Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-06-2024
Eind december loopt mijn abbo bij Telfort af. Wat betekent dat ik eind oktober al kan gaan shoppen voor een andere tel. en abbo. Nu heb ik al wat vragen op voorhand, onder andere los toestel of leasen of anders. Vandaar dat ik er nu al een topic over open. Verdere info zie hieronder

Wat heb ik nu en wat doe ik ermee:

Momenteel heb ik een abbo van onbeperkt internetten, 200 belminuten en 1000 smsjes
Mijn huidige tel is een Nokia C6 nog draaiend op symbian.

Wat doe ik ermee:
Af en toe bellen (gebruik meer mijn werktelefoon), internetten (max 160 mb/maand) en mailen. Daarnaast heb ik mijn zakelijke mail ook ingesteld staan en gebruik ik de agenda van mijn werk (voor mijn functie vinden ze een smartfoon niet goed, ik vind 't gewoon fijn). Whatsapp gebruik ik niet of nauwelijks want dan na een tijdje flipt mijn telefoon. Apps en dergelijke gebruik ik ook niet of nauwelijks (mede doordat die er niet veel zijn en ik de nokia er niet echt fijn voor vind). Muziek luisteren doe ik er niet op, foto''s maken zelden en filmpjes maken doe ik ook niet.

Wat wil ik qua telefoon:
Een telefoon die sowieso gebruiksvriendelijker is dan mijn huidige. Daarbij een grotere appstore lijkt mij fijner (vandaar Android of iOS maar daar kom ik nog op). Aangezien ik nu weinig tot geen apps gebruik denk ik dat ik dat dadelijk wel ga doen en dat daardoor mijn data verbruik omhoog gaat.

Qua telefoons denk ik aan Samsung Galaxy S3, HTC One X of de nieuwe Iphone (als ik iets doe wil ik het gelijk goed doen).
Nu heb ik altijd iets tegen Apple gehad. Maar nu met die nieuwe Iphone en ik toch heel wat goede berichten over de Iphone hoor begin ik toch te twijfelen. Maar zo hoor ik ook goede berichten over Samsung en HTC hoewel ik over die laatste toch ook wel weer mindere dingen hoor.

Ik heb de One X een keer vluchtig in een winkel gezien maar een vriend van mij heeft de S3 waardoor ik die al wat beter heb kunnen bekijken. Ik vond hem best groot maar na wat zoeken zag ik dat de One X niet zo heel veel kleiner is. Daarbij hebben ze allebei + en - punten maar dan nog kan ik niet echt een beslissing nemen. Tevens is de nieuwe Iphone in aantocht zoals eerder gezegd en ik las dat HTC misschien met een verbeterde One X komt.

Naar een abbo heb ik nog niet echt gekeken, wel vluchtig maar niet specifiek. Bij mijn huidige provider zit toestel lease waardoor ik een waarschijnlijk duurder uit ben als los aanschaffen. Maar ik kon niet echt terugvinden wat nu voor en nadelen van toestel lease zijn een van mijn vragen is o.a. blijf je je hele abbo door leasegeld betalen of stopt dat als je de toestelprijs heb bereikt?

Mijn concrete vragen zijn dan ook:
- Voor welke van de 3 toestellen kan ik het beste gaan? Of is er iets waar ik echt op moet letten?
- Is toestel lease beter / goedkoper dan een toestel los kopen?
- Ga ik echt veel meer data verbruiken als wat ik nu verbruik als ik meer apps ga gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 304087

De iphone 5 is geloof ik niet echt beter dan de 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99190

Anoniem: 304087 schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:37:
De iphone 5 is geloof ik niet echt beter dan de 4.
Neuh niet echt nee, behalve dan de camera en de processor en het beeldscherm en de resolutie en de microfoon om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

Ik zou even wachten totdat de iphone 5 echt te koop is voor je af gaat op 'goede berichten' want niemand weet hoe hij nu is, maar je kan verwachten dat het gewoon een iphone 4s is die wat langer is dus daar kan je wel op af gaan.

