Nieuwgebouwde PC geeft geen signaal, kan niet in bios komen

Pagina: 1
Acties:

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-02 06:53

hidde212

Free your mind...

Topicstarter
Betreffende dit net gebouwde systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-HVS€ 46,67€ 46,67
1Conceptronic 300Mbps 11n Wireless PCI Card€ 13,73€ 13,73
1Seagate Barracuda Green ST1500DL003, 1.5TB€ 78,44€ 78,44
1LG GH24NS90 Zwart€ 14,57€ 14,57
1Fractal Design Core 1000€ 29,99€ 29,99
1Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm€ 3,65€ 3,65
1Antec VP350P€ 34,50€ 34,50
1Adata S510 120GB€ 82,90€ 82,90
1Crucial BLT2CP4G3D1869DT1TX0€ 39,99€ 39,99
1AMD A6-3650 Boxed€ 70,45€ 70,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 414,89

Dit systeem heb ik dus net in elkaar gezet (afgezien van de SSD want deze is nog niet binnen). Bij de eerste keer opstarten (toetsenbord en muis op USB 2.0 aangesloten, beeldscherm op VGA) kreeg ik geen beeld waardoor mijn samsung direct in de ellendige stand-by mode ging. Ook brandden de laser van mijn muis niet, net zoals de num-led van het toetsenbord.

De PC stond wel gewoon aan, getuige de HD- en power-led die brandden, en de systeemfans (inclusief CPU-fan) die draaiden. Ook beepte het moederbord helemaal niet (dus geen foutcode oid)

Een Clear Cmos mocht niet baten, evenals het verwijderen van een van de twee RAM-bankjes, het verwijderen van de insteekkaart, het loskoppelen van de DVD-drive en/of HDD, de HDMI uitgang gebruiken (bij al deze gevallen) of zelfs proberen op te starten zonder RAM (hierbij nog steeds geen beep).

Ik heb geen idee wat ik nog meer zou kunnen doen om dit werkende te krijgen, lijkt mij een geval van een kapot moederbord?

Voor de duidelijkheid: ik kan dus niet eens de bios inkomen.

...and your ass will follow

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Klinkt alsof het moederbord denkt dat er geen ram in zit, heb je al geprobeerd om met 1 reepje ram op te starten? Daarmee bedoel ik dat je elk slot af gaat met 1 reepje en elke keer opnieuw opstart. Kijk eens of hij dan in de bios wilt komen.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02 13:11

SeatRider

Hips don't lie

Heb je de afstandsbusjes gebruikt? Of per ongeluk eentje te veel, waardoor ie kortsluiting maakt?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Daarnaast zie ik het geheugen wat jij gebruikt ook niet op de memory support list staan. Misschien dat het daaraan kan liggen. Heb je niet toevallig ergens ander ram geheugen waarmee je het zou kunnen testen?

linkje naar de lijst:
http://www.asrock.com/mb/memory.asp?Model=A75M-HVS

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Een moederbord wat niet piept bij errors leeft ook niet,dat kan komen door kortsluiting /esd/ of simpelweg een doa.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Maak anders eens een foto van hoe je alles aangesloten hebt. Het komt nogal vaak voor dat iemand bijvoorbeeld de 8 pin CPU stekker vergeet.

• hidde212

hidde212

Free your mind...

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de feedback.

Alle voedingskabels zijn goed aangesloten, dat heb ik driedubbel gecheckt en het is niet de eerste PC die ik bouw dus dat zit wel goed.
Ik heb afstandsbusjes gebruikt, niet teveel, alleen waar de schroefjes geisoleerd zijn.
Daarnaast staat er wel meer memory op de memory support list wat wel gewoon werkt, en dit mobo ondersteund tot 2400 MHz, zal het zo even met Vengeance RAM uit mijn andere PC proberen. Ik heb inderdaad alle mogelijke RAM combo's geprobeerd (een in beide sloten, eentje in slot 1, eentje in slot 2, geen RAM).

Dan zou het probleem volgens jullie dus alleen het non-supported RAM of ESD/DOA betekenen. Hoewel ik wel zorgvuldig mijzelf ontladen heb bij het inbouwen, minder kans dus op ESD...

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-02 13:25

job

Dat je moederbord zonder geheugen modules geen geluid maakt hoort niet. Haal alles uit je kast en laat het systeem om kortsluiting uit te sluiten buiten je kast draaien. Kijk ook of alle cpu pins nog recht staan!.

Begin kaal (zonder cpu,geheugen,hd's,etc) met alleen je voeding. Je moederbord hoort dan te piepen. Piept je moederbord niet dan is of je moederbord is stuk, of je voeding. Wel piepjes, cpu toevoegen dan hoor je andere piepjes te horen, en zo telkens een onderdeel toevoegen.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 16-09-2012 16:45 ]

• hidde212

hidde212

Free your mind...

Topicstarter
Getest met alleen het moederbord, geen piepje te horen. Gevalletje RMA dus.

