iMac G5 condensatoren vervangen, iMac dood. Foutje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb vanmiddag een iMac G5 onder handen genomen waar enkele condensatoren bol van waren en het beeld verstoord was. Deze heb ik vervangen met de juiste condensatoren op de juiste plaats.
Na het in elkaar zetten was het spannende moment daar en het enige wat de iMac deed was even kort met het led-je knipperen en verder niks.

Op de controle LED's op het logic board gebeurt weinig spannends:

LED 1: brandt netjes zodra ik de stekker in het stopcontact doe (trickle power van de power supply)
LED 2: gaat bij het aanzetten heel snel aan en dan weer uit (moet branden wanneer de iMac aan staat)
LED 3: knippert na het aanzetten (communicatie tussen logic board en display)
LED 4: is uit en moet ook uit blijven (te warm -> LED aan)

Heb ik nou deze iMac de nek om gedraaid?

Ik heb geen iMac G5 voeding liggen om te controleren of de voeding misschien (ook) defect is.

Aansluitingen van de condensatoren heb ik bekeken. Ze zitten allemaal goed vast daar waar ze vast moeten zitten.

Iemand een idee of suggestie?
('t is niet mijn iMac gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorussio
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09-10 21:05
Jij zal er ongetwijfeld meer verstand van hebben dan ik, maar je weet maar nooit.
Zitten de condensatoren in de goede richting? De plus en de min.

Misschien is het een domme opmerking maar er zijn ook mensen waar van hun auto niet meer start omdat er geen benzine meer in zit. :P

 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Alle condensatoren zijn dubbel gecheckt op polariteit. Alles staat netjes de goede kant op en zit ook met twee pootjes vast op de eilandjes waar ze op horen te zitten, dus niet besmeurd over andere sporen en eilandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

heb je ze al doorgemeten? misschien zijn ze DOA waardoor hij nu niets doet.

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Nee, niet doorgemeten. Heb daar ook geen apparatuur voor trouwens.

Ik kreeg net van de eigenaar te horen dat hij de iMac straks komt halen, ook al is die dood.

Deze iMac ga ik dus niet meer uit elkaar halen en hij gaat zo achterin de auto van de eigenaar. Jammer maar helaas. Dan wordt het toch een nieuwe/andere voor hem.

De condensatoren heb ik via eBay gekocht vanwege de afmetingen. Wanneer je te grote condensatoren hebt krijg je geen 10 netjes op een rijtje. Er zou een exemplaar stuk kunnen zijn daar is nu niks meer aan te doen.

Ik heb de eigenaar gemeld dat hij nog kan proberen om de voeding met een andere G5 uit te wisselen om te kijken wat die dan doet. Als het dan nog steeds hetzelfde probleem is dan is de iMac nog goed voor onderdelen anders misschien een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
sypie schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:28:
Nee, niet doorgemeten. Heb daar ook geen apparatuur voor trouwens.

Ik kreeg net van de eigenaar te horen dat hij de iMac straks komt halen, ook al is die dood.

Deze iMac ga ik dus niet meer uit elkaar halen en hij gaat zo achterin de auto van de eigenaar. Jammer maar helaas. Dan wordt het toch een nieuwe/andere voor hem.

De condensatoren heb ik via eBay gekocht vanwege de afmetingen. Wanneer je te grote condensatoren hebt krijg je geen 10 netjes op een rijtje. Er zou een exemplaar stuk kunnen zijn daar is nu niks meer aan te doen.

Ik heb de eigenaar gemeld dat hij nog kan proberen om de voeding met een andere G5 uit te wisselen om te kijken wat die dan doet. Als het dan nog steeds hetzelfde probleem is dan is de iMac nog goed voor onderdelen anders misschien een andere voeding.
Ik snap eerlijk gezegt niet helemaal waarom je aan deze "gevaarlijke" klus bent begonnen? Op ebay staan in ieder geval genoeg relatief goedkope mobo's of andere parts voor een imac G5. Dit omdat deze niet meer courant genoeg is en ook de huidige software meer draait.

Je kan altijd hier nog eens naar kijken, met de eigenaar, tevens ook naar de PMU;) Zet dan uiteraard wel je zoekopdracht even op internationaal, maar dat zal je neem ik aan wel weten;)

Succes!
Pagina: 1