Netwerk Ubuntu 12,04 traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-10 17:29
Hallo allemaal.

Enige weken geleden heb ik mij Ubuntu server 10.04 lts gemigreerd naar 12.04, deze upgrade is succesvol uitgevoerd. Op deze server draait het oa volgende (vanuit de Ubuntu repositery)

SMB (Voor mij windows clients)
SABNZB voor downloaden
DELUGE voor downloaden
phpbb 2.x voor het hosten van een forum
Mysql voor bovengenoemde site
Apache

Handmatig heb ik er in 2010 webmin opgezet omdat Ubuntu deze niet officieel support.

Het probleem wat ik ervaar is dat het netwerk van\naar windows client enorm traag is geworden.. Omdat er sinds dien meer changes op mijn infrastructuur zijn geweest heb ik vandaag een onderzoek gestart.

Ik ben van internet provider geswitched (Van xs4all -> Ziggo) en heb dus een andere router (Cisco). Verder is mijn PC vervangen.

Alle bekabeling is minimaal CAT5e maar ook CAT6. Een unmaneged netgear switch in de meterkast koppeld alles aan elkaar, hier staat ook de genoemde server (Athlon AM3 dualcore). gekoppeld met een 2 meter lange CAT6 kabel,

Om andere zaken uit te sluiten heb ik een laptop met 1gb aansluiting in de slaapkamer gepatchd en een 4GB groot bestand naar mijn nieuwe PC gekopieerd, dit ging met ca 350mbit. dus lekker snel. kopieer ik een groot bestand van de server dan is de snelheid slechts 32mbit, kopieer ik een bestand naar de server dan is dit ca 70mbit. Mijn conclusie is dat het probleem in deze server zit en waarschijnlijk op 100mbit draait. Het ledje op de nic is oranje, dan staat meen ik voor 100mbit, op mijn desktop is dit groen (gbit).

Ik zie geen errors:

root@server:/# ethtool -S eth0
NIC statistics:
tx_packets: 32711878
rx_packets: 17916162
tx_errors: 0
rx_errors: 0
rx_missed: 0
align_errors: 0
tx_single_collisions: 0
tx_multi_collisions: 0
unicast: 17902599
broadcast: 1472
multicast: 13563
tx_aborted: 0
tx_underrun: 0

root@server:/# ethtool -i eth0
driver: r8169
version: 2.3LK-NAPI
firmware-version: rtl_nic/rtl8168d-1.fw
bus-info: 0000:02:00.0
supports-statistics: yes
supports-test: no
supports-eeprom-access: no
supports-register-dump: yes

Als ik de nic op 1GB wil zetten met deze opdracht

ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg on

veranderd er weinig.

Wie o wie heeft een tip om mijn snelheidsprobleem op te lossen. Het lijkt erop dat er in Ubuntu 12.04 iets anders is geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
In je samba config file staat iets van de grootte, hoe data paketten, hier kun je mee spelen, wat het beste werkt.
SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
Getallen groter maken, maar wel testen of er geen fouten optreden, en # verwijderen.

Ook na het versturen van data, met ifconfig controleren op 0 fouten.

Indien netwerk automatisch naar 100 gaat dan probeer een andere kabel, of andere hardware ertussen.

[ Voor 38% gewijzigd door jan99999 op 16-09-2012 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-10 20:45

3DDude

I void warranty's

En als je autonegotiate uit knalt

ethtool eth0 autoneg off
ethtool eth0 speed 1000
ethtool eth0 duplex full

en dit doet ?

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
jan99999 schreef op zondag 16 september 2012 @ 18:46:
In je samba config file staat iets van de grootte, hoe data paketten, hier kun je mee spelen, wat het beste werkt.
SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192
Getallen groter maken, maar wel testen of er geen fouten optreden, en # verwijderen.

Ook na het versturen van data, met ifconfig controleren op 0 fouten.

