Windows 7 BSOD 0x0000007F

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoevich
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 08:14
Hallo allemaal,

De computer van een kennis is gisteren 3x geBSOD met foutcode 0x0000007F en achtervoegsel 0x00000008 Dubbele fout.

Ik begrijp alleen niet goed wat ik hier nou aan kan doen. Volgens deze link van Microsoft houdt een dubbele fout het volgende in:
"Een dubbele fout treedt op wanneer zich een uitzondering voordoet tijdens het aanroepen van de handler voor een eerdere uitzondering. Normaal kunnen de twee uitzonderingen serieel worden verwerkt, maar er zijn echter verschillende uitzonderingen die niet serieel kunnen worden verwerkt en in deze situatie geeft de processor een dubbele fout aan. De twee hoofdoorzaken hiervan zijn een overloop van de hardware en de kernelstack. Hardwareproblemen hebben over het algemeen te maken met CPU, RAM of bus. Overloop van de kernelstack wordt bijna altijd veroorzaakt door defecte stuurprogramma's voor de kernelmodus. "
Hij vroeg mij of ik morgen langs kwam om die PC te fixen. Ik denk dat het handig is om memtest86 eens te draaien, maar zijn er nog meer dingen die ik kan proberen? Ik ben deze foutmelding eerlijk gezegd nog maar weinig tegengekomen...

Bedankt alvast! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoevich
Ok, ik ben vanavond al even bij deze persoon langs geweest omdat zijn computer steeds ineens volkomen vast liep. Heb dit zelf ook ondervonden, maar nog geen oplossing kunnen vinden.

Ik heb memtest86 gedraaid, niks gevonden.

Heb ook HDtune gedraaid, deze gaf wel enkele interessante waarden, maar geen echte errors.

Die interessante waarden zijn:
Raw read error Rate: 1
Temperature: 3243023
Write error rate: 32

Er hebben zich toch enige errors voorgedaan maar ik vraag me af of dit komt door de plotselinge uitval/vastlopers of dat het echte schijferrors zijn. Alleen de temperatuurmeting is vaag..

Verder heb ik in het windows logboek gekeken, maar daar is niet echt iets speciaals te vinden.

Heeft misschien iemand een tip van zaken die ik kan checken om meneer beter te kunnen helpen?

Alvast bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Als het echt een BSOD is, wordt er ook een blauw scherm gegeven met de driver. Vaak wordt er ook .dmp file gemaakt, die je kunt analyseren met de debugging tools for windows (nu onderdeel van de windows sdk).
Zie ook hier:
How to read the small memory dump files that Windows creates for debugging

En ook, maar die is al wat ouder, maar eigenlijk is daar weinig aan veranderd sindsdien.
Windows Crash/Memory dumps FAQ

[ Voor 41% gewijzigd door Turdie op 17-09-2012 03:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoevich
Ok ik heb dat debug programma geïnstalleerd en de dump file uitgelezen. Nu staat daar dat de crash wordt veroorzaakt door chrome.exe. Verder spreekt hij weer van een dubbele fout. Ik zou graag weten welke 2 dingen er dan echt fout zijn gegaan zodat ik dat op kan lossen...

Verder kan ik er weinig uit opmaken wat nou echt de oorzaak is. Het is jammer dat het probleem niet bij een driver ligt want dan had ik het nu direct geweten.

Zou iemand met meer ervaring misschien even naar de dump file willen kijken? Hier(klik) is de dump file te downloaden.

Alvast bedankt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Marcoevich op 17-09-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:04

Aganim

I have a cunning plan..