Waar je echt op moet letten is wat jij wilt, wil je een gesloten OS waar je niets echt zelf kunt kiezen maar wat wel heel simpel is, ga dan voor iOS. Wil je een wat meer open OS met vrijheid ga dan voor android. Over gebruiksgemak kan ik niets zeggen, dat is natuurlijk persoonlijk (ik vind android beter werken dan iOS maar ik ken zat mensen die het andersom vinden).

Volgens mij kun je beter geen lease doen, dat is namelijk gewoon geldklopperij, Je betaalt dan in principe dubbel voor het toestel (eerst per maand en daarna nog eens afkoop). Ik zou dus voor losse koop gaan (of een abonnement waar je hem in een keer koopt, die hebben ze bij retailers vaak wel gewoon, het voordeel hiervan is dat je gespreid kunt betalen in plaats van in een keer 600 euro neertellen).

De data die je gebruikt hangt heel erg af van het soort apps en je gebruik. Ik gebruik bijvoorbeeld heel veel whatsapp (en daarmee verstuur ik ook veel foto's etc.) maar dat gebruikt zo weinig data dat het echt niet heel veel uit maakt. De Facebook app daarentegen gebruikt bij mij voor alleen opstarten al 10mb. Het verschilt dus echt per app en per gebruiksfrequentie. Vaak is er bij providers wel een mogelijkheid om te upgraden, maar niet om te downgraden. Je kunt dus dan beter een abonnement nemen met wat minder data, dan kan je later nog upgraden. Maar als je nu niet boven de 160mb uit komt zul je echt niet boven de 250mb uitkomen als je meer apps hebt. Ik kom zelf zelden boven de 200mb eigenlijk, en ik doe bijna alles op mijn telefoon qua internet. Maar voor de zekerheid kun je 500mb nemen (vaak wel het minimum wat je moet nemen bij een abonnement).

De uiteindelijke keuze komt natuurlijk helemaal op jou aan, wij kunnen alleen advies geven. Persoonlijk ben ik heel erg tevreden met mijn Galaxy S3, ik heb ook wel eens een One X gebruikt (te kort voor een goed oordeel) en dat vond ik ook een prima telefoon. iPhone is niet helemaal mijn telefoon omdat ik niet van geslotenheid hou op mijn telefoon, en ik ben niet echt een fan van Apple :) maar als het een telefoon is die bij je past dan is het een prima telefoon die doet wat hij moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sigis
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-04 21:07
Een belangrijk punt is denk ik of je een voorkeur hebt voor een open of gesloten systeem. iOS is gesloten, heeft daardoor minder mogelijkheden voor aanpassingen en legt je meer beperkingen op, denk bijvoorbeeld aan geen flash ondersteuning. Daarintegen weet je dan wel altijd waar je wat terug kan vinden en heeft het een beveiligingsvoordeel. De apps in de appstore worden bijvoorbeeld vooraf gecontroleerd in plaats van achteraf. Tweaken is door het gesloten systeem natuurlijk ook wat lastiger, hoewel ik dat met iOS nog nauwelijks gedaan.

Een tweede punt is je voorkeur voor schermtype. Hecht je meer aan scherpte, helderheid, kleurechtheid en echt wit of aan kleurdiepte, levendige kleuren hoog contrast en echt zwart. In het eerste geval is een goed LCD scherm geschikter voor je, in het tweede een goed AMOLED scherm. Het beste LCD scherm is mijns inziens die van de One X, hoewel ik denk dat die van de iPhone 5 waarschijnlijk vergelijkbaar zal zijn. S3 heeft natuurlijk een Super Amoled scherm.

Je voorkeur voor grootte is natuurlijk ook van belang. Als je van compacter houdt dan ligt de iPhone 5 meer voor de hand, hou je meer van grote schermen de andere twee.

Qua audio is de HTC One X echt een stuk minder dan de S3 en de iPhone 4S, ik verwacht ook dan de iPhone 5.

Daarnaast is het natuurlijk heel belangrijk of je iOS, Sense of Touchwiz prettiger vind qua gebruikerservaring. Zelf geef ik de voorkeur aan Sense bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Izealia en Sigis dank voor jullie uitgebreide uitleg. Hier heb ik al iets aan en geeft me een duwtje in de goede richting.

