Toon posts:

Videokaarten, zeflde geheugen, verschillende prijs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een laptop met een goede videokaart aanschaffen, dus heb hier en daar wat opgezocht over de mogelijkheden die ik heb en waar ik allemaal op moet letten. En natuurlijk bij de pricewatch en de FAQ hier gekeken.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar losse videokaarten van 1GB, zie je er heel veel verschillende staan. Allemaal met erg verschillende prijzen: van een paar 10tjes tot een paar honderd euro.

Ik zie nu natuurlijk wel wat verschillen staan tussen de verschillende kaarten, zoals DirectX versie etc..

Waar zijn de grootste verschillen tussen deze verschillende kaarten, die bijvoorbeeld allemaal 1GB zijn?

Zijn deze verschillen bij normaal gebruik(nieuwe games etc) echt te merken?

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Het enige wat je kan doen is een review zoeken van de betreffende kaarten.

Het aantal gb aan geheugen zegt namelijk niks over de prestaties van een videokaart. Pas bij high end kaarten gaat het echt meespelen.
Het type geheugen maakt wel uit, kaarten met GDDR5 geheugen zijn over het algemeen een stuk sneller dan versies met (G)DDR3 geheugen.

Fabrikanten verkopen graag trage kaarten met veel (en traag) geheugen omdat mensen eerder geneigt zijn om die te kopen :p.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:29
Ik denk dat je kaarten van een oudere generatie aan het vergelijken bent met een nieuwere generatie. Dat verklaart die 'honderden' euro's in prijsverschil.

Simpelweg, nieuwe(re) generatie is betere prestaties en nieuwere features.

Overigens moet je uiteraard geen budget kaarten met high-end kaarten gaan vergelijken simpelweg omdat ze beide 1GiB geheugen hebben. Geheugen zegt niet zoveel over de prestaties.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry