Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 473106

Topicstarter
Dit is geen vraag dit is meer beveiligingsadvies
Ik ben nieuw bij tweakers en dit leek me een geschikte plaats om dit te posten

Onlangs las ik een artikel waarin een onderzoek van Microsoft stond dat 45% van de malware en virussen die op een pc staat de schuld is van de gebruiker(ik persoonlijk denk dat dit hoge gaat liggen).
Veel malware en virus die zich op een Windows toestel nestelen komt door een slechte beslissing van de gebruiker
{dit gebeurt meestal wanneer er zo een venstertje op komt van Windows met ja of nee keuze}

Bron: http://www.darkreading.co...ns-mostly-your-fault.html

Wel hier wil ik een manier geven die een gebruiker bewuster moet maken van wat er nu juist op zijn of haar pc gebeurd.

Wat ik hier ga uitleggen helpt in principe NIET rechtstreeks tegen virus en of malware.
Maar het maakt je als gebruiker wel bewuster van wat je nu juist doet en dat vind ik persoonlijk even belangrijk als het niet belangrijker is dan een virus scanner.
Meeste tweakers zouden dit normaal gezien al moeten weten. Dit is er voor de mensen die het nog niet moesten weten.
  • Stap 1: maak je hele pc leeg dus HDD’s formateer je en SSD’s verwijder je de partitie (niet formateren vooreen of andere reden doe je dit best niet zoek even op hoe je juist handeld bij een SSD)
    Dit doe je om van een schone pc te beginnen
    normaal heb je back ups van je PC als je dat niet hebt zorg dat je alles ergens extern opslaat voor je hier aan begint
  • Stap 2: installeer je Windows distributie(XP, Vista, 7, of de toekomstige 8)
  • Stap 3: gebruik de administrator account voor alle drivers / software / Games te instaleren
  • Stap 4: geef een lang wachtwoord aan je administrator account
    (ik raad 15 karakters of op zijn minst 10 karakters )
  • Stap 5: maak een of meerder gebruikers accounts aan (wachtwoorden zijn een optie)
  • Stap 6: gebruik altijd je gebruikers account, de administrator account gebruik je ENKEL voor software te instaleren/updaten
Nu als je je pc op deze manier gebruikt zal er elke keer als er iets zich wilt installeren gaat dit vragen naar een wachtwoord om meer precies te zijn het administrator wachtwoord

Wat is nu het nut hiervan ?
Wel een van de redenen dat Linux veiliger beschouwd wordt dan Windows.
Is omdat Linux dit standaard doet telkens als je een update of installatie doet op eender welke Linux distributie wordt er achter het root(admin)wachtwoord gevraagd.

Als je gewoon gebruikt maakt van je Windows administrator account dan wordt er enkel gevraagd om “ja” of “nee” dus geen wachtwoord nu veel mensen klikken gewoon op ja zonder te lezen of te beseffen wat ze nu juist toegelaten hebben.
(de wet van de luiste zorgt hier meestal voor)

Bovenstaande stappen volgen heeft eigenlijk geen enkele meer functie als virus preventie zo als ik eerder had vermeld.
Het enigste wat dit doet is ervoor zorgen dat de gebruiker(dus jij) meer besef krijgt dat er iets gaat gebeuren wat al een hogere toestemming nodig heeft.
Zoals wanneer je gewoon aan het surfen bent en er wordt gevraagd achter je administrators wachtwoord. Dan zou er al een belletje moeten rinkelen dat er iets mis is of wanneer je iets bezig bent wat eigenlijk geen installatie nodig heeft.
Waarom 15 karakters wel omdat het enorm vervelend is omdat telkens te type.
Zie het als extra motivatie om te lezen of het de moeite is om je wachtwoord te type
(de wet van de luiste is meestal van toepassing wanneer we op de PC zitten)

Als je kinderen hebt die ook gebruik maken van je PC heeft dit nog meer nut zoals privacy
(als admin kan je ook bepaalde programma’s blokkeren voor gewone gebruikers, je kan nog meer dan enkel dat)
Kinderen hebben nog meer de neiging om gewoon ja te klikken en van alles te instaleren op je pc.Wat eigenlijk gevaarlijk kan zijn. Zij hebben meestal geen besef dat ja klikken fout kan zijn. (deze horen vanzelf sprekend het admin wachtwoord niet te weten!)

