SSD mogelijk oorzaak van BSODs?

Pagina: 1
Acties:

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10-2025
Op mijn syteem dat ruim een jaar prima gedraaid heeft krijg ik sinds kort telkens na enkele minuten (wisselegebruik een freeze die uiteindelijk resulteert in een BSOD. Als de PC zichzelf vervolgens opstart herkent hij de boot drive niet en moet de PC worden uitgeschakeld alvorens weer te kunnen booten.

Vanwege dat laatste verwacht ik dat het probleem aan de boot drive ligt (een 60GB Vertex2). Google vertelt mij dat een mogelijke oplossing is om de firmware te updaten.

Kan iemand dit beamen of zijn er andere mogelijkheden? En zo ja, zijn er tips om dit aan te pakken? Firmware updaten op de boot drive van een instabiel systeem zit ik namelijk niet echt om te springen...

.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:19

M2M

medicijnman

vertex 2....

Terug sturen naar de winkel en een exemplaar van een ander merk aanschaffen.

-_-

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:49
zou goed kunnen, de vertex 2 staat niet bekend om zijn betrouwbaarheid.

maar goed, probeer eens van iets anders te booten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Renquin
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-12-2025
Enige tip die ik je nu kan geven is: Mochten er belangrijke bestanden op je boot-disk staan en krijg je het systeem nog opgestart: back-uppen!

Want a cookie?!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57
Da Weef schreef op zondag 16 september 2012 @ 11:54:
Firmware updaten op de boot drive van een instabiel systeem zit ik namelijk niet echt om te springen...
OCZ heeft een bootable linux cd van waaruit je kan updaten, is wel te vinden op hun site of forum.

• Da Weef
Excuses voor de late respons... Door persoonlijke omstandigheden een beetje bezig geweest met andere zaken.

Met de bootable linux CD is het gelukt om de firmware te updaten, maar het heeft geen effect. Ik was sowieso al sceptisch, omdat het me daarvoor al niet was gelukt om met clonezilla (linux boot) de schijf te back-uppen. Ook in safe mode lukte het niet om grotere hoeveelheden data over te zetten en een chsdsk op de schijf loopt steeds vast op hetzelfde percentage.

Het is hiermee voor mij voor 99,9% zeker dat het aan de Vertex schijf ligt. Sowieso staat het hele internet vol met vergelijkbare problemen met OCZ schijven. Ik denk dat ik niet eens een RMA ga proberen en gewoon die troep de container indunk en een schijf aanschaf van een betrouwbaar merk (Samsung).

Ik dacht met OCZ mooie prestaties te krijgen voor weinig geld, maar zoals altijd is goedkoop weer duurkoop gebleken...

.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:19

M2M

medicijnman

Begrijp me niet verkeerd, maar in den beginne had OCZ toch echt de prijs/prestatiekroon in handen met de vertex 1 serie. Prima prestaties voor een vrij lage prijs. En toen kwam vertex 2, waar er 80% van geRMA'd worden en naar verluid de vertex 3 en 4 zich ook nog niet bewezen hebben.

Best jammer...

-_-

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-01 18:12

LnC

The offending line...

Kijk ook eens als je naar een andere SSD kijkt naar:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
en
pricewatch: Corsair Force GT 120GB

Ik heb zelf deze in mijn systeem hangen:
pricewatch: Corsair Force 3 CSSD-F120GB3A 120GB
en die loopt ook nog steeds goed, en snel. :P

• Da Weef
Ik ben nu vooral op zoek naar betrouwbaarheid en ik had begrepen dat Samsung daarin het beste scoort. Ik had gezien dat de Crucial ook goed bekend staat, de Corsair ben ik minder bekend mee.

Overigens zit ik er aan te denken om weer een kleine schijf te nemen (64GB), mocht ruimte een issue worden dan zou ik altijd een tweede in RAID kunnen plaatsen, dat is voor de prestaties ook beter. Overigens weer niet voor de betrouwbaarheid bedenk ik me, dus wat dat betreft...

Ach als ik ook gewoon netjes images draai van de schijven is het allemaal ook minder een issue, maar dat had ik natuurlijk niet gedaan :S

.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:08
Da Weef schreef op dinsdag 18 september 2012 @ 13:26:
Overigens zit ik er aan te denken om weer een kleine schijf te nemen (64GB), mocht ruimte een issue worden dan zou ik altijd een tweede in RAID kunnen plaatsen, dat is voor de prestaties ook beter. Overigens weer niet voor de betrouwbaarheid bedenk ik me, dus wat dat betreft...
Tja, als je het prijsverschil ziet tussen een 64GB of een 128GB Samsung 830... dat is gemiddeld zo'n 20 tot 25 euro, daar zou ik het niet voor laten liggen en 64GB is wel heel erg snel vol wat de prestatie ook weer wat naar beneden haalt.

• Da Weef
Mwah, zo snel is hij waarschijnlijk niet vol aangezien ik nagenoeg al mijn programma's en persoonlijke bestanden op een mechanische (TB ) schijf stal. Naar aanleiding van dit gebeuren wil ik zelfs mijn gebruikers-map op de mechanische schijf gaan stallen.

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen gamer of grafisch ontwerper. De prestaties heb ik eigenlijk vooral nodig voor PostgreSQL ondersteuning en vanwege de fijne opstarttijden. Wat dat betreft is het risico dus niet heel groot dat ik snel meer ruimte nodig zal hebben. Maar je weet het natuurlijk nooit en wat dat betreft heb je gelijk ten aanzien van het prijsverschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Da Weef op 18-09-2012 13:49 ]

.

• A-Square
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-01 01:14
Ik heb afgelopen week hetzelfde probleem gehad met mijn Crucial M4 (128GB), na wat research ben ik via de Crucial forum erachter gekomen dat er een bug in de oudere firmwares zat waardoor sommige M4's na ong. 5000 uurtjes dienst te hebben gedraaid periodiek beginnen vast te lopen. Vandaag de firmware geupgrade, en m'n PC heeft de hele tijd daarna aangestaan zonder vastlopers (normaal liep die ong. om het uur vast).

[ Voor 5% gewijzigd door A-Square op 22-09-2012 22:57 ]

Pagina: 1