Indien netwerk automatisch naar 100 gaat dan probeer een andere kabel, of andere hardware ertussen.
Ik heb deze regel er ooit ingezet TCP_NODELAY SO_RCVBUF=4096 SO_SNDBUF=4096.

De kabel heb ik al vervangen voor een cat6 exemplaar (er zat een cat5e kabel)

Ik heb zojuist een test gedaan door iets over te pompen met SSH (putty's sftp). Naar de server ging met 320 mbit. maar brak na een minuut af met de melding 'Fatal: Network error: Software caused connection abort'. lijkt me niets met dit probleem te maken, maar ik meld het wel even , ik werk overigens met Windows8 op deze client. Van de server ging met maar 32mbit waarbij ik zowel 32mbit van als naar de server zag gaan 8)7 .

Verder duurt het na het intypen van het wachtwoord ca 1 minuut voor ik ben ingelogt op deze server. vroeger was dit een fractie van een seconde. Er zit dus iets geks in 12.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
3DDude schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:34:
En als je autonegotiate uit knalt

ethtool eth0 autoneg off
ethtool eth0 speed 1000
ethtool eth0 duplex full

en dit doet ?
Ik werk remote. De server hangt zonder keyboard en scherm in de meterkast. ik ben bang dat ik mijn connectie verlies er niet meer bij kan.

Ik heb wel dit gedaan:

ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg off, maar krijg deze melding:

root@server:~# ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg off
Cannot set new settings: Invalid argument
not setting speed
not setting duplex
not setting autoneg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Met de grootte moet je gaan spelen, welke het beste werkt, of geen foutmeldingen geeft.

Je kan nog zoeken op je netwerkkaart, of je de goede driver hebt geladen.
En of je misschien 1 met de hand kunt installeren, die wel goed is.
Zoek op je ubuntu 12.04+netwerkkaart model

[ Voor 52% gewijzigd door jan99999 op 16-09-2012 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Het lijkt erop dat ik een rtl8168 netwerkkaart heb en Ubuntu de r8169 driver gebruikt

Common problem, zie http://unixblogger.wordpr...111rtl8168-ethernet-card/ Heldere uitleg. ik ga hiermee aan de slag. Hopelijk lost dit het probleem op.

• pandit
pandit schreef op maandag 17 september 2012 @ 13:46:
Het lijkt erop dat ik een rtl8168 netwerkkaart heb en Ubuntu de r8169 driver gebruikt

Common problem, zie http://unixblogger.wordpr...111rtl8168-ethernet-card/ Heldere uitleg. ik ga hiermee aan de slag. Hopelijk lost dit het probleem op.
Ik heb de instructies opgevolgd en gebruik nu wel de juiste driver. probleem is echter nog niet opgelost :(

driver: r8168
version: 8.032.00-NAPI
firmware-version:
bus-info: 0000:02:00.0
supports-statistics: yes
supports-test: no
supports-eeprom-access: no
supports-register-dump: yes

Ik prik vanavond mijn laptop op de UTP aansuiting van de server om de die kant uit te sluiten en daarna buiten samba om te testen, wordt vervolgd

[ Voor 0% gewijzigd door pandit op 19-09-2012 11:11 . Reden: typo ]

• pandit
Ik schreef op woensdag 19 september 2012 @ 11:08:
Ik prik vanavond mijn laptop op de UTP aansuiting van de server om de die kant uit te sluiten en daarna buiten samba om te testen, wordt vervolgd
Met de laptop een doorvoer van bijna 500mbit, met de server 70/80 mbit. Het probleem is gelokaliseerd tot de server. Bij Ubuntu stond een nieuwe kernel klaar "3.2.0-31-generic #50-Ubuntu SMP" , maar ok deze geen verbetering, ik zit door deze nieuwe kernel weer met de oude driver.

