Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Hai,...

Ik ga een server bouwen voor virtualisatie. De server komt te staan in mijn eenmansbedrijf, en ik werk samen met een andere zzp-er welke ook gebruikt maakt van de server.

De server gaat als NAS functioneren met een aantal VM's. Onder een paar VM's met een virtual desktop voor testen van websites (OSX en Win XP). Maar voorlopig wil ik de OSX versie ook graag nog extern op werken. Omdat mijn computer vrij verouderd is, en ik wil wachten totdat een aantal nieuwe kaarten/technieken uit zijn (eind 2013- begin 2014)

Nu wil ik voor het besturingsysteem en VM's op een SSD zetten. Normaliter is een normale SSD prima, maar voor een virtual desktop en werken met snapshots en verwijderen ervan schijnt deze vrij snel slecter te worden.

Wat men aanraad is een Enterprise SSD te nemen met SLC chips erop. Nu vind ik deze vrij lastig om te vinden, of ERG prijzig (De Intel 710/720 serie bijvoorbeeld).

Mijn vraag is, welke betaalbare (100-200) SSD van ongeveer 80-128GB zou goed in mijn systeem passen ?
Van mijn part mogen ze best ietjes langzamer zijn,... maar kan praktisch nergens op dit soort schijven zoeken.

(het basis systeem zit als producten toegevoegd bovenaan)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Voor het testen van websites is browsershots.org ook erg handig, kan je nog meer verschillende browsers testen.
Je kan misschien voor dat geld beter voor een consumenten ssd gaan en gewoon vaak je SSD backuppen.

het is trouwens Enterprise :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Mr_gadget schreef op zondag 16 september 2012 @ 18:03:
Voor het testen van websites is browsershots.org ook erg handig, kan je nog meer verschillende browsers testen.
Je kan misschien voor dat geld beter voor een consumenten ssd gaan en gewoon vaak je SSD backuppen.

het is trouwens Enterprise :X
Thanks voor de snelle reply :)

ik vind browsershots.org altijd wel erg traag :),... en ik ben graag wel bezig met developertools, wat je daar een beetje mist :). Wellicht is dat inderdaad beter. Bijvoorbeeld de snapshots als backup opslaan op de NAS schijven. De VM's als Freenas, of wellicht de Synology SDM zullen niet zo veel schrijven,...misschien de router ietjes meer, maar verwacht dat ze meer in het geheugen op slaan.

Enige wat ik hoop overigens is dat ze in de behuizing nog extra passen zonder teveel te hoeven sleutelen :)

Ai, foutje :) ,... .wellicht denk ik nog aan mijn oude Fisherprice speelgoed :9

[ Voor 5% gewijzigd door gitaarwerk op 16-09-2012 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mij lijkt ook dat je nog net zo goed af bent met de gewone consumenten ssd's en dan regelmatig backuppen en veelal ook al de consumenten ssd's minimaal 3 jaar garantie bieden. Klapt dan een ssd eruit kan je binnen die 3 jaar altijd op garantie terugvallen en mits je goed en regelmatig backupped ben je niks kwijt.

Voor zover mijn kennis trouwens reikt wat betreft MLC en SLC schijnt SLC vooral aangeraden te worden wanneer een ssd als cache bij een harddisk gebruikt word. Dit vooral door de vele lees en schrijfbewegingen schijnt SLC hier beter tegen bestand en langer mee te gaan dan MLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Roel1966 schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:21:
Mij lijkt ook dat je nog net zo goed af bent met de gewone consumenten ssd's en dan regelmatig backuppen en veelal ook al de consumenten ssd's minimaal 3 jaar garantie bieden. Klapt dan een ssd eruit kan je binnen die 3 jaar altijd op garantie terugvallen en mits je goed en regelmatig backupped ben je niks kwijt.

Voor zover mijn kennis trouwens reikt wat betreft MLC en SLC schijnt SLC vooral aangeraden te worden wanneer een ssd als cache bij een harddisk gebruikt word. Dit vooral door de vele lees en schrijfbewegingen schijnt SLC hier beter tegen bestand en langer mee te gaan dan MLC.
Daar heb je ook helemaal een punt. Een goede backup van de SSD (clone?) en de VM's snapshots bewaren, moet het wel goed komen. Eventueel voor de continuiteit zou ik een dubbele SSD kunnen kopen en deze als backup houden (even de clone installeren). Want geloof dat SSD's zich niet helemaal goed lenen om een iso op terug te zetten.