Wat ik me afvraag: hoe lang heb je memtest laten draaien? Een uurtje of 8 is imho toch het absolute minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chrome herinstalleren is een optie. Hoe lang heeft memtest gelopen? (passes)
Dubbele fout zegt niet zo veel, kan je de output in het topic post van beide errors?
Aganim schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:56:
Wat ik me afvraag: hoe lang heb je memtest laten draaien? Een uurtje of 8 is imho toch het absolute minimum.
Hoe kom je aan die wijsheid? Voor mij nieuw namelijk. Gaat naar mijn idee meer om een hele pass niet om de tijd. Als een probleem na 8 uur pas tevoorschijn komt kan hij dit ook wel na 16, 24 of een week. :P Als er problemen zijn met het geheugen komen die in de eerste pass wel naar boven imo. :)
Heb zelf i.i.g. nog nooit computers getroubleshoot die plots bij pass 4 problemen gaf o.i.d.
riky404 schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:52:
Ok ik heb dat debug programma geïnstalleerd en de dump file uitgelezen. Nu staat daar dat de crash wordt veroorzaakt door chrome.exe. Verder spreekt hij weer van een dubbele fout. Ik zou graag weten welke 2 dingen er dan echt fout zijn gegaan zodat ik dat op kan lossen...

Verder kan ik er weinig uit opmaken wat nou echt de oorzaak is. Het is jammer dat het probleem niet bij een driver ligt want dan had ik het nu direct geweten.

Zou iemand met meer ervaring misschien even naar de dump file willen kijken? Hier(klik) is de dump file te downloaden.

Alvast bedankt ;)
Ik zou die memorydump even van internet af halen, je weet nooit wat er allemaal in staat.
Je hoeft voor troubleshooting alleen de minidump te hebben met de informatie van de BSOD.
Heb recentelijk met Nirsoft Bluescreen viewer nog een probleem kunnen achterhalen, die wil ook wel eens drivers aanwijzen. Mogelijk heb je daar wat aan?

Edit: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Deze tool dus. Is me door een andere Tweaker aangeraden. Gebruik het nu bij elke BSOD die ik tegenkom.

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2012 16:14 . Reden: Tool ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Als ik je dump analyseer krijg ik deze fout te zien in mijn analyse:

Stop 7F, 0x00000008 (double-fault) error occurs because of a single-bit error in the ESP register

Misschien je processor vervangen, of met een andere processor testen (die wel compatibel is met je moederbord).

Edit:
Inderdaad chrome.exe. Deinstalleren! Die spreekt op een hele rare manier je processor instructieset aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Turdie op 17-09-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoevich
Aganim schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:56:
Heb hem 1x een volledige pass laten draaien. Daarbij legt hij verschillende tests af. Ik vraag me af of hij echt errors gaat vinden naarmate ik hem langer zou draaien...

@Alpha Bootis; thx voor Nirsoft BlueScreen viewer. Die ga ik even proberen! En welke output wilde je precies zien? Kun je dat iets duidelijker omschrijven ;)

Thx voor jullie hulp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Shadowman heeft al wat boeiends voor je. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:04

Aganim

I have a cunning plan..

Heb hem 1x een volledige pass laten draaien. Daarbij legt hij verschillende tests af. Ik vraag me af of hij echt errors gaat vinden naarmate ik hem langer zou draaien...
Ik heb PC's gezien waarbij alles goed ging, tot de 3e pass. ;) Het is maar net waar het probleem ligt en of er specifieke omstandigheden nodig zijn om het te triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het klinkt heel erg als een CPU-specifiek iets, en dat is juist waar Memtest soms de fout in gaat: lekker op low-power gaan testen terwijl de user lekker de CPU op 4,2GHz max turbo heeft staan inclusief L1 wat synchroon draait en dan pas fouten gaat geven. Als je OC't, zeg dan ook alle power-saving uit zodat de CPU altijd max speed draait (niet goed voor de stroom rekening, maar goed, dat is overklokken sowieso niet).

Dit klinkt op alle manieren als een CPU die te heet wordt, defect is, cache fouten heeft, gebogen pinnen, of nog meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aganim schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:20:
[...]