Het lijkt me een Ubuntu 12-04 LTS issue, want bij 10-04 LTS had ik wel een goede doorvoer. Misschien de kernel 3.X. zucht we gaan verder zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Ben in de tussentijd verder gegaan met dit probleem. Omdat de realtec netwerkkaarten niet zo'n goede naam hebben, heb ik een tweede handse PCI-e HP NC380T Dualport gigabit server adapter aangeschaft, een professionele netwerkkaart met twee aansluitingen waarmee ik in de toekomst leuke dingen mee kan doen. HELAAS. de snelheid bleef wederom steken op max 11mb. Ben weer verder aan het zoeken en probeerde wederom een datatransfer via SSH en had nu een flinke snelheid van 30mb, maar SMB nog steeds traag. In de Ubuntuforums http://askubuntu.com/ques...cess-from-windows-so-slow kwam ik uiteindelijk de gouden tip tegen:

In smb.conf de regel

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=4086 SO_SNDBUF=4096

vervangen door

socket options = TCP_NODELAY

Voila de snelheid is nu tussen de 30 en 60 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Als ik het zo lees zou ik toch eens de kabel vervangen.

Draai zelf ook ubuntu 12.04.1 en kopieersnelheden van en naar mij server gaan met 120MB/s ( dus de volle 1000Mbit )

wat zegt ethtool eth0

wat voor output heb je dan?

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik zou eerst eens met iPerf de netwerkdoorvoer testen, en pas dan naar SMB kijken. Zo kun je in ieder geval bepalen of het probleem in het netwerk zelf zit, of in de SMB config. Bovendien sluit je daarmee uit dat bijv. je disken een bottleneck zijn.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
pandit schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:42:
[...]

...
Verder duurt het na het intypen van het wachtwoord ca 1 minuut voor ik ben ingelogt op deze server. vroeger was dit een fractie van een seconde. Er zit dus iets geks in 12.04
Check je DNS eens, mogelijk dat hierin een fout zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Thc_Nbl schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:02:
Als ik het zo lees zou ik toch eens de kabel vervangen.

Draai zelf ook ubuntu 12.04.1 en kopieersnelheden van en naar mij server gaan met 120MB/s ( dus de volle 1000Mbit )

wat zegt ethtool eth0

wat voor output heb je dan?
Ik moet bekennen dat de server tijdelijk met een 15 meter lange Cat5e kabel in de huiskamer staat i.p.v met een 2 meter cat6 kabel in de meterkast :X

Hierbij de output:

root@egypt:/home/pandit# ethtool eth0
Settings for eth0:
Supported ports: [ TP ]
Supported link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
100baseT/Half 100baseT/Full
1000baseT/Full
Supported pause frame use: No
Supports auto-negotiation: Yes
Advertised link modes: 10baseT/Half 10baseT/Full
100baseT/Half 100baseT/Full
1000baseT/Full
Advertised pause frame use: No
Advertised auto-negotiation: Yes
Speed: 1000Mb/s
Duplex: Full
Port: Twisted Pair
PHYAD: 1
Transceiver: internal
Auto-negotiation: on
MDI-X: Unknown
Supports Wake-on: d
Wake-on: d
Link detected: yes

Ik zal de server weer dichterbij zetten, mogelijk dat dat de snelheid verbeterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
u_nix_we_all schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:09:
Ik zou eerst eens met iPerf de netwerkdoorvoer testen, en pas dan naar SMB kijken. Zo kun je in ieder geval bepalen of het probleem in het netwerk zelf zit, of in de SMB config. Bovendien sluit je daarmee uit dat bijv. je disken een bottleneck zijn.
Beste u_nix_we_all

Bedankt voor de tip. Ik heb nog nooit met Iperf gewerkt. het programma heeft veel opties, Heb je voor mij een voorbeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
MdBruin schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:44:
[...]Check je DNS eens, mogelijk dat hierin een fout zit.
Hallo MdBruin, Dat is een goeie, Voorheen - toen ik nog op Xs4all zat was mijn DNS dezelfde als mijn gateway, of te wel 192.168.178.1 . Nu ik bij Ziggo zit is mijn DNS de publieke DNS server van Ziggo. Binnen mijn server heb ik het IP adres van de Ziggo DNS server in de interface.conf gezet. Ik kan wel vanuit het internet resolven, maar intern niet meer. Heb je een tip om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pandit schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 09:07:
[...]