Ik lees net je term 'caching SSD',.. dat zou geloof ik de juiste term zijn om makkelijk te zoeken.
SLC is inderdaad de juiste type SSD, maar ook wel ERG prijzig. Caching is maximaal geloof ik 64GB,.. en zou eigenlijk al weer voldoende zijn,..als die rond dezelfde prijs te krijgen zijn, zou het helemaal zo gek nog niet zijn om toch nog voor die te gaan, en anders inderdaad wat jullie aanraden een consumenten SSD.

20GB voor 110 euro (Model : Intel 311),.. wellicht wat weinig voor EN Mac OSX ML, EN windows xp,.. .alhoewel XP niet veel hoeft te kosten zit ik ook nog met de applicaties onder ML,.. (als Adobe CS6, etc),.. ik ga nog even verder zoeken omtrend de SLC - SSD's

[ Voor 8% gewijzigd door gitaarwerk op 16-09-2012 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roel1966 schreef op zondag 16 september 2012 @ 19:21:
SLC is inherent véél duurzamer dan MLC en het zou ook sneller moeten zijn. De keerzijde is uiteraard de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De meeste fatsoenlijke virtualisatieservers bieden 1 of 2 interne SD kaartjes voor het OS. Je data komt vervolgens op een NAS/SAN. (bv een QNAP ;))

Een voorbeeld van zo'n server is de DELL PowerEdge R420 (dual cpu):
http://www.dell.com/nl/be...oweredge-r420/pd?~ck=anav

Of de R320: (single cpu):
http://www.dell.com/nl/be...oweredge-r320/pd?~ck=anav

[ Voor 16% gewijzigd door Navi op 16-09-2012 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Navi schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:00:
De meeste fatsoenlijke virtualisatieservers bieden 1 of 2 interne SD kaartjes voor het OS. Je data komt vervolgens op een NAS/SAN. (bv een QNAP ;))

Een voorbeeld van zo'n server is de DELL PowerEdge R420 (dual cpu):
http://www.dell.com/nl/be...oweredge-r420/pd?~ck=anav

Of de R320: (single cpu):
http://www.dell.com/nl/be...oweredge-r320/pd?~ck=anav
Bespeur ik hier een crosspost ter aanbeveling van een QNAP? :P
Ik vind overigende de bezels van DELL erg mooi.

De SD kaartjes zouden prima waren geweest als ik er geen workstation OS zou op zetten. Helaasch.

De dell was overigens een van mijn eerdere keuzes, maar ze werken met echt verouderde CPU's. Als ik kijk naar de xeon e3-1230v2 is deze behoorlijk krachtig vergeleken met sommige ouderen. Ook stroomgebruik is niet geheel onbelangrijk. Uiteindelijk zullen deze servers wat krachtiger zijn, maar prijs vs/prestatie EN dan 12 TB hebben aan NAS ruimte, vond ik meer wegen.

Als er een oplossing is voor een goede flash kaart welke lang mee gaat en degelijk presteerd voor zeg,.. een windows besturingsysteem,..vind ik het ook prima :)

Maar wat Camacha verteld, het is de duurzaamheid van de SLC chips welke het echt mijn voorkeur heeft. De vraag is hier dus een betaalbare oplossing voor zou kunnen zijn :),... 128 MB zou wel denk ik erg prijzig zijn... maar mocht er een goede 80 GB zijn, zou dit mijn voorkeur hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door gitaarwerk op 16-09-2012 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
De R320 en R420 gebruiken volgens mij gewoon 1 van de laatste series CPU's hoor?

Deze servers zijn net uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Navi schreef op zondag 16 september 2012 @ 20:28:
De R320 en R420 gebruiken volgens mij gewoon 1 van de laatste series CPU's hoor?