• job

job

Het kan ook je voeding zijn. Probeer dat eens uit te sluiten door een andere voeding te lenen.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:18

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niemand denkt eraan dat hij mogeljik een BIOS update moeten doen om z'n CPU te laten ondersteunen? Geen CPU support = geen leven ;). Kijk dus even in de changelog van het BIOS om te zien vanaf welke versie je CPU ondersteund wordt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14
Hero of Time schreef op maandag 17 september 2012 @ 08:59:
Niemand denkt eraan dat hij mogeljik een BIOS update moeten doen om z'n CPU te laten ondersteunen? Geen CPU support = geen leven ;). Kijk dus even in de changelog van het BIOS om te zien vanaf welke versie je CPU ondersteund wordt.
Haha ik wilde net gaan typen: ja maar heeft niemand gekeken op de biosversie de CPU wel ondersteund? En dat ik het me niet kon voorstellen dat niemand het hier al geopperd had. Maar gelukkig ben jij me voor ;)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Luidspreker op je moederbord of in je kast?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52

Nemesizz

Untouchable

Begin kaal (zonder cpu,geheugen,hd's,etc) met alleen je voeding. Je moederbord hoort dan te piepen.
Wil niet veel zeggen, maar ik ben nog nooit een moedebord tegen gekomen die kon piepen zonder CPU.
Hoe wil die dat verwerken? Een BIOS kan niks zonder een CPU (althans, geen foutcodes geven).

Er zijn wel borden tegenwoordig waar je de BIOS kan flashen zonder cpu support (dus een processor erin die nog niet ondersteund word) maar dan moet er volgens mij nog wel een processor in. En dat is slechts bij enkele wat luxere borden.

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:14
Nemesizz schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:03:
[...]

Wil niet veel zeggen, maar ik ben nog nooit een moedebord tegen gekomen die kon piepen zonder CPU.
Hoe wil die dat verwerken? Een BIOS kan niks zonder een CPU (althans, geen foutcodes geven).

Er zijn wel borden tegenwoordig waar je de BIOS kan flashen zonder cpu support (dus een processor erin die nog niet ondersteund word) maar dan moet er volgens mij nog wel een processor in. En dat is slechts bij enkele wat luxere borden.
Er zijn wel borden van Asus waarin je geen cpu en/of geheugen in je bord hoeft te hebben om je bios (uefi) te flashen.
http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52

Nemesizz

Untouchable

Hell-Slave schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:14:
[...]

Er zijn wel borden van Asus waarin je geen cpu en/of geheugen in je bord hoeft te hebben om je bios (uefi) te flashen.
http://event.asus.com/2012/mb/USB_BIOS_Flashback_GUIDE/
Ja, maar zover ik weet zijn dat alleen bij een aantal Asus borden. En er zal toch wel ergens een chipje ofzo zitten die het "denkwerk" kan opvangen.

Maar zonder CPU kan een PC volgens mij nog steeds geen piep of hex codes geven omdat de BIOS niks kan verwerken.

offtopic:
M'n comments hier komen misschien wat rottig over (qua schrijven), maar bedoel het niet verkeerd hoor ;)

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:14
Nemesizz schreef op maandag 17 september 2012 @ 11:43:
[...]

Ja, maar zover ik weet zijn dat alleen bij een aantal Asus borden. En er zal toch wel ergens een chipje ofzo zitten die het "denkwerk" kan opvangen.

Maar zonder CPU kan een PC volgens mij nog steeds geen piep of hex codes geven omdat de BIOS niks kan verwerken.

offtopic:
M'n comments hier komen misschien wat rottig over (qua schrijven), maar bedoel het niet verkeerd hoor ;)
Er zal inderdaad ergens op het bord een arm achtig chipje zitten die alleen voor het bios flashen is.
Fout codes zal je niet krijgen als je geen main cpu heb geïnstalleerd.

• job

job

Hero of Time schreef op maandag 17 september 2012 @ 08:59:
Goede opmerking.
Zijn cpu wordt ondersteund sinds de biosversie 1.20. Versie 1.20 is de initiele versie dus dat is het probleem niet.
Nemesizz schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:03:
Misschien dat ik me vergis, maar ik meen me te herinneren dat mijn bord piept zonder cpu.
Lijkt me ook niet zo lastig in te bouwen, maar misschien zit ik er helemaal naast. :) (kan ik eens gaan klooien met oude pc's binnenkort).

Punt blijft dat hij uit moet sluiten.. testen met andere voeding is vrij eenvoudig en ook uit te sluiten. Helpt dat ook niet dan is het de cpu of het moederbord. Een kapot moederbord komt vaker voor dan een kapotte cpu.. maar je zal maar net die kapotte cpu hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door job op 17-09-2012 21:16 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:14
Ik had er nog nooit van gehoord, maar het bestaat echt: een incompatbility tussen een voeding en een moederbord. Ik heb het een keer gehad. Het was iets in deze richting: PSU moet aangeven dat 'power ready' is, moederbord wachtte daar niet lang genoeg op waardoor deze niet verder wilde opstarten. Geen biepjes of errorcodes etc. Dat is makkelijk te testen door even een andere voeding te gebruiken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1