Nieuwe SSD, welke Intel drivers?

Pagina: 1
Acties:

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Zojuist mijn SSD aangekocht, Samsung 830 128 GB, nu ga ik een fresh install, maar daarover heb ik de volgende (waarschijnlijk simpele) vraag:

Normaal gesproken installeer ik de moederbord drivers van mijn fabrikant Gigabyte (P35-DS3 V1.0).

Op hun site zie ik de volgende drivers staan:
  • GIGABYTE SATA2 Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode) (F6 during windows install)
  • GIGABYTE SATA2 RAID Driver (nooit gebruikt, want ik gebruik geen raid, wel AHCI)
Dit werkt tot nu toe erg goed, pc heeft altijd goed en voor mijn gevoel snel gelopen, maar nu ik overstap op een SSD lijkt het me toch handig de reference drivers van de fabrikant te gebruiken.

Nu heb ik deze gevonden:
Intel® Rapid Storage Technology versie 11.2.0.1006 (6flpy-x64.zip)

Deze kan ik tijdens de install van windows middels F6 laden.

Wat me niet duidelijk is, is of ik hierna ook nog de iata_enu.exe moet installeren in windows, of dat de windows drivers goed samenwerken met de drivers die ik van intel middels F6 inlaad.

Zie voor de link: http://downloadcenter.int...l_Desc.aspx?DwnldID=21730

Of zeggen jullie, gebruik gewoon de windows drivers en de gigabyte driver met F6?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:57
Welke Windows versie gebruik je? Als dit Vista of 7 is hoef je geen driver via F6 te laden maar kun je de installatie gewoon met de ingebouwde Microsoft AHCI driver doen. Na de installatie kun je eventueel de nieuwste Intel RST package van de Intel site installeren.

• NitSuA
Inderdaad, ik gebruik windows 7 x64, maar ik snap je toch niet helemaal, want ik had voorheen de F6 drivers van Gigabyte echt nodig tijdens de install van windows om mijn schijf te kunnen installeren. Op de site van Giga-byte (http://www.gigabyte.co.nl...aspx?pid=2544&dl=1#driver) zie ik ook onder windows 7 x64 dat de f6 drivers beschikbaar zijn..

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 17:25
Normaal gesproken heb je tijdens de installatie de F6 drivers alleen nodig als je met RAID gaat werken. Omdat anders de raid controller niet goed werkt.

Je kan dus gewoon Windows installeren en later de Intel RST driver installeren, wel kijken of AHCI aanstaat in de bios.

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• NitSuA
oke, en dan mijn volgende (laatste) vraag, heb ik de intel RST driver echt nodig? of werkt het systeem ook goed zonder deze driver en enkel de windows drivers?

• Roger_Rabbit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 17:25
Met de Microsoft drivers is een SSD vaak iets langzamer, je haalt dus niet de optimale snelheid.
Antwoord is dus JA, de Intel driver gebruiken. Maar de meningen zijn er soms over verdeeld.

Heb zelf met testen gezien dat de Microsoft drivers langzamer zijn.

Ook niet vergeten de chipset driver te installeren!

[ Voor 35% gewijzigd door Roger_Rabbit op 15-09-2012 18:12 ]

Asus Z170 Deluxe - Intel Core i7 6700k @4 Ghz - Noctua NH-C12P SE14 - Kingston HyperX Fury 32 GB - Asus RTX 2070 Super 8GB - Samsung 950 Pro M2 240 GB - Corsair AX 850 watt - Sound Blaster X-Fi Titanium - WD Black 1TB & Green 3TB

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

Nog een bijkomende opmerking...

Gebruik de gele sata poorten en niet de GSATA (paarse) poorten...

GSATA controller is namelijk niet de standaard Intel onboard controller... en is BAGGER in vergelijking met de intel controller.

De drivers op de website, zijn dus ook niet voor het intel chipset... Dus als jij altijd al je storage op de gele connectors hebt gehad... Dan heb je tot op heden waarschijnlijk gewoon de basic Windows Drivers gebruikt... Want je hebt alleen de software voor de extra prut controller geinstalleerd.

Lang verhaal kort...
Gewoon gaan met die banaan, windows op de SSD installeren en eventueel achteraf intel storage drivers erbij...

[ Voor 79% gewijzigd door Swordlord op 15-09-2012 18:20 ]

Pagina: 1