Ik heb PC's gezien waarbij alles goed ging, tot de 3e pass. ;) Het is maar net waar het probleem ligt en of er specifieke omstandigheden nodig zijn om het te triggeren.
Grappig, dat heb ik dus nog nooit gezien, ik heb een hele tijd in een computerwinkel gezeten waar je die grapjasserij daags aanzet. (ook snachts, uit een gewoonte, bij pc's met veel geheugen)
Mijn ervaring is dat Memcheck gelijk al errors begint te genereren op het moment dat hij bij de defecte chip komt.
Als hij later pas begint te zeuren vraag ik me heel sterk af of het probleem niet elders ligt. Kapotte chip is kapotte chip, chip is niet soms kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoevich
Iets fout gegaan met versturen...

[ Voor 96% gewijzigd door Marcoevich op 17-09-2012 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoevich
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 15:56:

Edit: http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html
Deze tool dus. Is me door een andere Tweaker aangeraden. Gebruik het nu bij elke BSOD die ik tegenkom.
Hmm deze tool geeft wel een voorbeeld van de bluescreen, maar verder niet veel informatie die ik al wist...
shadowman12 schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:15:
Als ik je dump analyseer krijg ik deze fout te zien in mijn analyse:

Stop 7F, 0x00000008 (double-fault) error occurs because of a single-bit error in the ESP register

Misschien je processor vervangen, of met een andere processor testen (die wel compatibel is met je moederbord).

Edit:
Inderdaad chrome.exe. Deinstalleren! Die spreekt op een hele rare manier je processor instructieset aan.
Dit artikel gaat voornamelijk over Intel processors. De processor in kwestie betreft een AMD Phenom II X4 955 Deze is NIET overgeclocked en is meestal zo'n 40 graden.

Het betreft wel een zelfbouw pc dus het kan zijn dat het een gebogen pinnetje is wat Umbrah zegt. Echter deze pc draait al een jaar vlekkeloos, dus ik vraag me af in hoeverre dat het geval is?

Edit: Ik heb in mijn eigen systeem precies zo'n zelfde processor. Ik heb namelijk zijn systeem gebouwd en op basis van mijn goede ervaringen die processor gekozen. Als er iets is wat we nu kunnen testen ofzo op deze processor dan laat het maar weten ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Marcoevich op 17-09-2012 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

riky404 schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:33:
[...]

Hmm deze tool geeft wel een voorbeeld van de bluescreen, maar verder niet veel informatie die ik al wist...

[...]

Dit artikel gaat voornamelijk over Intel processors. De processor in kwestie betreft een AMD Phenom II X4 955 Deze is NIET overgeclocked en is meestal zo'n 40 graden.

Het betreft wel een zelfbouw pc dus het kan zijn dat het een gebogen pinnetje is wat Umbrah zegt. Echter deze pc draait al een jaar vlekkeloos, dus ik vraag me af in hoeverre dat het geval is?
CPU kan natuurlijk ook nog gewoon stuk gaan. Maar zoals aangegeven laat chrome eens vallen en kijk hoe het gaat. Installeer desnoods even Firefox om het zeker te weten of het chrome niet is die stuk is geraakt op welke manier dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Dan lijkt het me sterk hoewel de koeler toch het punt kan zijn: draai eens een temp plot tot hij een BSOD geeft. Anders: het zou kunnen dat hij een ESD-tje heeft gehad. Komt voor bij frictie tussen stof als een PC ouder wordt (veel stof), of als de eigenaar gaat stofzuigen (NOOIT doen, een groot elektronen kanon).

Echte betrouwbaarheid tests krijg je bij meer stress tests, dat chrome het nu is wil niet zo veel zeggen.

Bij AMD CPU's: C&Q uitzetten bij memtest! Ik blijf het gooien op een dooie CPU, worst case: mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:28:
[...]