Verdere aanvullingen zijn altijd welkom en ik zal eens verder gaan kijken en denken ondertussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurfreter
Ik heb toch nog even een vraag:
de Iphone 5 gaat 4G ondersteunen. Nu las ik vandaag op nu.nl dat er geruchten gaan dat Samsung de Galaxy S4 in februari aan gaat kondigen en dat deze ook 4G gaat ondersteunen (puur gerucht dus).

In hoeverre zou ik mijn keuze van 4G af moeten laten hangen?

Tevens vandaag even met een Iphone 4S van een collega mogen spelen wat wel een verademing was t.o.v. mijn C6. Dalijk een kennis contacten die de S3 heeft en vragen of ik daar even naar mag kijken.

Tevens vandaag even bij mijn huidige provider Telfort naar een sim only gekeken. Daar zag ik er een voor 15 euro met 100 sms, 300 belminuten en 500 mb. Niet duur lijkt mij (helaas pas volgende maand afsluiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Samsung heeft ook al Galaxy S3 modellen mét 4G (maar ik weet niet of ze deze in Europa beschikbaar hebben gemaakt).

4G lijkt me nu nog niet echt heel erg belangrijk. Ze verwachten pas eind volgend jaar de eerste 4G LTE netwerken in Nederland te hebben (en zoals je kan verwachten zal daar in Nederland wel weer een jaar bovenop komen) en dan is het netwerk verrr van landelijk dekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315662

Je keuze van 4G moet je laten afhangen van persoonlijk gebruik. Ben je altijd onderweg en heb je nooit wi-fi dan is 4G wel een goede optie. Maar houdt er wel rekening mee dat 4G waarschijnlijk nog geen algemeen goed is in Nederland en dat de eerste abonnementen waarschijnlijk heel duur zijn (zoals alle mobiele abonnementen in Nederland).

Dat Telfort abonnement is natuurlijk een prima keuze, ik zou niet verwachten dat daar 4G bij komt en waarschijnlijk is 500mb ook wel snel weg met hogere snelheden maar zolang dat toch niet aan de orde is is dat een prima abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99190 schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:40:
[...]

Neuh niet echt nee, behalve dan de camera en de processor en het beeldscherm en de resolutie en de microfoon om maar wat te noemen.
Dan kloppen de nieuwsberichten ok niet echt. Of het is anti iphone nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Anoniem: 304087 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:55:
[...]

Dan kloppen de nieuwsberichten ok niet echt. Of het is anti iphone nieuws.
Het is meer een glas halfvol/halfleeg verhaal. Ondanks dat ik niets met Apple heb, had ik eigenlijk gedacht dat de nieuwe iPhone echt mindblowing zou zijn en iOS 6 ook. Helaas zijn het wat hardware verbeteringen die allemaal enigszins triviaal zijn: groter scherm, camera, processor. Qua "ervaring" is er weinig veranderd, met name door het uitblijven van echte software innovaties: if any zijn het wat stappen die nodig waren om up to speed met andere OSen te komen.

En daarom zijn nogal wat mensen teleurgesteld.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Anoniem: 99190 schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:40:
[...]

Laten we eerlijk zijn, dat is allemaal niet echt spannend.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

LiquidT_NL schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 09:23:
[...]

Het is meer een glas halfvol/halfleeg verhaal. Ondanks dat ik niets met Apple heb, had ik eigenlijk gedacht dat de nieuwe iPhone echt mindblowing zou zijn en iOS 6 ook. Helaas zijn het wat hardware verbeteringen die allemaal enigszins triviaal zijn: groter scherm, camera, processor. Qua "ervaring" is er weinig veranderd, met name door het uitblijven van echte software innovaties: if any zijn het wat stappen die nodig waren om up to speed met andere OSen te komen.

En daarom zijn nogal wat mensen teleurgesteld.
Ik denk dat er momenteel een paar grote problemen zijn:

- De hype bij Apple producten is altijd enorm
Voordat een keynote/presentatie begint weet bijna iedereen al wat we kunnen verwachten. Daarnaast is er echter ook altijd een heel apart gerucht - zo was er nog op de dag van de iPad 3 aankondiging een gerucht dat het tactile feedback zou krijgen.