Hallo MdBruin, Dat is een goeie, Voorheen - toen ik nog op Xs4all zat was mijn DNS dezelfde als mijn gateway, of te wel 192.168.178.1 . Nu ik bij Ziggo zit is mijn DNS de publieke DNS server van Ziggo. Binnen mijn server heb ik het IP adres van de Ziggo DNS server in de interface.conf gezet. Ik kan wel vanuit het internet resolven, maar intern niet meer. Heb je een tip om dit op te lossen?
In je router een publiek DNS zetten en je systemen naar je router laten querien? Het is allemaal zo simpel, als je maar wat moeite neemt.

Ik raad je daarom aan om meer moeite te doen om verder te gaan. Iperf heeft een prima man page, op internet staan er zat tutorials, als je dan hier gaat vragen om instructies, dan zie je op de verkeerde plek. Wij zijn GEEN helpdesk en doen daarom ook niet aan voorgekauwde antwoorden, want daar leer je niets van.

Wil je alles oplossen? Doe dan eens een rm -r -f /*/* als root. Ga je dat ook zomaar uitvoeren zonder te weten wat 't doen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
pandit schreef op woensdag 10 oktober 2012 @ 09:00:
[...]

Beste u_nix_we_all

Bedankt voor de tip. Ik heb nog nooit met Iperf gewerkt. het programma heeft veel opties, Heb je voor mij een voorbeeld ?
Daar ik maar 1 Linux machine heb draaien heb ik op windows de windows versie van iperf gebruikt en op de server de linux versie, Met default instellingen kom ik met deze waarde:

Op de linux server

root@server:/home/pandit# iperf
Usage: iperf [-s|-c host] [options]
Try `iperf --help' for more information.
root@server:/home/pandit# iperf -s
------------------------------------------------------------
Server listening on TCP port 5001
TCP window size: 85.3 KByte (default)
[ 4] local 192.168.178.10 port 5001 connected with 192.168.178.44 port 53929
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[ 4] 0.0-10.0 sec 1.03 GBytes 886 Mbits/sec

Op de Windows (8) PC

C:\>iperf -c 192.168.178.10
Client connecting to 192.168.178.10, TCP port 5001
TCP window size: 64.0 KByte (default)
[160] local 192.168.178.44 port 53929 connected with 192.168.178.10 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[160] 0.0-10.0 sec 1.03 GBytes 886 Mbits/sec

Dat is een mooie waarde lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
MdBruin schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 16:44:
[...]

Check je DNS eens, mogelijk dat hierin een fout zit.
Helemaal gelijk, de dns opzet is niet goed.
Als je resolving klopt zal je inloggen weer stuk sneller gaan.

Wat je kan doen in bind installeren. dhcp en dns via je server laten lopen, aka opzetten Dynamic dns.
en dan je resolve.conf goed zetten.

b.v. zo :
domain internal.domain.tld
search internal.domain.tld
## if running use own bind first
nameserver 127.0.0.1
## external DNS servers
nameserver van je provider.
nameserver van je provider.
nameserver opendns1
nameserver opendns2

Het kan zowie geen kwaad om in je resolve.conf even.
domain internal.domain.tld
te zetten, er is een probleem, met wat programmas, en dat wordt zo opgelost, weet even niet mee waarmee het was.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
Onder Ubuntu mag je resolve.conf niet aanpassen. Want die wordt direct weer overschreven..

Daarom afgelopen weekend BIND genstalleerd en geconfigureerd met de DNS van Ziggo als forwarders. Mijn interne (Windows) PC's maken gebruik van deze DNS server en dat werkt prima. ook op de server gaat resolving prima.

Het inloggen blijft echter traag. Ik heb overigens meer vage problemen, maar hiervoor zal ik een nieuw topic starten met een duidelijk startpost en analyse
Pagina: 1