Toon posts:

Router op modemrouter aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe draadloze router gekocht, omdat het bereik van mijn modemrouter van UPC niet voldoet. De nieuwe draadloze router heb ik gewoon aangesloten op een lan-poort van de modemrouter en alles lijkt te werken. Maar nu lees ik hier op het forum dat ik de losse router eigenlijk als wireless accesspoint in moet stellen door o.a. dhcp uit te schakelen.

Moet dat ook als alles goed lijkt te werken? Of is het alleen nodig als beide routers ip-adressen uitdelen in dezelfde ip-range?

En een tweede punt waar ik nog een beetje mee zit. Wat gebeurt er als mijn provider overstapt naar ipv6? Moet mijn losse router dan ook ipv6 ondersteunen? Dat doet hij volgens mij nog niet namelijk.

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-12 18:34

Koenvh

Hier tekenen: ______

Laat ik het zo zeggen:
Geen problemen maken die er niet zijn.

Als alles werkt, waarom zou je het dan veranderen?

🠕 This side up

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Punt 1: als het werkt, en je hebt geen spul op de 'modemrouter' aangesloten waar je mee wilt communiceren, dan kun je het zo laten.
Normaal zet je inderdaad DHCP uit als je wilt dat de modemrouter de IP-adressen uitdeelt en stop je eventueel de kabel in een LAN-poort op de losse router ipv. de WAN-poort (alhoewel dit bij modernere varianten niet persé hoeft).

Punt 2: voor je thuisnetwerk heb je een eigen IP-range die geen IPv6 hoeft te zijn (vaak 192.xxx.xxx.xxx). Alleen wanneer je provider meerdere "externe" IPv6 adressen uit kan delen aan de computers in je thuisnetwerk, dan zul je een andere setup/router moeten gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan laat ik het in eerste instantie maar zo.

Mijn zus zit in het buitenland en wil binnenkort ook een losse router aansluiten op een modemrouter. Dus als ik het goed begrijp dan kan ik haar het beste een losse router aanraden die een andere DHCP-range heeft dan de modemrouter. Dan zou ze hem moeten kunnen aansluiten zonder (voor haar) lastige instellingen te moeten veranderen.