Als we bijvoorbeeld helemaal niks wisten over de iPhone 5 (dus geen gelekte onderdelen, helemaal geen geruchten), dan denk ik dat we dit allemaal wel toch een aardig grote update hadden gevonden. Als ik zo even naar de iPhone 5 kijk, dan zijn de meest opvallende updates toch wel:

- Nieuw design (unibody)
- A6 chip (nieuwe architectuur, krachtige triple-core GPU, hogere kloksnelheid, meer RAM)
- 8 megapixel camera (beter in lowlight, betere video stabilisatie, sneller foto's nemen, foto's nemen tijdens het opnemen van video's)
- HD video bellen
- Betere ruisonderdrukking/betere gesprekskwaliteit
- 4-inch 326 ppi scherm
- Nieuwe dock connector (met de belachelijke naam lightning)
- Nieuw ontworpen oortjes
- Batterij gaat langer mee

En dit zijn dan even de grote dingen. Dan heb je ook nog de minder opvallende functionaliteit. Maar goed... als we al bijna alles weten, dan is de verrassing niet meer zo groot en dan lijkt het een kleine update.

- De smartphone markt is volwassen geworden
Daar waar je een paar jaar geleden nog belangrijke features (in het geval van de iPhone) miste, zoals multitasking, zijn deze ondertussen al lang toegevoegd. We kunnen tegenwoordig ook in Full HD filmen en hebben mooie, hoge resolutie schermen.
De updates waar we het nu van moeten hebben: hogere resolutie schermen, verbeterde camera'a, snellere chips. En zo nu en dan komt er weer eens wat nieuws tussen wat minder verwacht is.

- iOS zal niet té veel veranderen
Dit is een probleem voor Apple: ik geloof dat ze aan de ene kant wel vernieuwing willen brengen, maar aan de andere kant moet je niet vergeten dat heel veel mensen iOS makkelijk begrijpen. Het is heel riskant om een succesvolle formule aan te passen. Vergelijk het met een friet/patatboer die een eigen sausje heeft gemaakt en daar ondertussen 30% van zijn omzet mee verdient. Dan is het heel riskant voor die friet/patatboer om het sausje te gaan aanpassen.
Apple gaat momenteel voor het perfectioneren van iOS. Je merkt trouwens wel dat ze langzaamaan toch naar een nieuwe GUI bewegen: in iOS 6 zijn er al een aantal apps aangepast qua design (denk aan de Muziek of Telefoon app).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.trustedreviews...ne-5-vs-samsung-galaxy-s3

Misschien heb je hier ook nog wat aan.

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05 11:53
Dat is geschreven net na de bekendmaking van de iPhone 5, en ze hebben hem nog niet echt kunnen testen. Ik vind zaken als een connector erg triviaal, als er maar 1 op zit. If anything is micro usb een voordeel omdat je andere apparaten het ook gebruiken, maar nogmaals het is verwaarloosbaar. En je gaat heus niet de standaard oordopjes gebruiken als je een beetje gevoel voor muziek hebt, maar het lijkt erop dat de chip op de S3 wel beter is. Bovendien lijkt het mij dan belangrijker dat je veel hoge kwaliteit muziek kan opslaan op je toestel, en die opslag is veel goedkoper bij de S3.

Ik denk dat je je eerst moet afvragen of je er geen probleem mee hebt om een paar honderd euro meer te betalen voor een telefoon die op zn best marginaal beter is. Is het antwoord daarop "ja", dan is het gewoon een kwestie van voorkeuren. Gebruik je hem om veel videos af te spelen en veel te surfen dan is een groter scherm praktischer, maar als je echt spelletjes wilt spelen is bijv. de App store beter omdat er meer keus is. Whatsapp en de calender werken voor mijn gevoel beter op Android, de notificaties, push functionaliteiten en widgets geven het toch een voordeel. Aan de andere kant is de iPhone weer wat mooier, maar ik heb zoiets dat je dat toch niet ziet in je zak of aan je oor en dan nog is het met de prijsopslag niet waard, zeker niet als je een hoesje gebruikt.