Deze servers zijn net uit..
Ik zie het ja,... ik heb lang systemen lopen te vergelijken, en dell had nog oude CPU's toen, behalve de goedkopere serie,.. maar nu zijn inderdaad de servers geupgrade dus,... ik heb helaas mijn server al in de bestelling staan.

Zie wel dat het internationaal aangepast is, maar de Nederlandse site niet,... :|

Da's jammer, want ik had daar best een server van willen bestellen,.. zeker omdat Dell's memory toch best aardig aangeschreven staat lees ik. Helaas, dan nog; om het budgetair te houden zijn met de opties die ik wil, dat ik gelijk vast zit om bijvoorbeeld ook gelijk 4 schijven te nemen, en niet de kaart die ik wil welke ondersteund wordt. Da's het nadeel... dus denk dat ik al met al toch wel blij ben met mijn keuze.

Nu die SSD nog :)

Edit:
Ik heb een aardige consumenten SSD gevonden, de Plextor M3. Goed geprijst en volgens testen betrouwbaar (anandtech & tomshardware)

[ Voor 6% gewijzigd door gitaarwerk op 17-09-2012 07:57 ]

• betwetor
  • Laatst online: 21-07 16:23
Intel's 320 serie is al een tijd de standaard in budget server SSD's. Niet de snelste maar wel de veiligste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
betwetor schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 17:09:
Intel's 320 serie is al een tijd de standaard in budget server SSD's. Niet de snelste maar wel de veiligste keus.
Thanks voor de tip. Ik heb overigens gekozen voor een Crucial M4 mSATA. een standaard SSD wilde niet passen meer. Enige nadeel is dat ik nu 2x verkeerde adapters heb gekocht 8)7. mSata was eerst Microsata, toch anders, Minisata paste ook niet... dus heb even goed nageteld deze keer, en blijkt dus mini PCIE te zijn. Daar heb ik nu een speciale adapter voor gekocht waarmee ik het wel kan plaatsen.

Uiteindelijk ga ik de GastOS vm) toch niet echt hard gebruiken zoals ik dacht,.. kwam erachter dat de ingebouwde videokaart geen hardware accelleratie levert, en eigenlijk dus helemaal niet geschikt is hiervoor :+ Ook niet erg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:12

Hoicks

Techno!

Ik draai inmiddels hier prive een esxi5 server met 3 vm's op 1 kingston 128gb v+100 ssd en 4 in raid5 disken als RDM gekoppeld aan openfiler. Voordeel van virtulisatie is dat je vm's filebased zijn. Als je deze regelmatig backupt, kun je als een SSD crasht een nieuwe ssd plaatsen, files terugzetten en zo weer up & running zijn.

Je zou eventueel kunnen kiezen voor een raid 1 oplossing met twee ssd's om iets meer redundancy te krijgen. Ik weet alleen niet hoe het zit met ssd write degradatie in een ssd raid opstelling.

Mijn esxi os boot ik overigens van usb stick

[ Voor 12% gewijzigd door Hoicks op 30-09-2012 10:18 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Thanks voor de tip Hoicks. Ik dacht dat je OS van ESXi ook op de ssd kan staan. Ik heb een interne USB aansluiting. Daar zou ik eventueel ook vanaf kunnen booten. Dan is inderdaad die SSD wel relaxed. Ik heb verder helaas niet teveel ruimte voor nog een. Aangezien die adapterkaart vrij groot weer is.

Volgens mij is de RAID oplossing met de SSD wel vrij slecht met de degradatie geloof ik. Ik ben eigenlijk van plan om er een paar snapshots hier en daar van te maken.Moet wel even kijken hoe dat gaat met welke vm/prog dat weer gaat doen :)

De esxi boot is geloof ik niet veel mb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 15:12

Hoicks

Techno!

Ik heb een 2GB USB stickje voor ESXi 5 en dat gaat prima. Je kunt ESX ook op de SSd plaatsen, maar dan heb je twee nadelen;

Je gebruikt kostbare SSD ruimte voor ESX (hoewel het maar 2GB is ofzo)

Als je SSD crasht ben je meteen je ESX hypervisor kwijt, de kans dat een USB stick defect raakt is vrij laag.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Pagina: 1