Nu normaal gezien geeft een GOEDE antivirus scanner al een waarschuwing van een gevaarlijk bestand.
Maar zelfs de beste antivirus scanners kunnen wel eens iets door laten.

Zover mijn tip om je bewuster met je pc te laten werken.

Hopelijk is dit nuttig geweest, mijn excuus voor eventuele type fouten als je ze ziet je kan altijd even een PM sturen en ik zal ze aanpassen dyslectici is nog al onhandig wanneer je iets wilt uitleggen.

Met Vriendelijke Groeten ,
R3belz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 08:00
Hier op het forum zoeken, vroeger was dit al gevraagd, en veel antwoorden.

En op http://security.nl/frontpage, ga naar het forum, zoek op rootkit, heel lang geleden was de vraag ook gesteld, en ook veel antwoorden.

Alle operating systems zijn tav veiligheid hetzelfde, maar dat bijv linux beter is beveiligd dan xp, in linux geen firewall en geen virusscanner en spyware scanner, en toch veiliger.
Linux heeft alle software in de linux server zitten, dus spyware en virussvrij, en windows gebruikers installeren gewoon maar iets van alle website's, met spyware en of het virussvrij is maar de vraag.(en voor win ook nog alle illegale versie's met virussen).
Etc etc
Lees maar meerdere forums win en linux.
Ik gebruik linux nu 5 jaar en 0 virussen en spyware. heb op alle pc's linux, gratis en zonder codes en zonder hacken en cracken om iets te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@jan99999

Ik geef je ook volkomen gelijk in alles wat je zegt.
Zelf maak ik ook gebruik van een dual boot Ubuntu 11.10 versie( persoonlijk) en VM’s Fedora 4 (ja het is oud maar het is voor school en het heeft kleine bestanden en weinig RAM nodig)
In de uitleg hierboven heb ik nergens gezegd dat Linux beter beveiligt is. Maar dat het veiliger is voor enkele redenen en ik heb er 1 van opgenoemd. Inderdaad alle software zit op server en als je in ubuntu update/installeert heb je het software center waar je alles hebt of je gaat via CLI apt-get update, etc die het dan van de server allemaal update of installeert.

Nu wat ik persoonlijk het grappige vind aan antivirus scanners op Linux distributies is dat ze voornamelijk bedoelt zijn om virussen van Windows te onderscheppen.
Een firewall onder Linux kan je relatief makkelijk zelf opbouwen in je tekst editor met Iptables als je wilt. Iets zelf programmeren is meestal leuker dan het af te halen en te installeren.
Trouwens op Linux is het aan te raden dat je een firewall hebt. Standaart staan alle poorten dicht in ubuntu en fedora en dat houd zo een beetje alles tegen. Maar soms heb je software die tijdens de installeert standaart een poort openzet voor eender welke reden. Dan heb je wel een probleem vandaar dat een firewall een soort van geruststelling kan geven voor de keren dat dit gebeurd.

En dat dit onderwerp (van windows) er al was had ik inderdaad niet even opgezocht meestal als je zo een vraag ziet staat het meestal ergens tussen alle reply’s geschreven en moet je altijd even zoeken daarom dat ik dit topic gemaakt heb in principe hoeven hier geen reply’s te komen want alles staan vanboven.

Nu nog even een vraag voor u (jan99999)

vroeger waren virussen ontworpen om ergernissen te geven. Tegenwoordig doen virussen het tegenovergestelde ze hebben de bedoeling om onopgemerkt enkel te kijken en door geven . Dus merk je niet eens dat ze er zijn. En gelijk veel van Linux dat door een community wordt ontworpen/gemaakt kan het wel eens zijn dat er een rotte appel tussen zit.
Hoe weet jij 100% zeker dat er geen spyware en of virussen op je pc zijn, als je niks hebt om ze te detecteren ? }>

dit is wel off topic want ik ben nu linux aan het voortrekken terwijl het de bedoeling was om iets over windows te zeggen. Ik ben eigenlijk verwonderd dat een linux gebruiker een topic met de titel "methode om windows veiliger te maken" leest
Linux kan je niet vergelijken met Windows (bijde hebben hun voor- en nadelen daarom gebruik ik ook bijde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 21:21
Bedankt voor het vertellen van jou manier om windows veiliger te maken. Nu zijn wij een discussie forum en na aanleiding van dit topic zie ik nog niet veel discussie komen. Zijn er zaken waarover je wil discuseren nav dit topic>

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:34

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ondanks dat het een leuke "guide" is, is tweakers net niét de plaats om mensen te sensibiliseren. Tweakers is namelijk een forum voor mensen die juist wel iets van computers kennen.