Grappig, dat heb ik dus nog nooit gezien, ik heb een hele tijd in een computerwinkel gezeten waar je die grapjasserij daags aanzet. (ook snachts, uit een gewoonte, bij pc's met veel geheugen)
Mijn ervaring is dat Memcheck gelijk al errors begint te genereren op het moment dat hij bij de defecte chip komt.
Als hij later pas begint te zeuren vraag ik me heel sterk af of het probleem niet elders ligt. Kapotte chip is kapotte chip, chip is niet soms kapot.
En ik heb al een paar keer gezien dat er pas na 6 uur errors opdoken.
Het kwam tijdens mijn werk op een technische dienst ongeveer 1x per jaar voor maar 2 maanden geleden had ik zelf nog rare problemen met mijn desktop (af en toe vastlopers van programma's). Ik heb toen alle modules afzonderlijk minstens 4 uur getest op fouten, toen heb ik voor de zekerheid de pc aangezet met alle modules erin en toen ik terug kwam van mijn werk stonden er dus wel degelijk errors in beeld.
Na het vervangen van de defecte module is het systeem ook weer 100% stabiel.

Zoals iemand ook al aangaf test memtest primair het ram en is de rest van het systeem vaak relatief licht belast, hierdoor kun je hele specifieke fouten soms niet opsporen. Als je echt niet verder komt kan je ook een tool als OCCT gebruiken, hiermee kan je meerdere onderdelen van je systeem belasten.

[ Voor 42% gewijzigd door dutch_warrior op 17-09-2012 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcoevich
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:35:
[...]

CPU kan natuurlijk ook nog gewoon stuk gaan. Maar zoals aangegeven laat chrome eens vallen en kijk hoe het gaat. Installeer desnoods even Firefox om het zeker te weten of het chrome niet is die stuk is geraakt op welke manier dan ook.
dutch_warrior schreef op maandag 17 september 2012 @ 16:37:
[...]

En ik heb al een paar keer gezien dat er pas na 6 uur errors opdoken.
Het kwam tijdens mijn werk op een technische dienst ongeveer 1x per jaar voor maar 2 maanden geleden had ik zelf nog rare problemen met mijn desktop (af en toe vastlopers van programma's). Ik heb toen alle modules afzonderlijk minstens 4 uur getest op fouten, toen heb ik voor de zekerheid de pc aangezet met alle modules erin en toen ik terug kwam van mijn werk stonden er dus wel degelijk errors in beeld.
Na het vervangen van de defecte module is het systeem ook weer 100% stabiel.
Ok, ik heb hem nu geadviseerd om eens een hele week Firefox te gebruiken en Chrome te laten staan. Heb ook gevraagd of hij memtest eens een hele nacht wil laten draaien (ivm weinig tijd overdag). Hopelijk brengt dat iets aan het licht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qua Salébra
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04-2022
Het is wel raar dat de crash alleen met Chrome plaatsvindt. Als er een hardwarefout is, zouden er ook op andere momenten crashes moeten zijn. Zijn er extensies geïnstalleerd? Bevatten alle crashes Chrome als image?

Hoe goed draait Ubuntu (live)? Als je in Windows kunt komen, is er meestal iets anders dan hardware aan de hand. Hoe goed draait Chrome op Linux? Crashes?

Aan de andere kant ziet de dmp file er wel slecht uit in WinDBG. Je zou nog kunnen proberen om Chrome standaard in WinDBG (met Google symbol server, neem wel alle child-processen mee) te draaien. Als het probleem in Chrome zit, dan zou dit zichtbaar moeten worden. Het zou nmlk kunnen dat er een stale pointer in Chrome zit die de stack corrumpeert. De kans dat Windows daarop zelf crasht is echter niet zo groot.

• Marcoevich
Ik heb hem verteld dat ie vanaf nu ff alleen Firefox moet gebruiken. Tot nu toe heb ik nog niks over nieuwe crashes gehoord, dus dat is goed nieuws ;) Ik houd jullie op de hoogte hoe het systeem verder presteert.
Pagina: 1