PC aan versterker/tv zorgt voor irritante brom

Pagina: 1
Acties:

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 21:45
Op deze mooie zaterdag besloot ik om mijn pc eens aan mijn versterker en tv te hangen. Ik heb dat gedaan dmv een HDMI kabel aan mijn videokaart (AMD5800 series) en de videokaart zorgt er door de Realtek chip voor dat er ook geluid over HDMI wordt meegestuurd. Werkt allemaal prima, beeld is mooi op de tv, maar in het geluid zit een irritante brom.

Ik heb me laten vertellen dat er in een HDMI kabel geen brom kan ontstaan, maar dat het dan ergens in de apparaten moet zitten. Het rare is ook dat als ik het geluid op mijn pc mute (gewoon in windows) dat dan de brom helemaal verdwenen is.. Mijn versterker heeft geen last van een brom van andere bronnen, dus dit lijkt mij uitgesloten.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Mogelijk een aardlus. (groundloop).
Brom op audio kan inderdaad niet ontstaan op een HDMI kabel, maar een aardlus wel.
Elders kan dan als gevolg van die aardlus brom ontstaan, blijkbaar is dat bij jouw het geval.

Aardlus onderzoek is vaak vooral uitproberen wanneer wel en niet.
Het kan te maken hebben met allerhande zaken: Het wel, of juist niet, gebruiken van stopcontacten met randaarde. Het wel, of juist niet, aangesloten hebben van kabel TV en/of kabel radio.
Andere aangesloten randapparatuur kan in een bepaalde combinatie een aardlus veroorzaken.
Dus: Je moet stekkers trekken en uitsluiten.

Mijn tip: begin bij een eventueel je TV/Radio aansluitpunt van je kabelaar. Trek die beiden eens los en check of het probleem er nog is. (hiervoor bestaan groundloop isolators).
Probeer ook even om alle gekoppelde apparaten op een stopcontact met randaarde te hangen.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 15-09-2012 19:34 ]

Alles kan stuk.

• T-mo-T
Dat is bizar, je had meteen de boosdoener! :) Ik trek de tv kabel (upc kabel signaal) en de brom is direct verdwenen. Deze kabel gaat wel samen met de HDMI kabel (pc - tv) door één goot, dus ik neem aan dat dit de oorzaak is. Of kan ik hier dan ook zon ground isolator gebruiken? Of zijn hier nog andere oplossingen voor?

• remco_k

remco_k

T-mo-T schreef op zondag 16 september 2012 @ 14:22:
Dat is bizar, je had meteen de boosdoener! :) Ik trek de tv kabel (upc kabel signaal) en de brom is direct verdwenen. Deze kabel gaat wel samen met de HDMI kabel (pc - tv) door één goot, dus ik neem aan dat dit de oorzaak is.
Het zijn wel vaak veroorzakers van aardlussen idd, vandaar die gok. :)
Dat ze langs elkaar liggen is niet de oorzaak. Dat ze op bepaalde punten electrisch met elkaar zijn verbonden wel (via je TV en/of receiver). Oorzaak is meestal omdat de kabelaar in sommige gevallen een ander aard potentiaal heeft dan b.v. jouw huis heeft.
Of kan ik hier dan ook zon ground isolator gebruiken? Of zijn hier nog andere oplossingen voor?
Ja, dat gaat het waarschijnlijk voor je oplossen.
Naam: Groud loop isolator / aardlus filter / mantelstroom filter (is allemaal hetzelfde)
Deze bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/941569
Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/9000_9999/9400/9410/9415/941569_LB_00_FB.EPS_100.jpg
Hiervan bestel je er één (of 2 als je Radio en TV aan hebt gesloten).

[ Voor 12% gewijzigd door remco_k op 16-09-2012 14:46 ]

Alles kan stuk.

• IggyB
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-01 15:52
Remco, geldt dit ook voor een brom op speakers direct aangesloten op een PC? Ik kan hiervoor een geen verloop vinden op Conrad.

• remco_k

remco_k

Het geldt pas als je hebt uitgezocht wat de oorzaak is. Zo'n groundloop isolator op de gok ergens tussen kwakken is geen wonder oplos middel. Je zult vast moeten stellen waar de oorzaak ligt.

[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 17-09-2012 16:04 ]

Alles kan stuk.

• T-mo-T
Gister de filter binnen gekregen en zowaar, de brom is verdwenen! Heel fijn. :) Daarbij is echter wel een anders probleem ontstaan. :+ Als ik nu het beeld van de pc naar de tv (PC, via HDMI naar versterker en vanaf daar naar TV) aanzet, dus slechts alleen een signaal uitzend over HDMI, dan gaat de tv als een gek storen (digitale TV van UPC.) Zodra ik dan het HDMI signaal weer uitzet (ik gebruik gewoon schermen dupliceren), dan is het beeld van de digitale tv weer goed.

Lijkt dus toch dat de HDMI kabel vreselijk interfereert met de tv kabel? Of heb ik het mis en is er wat aan te doen?
Pagina: 1