Trouwens, de reden dat linux "virusveiliger" zou zijn is niet dat het per se veiliger is, maar gewoon omdat er minder gebruikers zijn. Als malwaremaker wil je natuurlijk zo veel mogelijk slachtoffers maken. Het aandeel van Windowsgebruikers is eenmaal het grootst, dus uiteraard wordt zo goed als alle malware daarvoor geschreven.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok feit dat het Linux aandeel op kleiner is

Maar dat Linux veiliger is niet vanwege die reden
Gelijk jan99999 al aanhaalde alle software komt van een server af en niet van een of andere 3de party site
Op die servers wordt constant gescand achter rootkits(virus probleem dat je bij Linux kunt hebben)
Je kunt die server ongeveer vergelijken met de android market of google Play (alle apps vind je daar)

Dat maakt een virus scanner eigenlijk overbodig en kan je virussen voor Linux al volledig uitschakelen zelfs al zou het markt aandeel van Linux hoger zijn dan dat van windows de software komt nog altijd van zelfde bron

beeld je in dat alle software die je maar kunt instaleren op je pc allemaal van een microsoft server komt die op regelmatige basis gescand wordt voor virussen en getest wordt. ik betwijfel dat er dan nog veel nood is aan virus scanners
Windows gebruikers gaan dan nog weinig last hebben van virussen (geen slechte software die problemen met zich mee brengt)

Ook de UAC functie van windows die ik hierboven probeerde uit te leggen op een simpelere manier wordt standaard bij Linux distro's gebruikt en kan je niet omzeilen eenigste wat je kan doen is een wachtwoord van 1 karakter
windows gebruikers laten de UAC functie gewoon vallen zelfs die veel van computers kennen
dat vind ik dan nog erger om dat ze het kennen en dan nog niet gebruiken
waarschijnlijk de 2 belangrijkste redenen waarom Linux veiliger is

Dat argument opzich wilt niet veel zeggen voor meeste mensen die enkel windows gebruiken dat linux veiliger is. maar wat als ik je zeg dat een van de grootste internet bedrijf op deze planeet Linux boven windows gebruikt vanwege veiligheidsreden en dat is een feit

klik hier voor het artiekel te lezen

Ik denk nu niet dat dit een bepaald bedrijf is dat beveilig niet serieus gaat nemen

Nu windows en Linux kan je niet met elkaar vergelijken, ik ben geen voorstander van beide.
Ik gebruik beide voor diverse redenen en ik ben daar perfect gelukkig mee
DUAL BOOT is de gulden midden weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-05 08:00
Ik lees dit omdat ik veel lees over veiligheid.

Standaard beveiligen, dus virusscanner en firewall is niet genoeg, want de virussen worden daar op aangepast.
Dus je moet meer gaan beveiligen.

Vroeger bij windows had ik ook steeds problemen, toen steeds de beveiliging/of hoe ik werk aangepast, dus sterker gemaakt.
Bijv vroeger in ie deed ik steeds de beveiligings schuif hoog zetten, dus java en stripts,etc werkt dan niet op de site's, voor bijv site's waar je de schuif een stap naar beneden moest hebben, dan kon je daar een white list maken als je naar die site gaat de schijf automatisch naar beneden gaat, en als je daar weg gaat de schuif weer hoog gaat, dus veilig. Nog nooit iemand gezien die dit deed.
Nu installeer ik plugin, adblock, noscript, ghostery om dit te beveiligen.

Wachtwoord maken, blijkbaar kan niemand dit zelf(mensen dus), omdat veel grote database's gehackt zijn, kunnen hackers daar conclusies uit trekken, en dat is, dat mensen geen wachtwoord kunnen bedenken, dus je moet een programma gebruiken die random een wachtwoord bedenkt(en niet op een website), bijv keepas2 kan dit.

En wachtwoord moet je heel lang maken en alle combinaties gebruiken.

