Hallo allemaal.
Enige weken geleden heb ik mij Ubuntu server 10.04 lts gemigreerd naar 12.04, deze upgrade is succesvol uitgevoerd. Op deze server draait het oa volgende (vanuit de Ubuntu repositery)
SMB (Voor mij windows clients)
SABNZB voor downloaden
DELUGE voor downloaden
phpbb 2.x voor het hosten van een forum
Mysql voor bovengenoemde site
Apache
Handmatig heb ik er in 2010 webmin opgezet omdat Ubuntu deze niet officieel support.
Het probleem wat ik ervaar is dat het netwerk van\naar windows client enorm traag is geworden.. Omdat er sinds dien meer changes op mijn infrastructuur zijn geweest heb ik vandaag een onderzoek gestart.
Ik ben van internet provider geswitched (Van xs4all -> Ziggo) en heb dus een andere router (Cisco). Verder is mijn PC vervangen.
Alle bekabeling is minimaal CAT5e maar ook CAT6. Een unmaneged netgear switch in de meterkast koppeld alles aan elkaar, hier staat ook de genoemde server (Athlon AM3 dualcore). gekoppeld met een 2 meter lange CAT6 kabel,
Om andere zaken uit te sluiten heb ik een laptop met 1gb aansluiting in de slaapkamer gepatchd en een 4GB groot bestand naar mijn nieuwe PC gekopieerd, dit ging met ca 350mbit. dus lekker snel. kopieer ik een groot bestand van de server dan is de snelheid slechts 32mbit, kopieer ik een bestand naar de server dan is dit ca 70mbit. Mijn conclusie is dat het probleem in deze server zit en waarschijnlijk op 100mbit draait. Het ledje op de nic is oranje, dan staat meen ik voor 100mbit, op mijn desktop is dit groen (gbit).
Ik zie geen errors:
root@server:/# ethtool -S eth0
NIC statistics:
tx_packets: 32711878
rx_packets: 17916162
tx_errors: 0
rx_errors: 0
rx_missed: 0
align_errors: 0
tx_single_collisions: 0
tx_multi_collisions: 0
unicast: 17902599
broadcast: 1472
multicast: 13563
tx_aborted: 0
tx_underrun: 0
root@server:/# ethtool -i eth0
driver: r8169
version: 2.3LK-NAPI
firmware-version: rtl_nic/rtl8168d-1.fw
bus-info: 0000:02:00.0
supports-statistics: yes
supports-test: no
supports-eeprom-access: no
supports-register-dump: yes
Als ik de nic op 1GB wil zetten met deze opdracht
ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg on
veranderd er weinig.
Wie o wie heeft een tip om mijn snelheidsprobleem op te lossen. Het lijkt erop dat er in Ubuntu 12.04 iets anders is geregeld.
Enige weken geleden heb ik mij Ubuntu server 10.04 lts gemigreerd naar 12.04, deze upgrade is succesvol uitgevoerd. Op deze server draait het oa volgende (vanuit de Ubuntu repositery)
SMB (Voor mij windows clients)
SABNZB voor downloaden
DELUGE voor downloaden
phpbb 2.x voor het hosten van een forum
Mysql voor bovengenoemde site
Apache
Handmatig heb ik er in 2010 webmin opgezet omdat Ubuntu deze niet officieel support.
Het probleem wat ik ervaar is dat het netwerk van\naar windows client enorm traag is geworden.. Omdat er sinds dien meer changes op mijn infrastructuur zijn geweest heb ik vandaag een onderzoek gestart.
Ik ben van internet provider geswitched (Van xs4all -> Ziggo) en heb dus een andere router (Cisco). Verder is mijn PC vervangen.
Alle bekabeling is minimaal CAT5e maar ook CAT6. Een unmaneged netgear switch in de meterkast koppeld alles aan elkaar, hier staat ook de genoemde server (Athlon AM3 dualcore). gekoppeld met een 2 meter lange CAT6 kabel,
Om andere zaken uit te sluiten heb ik een laptop met 1gb aansluiting in de slaapkamer gepatchd en een 4GB groot bestand naar mijn nieuwe PC gekopieerd, dit ging met ca 350mbit. dus lekker snel. kopieer ik een groot bestand van de server dan is de snelheid slechts 32mbit, kopieer ik een bestand naar de server dan is dit ca 70mbit. Mijn conclusie is dat het probleem in deze server zit en waarschijnlijk op 100mbit draait. Het ledje op de nic is oranje, dan staat meen ik voor 100mbit, op mijn desktop is dit groen (gbit).
Ik zie geen errors:
root@server:/# ethtool -S eth0
NIC statistics:
tx_packets: 32711878
rx_packets: 17916162
tx_errors: 0
rx_errors: 0
rx_missed: 0
align_errors: 0
tx_single_collisions: 0
tx_multi_collisions: 0
unicast: 17902599
broadcast: 1472
multicast: 13563
tx_aborted: 0
tx_underrun: 0
root@server:/# ethtool -i eth0
driver: r8169
version: 2.3LK-NAPI
firmware-version: rtl_nic/rtl8168d-1.fw
bus-info: 0000:02:00.0
supports-statistics: yes
supports-test: no
supports-eeprom-access: no
supports-register-dump: yes
Als ik de nic op 1GB wil zetten met deze opdracht
ethtool -s eth0 speed 1000 duplex full autoneg on
veranderd er weinig.
Wie o wie heeft een tip om mijn snelheidsprobleem op te lossen. Het lijkt erop dat er in Ubuntu 12.04 iets anders is geregeld.