voor wat oudere games en gewoon desktopwerk zou ik absoluut het geld er niet voor over hebben.

• LiquidT_NL
  • Laatst online: 13-05-2021
Om even mijn duit in het zakje te doen: ik zit ook met zo'n upgrade bak, en nu dus op een Q6600 (OC van 25% naar 3ghz) icm een HD6870 en 4GB Ram. Nu begin ik een beetje de beperkte performance te merken omdat ik aan het 3D gamen ben af en toe. Maar verder trekt zo'n systeem het redelijk goed!

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Ik speel met een GTS 450, wat een HD4850 niet erg veel ontloopt. Zelfs nieuwe games kan je vaak op high spelen als je even pielt met de eigenaardigheden van dat spel en dus de dingen die veel impact hebben uitschakelt. Meestal zie je het verschil toch niet; ik heb vaak genoeg met side by side screenshots of filmpjes niet kunnen zeggen welke nou ook alweer met of zonder was. Dat is overigens meestal ook het streven bij mij: optimaliseren zonder dat de grafische praal er onder lijdt.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mijn Lenovo SL500 met een P7370, 9300GS en 4GB komt ook behoorlijk goed weer mee sinds er een SSD in zit :)

Maar ook mijn Dell Latitude D600 met oldskool 4200 RPM schijf en 2GB ram haalt met Win7 zonder eye candy voor het gevoel ook een snellere gebruiks ervaring dan met XP er op :-)

404 Signature not found

Pagina: 1