4G moet je je niet druk om maken. Dat duurt nog jaren voordat dat goed en wel is uitgerold in Nederland, het is nog maar de vraag of de iPhone dan de Nederlandse variant ondersteunt en of het meerwaarde heeft. De huidige netwerken zijn imo snel zat, het enige probleem is de capaciteit. Of je veel meer data gaat gebruiken hangt heel erg van jezelf af, maar als je updates en apps downloaden gewoon thuis over wifi doet valt dat denk ik wel mee. NFC heeft de S3 wel en de iPhone niet, ook een techniek in de kinderschoenen, maar daar zijn al (eerder) praktische toepassingen voor.

Ik hoop dat je wat wijzer bent geworden van dit onsamenhangende verhaal :) Er is niet 1 juiste keuze, hij is voor iedereen anders. Ik zou je ook zeker aanraden om naar een generatie eerder te kijken, de iPhone 4s en de Galaxy S2. Het kan zomaar zijn dat die voor jouw gebruik net zo goed zijn, en ze zijn toch een stuk goedkoper.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• vuurfreter
Weer even een update van mijn zijde.

Allereerst iedereen dank voor de tips, ervaringen en ideeën.

@ph4ge: video's afspelen doe ik nu nog niet, misschien in de toekomst maar dat is niet mijn hoofddoel. Qua spelletjes op een telefoon doe ik dat niet zo heel veel en als ik het doe is het patience, poker of een simpel spelletje. Gamen doe ik op mijn pc.

Gisteravond ben ik bij een kameraad geweest die de S3 heeft. Ik vind het een fijn toestel in gebruik (menu's, instellingen en mogelijkheden, het kunnen instellen van de kwaliteit van de camera en de internetbrowser). Vanmorgen gespeeld met de Iphone 4 van een collega maar dat was het net niet voor mij, collega zei ook dat zijn telefoon vol staat en daardoor trager is. Zojuist ook even met de Iphone 4S van mijn chef kennis gemaakt en die voelde dan weer beter aan (stond ook niet zo vol).

Nadeel van de S3 vind ik de grootte. Mijn kameraad heeft er zo'n hoesje om zoals je ziet bij tablets en e-readers (open klappen). Hierdoor wordt ie al wat logger en gaat het design verloren vind ik. De Iphone is dan wat handzamer.

Al met al blijft het een lastige beslissing voor mij.

Edit zaterdag 29 september: iedereen zeer bedankt voor het meedenken. Na lang wikken en wegen heb ik vandaag de galaxy S3 gekocht.

[ Voor 5% gewijzigd door vuurfreter op 29-09-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
vuurfreter schreef op donderdag 27 september 2012 @ 09:43:
Weer even een update van mijn zijde.

Allereerst iedereen dank voor de tips, ervaringen en ideeën.

@ph4ge: video's afspelen doe ik nu nog niet, misschien in de toekomst maar dat is niet mijn hoofddoel. Qua spelletjes op een telefoon doe ik dat niet zo heel veel en als ik het doe is het patience, poker of een simpel spelletje. Gamen doe ik op mijn pc.

Gisteravond ben ik bij een kameraad geweest die de S3 heeft. Ik vind het een fijn toestel in gebruik (menu's, instellingen en mogelijkheden, het kunnen instellen van de kwaliteit van de camera en de internetbrowser). Vanmorgen gespeeld met de Iphone 4 van een collega maar dat was het net niet voor mij, collega zei ook dat zijn telefoon vol staat en daardoor trager is. Zojuist ook even met de Iphone 4S van mijn chef kennis gemaakt en die voelde dan weer beter aan (stond ook niet zo vol).

Nadeel van de S3 vind ik de grootte. Mijn kameraad heeft er zo'n hoesje om zoals je ziet bij tablets en e-readers (open klappen). Hierdoor wordt ie al wat logger en gaat het design verloren vind ik. De Iphone is dan wat handzamer.

Al met al blijft het een lastige beslissing voor mij.

Edit zaterdag 29 september: iedereen zeer bedankt voor het meedenken. Na lang wikken en wegen heb ik vandaag de galaxy S3 gekocht.
Hoe bevalt die?? :)
Pagina: 1