Dit heb ik het laatste jaar gewijzigd:

Altijd Two-step verification gebruiken, dus als extra via sms een code krijgen, alleen naam en wachtwoord is niet genoeg.

Wachtwoorden in firefox is onveilig, dus zoiets als keepass2 gebruiken.

Wachtwoord laten maken door keepass, met hoofd en kleine letters+cijfers+speciale tekens, en heel erg lang maken. Reden om lang te maken is omdat de nieuwe gpu's het hacken van je password gemakkelijker en veel sneller is geworden. http://www.myce.com/news/...ate-vpns-wide-open-62748/

Java indien mogelijk verwijderen van je pc.
Indien niet mogelijk dan java uitzetten in firefox(java stripts is geen java).
Indien je toch java nodig hebt in je browser, installeer dan een extra browser waar java wel werkt, en gebruik deze alleen op de ene site die dit nodig heeft.

En heel goed naar je email/google+/gmail kijken of een hacker daar iets mee kan.
Dus dat indien hij bij je gmail kan, komt hij dan overal bij, bij je twitter en bij je facebook etc.
http://forums.appleinside...ournalists-icloud-account
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De grootste probleem is eigenlijk de gebruiker, die weet niks, en klikt overal op.

Kijk maar hoe veilig windows/linux is, dat een firewall en firefox een sandbox moet gaan maken om internet veilig te maken. En dan heb je schit firma's adobe en oracle, die java en flash en pdf reader niet veilig krijgen.
Ja zelfs een pdf openen wordt je gehackt.
Foto openen word je gehackt.
Media bestanden openen wordt je gehackt.

Daarom is het belangrijk dat je altijd 100% updaten doet, en toch zie je op internet de vraag, moet ik dit programma updaten.

Linux kun je scannen door virusscanner te installeren in linux.
En door te booten vaneen bootable cd met virusscanner erop, dan de pc te scannen.
Bijv kaspersky heeft een goede en is gratis. 5 Jaar en 0 gevonden. Dit moeten windows gebruiker ook klaar hebben liggen, maar dit heeft bijna niemand.

En omdat je geen pc goed kunt beveiligen, daarom is internet bankieren onveilig.
Dus een aparte pc met linux gebruiken,
dus opstarten, updaten, dan betalingen doen.
En deze pc alleen voor internet bankieren gebruiken.
Andere manieren van internmet bankieren, dus via telefoon zijn gevaarlijk, moet je in ieder geval heel goed bekijken.
Op mijn werk gebruikt iemand via de telefoon, eenmalig moest hij een tan gebruiken, daarna kan hij met alleen
naam en wachtwoord geld overmaken, is dus onveilig.

YouTube: TWiT Netcast Network veel info over van alles en ook security.
http://www.jupiterbroadcasting.com/ techsnap is zeer goed en linux action show.
http://www.security.nl/ en forum
http://gathering.tweakers.net/ natuurlijk deze is ook goed.
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=338 vergelijk maar eens met windows.
http://www.h-online.com/security/
http://revision3.com/ zeer goed, hak5 hoe te hacken, maar hoe je te beveiligen tegen dit. Tekzilla is ook goed.

[ Voor 36% gewijzigd door jan99999 op 17-09-2012 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:48

Standeman

Prutser 1e klasse

Mavamaarten schreef op zondag 16 september 2012 @ 21:13:
Trouwens, de reden dat linux "virusveiliger" zou zijn is niet dat het per se veiliger is, maar gewoon omdat er minder gebruikers zijn. Als malwaremaker wil je natuurlijk zo veel mogelijk slachtoffers maken. Het aandeel van Windowsgebruikers is eenmaal het grootst, dus uiteraard wordt zo goed als alle malware daarvoor geschreven.
Minder gebruikers is niet de enige reden, maar over het algemeen is het wel veilig om te stellen dat een gemiddelde linux gebruiker meer technische kennis heeft dan de gemiddelde windows gebruiker.
Net zoals dat de gemiddelde windows gebruiker hier op tweakers.net meer technische kennis heeft dan de gemiddelde windows gebruiker landelijk gezien.

Je ziet wel dat steeds meer exploit kits (bijv. Metasploit dacht ik) ook kwetsbaarheden op linux platformen gaan misbruiken. Dus met een n00b (mijn moeder ofzo) achter het toetsenboord met een administrator/root account gaat vroeger of later atlijd problemen opleveren.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1